willen sleen maar geen tuig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

willen sleen maar geen tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 20:36

Ja ik wil dus dolgraag een keer met mijn shetlandertje sleen, maar ik heb dus geen tuig. (tevens ook geen slee maar die heb ik zo ergens vandaan :Y) )
Zou het lukken met alleen een longeersingeltje en 2 longeerlijnen..?

_nvds

Re: willen sleen maar geen tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:38

Vraag ik me ook af..

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:40

Dan trekt het paard dus met de rug..
Met een singel voor de borst langs zou het wel kunnen :)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:41

Weet je pony wat trekken betekent? Als het nieuw en onbekend is en je wilt de kerstdagen roomservice in een ziekenhuis hebben dan de spullen eraan knopen die je hebt.
Serieus: weet je zelf wat je moet doen en is je pony beleerd in het tuig dan is het te doen, zo niet, blijf er aub ver bij vandaan.

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:42

ik wil het ook wel graag weten inderdaad! wat is nou de beste constructie?

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:44

hahahaaha leuk idee. ga ik ook eens doen.
michelette heeft wel gelijk, mijn shet kan al voor kar lopen, kijk ermee uit want hoeven komen hard aan en kunnen vaak verder rijken dan je denkt!

Smileyy

Hoe moet je de singel dan voor de borst bevestigen ?

Mossel

Ben het Michellette eens.. Gewoon niet doen en ook niet met provisorisch in elkaar gezet spul

jackyline

heb ergens op Bokt iets gelezen over western singel(voor de borst) en beugelriemen over de schoft en touwen aan de gespen van de singel naar achteren naar de slee.
Maar ja je paard moet natuurlijk wel weten wat de bedoeling is anders gaan er waarschijnlijk wat dingen mis net als van die jochies die zelf vuurwerk denken te maken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:45

oh ik heb ook ge-sleet met verschillende mini appaloosa's die niet beleerd waren :D Die kenden alleen lange lijnen. Het is wel handig om een hulper erbij te hebben :') Longeerlijn kun je wel vastmaken voor de borst langs en dan via het singeltje terug. Alleen het nadeel is dat het niet super zacht is, maar als hij een wintervacht heeft kan het wel.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:46

Wij hebben dit vaak gedaan met de shet bij ons op stal, met zijn gewone tuig, net als voor de kar. Gaat erg goed met de slee erachter! Wat een pret hebben we gehad zeg, jammer dat ze niet meer bij ons op stal staat. De beste constructie lijkt mij gewoon het tuig wat je voor de kar ook gebruikt en alleen als het dier gewend is te trekken want onze ervaring was wel dat mevrouw extra jolig werd van die sneeuw...

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 20:46

Michellette schreef:
Weet je pony wat trekken betekent? Als het nieuw en onbekend is en je wilt de kerstdagen roomservice in een ziekenhuis hebben dan de spullen eraan knopen die je hebt.
Serieus: weet je zelf wat je moet doen en is je pony beleerd in het tuig dan is het te doen, zo niet, blijf er aub ver bij vandaan.

Pony kent lange lijnen, heeft een kar achter zich gehad en ik genoeg ervaring met mennen.

Saskiakefie: Dat is ook een goed idee ja! ga dat eens proberen.

Vader helpt mee en als ik merk dat mn pony het echt niets vind stop ik er ook direcht meehoor..

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:47

saskiakefie schreef:
oh ik heb ook ge-sleet met verschillende mini appaloosa's die niet beleerd waren :D Die kenden alleen lange lijnen. Het is wel handig om een hulper erbij te hebben :') Longeerlijn kun je wel vastmaken voor de borst langs en dan via het singeltje terug. Alleen het nadeel is dat het niet super zacht is, maar als hij een wintervacht heeft kan het wel.

Waar moet je die longeerlijn verder aan bevestigen ?

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:48

Je kan beter een goedkoop tuigje kopen dat wat inproviseren :=

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:50

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:53

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:54

Dat ben ik niet :P

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:55

triest dat er dus blijkbaar redelijk veel pony's of paarden opeens moeten trekken omdat de baas het zo leuk vindt. Volgende week is het de week van de magnetron.. gaan ze daar ook in met zijn alle??
Kom op meiden en heren, Je pown of paard kent bepaalde dingen of kent het niet. Ga geen dingen provesorisch in elkaar kleien omdat er toevallig sneeuw ligt! Denk aan je paard/pony. Verkeerde afstelling kan net als een verkeerd zadel een paard maken en breken!

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:55

saskiakefie schreef:
Dat ben ik niet :P

Ooow, ahah.

Maar jij doet het dus zonder longeersingel ?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:01

Nee met? Ts heeft toch ook een longeersingel. Dat is trouwens jaren geleden dat ik dat deed. Ruim een jaar geleden heb ik het nog wel gedaan met een shet maar toen had ik gewoon normaal tuig. :)

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:01

saskiakefie schreef:
Nee met? Ts heeft toch ook een longeersingel. Dat is trouwens jaren geleden dat ik dat deed. Ruim een jaar geleden heb ik het nog wel gedaan met een shet maar toen had ik gewoon normaal tuig. :)

Ik bedoel eigenlijk de singel voor de borst, hoe je die bevestigt ?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:03

pipo schreef:
triest dat er dus blijkbaar redelijk veel pony's of paarden opeens moeten trekken omdat de baas het zo leuk vindt. Volgende week is het de week van de magnetron.. gaan ze daar ook in met zijn alle??
Kom op meiden en heren, Je pown of paard kent bepaalde dingen of kent het niet. Ga geen dingen provesorisch in elkaar kleien omdat er toevallig sneeuw ligt! Denk aan je paard/pony. Verkeerde afstelling kan net als een verkeerd zadel een paard maken en breken!

Tja paarden moeten sowieso van alles omdat bazen het leuk vinden :')
Paard kan best wat hebben, als je het nu altijd zo zou doen, dan zou ik zeggen schaf een tuig aan maar voor af en toe, krijgt je shet echt niks van. Als jij gewoon duidelijkheid kan geven en je shet vertrouwd je hoef je echt niet moeilijker te doen dan nodig is. Dan kun je het gewoon leren met slee.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:04

hee volgens mij ligt er gemideld 7 dagen sneeuw per jaar in NL. Dus je antwoord klopt van geen kant saskiakefie geen aanval hoor, maar t komt niet echt over ;)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:07

Als je niet goed weet hoe het moet zou ik er niet aan beginnen, je wilt denk ik geen ongelukken veroorzaken? Ik hoor helaas wel eens verhalen van een in elkaar geknoopt tuig en een slee en een Shetlander, dat liep niet goed af helaas.

Verder zou ik sowieso zorgen dat je paard iets voor z'n borst langs heeft, mocht je het tóch gaan doen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:07

saskiakefie schreef:
pipo schreef:

Tja paarden moeten sowieso van alles omdat bazen het leuk vinden :')
Paard kan best wat hebben, als je het nu altijd zo zou doen, dan zou ik zeggen schaf een tuig aan maar voor af en toe, krijgt je shet echt niks van. Als jij gewoon duidelijkheid kan geven en je shet vertrouwd je hoef je echt niet moeilijker te doen dan nodig is. Dan kun je het gewoon leren met slee.

Alleen gebeurt het normaal gesproken met passend en daarvoor bedoelt tuig.. en worden ze normaal beleerd en niet gelijk voor een kar/slee of onder het zadel gegooid zonder dat dat allemaal opgebouwd is