Pony breekt stal af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

adesso

Pony breekt stal af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 14:23

hallo,

nu zit ik met een groot probleem ik heb voor mijn pony een grote ruime stal omdat ze toch al een ouder paard is en ik niet wil dat ze de ganse dag in de koude sneeuw sta.
Maar nu heb ik dus aan de hand als ik mijn pony in de stal zet en de poort toe doe word ze zot.
Ze gaat op de poort hangen achter alles dat ze kan hangen doet ze
Als je de bovenste klep ook toe doet hangt ze uit een venstertje ( is een grote stal met 2 vensters in waar geen glas zitte maar staan redelijk hoog)
Ze is gewoon onhoudbaar in de stal!
Haar voerbak en drinkbak staan in die stal ze eet er wel en drinkt er wel maar ze doet het zo: ze neemt een hap en stormt terug naar buiten.
Ze is ook erg dominant geworden ze loopt mij gewoon omver ze doet haar oren plat als ik langs haar loop. ( Ze heeft 3 maand bij mijn opa op wei gestaan en ben elke dag langs geweest als ik kon. Mijn opa laat wel veel toe?)

Even wat info over haar zelf
merrie
15jaar oud (volgens vorige eigenaar) veearts schat haar 20
Heb haar 1jaar en een half
Heb geen voorgeschiedenis van haar vorige eigenaar is niet meer te bereiken.
Heeft vorig jaar ook in stal gestaan: heeft 1 keer poort stuk gemaakt en heb toen ijzeren gehangen toen deed ze niks meer.

Heeft iemand misschien tips waaraan dit kan liggen?
Laatst bijgewerkt door adesso op 07-12-12 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Baloe89

Re: Pony breekt stal af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:27

Mss geen paardje dat graag binnen staat? Heeft ze (buiten vorig jaar) heel haar leven buiten gestaan?

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:28

.
Laatst bijgewerkt door Dorith op 21-03-25 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 14:29

Dorith95 schreef:
snap er niet heel veel van.. maar kun je haar niet een paar uur buiten zetten met warme deken?

ik wil liefst zolang mogelijk zonder deken omdat ze deze afrolt :D

Ik wil haar overdag buiten laten maar snachts binnen zetten maar ze breekt dan de stal af?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:29

Paard is duidelijk niet happy op stal.

Staat ze naast andere paarden of alleen op stal?

Ik zou er toch voor kiezen haar gewoon naar buiten te doen. Dier heeft het duidelijk nodig. Deken er op dat ze warm blijft als je het idee hebt dat ze het zonder deken niet redt. Het zijn geen breekbare poppetjes hè.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:31

Lekker buiten zetten... paarden krijgen energie van dit weer en stuiteren alle kanten op. Als je genoeg fatsoenlijk hooi geeft kunnen ze zich prima warm houden.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:32

naar buiten ermee. Paarden zijn niet van suiker, en mocht ie het koud hebben lekkere deken erop. Ik heb ze liever met de sneeuw buiten met een deken dan dat ze de hele dag binnen moet staan. paard geeft vanzelf wel aan wanneer het genoeg is. De van mij wel, want die gaan dan bij het hek staan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:32

Het kan er aan liggen dat ze naar buiten wil, en dit ook duidelijk aan geeft? Als je bij een ouder paard op de voeding let, op de dagelijkse beweging en op de bescherming tegen de kou, dan kunnen ook zij de hele dag op de wei. Het is een kwestie van goed op gewicht houden (beschermt tegen de kou), in goede conditie zijn en de staat van zijn wintervacht of management van de dekens. (genoeg gram, waterdicht etc.) Juist als mijn paard het zo dusdanig zou aangeven zou ik alles op alles zetten die behoefte te kunnen bevredigen. Nu is die van mij lekker rustig, ook als hij eens wat minder lang op de wei mag; maar zo niet had ik al actie ondernomen. Als je paard de deken af rolt pas deze niet goed of heb je en verkeerd model. Mijn pony rolt ontzettend veel met zijn deken en die blijft gewoon netjes liggen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:33

Genoeg hooi buiten neer leggen en mooi naar buiten met het diertje..

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:33

als het mogelijk is lekker buiten laten, wij hebben er 4 binnen en 4 buiten, die kiezen er zelf voor, de een vind het heerlijk om de ruimte voor zichzelf te hebben en de ander wordt gewoon gek in diezelfde ruimte, fijn als jouw pony dan buiten kan blijven .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:34

Als ze gewoon een goede wintervacht heeft en je geeft genoeg ruwvoer, kan zo'n pony prima buiten blijven, hoor. Met soortgenoten is dan wel een vereiste. Op stal staan is ook helemaal niet leuk. Doe je de mijne ook geen plezier mee en die loopt ook 24/7 buiten. Zonder deken, maar wel met schuilplek met stro en vlas als bodembedekking. Al hoewel hij ook jarenlang in een kudde buiten heeft gelopen met alleen maar struiken en bomen ter beschutting en twee keer per dag een berg ruwvoer. Deed 'ie het prima op. :j

