frustratie's..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

frustratie's..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 22:56

hey allemaal..

ik moet even mijn frustatie's kwijt, sorry voor het lange verhaal..
nou ik wil volgende zomer met mijn paard starten in de B
ikzelf heb nog nooit (ja heel lang geleden op manegepony's) wedstrijden gereden.

we hebben storm gekocht om mee buiten te rijden, want aan dressuren vond ik maar niks aan, en springen is al helemaal niks voor mij.
ik heb storm nu ongeveer anderhalf jaar en na ongeveer een half jaar ben ik erachter gekomen dat ik dressuren toch wel heel erg leuk vind (elke week 2 lessen) nu ben ik me daar verder in gaan verdiepen en meer gaan trainen, hij pakt alles goed op, zelfs wijken, vierkant staan etc. maar het aan de teugel lopen wil maar niet lukken, nu hebben we het met een thiedeman teugel geprobeerd, en dit ging wel, en na een half jaartje gingen we het afbouwen, laatste 10 minuten zonder, laatste kwartier en zo verder, alles ging goed tot nu.
ik heb laatst mijn pols zwaar gekneusd en ging wel rijden want hij heeft ook gewoon zijn beweging nodig, maar ik kon hem dan niet aan de teugel rijden (omdat dat ontzettend lastig is bij storm want hij is letterlijk dood in zijn mond) nou paardlief deed alles braaf tot dat het wel weer ging met mijn pols, weer met thiedeman gedressuurd, maar het ging allemaal wat moeizamer, hij ging staken, ineens heel hard en extreem sterk worden, steigeren bokken etc. etc.
dit heb ik een tijdje vol gehouden en uiteindelijk werd het wel minder.

toen hebben we een dresuurzadel laten passen en op maat laten maken, thiedeman er weer aan en nu waren we zelfs zover dat we na een kwartier de thiedeman er al af konden halen.
toen heb ik besloten om voortaan zonder te rijden (WANT ik wil van de zomer starten) nu ging dit op het begin goed, de eerste 20 minuten een beetje tegen de hand maar daarna liep hij altijd super en kon ik hem zo onstpannen rijden.
nu kreeg hij zijn streken weer terug en begon weer met steigeren (wat ik best eng vind)
en ik krijg hem tegenwoordig, wat ik ook doe, helemaal niet meer aan de teugel, wat mijn instructeur ook zegt
nu heb ik een hele goede vriendin die storm rijd als ik op vakantie ben, dus die kent storm wel.

nu had ik toen et les (samen met haar en wat andere) en ze weet hoe moeilijk storm kan doen en hoe tegen de hand hij kan zijn maar ze zei net ook dat het niet meer normaal was, heel de tijd (echt continu) omhoog komen en dribbelen, zijn hoofd zat bijna tegen die van mij aan, ook als ik ontspande..
nu rijd zij soms naar de les storm even als hij zo tegen de hand is dat hij niet zo op stal komt, dat hij ermee kan wegkomen zeg maar.
nu word ik zo gefrustreerd want ze doet iets, en storm loopt aan de teugel en kan alles met m doen, ik ga erop, en het is meteen mis, nu zijn we even in de longeercirkel gaan rijden (na de les want zo extreem tegen de hand was hij nog nooit) en als zij erop gaat loopt hij super netjes, ik ga erop zitten, en bam gelijk dat hoofd in de lucht en er is niks meer met hem te beginnen, toen ging ze er even naast lopen dat ik er wel opzit maar dat zij de teugels vastheefd, dan gaat het ook goed tot ik de teugel overpakte, meteen weer tegen de hand
nu werd het ook nog eens gevaarlijk want ze liep ernaast en meneer kwam omhoog, ik kon m wel schieten op dat moment, het is echt niet leuk meer en word gewoon gevaarlijk, ik zie ons deze zomer echt niet starten, hoe erg ik mijn best ook doe..

ik ben echt gefrustreerd dat zij het wel kan en ik het niet, mama vind dat het aan mijn instelling ligt, ik ben het daar niet mee eens want ik ga er elke keer weer met een goed gevoel heen maar het lukt gewoon niet.

sorry voor het lange verhaal maar het viel niet korter samen te vatten..

