Rijden met sneeuw.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Rijden met sneeuw.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 14:24

Ik weet dat er al een topic open is, maar in dit topic staan vooral tips voor mensen met ijzers.

Nu vroeg ik mij het volgende af.

Mijn paard staat op blote voeten, vormt geen ballen sneeuw onder zijn voeten, maar is van de week wel flink onderuit gegaan op de stenen door gladheid. Hij staat overigens wel gewoon nog op het land.

Nu vroeg ik me af hoe jullie het doen met rijden? Ik zie veel foto's van mensen die gewoon op een weiland of iets rijden met sneeuw, maar word het gras daaronder niet vreselijk nat? Of is de grond daar niet te hard voor?

En tot wanneer blijven jullie gewoon in de bak rijden? Ik rij bijvoorbeeld niet als de bak ook maar een beetje hard is, tenzij andere paarden hem al hebben losgelopen. Maar hoe doen jullie dat? Vinden jullie dat je een paard gewoon los kan gooien in een wat harde bak?

Ik ben een vreselijke teut met dit soort dingen, maar wil paardlief eigenlijk geen winterstop geven omdat hij al een halve zomerstop achter de rug heeft :)

Papegara

Re: Rijden met sneeuw.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:27

Ik ben ook wel benieuwd. Ik durf haast niet op te stappen met dit weer.
Heb meneer wel los gegooid in de bak, lag een dikke pak sneeuw in en had niet het idee dat het heel hard en/of glad was. Als het enorm glad is en er ligt veel sneeuw gaan ze hier echter niet de weide op, de omheining is dan haast niet te zien, en voordat het hele zooitje bij elkaar staat..

Ik zie ook best veel ruiters een rustige staprit maken in het bos. Nu is hier gelukkig het ijs en de sneeuw weg, maar goed, ben veelste bang dat het nog te glad is. Paardlief is ook niet gek op water en tja in onze bak is vooral de hoefslag enorm na

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:50

Als de bak hard bevroren is, rijd ik daar niet in.
Dan ben ik te bang voor verstappingen,omdat het niet egaal is.
Ik rijd dan nog eerder in het bos,hoewel ik daar het liefste ook de 'niet egale'zandpaden vermijd ivm hobbels en bobbels.

Glad is voor mij ook een no-go.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:53

Wij hebben van die vloerbedekkingsnippers in de bak en tot nu toe nog niet bevroren geweest. Mijn paard staat ook blootvoets en als de ondergrond van de bak nog goed is rijd ik haar ook gewoon in de sneeuw. Maar zodra het gaat bevriezen ben ook ik klaar met rijden want dat risico wil ik niet nemen. Voor de rest zorgen wij dat het bij de stallen goed gestrooid is in de avond want ijs is voor ieder paard glad.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:54

Gisteren was onze bak ook tegen bevroren aan, bovenlaag lag nog los maar daaronder keihard.
Heb wel wat gestapt en gedraaft maar galoperen durfde ik niet aan vanwege het gladde.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:54

Mijn paard heeft geen ijzers. Zaterdag lag er een laag sneeuw op het zand, maar onder de sneeuw was het gewoon zacht, rijden ging prima. Nu is er inmiddels regen over heen gegaan en dooi, dus plassen, die weer bevroren zijn....bak dus nu onberijdbaar.....helaas.....in de paddock kunnen we wel longeren maar die is te klein om in te rijden.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:56

Ik heb gelukkig sinds deze winter de luxe van een binnenbak, maar voorheen reed ik inderdaad ook niet als het gesneeuwd of gevroren had. Hooguit een stapritje in het bos.

BruineWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:19

Man0n89 schreef:
Wij hebben van die vloerbedekkingsnippers in de bak en tot nu toe nog niet bevroren geweest. Mijn paard staat ook blootvoets en als de ondergrond van de bak nog goed is rijd ik haar ook gewoon in de sneeuw. Maar zodra het gaat bevriezen ben ook ik klaar met rijden want dat risico wil ik niet nemen. Voor de rest zorgen wij dat het bij de stallen goed gestrooid is in de avond want ijs is voor ieder paard glad.

Zelfde verhaal! :o

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:22

K heb vanmiddag lekker gegaloppeerd in de berm buiten en over het ruiterpad (aarde/zand).. Lag een laagje sneeuw op van 2 cm ofzo, half smutchsjich en erg glibberig.
Ik doe het alleen als Thom het zelf ook durft. Sommige stukjes remt hij vanzelf af of gaat hij over in draf of stap. Als hij t niet aandurft zit ik bv in draf, geef ik een kuitdruk van "galop" en dan gaat hij harder draven ipv galop. Prima, dan is t te link voor m.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:30

Als de grond echt bevroren is ga ik niet rijden (breek zelf bijna m'n nek, laat staan dat ik m'n paard erin laat lopen := ), maar als het alleen een laagje sneeuw is durf ik wel over de zandpaden, bij asfalt natuurlijk altijd blijven opletten met sneeuw/ijs :j dan liever door de berm..

