sportpaarden, vinden die de wedstrijden leuk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

sportpaarden, vinden die de wedstrijden leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 23:52

Ik vraag me altijd af als ik die hoog opgeleide dressuur en spring paarden zie, of ze het ook echt leuk vinden. Hebben ze nou werkelijk plezier in die wedstrijden en de lange trainingen vooraf, of zouden ze toch voor de buitenritten kiezen als ze mochten/konden kiezen? Ik wordt er zelf nooit vrolijk van als ik die wedstrijden zie, de paarden die met hun 12e al met pensioen gaan omdat ze kapot zijn, de ongelukken die er gebeuren, alle opgefokte paarden die op het terrein rondlopen.. en mogen de paarden een keer naar buiten dan gaan ze alleen naar buiten met een elastiek aan hun hoofdstel, zodat ze toch in de "goede houding" lopen. ik zie dit regelmatig bij mij langs de weg, woon naast een dressuurstal. Ik denk dat die paarden het veel leuker zouden vinden als ze lekkere lange buitenritten mochten maken, de hele dag de wei in mogen, in plaats van 2 uur, en dan soms wat wedstrijden tussendoor.
Tuurlijk denk ik niet dat het erg is voor de pony's/paarden die soms een wedstrijd rijden, of een paar bixie proefjes. En van de pony's die soms een cross rijden of met de kar, vind ik er ook al een stuk vrolijker uit zien. Ik denk ook zeker niet dat die paarden een rot leven hebben, ik heb het meer over die hele hoge opgeleiden paarden die naar de olympische spelen gaan, met het vliegtuig moeten enzo.
Zijn jullie het hier mee eens, of slaat het nergens op wat ik zeg? Ik rijd zelf bitloos, met een lang teugeltje en lekker buiten, dus misschien is dit echt overdreven, vandaar mijn vraag ;)

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:58

Ik denk dat er wel wat paarden zijn die de sport niet zo leuk vinden,
maar het is en blijft een paard en als een paard het gewoon echt niet leuk vind dat komt hij ook niet hoog in de sport.

Ik heb zelf ook een paard voor de sport, ik maak dit paard echt niet blij met alleen maar buitenritten,
dit is een paard dat er van houdt om hard te werken (trainen), het juist leuk vind om op concours te gaan,
hij vind het heerlijk om te showen, zichzelf te laten zien en dan zijn best te doen. Hij geniet daar echt van!
Ook heb ik een grote pony die ik het juist niet moet aan doen om hard te gaan trainen en de sport in te gaan, die vind het wel best om gewoon lekker beetje te hobbelen in de bak en lekker op buitenrit, en concoursen; nee daar maak je hem niet blij mee.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:01

Heb een sportpaard nog niet hoog in de sport maar zijn hard aan het trainen.

Die van mij vind het geweldig op wedstrijd. Er is vanalles te zien en ze kan zich mooi uitslagen. S zomers gaan wij af en toe ook wel op buitenrit, maar echt niet wekelijks een keer een rondje lekker frissen vind ze wel leuk, maar dat moet ik echt niet elke week doen. Ze vind het echt leuk om te werken (en stiekem te bedenken hoe ze mij te slim af kan zijn hard :P )

En die van mij komt ook dagelijks buiten en staat s zomers zelfs 24/7 buiten.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:02

Het verschilt per paard.
Het paard wat ik nu heb, vindt de wedstrijden heel erg leuk. Zodra ik begin met knotten gaan de oortjes naar voren, met rijden is hij 10x zo fijn als thuis en heel enthousiast.
Mijn vorige paard echter, vond het rijden thuis prima, maar als ik hem voor een wedstrijd uit stal kwam halen draaide hij de kont naar me toe. Hij wilde de trailer niet in, en op de wedstrijd zelf was het één en al gestaak.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 00:04

okee, dus dat verschilt duidelijk per paard. maar die "olypmische paarden", worden die er nooit moe van? en je ziet vaak dat ze al heel vroeg met pensioen gaan, omdat ze gewoon al helemaal stuk zijn. dat is toch ook niet normaal?

maj0

Re: sportpaarden, vinden die de wedstrijden leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:08

Tja ook die zullen ook wel eens een dag hebben dat ze er niets aan vinden. Wat vind jij oud? En de meeste zijn niet stuk maar word het gewoon wat te zwaar voor jij kunt wss over 10 jaar ook niet meer het zelfde als je nu kunt.:-)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 00:13

dat verschilt natuurlijk ook per ras, een shetlander wordt ouder dan een fries ;) maar heb toch behoorlijk vaak paarden aangeboden gekregen, allemaal afgedankte sportbaarden van rond de 11 jaar. de meeste waren springpaarden, en daar kun je vaak (bijna) niets meer mee, behalve de wei op doen. tuurlijk zaten er ook wel wat tussen die de recreatie in gingen, en waar nog leuke buitenritten op worden gemaakt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:18

Je kunt 'ons' als basissporters niet vergelijken met topsporters..
De paarden al helemaal niet.

