mag ik met deze trailer rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

mag ik met deze trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 19:30

Ik weet dat ze vanaf 19 januari de regels rond om het BE rijbewijs gaan versoepelen.
Dat houd in dat ik met mijn B rijbewijs met een combinatie mag rijden tot 3500 kg.
Nu hebben we een caddy die 1500 kg mag trekken geremd.
Ik zit ee beetje rond te snuffelen de meeste twee paards trailers hebben een leeg gewicht van 750 met een maximaal toegestaan gewicht van 2000, dus trailer plus paarden mogen maximaal 2000 kg wegen.
Maar als ik dus in deze trailer alleen mijn paard zet van laten we zeggen 500 kg dus tailer plus paard 1250 kg mag ik daa dan met onze auto mee rijden of moet ik altijd uitgaan van die maximaal toegestane gewicht.

Wie helpt nu uit deze wirwar van regels.

koetjeboe

Re: mag ik met deze trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 19:33

Doe dat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:36

Ik heb contact gehad met rdw en politie en zij gaan uit van het max te laden gewicht. Dus ook als je hem leeg zou trekken mag dit niet. Als je rdw belt en Je kenteken van zowel auto als trailer doorgeeft kunnen zij direct aangeven of dit s toegestaan zonder E rijbewijs

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:36

Klopt, het maximum gewicht wordt gerekend, je caddy mag dus geen trailer met een maximum gewicht van 2000 kg trekken.

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:41

De caddy mag het wel(mits de lading plus gewicht trailer dan niet meer dan 1500 weegt...) maar zij zelf niet zonder E...

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:47

koetjeboe schreef:
Doe dat

Sorry, had mijn bericht weggehaald omdat deze regel eigenlijk nvt was.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 19:56

hayka schreef:
Ik heb contact gehad met rdw en politie en zij gaan uit van het max te laden gewicht. Dus ook als je hem leeg zou trekken mag dit niet. Als je rdw belt en Je kenteken van zowel auto als trailer doorgeeft kunnen zij direct aangeven of dit s toegestaan zonder E rijbewijs

Toegestaan is het wel kwa rijbewijs vanaf 19 januari.
http://www.autorij-instructie.nl/2010/1 ... anaf-2013/
Hier staat het netjes uitgelegd in normaal nl.

en hier staat dat ik dus rustig met een lege trailer mag rijden.
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/t ... ht_wet.php
Moet je even helemaal onder aan de site kijken daar hebben ze die regels even in begrijpelijk nederlands vertaald

Overigens dacht ik ook dat ik er niet mee mocht rijden maar me vriend blijft stug volhouden dat het wel mag.
Hij heeft zo'n aanhanger waar je wel weet ik hoeveel op mag laden en hij blijft volhouden dat het echt niet klopt want dan zou hij ook niet met zijn aanhanger met openhaard hout mogen rijden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:59

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 20:20

Ik heb dat stukje tekst even gelezen maar nu snap ik er helemaal geen bal meer van.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:22

Wat is je maximale totale massa van je auto?

Want wat ik begrijp is dat je niet meer totaal gewicht mag hebben dan 3500 kilo

Een rijbewijs B volstaat zolang de caravan inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg. Is uw caravan zwaarder en heeft uw caravan dus een eigen gele kentekenplaat, dan mag het maximaal toegestaan gewicht van de caravan plus dat van de auto, niet meer dan 3500 kg zijn.

Let op: Het gaat om de maximaal toegestane massa van de auto en de caravan zoals die op het kenteken staan!

Autokenteken:

+ caravankenteken:

Onder de 3500 kg, dan is rijbewijs B voldoende!

Is de totaal toegestande massa meer dan 3500 kg, dan is alleen rijbewijs B onvoldoende en zult u een BE-examen moeten afleggen.

Wat de auto of de caravan feitenlijk weegt is niet van belang. Rijdt u bijvoorbeeld met een lege caravan of zit u alleen in de auto, dan is toch bepalend wat het maximale gewicht mag zijn zoals dat op het kenteken vermeld is. U kunt deze gegevens ook vinden op de website van de RDW als u uw kenteken van auto respectievelijk caravan opgeeft. Het maximaal trekgewicht van uw auto is niet van belang en ook niet of uw caravan overbeladen is.

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:27

tinkersjakie schreef:

Een rijbewijs B volstaat zolang de caravan inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg. Is uw caravan zwaarder en heeft uw caravan dus een eigen gele kentekenplaat, dan mag het maximaal toegestaan gewicht van de caravan plus dat van de auto, niet meer dan 3500 kg zijn.

Let op: Het gaat om de maximaal toegestane massa van de auto en de caravan zoals die op het kenteken staan!

Autokenteken:

+ caravankenteken:

Is de totaal toegestande massa meer dan 3500 kg, dan is alleen rijbewijs B onvoldoende en zult u een BE-examen moeten afleggen.

Wat de auto of de caravan feitenlijk weegt is niet van belang. Rijdt u bijvoorbeeld met een lege caravan of zit u alleen in de auto, dan is toch bepalend wat het maximale gewicht mag zijn zoals dat op het kenteken vermeld is. U kunt deze gegevens ook vinden op de website van de RDW als u uw kenteken van auto respectievelijk caravan opgeeft. Het maximaal trekgewicht van uw auto is niet van belang en ook niet of uw caravan overbeladen is.