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:39

Als er alleen sneeuw ligt, rijd ik net als normaal hoor, stap, draf en galop. Geen enkel probleem.
Maar vaak wordt de sneeuw erg glad als ie aangelopen is, of een keer iets gesmolten en weer opgevroren.
Gelukkig in het bos nauwelijks last van, dus ik ga nog steeds heerlijk voluit :D

tvdb3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:31

Als het de grond bevroren is/er ligt sneeuw, rij ik helemaal niet buiten.
Wil het niet riskeren dat mijn merrie kreupel komt te lopen o.i.d.
Ik pak gewoon de binnenbak dus:)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:49

Ik ben toch vandaag op buitenrit geweest, rondje bos was nog wel te doen aangezien er onder de bomen minder sneeuw/ijs ligt :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:55

Ik heb vandaag nog fijn gereden, ging prima. De bak is hier goed te doen, behalve achterin waar gewoon echt ijs ligt omdat er door de regen van dit weekend een grote plas is blijven liggen. Gelukkig is de bak groot, dus kan ik mooi voorin rijden. De bak was wel een stukje harder dan normaal met hier en daar een stukje ijs (diepere hoefafdrukken van een paar dagen terug waar regen in is blijven staan met een laagje ijs erop) maar daar kon ik gewoon over heen rijden.

Dit was wel zo ongeveer de max. voor mij, als de bak nog harder word stap ik ook niet meer zo gauw op, of doe het echt rustig aan. (vandaag nog gewoon gedraafd en gegaloppeerd) :j

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:58

Heb vanmiddag met mijn verzorgpony een ritje bos/hei gedaan! Was prima te doen, op een aantal plaatsen waren er wat gladde plekken maar paardlief keek heel goed uit en nam al ruim van te voren een boog om bevroren plekken/plassen. Paard staat 24/7 buiten en volgens mij weet hij hierdoor ook wel wat hij aankan en niet aankan en waar hij goed kan lopen en waar hij beter wat rustiger/voorzichtiger aan kan doen!

We hebben een aantal kleine stukjes gedraafd en verder veel gestapt. Was erg koud maar al met al een heerlijk ritje!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:43

ik heb al denk ik twee weken niet meer op mijn paard gezeten. ik durf het niet aan, en ook niet om in de sneeuw te rijden. En onze bak is ene puinhoop dus daar kan ik al helemaal niets mee helaas :(

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:05

Mijn paard heeft ook geen ijzers ik rijd in t twiske want wij hebben geen bak, bij stukken waar t glad is stap ik af en ander rijd ik gewoon in t gras. T enige wat ik doe is stappen en hele kleine stukjes draven, maar ze heeft dan iig d'r beweging gehad. En als t echt spek glad is ga ik ook niet rijden hoor!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 22:04

Bedankt voor alle berichten :)

Bij ons was gister de hele bak kneiterhard bevroren, vandaag een modderzooitje maar gelukkig niet glad, dus heerlijk kunnen rijden in de stortregen :') Jeetje wat is het weer veranderlijk zeg...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:13

Bevroren bak rij ik niet in.
Bevroren paddock afh. van hoe hobbelig, gooi ik liever niet los in, hoewel die van mij eigenlijk niet rennen.
Of ik wacht tot anderen al los zijn geweest en paddock al weer geegaliseerd hebben.

Rijden doe ik niet als er sneeuw op de weg ligt (moet over de weg naar vereniging) of ijs, of als er
's avonds reeële kans is op gladheid (risico dat ik dan niet terug kan naar stal).
Trailer dan vaak ook geen optie, gezien haakse bocht net van brug af (steile brug) en laden en lossen op glad terein gaat ook niet.

Kortom, afgelopen jaren heb ik inderdaad nog wel eens een winterstop gehad, tot mijn ergenis.
Toen wel geclickertraind, keertje op het erf gelangeleidseld.
En als wegen vrij waren, wel gewoon de weg op. (helaas was parkeerplaats en paadje naar vereniging toen
ijsbaan, dus daar niet heen gekund)

Heb vorige week, zelfs mijn fjord 2 dagen niet van haar stukje af durven halen, erf te glad.
Liever stilstaan dan benen breken, bovendien kon ik haar wel dan eventueel in paddock krijgen
maar die was ook keihard bevroren en oneffen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:21

Ik lees hier wat over gladde erven enzo, word er bij jullie dan niet sneeuwgeruimd en/of gestrooid?? Met sneeuw doen wij dat hier iedere dag, degene die dan 's avonds voert en uitmest moet ook sneeuwruimen en strooien :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:25

Ze kunnen soms de sneeuw beter laten liggen, juist de mislukte veegpogingen geven hier de ijsbanen,
of de auto's die de boel aanrijden.

