Wie leert zijn proefjes uit zijn hoofd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Wie leert zijn proefjes uit zijn hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 13:19

Hallo allemaal,

Ik rijd met mijn fjord wedstrijden in de L1 en zou graag wat meer wedstrijden rijden maar elke keer is het de vraag of we wel een voorlezer vinden.
En dat levert toch wel wat stress op. Op een thuiswedstrijd kan ik die vaak wel vinden, maar dat zijn dan ook meestal mensen die we kennen. Dit is echter alleen in het binnenseizoen. Mijn vader durft niet voor te lezen, hij snapt namelijk helemaal niets van wat ik eigenlijk aan het doen ben :=
Nu lees ik vaker dat mensen de proefjes uit hun hoofd leren zodat ze geen voorlezer nodig hebben.
Dus ik vroeg me af of er nou echt zoveel mensen zijn die in bijvoorbeeld de L1 hun proefjes uit hun hoofd leren zodat ze niet de stress hebben elke keer een voorlezer te moeten zoeken? Leer je die dan uit je hoofd tijdens de les of doe je het anders?

Prrrr

Re: Wie leert zijn proefjes uit zijn hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:21

Ik heb wel eens een proef uit mijn hoofd geleerd op een vloerkleed :D Werkte prima, en was ook nodig, want de verplichte lezer had geen ervaring en las dus vrij consequent te laat. Een week lang elke dag drie keer dat proefje op het vloerkleed lopen - dan ken je hem echt wel uit je hoofd.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:25

Ja ik ook. Als ik wedstrijd rij dan leer ik de proef uit mijn hoofd, voor mij wat gemakkelijker dan alleen een voorlezer

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:25

Hai Robin :D ( wie ben ik)

Ontopic:
Ik heb dat ook met wedstrijden buiten Benningbroek maargoed het lukt me uiteindelijk iedere keer wel weer om een voorlezer te vinden. Proefjes uit mijn hoofd leren is denk ik niks voor mij want ik krijg juist stress omdat ik bang ben dat ik ze vergeet...

Laatst in venhuizen was het wel een gedoe. Iemand moest al 2 mensen voorlezen en die wilde mij er niet bij doen terwijl die 2e persoon pas later moest. Toen heb ik het gevraagd aan een heel aardige mevrouw die met haar dochter mee was op wedstrijd. Dochter zelf reed altijd alle proeven uit haar hoofd omdat moeders aan haar stem geopereerd was en een schorre stem had en zoals ze zelf zei vaak te langzaam voorlas.. Maar ik was erg blij met de mevrouw met de schorre stem _/-\o_

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:27

Ik heb wel altijd een voorlezer (mijn papa)
maar ik rijd ze sinds kort uit mijn hoofd. Maar dat is meer omdat ik tijdens de proef met andere bezig was (nadenken over wat er allemaal wel niet fout ging etc) nu ik mn proef zelf rijd ben ik ook echt met mn proef bezig.
Ik durfde t eerst niet, bang om fout te rijden of black-out te krijgen maar nadat mijn vader op een belangrijke selectie fout voorlas terwijl ik eigenlijk wel wist waar ik heen moest maar toch trouw naar mijn vader luisterde.. sindsdien ben ik toch maar uit mn hoofd gaan rijden :D

en ik leer ze gewoon door de proefjes te lezen en hem in mn hoofd te stampen
ik check het soms op de raarste moment nog wel eens of ik m weet. pak ik mn telefoon (is ongeveer verhouding van een bak haha)
en dan ga ik er met mn vinger over hoe ik moet rijden :=

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:28

Ik leer ze ook uit het hoofd, zonder vloerkleed :P. Gewoon paar keer doorlezen en in je hoofd de proef rijden. Het helemaal visualiseren is iets wat ook word aan geraden voor een beter resultaat (wel positief visualiseren) en zou je prestatie ten goede moeten komen.

Na zoveel keren zoveel stress omdat ik ook steeds een lezer moest zoeken, vind ik dit de perfecte oplossing.
En nog een voordeel. Als je thuis eens je proefje wil oefenen, heb je daar ook geen lezen nodig.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:29

Ik rijd ze regelmatig uit mijn hoofd omdat mijn moeder niet altijd mee kan en mn vader ook liever niet voorleest.
Laatst las mn moeder weer keertje voor en ging ik zo de verkeerde kant op :Y) door mn concentratie hoor ik maar de helft :Y)

Mij bevalt het heel goed, ik bereid me veel beter voor en weet precies wat me in de proef te wachten staat :) Hierdoor heb ik het idee dat ik mijn proeven beter rijd :)

