DA ziet botfragment over het hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shalot

DA ziet botfragment over het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 20:16

Op maandag 26 november is paard klinisch en röntgenologisch gekeurd bij DA in Brabant. Dierenarts heeft paard gekeurd voor de sport en is kenbaar gemaakt dat paard ook voor de PROK certificaat gaat. Daarom gevraagd om foto’s technisch in orde voor DA ivm PROK certificaat. Doordat paard goedgekeurd is zonder opmerking en/of bemerking heb ik het paard gekocht. Inclusief cd en keuringsrapport waar dus geen op en aanmerking zijn vermeld. Echter omdat dit geen PROK gerelateerde DA is heb ik mijn eigen DA laten kijken naar foto’s wat blijkt. Heeft paard toch een botfragmentje. Al had ik dit geweten had ik paard niet gekocht. Tevens met een ocd is paard minder waard dan wat ik betaald heb. Wie kan mij helpen wat kan ik doen. Heb wel koper gebeld en dit was hem echt niet bekend anders had hij geen 22 foto’s laten maken en betaald.

Wie kan je nu nog vertrouwen!!!!!!!!

Ik wil hierop stappen over ondernemen wie weet welke weg ik moet bewandelen?

mickydo

Re: DA ziet botfragment over het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:17

Heb je uberhaupt al de DA gebeld die hem volledig goed had gekeurt ?

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:19

Verder moet je je even goed laten inlichten , want volgens mij heb je recht om het paard terug te brengen naar de vorige eigenaar en je geld terug te krijgen. Maar laat je even heel goed inlichten daarover , heb je rechts bijstand ?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:20

Daarnaast is een sportkeuring en een PROKkeuring nogal een verschil. Zou inderdaad eens de keurende da opbellen.
Heb je het botfragment ook zelf gezien op de foto? Soms is het zo klein en discutabel dat het voor de één niet op valt en voor de ander wel.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 20:21

Nee ga een mail sturen. Zodat ik bewijs heb op zijn reactie

mickydo schreef:
Heb je uberhaupt al de DA gebeld die hem volledig goed had gekeurt ?

Een DA is verplicht dit te melden op keuringsrapport. Ook al word paard goedgekeurd. En opmerking op het rapport is verplicht
RianneH schreef:
Daarnaast is een sportkeuring en een PROKkeuring nogal een verschil. Zou inderdaad eens de keurende da opbellen.
Heb je het botfragment ook zelf gezien op de foto? Soms is het zo klein en discutabel dat het voor de één niet op valt en voor de ander wel.

En je moet toch een DA kunnen vertrouwen
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 04-12-12 20:34, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:25

Een DA is ook maar een mens, die kunnen ook af en toe een foutje maken. Ik weet niet of het om een groot of een klein botfragment gaat, maar zeker een kleintje is over het hoofd te zien. Hoort niet, gebeurd wel.

Ik zou contact opnemen met die Dierenarts, en hem het probleem voorleggen.

Terugbrengen naar de vorige eigenaar kan waarschijnlijk niet, aangezien dit geen verborgen gebrek is.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 20:28

Als dit geen geborgen gebrek is op wie moet je dan vertrouwen bij aankoop paard

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:28

Nou als het zo klein is dat het over het hoofd wordt gezien, maakt het voor de sport niks uit in ieder geval. :')
Maar idd had de DA het wel moeten zien.

Ik begrijp dat de vorige eigenaar hem heeft laten keuren en niet jij?
En deze DA was geen PROK arts?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:29

Maar als het een klein fragment is, of per ongeluk als een schaduw oid aan gezien wordt, wat valt er dan te vermelden? Ik ben heel erg benieuwd hoeverre het botfragment te zien is op een foto.

Als het werkelijk een overduidelijke fout is kan je de da aansprakelijk stellen denk ik, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 20:32

Het gaat mij er om dat DA dit had moeten vermelden op keuringrapport. Want dan had ik het paard niet gekocht. Dit omdat ik net een paard heb gehad die het ook had. En niet nogmaals in de molen wilde. Ongeacht of het kwaad kon ja of nee. Tevens is paard dan minder waard.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:36

Shalot schreef:

Het zou een verborgen gebrek zijn geweest als de eigenaar wist van de chip en het je niet verteld heeft. Het zou bedrog zijn van de dierenarts om het niet te vermelden, maar als hij het niet gezien heeft kan hij het ook niet vermelden.

Ga met de dierenarts om de tafel zitten, leg hem uit wat het probleem is. Wie weet is hij wel bereid om jou (een deel van) het waarde verschil van het paard te vergoeden.