Dat is zoals ik het ook begrepen heb, dus dan zou de topicstarter net met de caddy-trailer combinatie mogen rijden, mits ze de railer niet zwaarder belaadt dat de 1500kg die de caddy mag trekken.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:32

Misschien mag niet want als Caddy zwaarder is dan 1500 kilo incl laadvermogen is.
Dit staat op de autopapieren. Dan komt het totaal laadgewicht boven de 3500 kilo

2000 kilo totaal gewicht trailer + totaal gewicht auto. Incl laadvermogen auto

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:36

Daarbij moet het trekkend voertuig ook nog eens zwaarder zijn dan de aanhanger, anders heb je sowieso een E rijbewijs nodig.
Het is: MTM auto + MTM trailer = < 3500kg

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:40

Ledig gewicht + laadvermogen van de auto moet hoger zijn dan het ledig gewicht + laadvermogen van de trailer en dit mag samen niet boven de 3500kg uitkomen.
Je kan evt wel de trailer terug laten keuren, maar dan kan je er geen 2 paarden meer op laden (wat sowieso niet kan omdat je maar 1500kg mag trekken)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:45

Maar wat ik lees in die PDF is dat de regels enkel gelden voor mensen die na 19-1 hun BE halen?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 21:05

tinkersjakie schreef:

Autokenteken:

+ caravankenteken:

Op de auto papieren staat massa ledig voertuig 1375 laadvermogen 860 maximum massa 2235

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 21:10

Vicky_88 schreef:
Daarbij moet het trekkend voertuig ook nog eens zwaarder zijn dan de aanhanger, anders heb je sowieso een E rijbewijs nodig.
Het is: MTM auto + MTM trailer = < 3500kg

Maar dat geld dus niet meer volgens die ene site. Daar staat sat de auto niet meer zwaarder hoeft te zijn als de aanhanger.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 21:11

Ik ga morgen eens even rond bellen. Cbr of zo eens even bellen

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:16

Wat Liselot zegt zie ik in de regels nergens terug. Volgens mij wordt het nu dat het trekkend voertuig niet per se zwaarder hoeft te zijn als de aanhanger.
quote uit de tekst:Is uw caravan zwaarder en heeft uw caravan dus een eigen gele kentekenplaat, dan mag het maximaal toegestaan gewicht van de caravan plus dat van de auto, niet meer dan 3500 kg zijn.

de feiten:
max.massa voertuig:2235kg
max.massa trailer:2000kg
Samen 4235kg Dus hoger dan de toegestane 3500kg.

Wat je zou kunnen doen om toch zonder be te kunnen rijden is de max.toegestaane gewicht van de trailer op papier terug te laten zetten naar
max1265 kg. maar dan kan je er geen groot paard meer inzetten even vanuitgaande dat je trailer een eigen gewicht heeft van 800 kg.
Laatst bijgewerkt door hesterve op 17-12-12 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:17

koetjeboe schreef:
Op de auto papieren staat massa ledig voertuig 1375 laadvermogen 860 maximum massa 2235

2235 + 2000 van de trailer = 4235 --> Dit mag dus alleen met een E achter B rijbewijs. Dat is dus volgens de huidige regels maar ook zo in 2013.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:19

Als je nou gewoon je BE rijbewijs haalt, he...dan heb je dus dit soort problemen niet. Dan mag je bijna alles trekken, zonder probleem! En nog fijner: ze leren je er nog mee rijden ook!
Ik vind het namelijk echt slecht dat er een hoop mensen zijn die zonder BE gewoon maar wat aan hun auto hangen en ermee gaan rijden met trailers die vaak niet eens gekeurd zijn....En nee...thuis onderhouden is geen keuren...

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:21

Helemaal mee eens Dieselpaard! Gewoon je E achter B halen. Kost heus wel wat, maar het is de investering zeker waard! :j

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:22

Ik ga dit even volgen :)
Hoewel een E achter B rijbewijs natuurlijk nooit kwaad kan.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:24

Dan is het antwoord dus nu nee en na 19-1-2013 ook nee.

Tot 19-1 2013
mag je de aanhanger van 2000kg niet achter je caddy trekken als je alleen B-rijbewijs hebt
Nu is het gwicht van je caddy leeg al minder dan je toegestane massa van trailer dus dat gaat nooit lukken.
Daarnaast komt alles ook nog eens ruim boven de 3500kg (4235kg).

Na 19-1-2013
mag je je aanhanger van 2000kg nog steeds niet achter je caddy trekken als je alleen B-rijbewijs hebt.
Het leeg gewicht = meer dan de auto regel vervalt
Echter blijft 2000 + 2235 = 4235 en dat is meer dan 3500kg.

Met E rijbewijs mag je deze aanhanger wel trekken echter mag je die maar beladen totdat de trailer 1500kg weegt immers is dat de beperking van de auto.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 21:31

Dieselpaard schreef:
Als je nou gewoon je BE rijbewijs haalt, he...dan heb je dus dit soort problemen niet. Dan mag je bijna alles trekken, zonder probleem! En nog fijner: ze leren je er nog mee rijden ook!
Ik vind het namelijk echt slecht dat er een hoop mensen zijn die zonder BE gewoon maar wat aan hun auto hangen en ermee gaan rijden met trailers die vaak niet eens gekeurd zijn....En nee...thuis onderhouden is geen keuren...

Me vriend zegt dit dus ook wel, alleen aan de andere kant hebben we beide wel zo iets van als het echt niet nodig is.
Daarbij zet ik heus niet in eens een paard in de trailer en ga er mee op pad.
Er wordt gewoon netjes geoefend met een lege trailer.
Heb gelukkig een vriend die erg handig is met de aanhanger.