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:30

Ik rijd bijna altijd mijn proeven uit mijn hoofd. Ik heb geen vaste voorlezer, dus niet de stress om ter plekke iemand te zoeken. En ik heb gemerkt dat het voor betere concentratie tijdens de proef zorgt. Je weet precies wat er komt, hoe en wanneer je dat gaat voorbereiden, enz.
Het uit mijn hoofd leren doe ik door eerst een aantal keer door te lezen en op papier de lijnen mee te tekenen. Dan probeer ik ze te reproduceren, met af en toe spieken. Ik probeer wat ezelsbruggetjes in te bouwen voor mezelf, om de 2 proeven uit elkaar te kunnen houden. Daarna ga ik steeds stukjes uit de proeven rijden, en indien mogelijk ook de hele proefjes. Je moet ze ook echt wel een aantal keer gereden hebben, voordat je ze op wedstrijd gaat doen. Verder repeteer ik ze voor mezelf in de auto op weg naar mijn werk, of als ik niet kan slapen.
het is wel lastig dat je elke 3 maanden weer wisselt, en ook bij het promoveren (handigste is om dat dus te doen op het moment dat er toch weer andere proefjes worden gereden).

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:34

Ik vind het vanaf de M eerlijk gezegd wel wat makkelijker :) Die proefjes zijn veel logischer en er zit altijd hetzelfde in. In de B zijn ze nog wel eens creatief :Y)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:35

ik leer altijd mijn proef in grote lijnen van buiten zodat ik op tijd kan voorbereiden als mijn lezer te traag is. Maar ik kan ze even goed zonder lezer rijden, zorgt voor net iets meer stress. Maar ik ben meestal maar alleen op wedstrijd, ben al blij dat er iemand wil meerijden. Dat die persoon ook nog een proef goed kan voorlezen is luxe.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:38

Ja! Ik doe ze ook gewoon uit m'n hoofd, iedereen uit m'n omgeving verklaart me voor gek maar ik vind het echt een stuk fijner. :)

Zoals Queelens al zegt je word op die manier wel gedwongen om je echt met de proef bezig te houden en het helpt je dat je elke oefeningen weer opnieuw goed in blijft zetten zonder het te laten versloffen omdat je 'toch al zoveel fout hebt gedaan' bijvoorbeeld. Je hebt namelijk gewoon geen tijd om over die vorige onderdelen na te denken. Ook had ik laatst dat paardlief van een vriendin van mij even kwam kijken, zij dacht dat ik al klaar was maar ik moest wachten op de jury dus was veel later begonnen. Zij kwam er dus met paard aan gereden al maar moest propt op de rem omdat ik nog bezig was. Haar paard begon wat stampij te maken (hoorde ik dan) maar doordat ik mij moest blijven concentreren op de proef heb ik haar niet aan zien komen, kon ik me ook niet met haar bezig houden in de zin van; "wat gaat zij nouw eer doen" en voorkwam ik dat mijn eigen paard zich er veel van aan trok omdat het mijn intresse ook niet 'trok' en ik gewoon door bleef rijden. :)

Net als met andere 'enge' dingen aan de kant, je hebt als ruiter zijnde geen kans / tijd om daar aandacht aan te besteden omdat je met je gedachten bij de onderdelen van je proef moet blijven. Ik vind het iig een stuk fijner rijden en vooral ook geen stress met; 'Ohnee wie leest me voor? :oo ' :D

Hoe ik ze leer? Gewoon net als ik een proefwerk voor school leer eigenlijk, gewoon in je hoofd stampen dus eigenlijk. Daarna oefen ik hem eens wanneer ik aan het rijden ben op paardlief, lees ik hem daarna nog even door en soms (in het begin met leren) kom je er dan achter; "Ohh wacht eens dat onderdeel ben ik vergeten!" of tijdens het rijden dat je ineens niet meer weet waar je heen moet. Weet je dus dat je op dat gedeelte nog even extra moet leren / oefenen. Ook helpt het om hem gewoon uit te schrijven, dus i.p.v. waar de jury het commentaar neerzet zet je gewoon neer hoe je dat onderdeel gaat rijden. Bijvoorbeeld de inzet wijken, afwenden goed om binnenbeen en buitenhand begrenzen. Rechtstellen, goed op 2 teugels en tussen je benen, wijken inzetten iets lichte stelling en paard weg duwen met been. Bv. ;)

Zorg dat je die briefjes altijd bij je hebt en op het moment dat je 'wacht' (in de trein bijvoorbeeld) lees je het even door. En de tip die hierboven is geschreven, hem gewoon thuis uitlopen op een vloerkleed kan ook!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:42

ik probeer ze wel zoveel mogelijk uit mijn hoofd te kennen, maar heb er liever een voorlezer bij. Deze heb ik ook bijna altijd wel. Mijn zusje doet het meestal altijd maar nu zij vaak niet kan en in het weekend moet werken leest mijn vriend voor met 0.0 ervaring. maar dat is gelukkig goed gegaan :)