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 14:36

maar dan heb je wel hier het probleem van de mensen die haar zien staan wat is ze zielig! en klagen dan..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:41

En dat vind je belangrijker dan hoe het met je pony is? Je zou die mensen bij voorbeeld kunnen uitleggen dat het helemaal niet zielig is dat ze buiten staat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:44

Ik leg mensen altijd uit waarom ik mijn paard bewust buiten hou, wat een paard echt nodig heeft en dat een paard eigenlijk niet gemaakt is om urenlang opgesloten op stal te staan. De meesten kijken er dan echt anders tegenaan. Natuurlijk baal ik ook wel eens van bepaalde weersomstandigheden. Maar mijn paard trok dat prima, hoor. En nu kan hij zelf kiezen, droog staan of gewoon het weer in. Hij staat nog vaak in de regen en vanmorgen ook gewoon middenin de sneeuwstorm. En maar galopperen met zijn maatje. :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:51

Lekker naar buiten en! Gaan trainen op jullie verhoudingen. Blikkbaar was je opa zo makkelijk dat ze besloten heeft dat ze de baas is over mensen. Dat kan je vlug oplossen maar dat moet je er wel mee gaan grondwerken.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:52

lekker naar buiten doen.
jij kent je paard het beste en je ziet dat hij/zij het niet leuk vind binnen.
als er mensen komen klagen kan je het toch uitleggen? :)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:54

Staat je pony alleen of kan ze andere paarden zien vanuit haar stal?

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 15:10

XLeandrosX schreef:

Ze staat alleen aangezien ik nog geen mogelijkheid heb gehad om paard bij te kopen waar ik na de winter verandering wil inbrengen... Ja ik weet een paard is een kuddedier maar je moet ook de mogelijkheid hebben om een 2e paard in de winter te houde ik ga niet gewoon een shetlander kopen omdat ik toch een groter paard wil waar ik op kan rijden.

Er is een veldwegje tussen haar en een shetlander maar die staat nu ook op stal en komt door de dag eens buiten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:13

adesso schreef:
maar dan heb je wel hier het probleem van de mensen die haar zien staan wat is ze zielig! en klagen dan..

Ja? En?

Het gaat er toch om dat je pony gelukkig is? Over het algemeen is het best lastig om in te schatten wat een paard wilt of vindt, maar die van jou schreeuwt het van de daken! Zij wilt naar buiten! Nou, als de mogelijkheid hebt, dan doe je dat toch gewoon.

Wat kan jou het schelen dat iemand dat zielig kan vinden? Beetje harder worden hoor. Door de onwetendheid van anderen hoeft jouw pony zich toch niet ongelukkig te voelen?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:15

Nou, dan kijk je toch of je haar en de shetlander samen kunt zetten?

Hoef jij geen paard te kopen, shetlander blij, jouw paard blij. Lekker buiten laten staan, trouwens, als je paard zo duidelijk aangeeft niet binnen te willen staan.

Of hou je liever voorbijgangers te vriend?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:19

adesso schreef:
XLeandrosX schreef:

Ze staat alleen aangezien ik nog geen mogelijkheid heb gehad om paard bij te kopen waar ik na de winter verandering wil inbrengen... Ja ik weet een paard is een kuddedier maar je moet ook de mogelijkheid hebben om een 2e paard in de winter te houde ik ga niet gewoon een shetlander kopen omdat ik toch een groter paard wil waar ik op kan rijden.

Er is een veldwegje tussen haar en een shetlander maar die staat nu ook op stal en komt door de dag eens buiten.

Ja, en dan vind je het gek dat de pony zich zo gedraagt... je bent op de hoogte dat een paard een kuddedier is, je hebt de verantwoording goed voor het dier te zorgen. Een shetlander ergens in de verte zien is niet "samen met tenminste 1 soortgenoot". Ik denk dat je hier gewoon een oplossing voor moet vinden. En ik denk zelfs dat alle problemen dan ook verdwijnen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:23

Dat denk ik ook. Die voorbijgangers hebben gelijk, de pony is zielig. In d'r eentje.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:23

bij ons op stal word er ook 1 gek als ie alleen op stal staat..dan komt ie er overheen hoor !!
Ik denk dat het probleem is dat ze alleen staat

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:24

Ja sorry hoor, maar dat gedrag had je zelf ook wel kunnen bedenken als je haar helemaal alleen in een stal (of wei) zet.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:25

adesso schreef:

Als je niet de mogelijkheid hebt om twee paarden aan te houden, had je de eerste ook niet moeten kopen, maar goed, dat is mijn mening....
Kan de Shet niet bij jouw pony? En waarom wil je na de winter pas een paard erbij kopen en nu nog niet? Je pony geeft toch duidelijk aan dat hij het niet naar z'n zin heeft zo alleen...