Doubtless

Re: frustratie's..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:03

Zorgen voor betere les & je datum om te beginnen met starten verzetten...

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 23:06

ik ga zaterdag naar een andere stal, een dressuurstal..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:09

Dat is niet per definitie beter... ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:12

Ja, dat is inderdaad frustrerend, als iets wat je graag wilt niet lukt.

Heb je nog wel lol met je knol of ben je helemaal gericht op starten volgend jaar? Kan best zijn dat je zo je best doet om je verwachtingen waar te maken dat je onbewust heel gespannen zit, de teugels (te) strak vast hebt of heel veel spanning op je paard overbrengt. Het ligt zo te lezen aan jou dus jij zou iets kunnen veranderen. Je moeder heeft dus wel gelijk.

Ga weer lekker rijden, vooral goed van achter naar voor en geef hem voor ruimte. Zorg ook voor afwisseling, pak het boscrossen weer op en vooral: relax.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:19

Ik ken t gevoel en soms moet je gewoon de voorkant letterlijk en figuurlijk loslaten en gewoon lekker overgangen rijden figuren etc. Soms is dat al genoeg en gaat ie zelf je hand opzoeken. Ik weet t klinkt allemaal makkelijk maar weet hoe moeilijk en frusterend het kan zijn. Laat je startdatum achterwege en stel nu eerst als doel lekker ontspannen niet omhoog en geen gedribbel.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:20

je zit met de druk ik wil in de zomer starten. als je dan gefrustreerd wordt omdat iets niet lukt dan merkt je paar dat meteen. je vriendin zit niet met die druk en zal dus waarschijnlijk veel meer ontspannen zijn. je moeder heeft dus wel gelijk. en als hij merkt dat jij het eng vindt als hij steigerd dan zal hij dat ook vaker doen om onder iets uit te komen. en zoals eerder al gezegd niet alleen dresuren, ga soms ook lekker het bos in een rit maken, even ontspannen.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:21

Veel balkjes lopen helpt ook omdat hij dan ook z'n rug moet gaan gebruiken. Misschien dat je hem vanuit daar dan makkelijker kan oppakken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:49

Heel eerlijk naar aanleiding van je verhaal denk ik dat je gewoon helemaal verkeerd rijdt. Je paard met thiedeman aan de teugel? Zelfde als je zegt dat het paard dood is in de mond. Dat kan zijn dat dat al was toen je hem kocht maar is goed op te lossen en ik heb het idee dat je gewoon helemaal omgekeerd werkt. En teveel je hand en dus teugel/bit teveel gebruikt. Een paard moet van achter naar voor lopen, niet andersom. Die "krul" in de hals is niet goed.
Je legt er waarschijnlijk veelste veel druk op dat het hoofd naar beneden gaat. Maar daar gaat het helemaal niet om. Het is niet alleen het hoofd wat naar beneden moet.
Daar leg ik ook de link met het omhoog komen. Als je het paard op de rem houdt en gas wil geven dat werkt niet.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:08

Thiedeman is niet per definitie slecht tigra. Soms kan t net dat beetje extra zijn waardoor je als ruiter minder kracht/druk hoeft te zetten zodat hij niet harder gaat lopen zonder dat je hoeft te zagen en te trekken. Tuurlijk moet je van achter naar voren rijden, maar als voor helemaal niks opvangt wordt het gewoon rennen. Soms heb je als ruiter een hulpmiddel nodig en ze krijgt hier ook les bij. Niet aanvallend bedoeld maar soms wordt er zo slecht gesproken over hulpteugels.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:47

wumdydumpy schreef:
Thiedeman is niet per definitie slecht tigra. Soms kan t net dat beetje extra zijn waardoor je als ruiter minder kracht/druk hoeft te zetten zodat hij niet harder gaat lopen zonder dat je hoeft te zagen en te trekken. Tuurlijk moet je van achter naar voren rijden, maar als voor helemaal niks opvangt wordt het gewoon rennen. Soms heb je als ruiter een hulpmiddel nodig en ze krijgt hier ook les bij. Niet aanvallend bedoeld maar soms wordt er zo slecht gesproken over hulpteugels.