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:45

Sharonaa_ schreef:
ik probeer ze wel zoveel mogelijk uit mijn hoofd te kennen, maar heb er liever een voorlezer bij. Deze heb ik ook bijna altijd wel. Mijn zusje doet het meestal altijd maar nu zij vaak niet kan en in het weekend moet werken leest mijn vriend voor met 0.0 ervaring. maar dat is gelukkig goed gegaan :)

Haha ik moest meteen denken aan mijn eigen vriend hoe het zou klinken als hij voor moest lezen. (als ie dat al deed..) Maar mijn opa gaat vaker mee dan mijn vriend.. Maar zal het mijn opa maar niet aandoen om hem dat nog te gaan leren. Ben al lang blij dat hij met me mee wil :D

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:30

Mijn vriend gaat opzich ook niet vaak mee. Maar ik had helemaal niemand en kon ook niemand vinden, dus had ie medelijden met me. Hij wilde de proeven oefenen en voorlezen. Ik hem alles uitgelegt wat, wat is en wat het allemaal betekend. Op een a4tje uitgetekent en toen voor op wedstrijd de proeven groot uitgeprint en hetgeen wat hij echtt moest lezen laten staan en de rest wat ik zelf wist heb ik weggestreept. Ook heb ik daar aangegeven of de oefeningen snel na elkaar kwamen dus ff een * neergezet. Verliep soepel :)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 20:36

Dat is ook een slim plan Sharona, misschien dat mijn vader op die manier me toch wel zou willen helpen met voorlezen :)
Noelle, dat begrijp ik helemaal, ik ga er altijd maar van uit dat ik de enige ben die zonder voorlezer komt maar dat is natuurlijk helemaal niet zo

Ik ben ontzettend bang dat hoeveel ik ook oefen thuis, dat ik dan vergeet hoe het gaat door de spanning op een wedstrijd. Misschien is dat wel niet zo en hebben jullie gelijk, dat ik het gewoon eens moet proberen! Dat vloerkleed idee is wel heel grappig, ik denk dat ik het misschien in 2013 eens ga proberen. Het zou zoveel schelen als ik niet perse een voorlezer nodig heb :)

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:47

ik rij het proefje zo vaak dat ik het gewoon uit het hoofd ken, maar mijn moeder leest gelukkig steeds beter voor, want bij mijn vorige wedstrijd kreeg ik een black out en ik hoorde alles wat ze zei, op het laatste moment (kwam denk ik door de spanning)
en wat ik ook deed is op papier het hele proefje oefenen.

_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:26

Mijn moeder leest normaal gezien altijd voor, maar ik rijd zelf veel relaxter als ik hem uit mijn hoofd rijd.
Met één of twee keer doorlezen, kan ik hem meestal zo foutloos rijden! :) Het is echt niet heel moeilijk en vaak zijn het logische lijnen :)

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:28

ik leer altijd uit mijn hoofd dan weet ik precis waar ik op moet letten en kan ik beter voorbereiden

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:36

ik zocht altijd een voorlezer omdat diegene die mee was echt niet kon voorlezen.

ik leerde hem niet uit mijn hoofd.

een vriendin deed dit wel omdat haar moeder echt slecht voorlas.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:40

de F proefjes van de manege leerde ik altijd uit mijn hoofd,
als ik met mijn eigen paard ooit een keer een wedstrijd mee ga doen, ga ik het proefje ook uit mijn hoofd leren want paardlief reageert nogal fel als hij iemand galop of draf zegt (dat moet hij misschien ook maar afleren).

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 22:02

Ja als ik dat ga doen, is het de bedoeling dat er dus ook helemaal niemand meer voorleest.
_Daphne, ik leer ze echt niet na 2 keer lezen uit het hoofd, meestal weet ik het begin en het einde maar dat daar tussen in, tsja :+

_EvA__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:50

Ik leer ze ook vaak uit mijn hoofd.
Vaak regel ik wel een voorlezer voor het geval dat ik iets vergeet. :+

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:07

Ik leer ze ook altijd uit mijn hoofd. Maar regel wel altijd een voorlezer. Ben dan nog veel te bang om iets te vergeten.

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:00

Ik rijd altijd de B t/m Z2-proeven uit mijn hoofd, 's zomers zelfs twee proeven. Zelf vind ik het op de een of andere manier veel prettiger rijden dan wanneer er voorgelezen wordt :j
Vaak zit er wel een bepaalde logica in de proeven waardoor je de onderdelen kunt onthouden. Voor de rest is het gewoon een kwestie van vaak doornemen!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:20

Als ik geen voorlezer heb, doe ik de L1 proefjes ook gewoon uit m'n hoofd. :j