Ik denk dat de paarden die wel zo hoog opgeleid zijn, zich schikken in hun lot
en niet perse ongelukkig zijn, maar wel meer stress ervaren en veel minder
paard mogen zijn. (weinig buiten lopen bijvoorbeeld) dus ik denk dat als de paarden
zelf mogen kiezen tussen een Olympische carrière of in de basissport meelopen en
tussendoor buiten ritten maken en lekker veel buiten lopen het toch de 2e keuze wordt.

Maar dat denk ik ;)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:18

Ik vraag het me ook af
Al zie ik wel 'stuiterballen' die zo hoog mogelijk springen echt heel erg leuk vinden, zou niet verbaast zijn als die graag springwedstrijden doen (het tuigage is dan weer een ander verhaal/vraagstuk)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 00:21

xApple, nee dat doe ik ook zeker niet. Ik heb het ook speciaal over die héél hoog opgeleide paarden, van de olympische spelen enzo. nee, ik denk dat de paarden die soms een wedstrijd rijden met wat buitenritten tussendoor zeker niks te klagen hebben, denk ook dat dat beter is. dan wordt het paard toch meer paard gelaten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:08

De echte hoog opgeleide paarden (olympische spelen) gaan ook rustig een keer op buitenrit hoor.
Soms hebben ze zelfs een galopeerbaan bij het stallencomplex.
Die dieren doen dus echt wel eens wat anders.
Tsja, ze komen niet zo veel buiten (lees: los in het weiland).
Maar de hele dag zijn grooms met ze in de weer om ze aan de hand te laten grazen en dergelijke.

De 'gewone' mensen die te ver door slaan in het 'ik heb een sportpaard', die zijn het ergste.
Daar zijn namelijk geen grooms aanwezig om het paard meerdere malen per dag uit de stal te halen.
En juist die mensen houden er vaak rare 'regeltjes' op na (niet op buitenrit, niet buiten, niet dit, niet dat).

Terwijl de prof ruiters van nu er echt wel achter zijn dat je een paard veel fijner en frisser in het hoofd houdt met afwisseling.

Olympische dieren zijn topsporters, die gaan met pensioen uit de topsport.
Ze worden dus nog wel gewoon gereden.
Als turner/wielrennen noem maar op, op topsport niveau ga je ook met 'pensioen' als je rond de 30 bent.
En dat wil niet zeggen dat ze stoppen met hun sport, maar wel stoppen met het uitoefenen van hun sport op het hoogst haalbare niveau.
Het is dus logisch dat paarden die in de topsport meelopen er 'eerder' uit gaan.

Het gros van de paarden vindt het lopen van een wedstrijd leuk.
Echter gaat de lol er voor een dier snel af als dat betekent dat er geen afwisseling meer plaats vindt en de training een 'moetje' wordt.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 14:55

Pion, eigenlijk heel logisch wat je zegt, nu ik er goed over nadenk!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:08

De paarden die in de topsport lopen gaan vaak juist op late leeftijd met pensioen.
Leeftijden van rond de 15 zijn heel normaal voor een GP paard.

xcowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:09

ik denk dat geen een paard het leuk vind om met zijn hoofd naar de grond te lopen , :n
dat loopt tog niet lekker voor een paard ? ik heb daar geen bewijzen voor ofzo maar het is iets wat ik denk !

en er zijn denk ik heus wel alle paarden springen leuk vinden :))
maar mensen willen steeds hoger en meer ik bedoel 1.60 m komop.. :?
en de meeste mensen WILLEN dat het paard het leuk vind omdat ze het zelf zo leuk vinden en er zo enthousiast over zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=TQUMAJCh1fA
bekijk maar ff ! kijken of je dan ook nog zo lekker je Z2 proefje kan trainen (;

xcowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:12

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 15:58

tja, heel leuk die wedstrijden, maar geloof dat de ruiters er meer plezier aan beleven dan de paarden. maar dat is wat ik denk..

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:03

Mijn verzorgpaard heeft er wel degelijk plezier in. Hij vindt het altijd wel heel spannend, maar loopt uit zichzelf de trailer op. En op vreemd terrein is hij altijd heel braaf, en hij laat me nooit zitten in een proef. Dus ik heb het idee dat hij het hartstikke leuk vindt. Maar wij rijden natuurlijk gewoon op amateur niveau, en hij hoeft nooit langer als 3 kwartier in de trailer te staan.
Bij de paarden die op de OS lopen is dat natuurlijk anders. En ik ben het er voorkomen mee eens dat die paarden ook gewoon lekker naar buiten moeten kunnen, en ook voor de afwisseling een buitenritje of een sprongetje. Maar je kunt niet met een paard op de OS komen als hij niet voor je wil werken, het paard moet toch van sporten houden, anders komt hij nooit zo ver.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:55