Maar ik denk dat je je wel moet realiseren dat de DA ook een mens is, en dat fouten maken nou eenmaal menselijk is.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 20:39

Oke ik snap dat meerdere zeggen een DA is maar een mens. Maar wie had ik dan moeten na laten kijken of vertrouwen en betekend voor de verkopers van tegenwoordig dat het geen waarde heeft om een paard vooraf te laten keuren. Ik wilde een paard zonder op of aanmerkingen op rapport

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:41

Shalot schreef:
Oke ik snap dat meerdere zeggen een DA is maar een mens. Maar wie had ik dan moeten na laten kijken of vertrouwen en betekend voor de verkopers van tegenwoordig dat het geen waarde heeft om een paard vooraf te laten keuren. Ik wilde een paard zonder op of aanmerkingen op rapport

Een dierenarts. Je krijgt nooit 100% garrantie dat iemand geen fouten maakt. Als jij de dierenarts zelf hebt uitgezocht dan heb je iemand gekozen waar je vertrouwen in hebt en kundig is. Het is jammer dat hij nu een foutje maakt, maar dat kan gebeuren.

Overigens kan een paard wat vandaag geen aanmerkingen heeft morgen een botfragmentje krijgen en geen stap meer kunnen lopen, en een paard wat er al een heeft er nooit last van krijgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:44

Nogmaals: Ik begrijp dat jij niet de keuring hebt betaald? Dat jij niet de dierenarts hebt uitgekozen? Dat het dus ook niet jouw eigen dierenarts was? En dat deze dierenarts dus geen PROK arts was?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:46

Vjestagirl schreef:
Shalot schreef:

Het zou een verborgen gebrek zijn geweest als de eigenaar wist van de chip en het je niet verteld heeft. Het zou bedrog zijn van de dierenarts om het niet te vermelden, maar als hij het niet gezien heeft kan hij het ook niet vermelden.

Ik bedoel het niet rot maar je hebt zelf ook een onderzoeksplicht en zoals jij het nu schrijft heb je zelf daar ook niet geheel aan voldaan. Uit je verhaal maak ik op dat de verkopende partij het paard op de foto heeft gezet. Als dat het geval is, had ik als ik in jouw schoenen had gestaan, toch aan de verkoper gevraagd of je eigen da de foto's had mogen beoordelen. Voordat ik over zou gaan tot kopen.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 20:46

Nee ik heb niet de keuring betaald? Ik heb niet de DA gekozen en geen PROK DA is. Echter is het wel een erkende DA. Dus dat zou toch niet mogen uitmaken. Het gaat mij er om dat hij het had moeten vermelden op keuringrapport.

Nou ik vind het een duur foutje. En ik zit met de gebakke peren. Wat is dan de toegevoegde waarde van een rontgenlogisch onderzoek

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:49

Shalot schreef:
Nee ik heb niet de keuring betaald? Ik heb niet de DA gekozen en geen PROK DA is. Echter is het wel een erkende DA. Dus dat zou toch niet mogen uitmaken. Het gaat mij er om dat hij het had moeten vermelden op keuringrapport.

Nou ik vind het een duur foutje. En ik zit met de gebakke peren. Wat is dan de toegevoegde waarde van een rontgenlogisch onderzoek

Hij had het moeten vermelden, als hij het gezien had.
Als hij het niet gezien heeft is het een fout. Iedereen maakt wel eens fouten. Neem contact met hem op, ga rond te tafel zitten en kijk of hij bereid is om het netjes op te lossen.
Als hij het wel gezien heeft maar niet opgeschreven heeft is het bedrog. Dat zou kunnen, omdat de oude eigenaar de DA heeft uitgezocht, en daar moet je altijd mee uitkijken, je weet nooit wie er nog in het krijt staat bij wie en wie er samen nog op de middelbare heeft gezeten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:50

Shalot schreef:

Als hij het niet heeft gezien, kan hij het ook niet vermelden toch? Klein OCDtje kan echt geen kwaad hoor, tenzij hij bij een gewricht zit, in de sprong ofzo. Maar bijv. voorkant kogel is totaal niet interessant. Sommige zijn zo klein als een speldenknopje en zijn volledig ingekapseld. Gebeurt niks mee.

En jij bent ook ergens in gebreke gebleven. Normaal gesproken betaalt de koper de keuring en kiest de kliniek uit. Dan sta je ook sterker en meer in je recht natuurlijk als zoiets gebeurt.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:51

Makkelijk gezegd zeg dat de DA fouten kan maken. Een botfragmentje die door de ander gelijk wordt gezien en door hem niet vind ik een fout. Wij hebben ook een paard gekocht. Hij was gekeurt en foto's gemaakt. Hij was helemaal goed werd er gezegd. Dus dat gelooft. Toen ze het paard brachten kreeg ik toen ze weg gingen het keuringsformulier. Hier stond dus op dat hij een chipje had. Heb gelijk DA gebeld die zei dat het niet erg was en dat het er zo uitgehaald kon worden maar voelde me toch bekocht echter had ik eerder om de papieren moeten vragen. Toen we het paard 2 jaar later wilden verkopen was dit fragmentje dus een groot probleem en hebben 3 kopers afgehaakt. We hebben het paard met veel verlies (€4000 minder dan waar we het voor hadden gekocht) en met veel moeite verkocht. Ik zou zo'n paard nooit meer kopen want als jij het wilt verkopen krjg je er niets meer voor want dan blijkt het wel erg te zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:54

riona schreef:
Makkelijk gezegd zeg dat de DA fouten kan maken.