Overigens gebruik ik vaak oud vlas om mee te strooien, dan kan je weer redelijk over het erf e.d., wordt
er alleen wel een bende van.

En wij hebben geen rijbak en de openbare weg, strooien, ga ik niet doen en er is een stuk dat de gemeente ook niet doet.
En op de vereniging was het vorig jaar ook drama.
Sommigen losten en laden in de bakdeur, maar dat kan ik niet als ik alleen ben, want als paard eruit is,
wie zet dan de auto met trailer weer aan de kant?
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 14-12-12 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 23:26

Bij ons niet echt, ga wel zelf even een zak strooizout halen.. Als je bij ons de stal uitloopt richting de bak is er zeg maar een heel smal stenen paadje, met daarnaast het steen van de mesthoop... Paardlief was nogal lomp met de dikke sneeuw, en stapt in plaats van op het paadje ernaast, en daar lag een laag ijs met daaronder modder... Oftewel hij lag letterlijk languit op zijn rug, met zijn rug 2 cm van een betonnen muurtje vandaan, jeetje wat hadden wij een geluk zeg.. Nu is het wel elke keer mega erg uitkijken als ik de stal uitkom, super langzaam richting de bak zodat hij gewoon op 4 benen blijft staan! (hij had trouwens niet eens spierpijn)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:28

Klopt, van vegen word het spekglad. Maar kan er niet eerst worden geveegd (grootste deel weg, sneeuw op de mestbult) en vervolgens zout erover? Dat doen we hier, werkt prima! Is alleen wel veel werk :=

Oud vlas is ook een goed alternatief.. Creatief bedacht :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:33

ArGieVai schreef:
Bij ons niet echt, ga wel zelf even een zak strooizout halen.. Als je bij ons de stal uitloopt richting de bak is er zeg maar een heel smal stenen paadje, met daarnaast het steen van de mesthoop... Paardlief was nogal lomp met de dikke sneeuw, en stapt in plaats van op het paadje ernaast, en daar lag een laag ijs met daaronder modder... Oftewel hij lag letterlijk languit op zijn rug, met zijn rug 2 cm van een betonnen muurtje vandaan, jeetje wat hadden wij een geluk zeg.. Nu is het wel elke keer mega erg uitkijken als ik de stal uitkom, super langzaam richting de bak zodat hij gewoon op 4 benen blijft staan! (hij had trouwens niet eens spierpijn)

Oei!!! Net langs het paaltje, pffffttt, hij had engeltje op zijn rug zo te lezen.
En dan nog, al strooi je een stuk, als ze schrikken en van gestrooide/geveegde stuk afspringen vind ik ook altijd doodeng!

Zo is Sjol dus eind 2010 op het erf op spek glad stuk onderuit gegaan en niet rad geweest tot juni 2011..
Was toen ook drachtig en later bevallen, dus heb er toen niets meer mee gedaan.
Maar dan snap jij ook, waarom ik haar vorige week toch opgehokt heb laten staan, wou echt niet dat ze onderuit ging.
(opgehokt betekend hier overigens met klein uitloopje)

Klein ander probleem hier, als je in het donker om 7 uur op stal komt en je moet eerst alles vegen..
Dan strooien.. wachten tot het dooit... kan je lang wachten, meestal dooit het dan niet meer echt goed,
zeker ijslagen niet.
Heb overigens emmer zout in de auto staan, als sinds oktober :+.

Vorst als het langer vriest is vaak niet zo'n probleem dan is het droge vorst, maar zo in het begin als er nog veel nattigheid is,
of in combi met sneeuw en dooi, bah bah bah, wat een ijsbaan wordt het dan.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:37

Onze bak was een grote modderpoel laatst, nog wel iets in gereden toen.
Vervolgens is dat bevroren, en toen was het echt verschrikkelijk, super ongelijk met gaten. Slepen ging niet.
Toen ben ik in de wei gaan rijden, egaal maar wel redelijk hard. Ging prima, alleen niet gegaloppeerd en gewoon rustig aan gedaan.

Heb twee weken geleden met de sneeuw ook een buitenrit gemaakt, maar vond het vooral op de weg doodeng ivm autos die de sneeuw super glad reden.