Hoe leer je bokken af of kan je dat niet afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1nummer1

Hoe leer je bokken af of kan je dat niet afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 16:12

Hoi allemaal,

Ik weet niet of mijn bericht in de goeie rubriek staat, maar..
Weet iemand hoe je een pony bokken kan afleren of kan dat niet?

Groetjes

yasminlove1

Re: Hoe leer je bokken af of kan je dat niet afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:15

ehh mijn opa zei altijd als een pony bokte dat ik juist moest gaan doorrijden (sneller) en het hoofd omhoog trekken. en daarna heeft die pony die ik toen had niet meer gebokt...
meer weet ik niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:17

een pony bokt vaak niet voor niets, mijn pony bokte altijd toen hij nog last van z'n rug had en een verkeerd zadeltje had, nu dat verholpen is doet ze het niet meer... eerst even uitsluiten dat het iets medisch is en daarna pas 'aanpakken'

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:20

De enige manier om bokken op te lossen is te gaan zoeken naar de oorzaak. Meestal is dit ongemak/pijn in het lijf of van het hoofdstel/zadel/ruiter.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:21

Misschien moet je eerst eens gaan kijken naar de oorzaak van het bokken.
Problemen met de rug? Is het zadel goed? Rijd jij netjes of zit je hem drastisch in de weg?
Kleine probleempjes kunnen zich uiten in dit soort gedrag (bokken) dus ik zou hem eerst even laten nakijken voordat je het bokken 'af wilt leren'.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:26

Is het een keer een enkel bokje(1) of is het iedere keer tijdens het rijden een soort rodeo(2).

Bij het geval nummer 1, dan is het het beste om meteen terug te pakken zodat het bokken stop, en daarna gewoon weer doorrijden en aan het werk zetten. Dus eigenlijk zoveel mogelijk negeren, niet afstraffen of wat dan ook maar wel het bokken onderbreken, en dus niet laten uitrazen.

Bij nummer 2: denk ik dat er in de hele situatie iets niet klopt. Een slecht passend zadel, spierpijn, rugklachten, tandklachten, etc. Ik zou dus opzoek gaan naar de oorzaak van het bokken en eerst al het medische uitsluiten alvorens ik het bokken zou aanzien als "stout".

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:26

Eens een keertje bokken is gewoon omdat ze wat fris zijn maar met elke rit bokken heeft inderdaad een oorzaak. Mijn pony deed het omdat het zadel te groot was en de druk dus teveel op 1 plek kwam. Het bokken werd steeds erger, 1 werd 2 werd 3 en zelfs 4 bokken achter elkaar. Een ander zadel laten aanmeten en het bokken was vanaf dat moment over. Nu heeft ze vorige week nog eens gebokt maar dat was denk ik eerder omdat ze zich verschrok opzijsprong en als kers op de taart nog eens 2 bokken gaf.
Als ze bokken echt kop omhoogrukken en omhoog houden en ik grijp ook altijd even de pook van mijn zadel vast (westernzadel ;) )

BruineWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:28

Denk het ook wat hier boven is ^^

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 05:39

Idd eerst een check van zadel en blokkades. Als alles in orde is, is er een andere oorzaak. Let op, doorrijden is meestal niet de oplossing. Bokken is een teken dat je verschillende signalen gemist hebt waarmee het paard iets duidelijk heeft proberen te maken. Bokken is eigenlijk te vergelijken met als wij roepen. Met doorrijden ga je voorkomen dat hij goed kan bokken. Dan pak je het symptoom bokken aan. Je kan beter de oorzaak van het bokken wegnemen. Dat kan echter veel zijn en is heel moeilijk te zeggen van achter een scherm.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:35

Bokken kan heel veel oorzaken hebben:
- Het zadel past niet.
- Het paard heeft blokkades.
- Je vraagt een te moeilijke oefening.
- Je hebt geen wederzijds respect.
- Overtollige energie.
- Spierpijn.
- Haken in tanden.

Dit is op te lossen met een goed zadel, bezoekje van een osteopaat, tandarts, dagelijkse weidegang en grondwerk. Bokken is vaak niet iets rijtechnisch, tenzij je je paard heel erg in de weg zit maar dat kan eventuele instructie goed beoordelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:38

Er zijn ook boefjes die gewoon heel vrolijk bokken om ondeugend te zijn hoor. Gewoon om jou eraf te lanceren. Dat zijn vaak de jonge paarden.
Maar eerst wel de medische dingen uitsluiten natuurlijk. Maar er zijn genoeg paarden die uit een frisheid bokken of juist omdat ze geen zin hebben. Sommige paarden bokken uit een teveel aan looplust, anderen weer uit een gebrek aan looplust. En anderen weer door medische problemen of inderdaad zadelproblemen. Bokken kan zoveel oorzaken hebben.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:28

Mijn paard bokt soms als ze schrikt.
Is als het ware het afvloeien van de adrenaline.
Zet haar dan direct op de volte en rij verder. Bokken is namelijk niet nodig.
Ze bokt ook wel eens in de galop, dan weet ze even niet waar ze haar benen moet laten/is uit balans.
Dat is een frustratiebokje.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 05:54

Jij vind bokken niet nodig. Als een paard bang is zal hij terug vallen op het goed en fout dat hij van nature kent. Goed is dan alles wat de overlevingskans vergroot en fout is alles wat de overlevingskans verkleint. Met jou op zijn rug is zijn snelheid en wendbaarheid minder dus jij moet eraf om goed te kunnen vluchten. Hij heeft gelukkig snel genoeg door dat zijn angst niet zo gegrond was en bokt niet verder. Hij vertrouwt je genoeg en ik denk dat hij over enkele jaren veel minder snel zal verschieten of toch minder snel zal bokken. Maar voor het paard is bokken in zo'n geval meestal wel het goede gedrag. Je kan dus enkel voorkomen dat hij snel verschiet door schriktraining te doen.