Je kunt iemand niet verbieden om fouten te maken...

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 20:55

Omdat het 3 uur rijden is hadden we afgesproken als paard goedgekeurd is zonder op of aanmerkingen op keuringrapport zal ik hem kopen.
'
Ik heb onderzoek plicht om hem te laten keuren door een erkende dierenarts dat heb ik toch gedaan?

Wat nu je koop ene paard wat vorige maand goedgekeurd is en een maand later bij je eigen DA kom ivm andere blesure en je er achter komt dat ie toch een botfragment heeft

Daarom. En had ik dus geweten van botfragmentje dan had ik paard niet gekocht

riona schreef:
Makkelijk gezegd zeg dat de DA fouten kan maken. Een botfragmentje die door de ander gelijk wordt gezien en door hem niet vind ik een fout. Wij hebben ook een paard gekocht. Hij was gekeurt en foto's gemaakt. Hij was helemaal goed werd er gezegd. Dus dat gelooft. Toen ze het paard brachten kreeg ik toen ze weg gingen het keuringsformulier. Hier stond dus op dat hij een chipje had. Heb gelijk DA gebeld die zei dat het niet erg was en dat het er zo uitgehaald kon worden maar voelde me toch bekocht echter had ik eerder om de papieren moeten vragen. Toen we het paard 2 jaar later wilden verkopen was dit fragmentje dus een groot probleem en hebben 3 kopers afgehaakt. We hebben het paard met veel verlies (€4000 minder dan waar we het voor hadden gekocht) en met veel moeite verkocht. Ik zou zo'n paard nooit meer kopen want als jij het wilt verkopen krjg je er niets meer voor want dan blijkt het wel erg te zijn.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 04-12-12 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:56

Als ik het goed begrijp heb jijzelf het paard laten keuren ivm aankoop bij de dierenarts in Brabant. Op dat moment heeft hij dus een chip over het hoofd gezien. Als jij dit paard hebt aangeschaft met het voornemen het dier weer te verkopen zou ik de dierenarts aansprakelijk stellen, de waarde is idd minder en een paard met chip verkopen is gewoon moeilijker. Mocht je het dier voor jezelf aankopen zonder het idee het weer te verkopen zou ik nagaan of de plek van de chip kwaad kan en overwegen het dier dan met chip te houden of eventueel te laten opereren.

Wij hebben de ervaring met een dierenarts die zelfs 3 chips over het hoofd had gezien bij een paard van ons dat voor leuk geld naar het buitenland was verkocht. Dit is bijna een rechtszaak geworden.
Al met al heeft de verzekering van de dierenarts een deel betaald van de kosten en moest de vorige eigenaar het paard terugnemen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:28

Sowieso zou ik altijd een paard bij mijn eigen DA of eigen uitgekozen DA uit laten voeren, en er zeker bij aanwezig zijn!
Mijn man is DA, en "eist" ook altijd dat er een koper of vertegenwoordiger van de koper aanwezig is.
Daarbij had ik zelf als ik jou was gelijk een PROK arts laten keuren of PROK goedkeuring als voorwaarde gesteld. Er is niet voor niets een reden dat niet alle DAsen PROK gecertificeerd zijn.

Probeer met de oude eigenaar om de tafel te gaan zitten en laat je eigen DA contact opnemen met de keurend DA.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 22:44

Oude eigenaar geeft aan dat hij werkelijk niet had gezien. Hij gaf ook aan waarom had ik anders 22 foto'laten maken

Jes schreef:
Sowieso zou ik altijd een paard bij mijn eigen DA of eigen uitgekozen DA uit laten voeren, en er zeker bij aanwezig zijn!
Mijn man is DA, en "eist" ook altijd dat er een koper of vertegenwoordiger van de koper aanwezig is.
Daarbij had ik zelf als ik jou was gelijk een PROK arts laten keuren of PROK goedkeuring als voorwaarde gesteld. Er is niet voor niets een reden dat niet alle DAsen PROK gecertificeerd zijn.

Probeer met de oude eigenaar om de tafel te gaan zitten en laat je eigen DA contact opnemen met de keurend DA.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:49

Wat heeft hij betaald voor de foto's? En hoeveel is het paard in waarde verminderd nu je weet dat er een botfragment zit?