Ben ik helemaal niet zo mee eens. Ja je moet een paard van voren opvangen. Maar dat moet je zelf doen, het paard in de krul dwingen gaat je niet helpen.
Je moet helemaal niet zoveel kracht zetten. Paarden rijden gaat helemaal niet om kracht of druk, opvangen en contact houden je moet helemaal zo veel aan de teugels zitten en al helemaal niet trekken en zagen als je dat wel moet doen zonder hulpteugel dan is je basis gewoon weg niet goed en gezien het paard dood is in de mond lijkt me dat de basis gewoon niet voldoende is. En daar gaat geen hulpteugel je bij helpen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 01:10

Ik ga volledig mee met wat "tigra" & "maflinger" hier al hebben gezegd.
De ruiter werkt totaal verkeerd nu, ik begrijp zelfs niet dat een lesgever op deze manier wil les geven, want idd dat kan echt niet.
En "wumdydumpy" het is idd niet altijd verkeerd een hulpteugel te gebruiken, maar dan moet je hem echt wel correct gebruiken, en zeer tijdelijk en kort, de topicsteller hier verteld dat het na een periode even beter ging, maar nadien weer slechter, en zelfs slechter dan het ervoor al was, dit geeft dus duidelijk aan dat die hulpteugel niet correct gebruikt is geweest.
Paardrijden is idd niet makkelijk , het is moeilijker dan het eruit ziet, en je moet echt ook voor jezelf de instelling hebben hoe verander ik mezelf, want de fout moet je altijd bij jezelf zoeken en dus niet bij het paard.
Boos worden, chagrijnig worden omdat een andere ruiter het met alle gemak wel klaar krijgt is idd een verkeerde instelling.
En ik zou ook andere en betere les zoeken, die houding binnen jezelf die moet mee veranderen, en ook dat is iets waar de lesgever heel duidelijk aandacht moet voor hebben, als je daar in slaagt zul je ineens met sprongen vorderingen gaan maken.
succes , sta open voor opmerkingen en vooral voor veranderingen binnen jezelf.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 01:22

Heb je al eens gevraagd aan je vriendin wat zij doet? Misschien helpt het als zij je vertelt hoe ze hem rijdt? Want nu zie je enkel dat het bij haar wel gaat en bij jou niet. Als zij je tips kan geven helpt dat jullie misschien al vooruit.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 08:44

even voor de duidelijkheid, ik rijd ook nog steeds buiten
heb gisteren een serieus gesprek gehad met mijn moeder hier over, ik ga hier niet vertellen hoe dat gesprek ging voor ik heel bokt weer over me heen krijg..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:53

Als jij geen druk meer op de teugel zet, loopt je paard vaak als 'vanzelf' aan de teugel, vooral als je hem van achteruit motiveert. Niet trekken en een zachte hand houden!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:03

Ik heb even in je profiel gespiekt en wat me opvalt is dat je heel gespannen op je paard zit ( wel een heel leuk dier!)
Ik raad je aan om eens zit lessen te nemen, want de spanning van je paard zou daar wel eens vandaan kunnen komen.
Kan deze instructeur je daar niet bij helpen dan moet je op zoek naar een ander.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:12

sanso schreef:
heb gisteren een serieus gesprek gehad met mijn moeder hier over, ik ga hier niet vertellen hoe dat gesprek ging voor ik heel bokt weer over me heen krijg..