Dat frustratiebokje is volgens mij niet meer dan het proberen zicht terug juist te zetten met wat extra kracht, omdat het paard anders gewoon valt. Een paard haat vallen en kan soms meer dan genoeg kracht gebruiken om zich terug juist te zetten waardoor je wat omhoog gegooid wordt wat aanvoelt als bokken.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:55

Dat laatste is geen 'hupsje' hoor. Ze bokt echt.
Galop is nog vrij chaotisch, soms een beetje stresserig en dan kan haar lijf het gewoon even niet meer volgen.
Ik straf haar dan ook niet maar spring rustig weer aan.

Bij het bokken van 'schrik' volgt wel een berisping.
Vooral wanneer ze iets zoekt om van te schrikken.
Ophouden met aanstellen.
Dan vind ik die bok echt onnodig.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:17

Op moment dat paarden dingen gaan zoeken om van te schrikken, kan dat ook duiden op onvoldoende balans, zekerheid. En als ze het werk erg saai vinden merk je dat ook(je kent het wel, mensen die alleen maar doelloos rondjes door de baan rijden. Logisch dat paard dan op den duur zelf iets gaat zoeken).

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:35

Klopt, als ik te weinig consequent rij en haar te weinig aan het werk zet gaat ze dingen zoeken.
Maar ik hou niet van aanstelleritis.
Ik bedoel, mag ik ook eens een rondje doelloos rondrijden? Haha

Maargoed even terug naar de hoofdvraag.
Het is af te leren (indien geen medische oorzaak) door te blijven rijden.
'Nee' en weer verder. Dan winnen ze er niets mee.

FR_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:21

volgens mij is het erg moeilijk om het af te leren als je de oorzaak niet weet

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:43

Ik wil eraan toe voegen dat straffen bij sommige oorzaken averrechts werkt. Het is dus prioriteit om de oorzaak te ontdekken en dan pas verder te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:46

Ik zou haar extra aan het werk zetten, goed door laten lopen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:57

Niet straffen maar negeren en het paard zn rug eens goed laten na kijken!

studentje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:35

Ik heb ooit gehoord dat het door het zadel kan komen, misschien moet je dat eens laten checken? of inderdaad z'n rug. Het kan dat het een reactie is op iets wat je paard irriteert

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 01:03

Jouw gedachte mag ik ook eens doelloos rondrijden ??????
Tjaaaa eigenlijk zou het antwoord nee moeten zijn, er is een samenwerking tussen jou en het paard, het moet een uitdaging zijn voor jou , maar ook voor het paard, je moet er beiden plezier aan beleven, maak je het echt veel te saai, dan krijg je idd deze reacties, en als je die gaat afstraffen maak je het eigenlijk alleen maar erger, want jij bent de oorzaak van dit saaie gedoe.
Ik weet ook wel dat de ruiter altijd en overal de leider moet zijn, en de leider heeft ook altijd het zeggenschap over wat en hoe, maar dit is echt een dubbeltje op zijn kant, hier ga jij in de fout.
En een paard die zich fout behandelt voelt gaat in protest, en hier heeft hij er dik gelijk in ook.

Pion schreef:
Klopt, als ik te weinig consequent rij en haar te weinig aan het werk zet gaat ze dingen zoeken.
Maar ik hou niet van aanstelleritis.
Ik bedoel, mag ik ook eens een rondje doelloos rondrijden? Haha

Maargoed even terug naar de hoofdvraag.
Het is af te leren (indien geen medische oorzaak) door te blijven rijden.
'Nee' en weer verder. Dan winnen ze er niets mee.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 01:23

Jeetje je pakt het wel heel serieus op zeg.
Ik zeg 'ik rij een keer een doelloos rondje', dan bedoel ik ook daadwerkelijk een rondje.
Als ik al nieteens rustig voltes kan verkleinen/vergroten. Rondje halsstrekken.
Daar moet ze maar tegen kunnen hoor.
Even voelen of alles constant blijft, even m'n eigen houding checken.
Wil ook dat iemand haar eens rustig uit kan stappen (want ja dan flikt ze het soms ook).

Afstraffen?
Ik zet haar op de volte, roep eventueel 'nee' en thats it.
Ze krijgt echt geen lel of ruk of wat dan ook.

Ze is gewoon erg fris momenteel (en ja ze komt overdag gewoon buiten).
Maar ze hoeft zich niet idioot te gedragen.
Dan mag ik best laten merken dat ze op moet houden.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 01:26

http://www.bokt.nl/tools/timeout.php

Sorry.. zo flauw. Kon het niet laten :') .

--
Maar ik denk dat de beste is om het niet te negeren maar direct afstraffen want anders maakt ze er een gewoonte van.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 01:38

Suzanne F. schreef:
Er zijn ook boefjes die gewoon heel vrolijk bokken om ondeugend te zijn hoor. Gewoon om jou eraf te lanceren. Dat zijn vaak de jonge paarden.
Maar eerst wel de medische dingen uitsluiten natuurlijk. Maar er zijn genoeg paarden die uit een frisheid bokken of juist omdat ze geen zin hebben. Sommige paarden bokken uit een teveel aan looplust, anderen weer uit een gebrek aan looplust. En anderen weer door medische problemen of inderdaad zadelproblemen. Bokken kan zoveel oorzaken hebben.