Een paard dat ik nog als groom kende als happy en fit paard toen het nationaal Lichte Tour liep, heb ik na de verkoop nog gezien omdat hij als leerpaard was verkocht naar iemand die hem toen bij de pensionstal zette waar ik met mijn paard stond. Hij kon eindelijk elke dag met andere paarden op de wei, werd alleen nog thuis wat gereden maar niet zo intensief als vroeger natuurlijk. Die vond er dus geen klap aan om geen sportpaard meer te zijn, helemaal lusteloos en doffe ogen en suf in een hoekje van de wei staan. Die had van mij zo weer verkocht mogen worden naar een echte sportruiter die er wat mee deed, peerd werd van het recreantenleven duidelijk niet blij.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 19:00

grappig om te zien dat dat per paard zo verschilt!
maar als het paard op de nieuwe plek intensief gereden werd, maar dan buiten, zou hij dan nog steeds lusteloos zijn? het lijkt mij meer dat dat kwam doordat er niks meer mee gedaan werd. denk niet omdat hij het sporten zozeer misten. of heb is dat helemaal verkeerd gedacht :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:03

jumbo12 schreef:
ik denk dat geen een paard het leuk vind om met zijn hoofd naar de grond te lopen , :n
dat loopt tog niet lekker voor een paard ? ik heb daar geen bewijzen voor ofzo maar het is iets wat ik denk !

en de meeste mensen WILLEN dat het paard het leuk vind omdat ze het zelf zo leuk vinden en er zo enthousiast over zijn.

bekijk maar ff ! kijken of je dan ook nog zo lekker je Z2 proefje kan trainen (;

Denk je dat paarden een 1.60m parcours springen als ze het stom vinden? En ook dressuur zouden paarden fijn moeten vinden, ze worden er immers beter van in het lijf, kunnen de ruiter beter dragen etc. JUIST als paarden met hun hoofd naar de grond lopen, zijn ze ontspannen etc. (als dat op een correcte manier verkregen wordt). Dus niks van je reactie gaat op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:19

minajtje schreef:
grappig om te zien dat dat per paard zo verschilt!
maar als het paard op de nieuwe plek intensief gereden werd, maar dan buiten, zou hij dan nog steeds lusteloos zijn? het lijkt mij meer dat dat kwam doordat er niks meer mee gedaan werd. denk niet omdat hij het sporten zozeer misten. of heb is dat helemaal verkeerd gedacht :P

nou, er werd nog wel wat mee gedaan, maar als sportpaard was dat anders dan als leerpaard, dat wel.
maar hij genoot dus ook niet van ´lekker de wei op met andere paarden´ en van ´het ene speciale paard zijn ipv een van de wedstrijdpaarden´, wat ik wel verwacht zou hebben.

xcowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:49

Geryon schreef:
jumbo12 schreef:

Denk je dat paarden een 1.60m parcours springen als ze het stom vinden? En ook dressuur zouden paarden fijn moeten vinden, ze worden er immers beter van in het lijf, kunnen de ruiter beter dragen etc. JUIST als paarden met hun hoofd naar de grond lopen, zijn ze ontspannen etc. (als dat op een correcte manier verkregen wordt). Dus niks van je reactie gaat op.

wat denk je wat een prof doet als het paard weigert voor een hindernis?
jajaa , die kan dan een paar zweepslagen verwachten ^^
waardoor die echter alsnog gedwongen word .

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:59

Een paard wat niet wil komt er niet... hoe vaak je hem ook slaat. ~~}>
Een paard wat echt mee wil doen in de sport heeft ook een sport mentaliteit nodig... als het niet goed zit in het koppie presteert een paard simpelweg niet.
Mensen en paarden zijn moeilijk te vergelijken, maar een gewichtheffer krijgt ook vaak genoeg een pets in zijn gezicht op het moment dat de adrenaline moet gieren om over je grens heen te gaan. :Y)
Een sporter gaat, een andere gaat dan in de staak.
Hoe getalenteerd een paard ook is, als hij niet wil, gaat het simpelweg niet.
Een topper wil het gevecht aan, zoekt de grenzen op... ook die in de onderlinge band tussen hem en ruiter.
En goed paard is een competitief paard... en dat doen ze niet alleen in de ring, ook komt dit naar boven in het samenspel met de ruiter, daarom zijn de beste paarden ook vaak de moeilijkste paarden. ;)
Die van mij als voorbeeld, hij kàn heel veel, in de paddock of in het bos kan hij wanneer hij zich opfokt de benen tot aan zijn buik optrekken... en is hij een en al veer. onder het zadel is hij altijd veel matter. Soms zelfs wat lui (niet qua loperigheid maar qua explosiviteit in de gangen) met een betere ruiter erop komt dit beter uit de verf... maar echt nooit zoals tijdens een bosrit of wanneer hij zich uit loopt te sloven voor een lekkere merrie. Dat is ook een stukje mentaliteit :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:01

Je hebt van die paarden die er echt van opbloeien op de wedstrijden, dus ze vinden het fantastisch.

Het is dus niet altijd kommer en kwel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:05

Die van mij bloeit op bij bepaalde typen wedstrijden... zo vind hij onbekende terreinen, outdoor of met heel veel toeters en bellen helemaal geweldig. Dan voel je hem groeien... ook van applaus in het publiek, dan heb ik opeens 10x meer front :+ Dus ik ben altijd blij met prijsuitreikingen tijdens mijn proef :')