Dat zijn onze zaken ook helemaal niet dat is tussen jouw en je moeder.
Maarre wat vindt je van tips tot nu toe? Herken je er wat in? Ben je het er mee eens of niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:30

sanso schreef:
nu kreeg hij zijn streken weer terug en begon weer met steigeren (wat ik best eng vind)
en ik krijg hem tegenwoordig, wat ik ook doe, helemaal niet meer aan de teugel, wat mijn instructeur ook zegt

dat hij ermee kan wegkomen zeg maar.

nu word ik zo gefrustreerd want ze doet iets, en storm loopt aan de teugel en kan alles met m doen, ik ga erop, en het is meteen mis, nu zijn we even in de longeercirkel gaan rijden (na de les want zo extreem tegen de hand was hij nog nooit) en als zij erop gaat loopt hij super netjes, ik ga erop zitten, en bam gelijk dat hoofd in de lucht en er is niks meer met hem te beginnen, toen ging ze er even naast lopen dat ik er wel opzit maar dat zij de teugels vastheefd, dan gaat het ook goed tot ik de teugel overpakte, meteen weer tegen de hand

ik kon m wel schieten op dat moment, het is echt niet leuk meer en word gewoon gevaarlijk, ik zie ons deze zomer echt niet starten, hoe erg ik mijn best ook doe..

ik ben echt gefrustreerd .

Ik bemoei mij normaal gesproken niet met dit soort topics, maar denk in dit geval dat je echt eens bereid moet zijn om naar jezelf te kijken. Zet je startersplannen maar eens in de ijskast en ga aan jezelf werken. Uit alles blijkt je frustraties en het feit dat je de schuld bij het paard legt.
Maar het probleem ligt niet bij je paard (en los je het dus niet op met hulpmiddelen) Het probleem ligt bij jou rijden en dat zul je op moeten lossen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:03

Beste Sanso, allereerst mijn complimenten voor je doorzettingsvermogen en ambitie. Eigenlijk is het wel fijn om te weten dat het paard ontspannen KAN rijden bij je vriendin, dit sluit namelijk uit dat je paard een probleem heeft (met zadel, bit, etc.). Blijkbaar is er een reden waarom je paard tegen JOUW hand protesteert. Laat je doel om wedstrijd te rijden los. Probeer weer plezier te maken met je paard. En zoek eventueel een andere instructeur die jou wel goed kan overbrengen wat je moet veranderen in je rijgedrag. Blijkbaar ben je namelijk al erg lang aan het proberen, dat is inderdaad niet zo leuk. Wellicht kan je foto's of een filmpje plaatsen op bokt, daar krijg je soms ook goede tips. Wat ik mij overigens afvraag: lukt het je bij andere paarden wel om het paard mooi in de aanleuning te krijgen? Tot slot: ik heb mezelf de regel gesteld dat ik altijd van het paard stap zodra ik gefrustreerd raak. Uit ervaring weet ik namelijk dat ik anders verstrak en dat het dan een vervelende les wordt, voor zowel de ruiter als paard. Pas als ik weer kalm ben, mag ik weer opstappen. Misschien een idee voor jou?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:18

Hey Sanso,
Spijtig dat je zo veel frustraties moet verwerken, want dressuur hoort gewoon leuk te zijn. Zoek een andere lesgever die je leert om vanuit onspanning een correcte zit te creeren. De enige manier om "aan de teugel te lopen" is om je paard gevoelig te maken op de correcte hulpen en hem goed vooruit en ontspannen onder jou te hebben. Jouw (vakantie)bijrijder heeft dit onderdeel blijkbaar beter onder de knie en je hoeft daarvoor niet gefrustreerd te zijn, wan tdit gaat alleen maar nog meer tegen je werken. Zoek iemand die je helpt zonder die bijzet-teugels want die dienen alleen maar om de tekortkomingen van de ruiter te verdoezelen. Longeer hem desnoods af en toe eens met bijzet om zijn spieren te trainen, maar die teugel gaat jou niet helpen om het hem beter te leren vragen. Vergeet even dat aan de teugel lopen en werk aan je ontspanning, een minder dagje= geen probleem, ga dan eens naar buiten, maar met gefrustreerd op je paard zitten ga je niets bereiken. Spijtig dat je instructeur je zo met frustaties laat zitten en argwaan kweekt met die bijzet, want dit gaat je alleen nog onzekerder maken. Ga opzoek naar een instructeur die beter aansluit op je gevoel en je geen stappen laat overslaan.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:55

sanso schreef:

je doet nu alsof heel bokt over je heen komt, maar we proberen je alleen te helpen en goede tips te geven. het is niet aanvallend bedoeld..

AmableJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 00:04

Eigenlijk zegt het feit dat hij bij je instructrice wel goed loopt al heel duidelijk dat het niet de schuld van je paard is. Zoek de oplossing dus ook niet bij hem, maar bij jezelf. Hij doet het ook niet om jouw te pesten he, hij doet het omdat hij niet anders kan.

Vaak zijn er meerdere factoren in je eigen rijden die maken dat je paard niet nagevelijk komt, dat is een combi van je houding en zit, beenhulpen en teugelvoering. Veel mensen die een paard nagevelijk willen rijden letten heel erg op hun handen, maar na laten geven doe je eigenlijk vooral met je benen. Als je echt beter wil worden, kijk dan eens of je een echte zitles kan nemen, bijv op een simulator. Een keer je door iemand met teugels laten sturen kan vreselijk verhelderend zijn om te voelen wat een paard voelt enz.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 11:07

Tigra_ schreef:
sanso schreef:

Dat zijn onze zaken ook helemaal niet dat is tussen jouw en je moeder.
Maarre wat vindt je van tips tot nu toe? Herken je er wat in? Ben je het er mee eens of niet.

van die spanning enzo klopt wel, want zoals je ziet staat er ook een foto van op dat hij steigert, dat was zeg maar niet gepland, hierdoor word ik een beetje bang en ga ik raar rijden (op die ene foto is mijn houding ook wel om te schieten haha)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 11:10

betadine schreef:
Hey Sanso,
Spijtig dat je zo veel frustraties moet verwerken, want dressuur hoort gewoon leuk te zijn. Zoek een andere lesgever die je leert om vanuit onspanning een correcte zit te creeren. De enige manier om "aan de teugel te lopen" is om je paard gevoelig te maken op de correcte hulpen en hem goed vooruit en ontspannen onder jou te hebben. Jouw (vakantie)bijrijder heeft dit onderdeel blijkbaar beter onder de knie en je hoeft daarvoor niet gefrustreerd te zijn, wan tdit gaat alleen maar nog meer tegen je werken. Zoek iemand die je helpt zonder die bijzet-teugels want die dienen alleen maar om de tekortkomingen van de ruiter te verdoezelen. Longeer hem desnoods af en toe eens met bijzet om zijn spieren te trainen, maar die teugel gaat jou niet helpen om het hem beter te leren vragen. Vergeet even dat aan de teugel lopen en werk aan je ontspanning, een minder dagje= geen probleem, ga dan eens naar buiten, maar met gefrustreerd op je paard zitten ga je niets bereiken. Spijtig dat je instructeur je zo met frustaties laat zitten en argwaan kweekt met die bijzet, want dit gaat je alleen nog onzekerder maken. Ga opzoek naar een instructeur die beter aansluit op je gevoel en je geen stappen laat overslaan.

heel erg bedankt voor deze post en die hierboven, geeft me toch weer een goed gevoel

en ik ga vandaag overhuizen naar een andere stal (wat ook een africhtingsstal is) dus ik denk dat alles daar een stuk beter en profesioneler zal gaan qua begeleiding

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 11:15

Misschien een vraagje, Is er al eens gekeken of hij vast zit in zn lichaam door een sportmasseur of fysio