Vriendjespolitiek. Juryleden - Ruiter/Amazone

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Vriendjespolitiek. Juryleden - Ruiter/Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 19:35

Instructeur met rijdende dochter krijgt geen punten van een bepaalde jury terwijl een ander jurylid de proeven controleert en hier dikke winst voor zou geven. Instructrice krijgt lesklant in de ring. Een 5-je wordt een 6 omdat zij weet dat de lesklant beter kan.. Springruiter van een handelsstal in de B. Hoge punten worden gegeven voor de verzorging en voor het HH+groeten terwijl deze een combinatie van tuigage en kleurtjes op het paard heeft liggen, paardlief niet gevlochten heeft en zelfs niet groet bij het binnenkomen van de ring. Jury die kijkt naar de afstamming van het paard en welke rijlaarzen+cap (het merk) de ruiter/amazone aan heeft.

Ikzelf kan altijd moeilijk mijn mond dichthouden als ik in de springwagen zit mee te schrijven. Ook heb ik 1 keer over gedreigt de auto uit te stappen bij een dressuurwedstrijd omdat de desbetreffende jury helemaal stapel was van de ruiter die in de ring reed op dat moment (Lees: lesklant bij de ruiter, samen op dezelfde stal staan) en zij geen eerlijke punten gaf. (Ik weet dondersgoed wanneer een overgang voldoende is, wanneer de AC-lijn scheef wordt opgereden, wanneer een paard niet goed vierkant staat en wanneer er een tactfout te zien is in de middendraf.)

Ik heb ook mijn favorieten jury's. :D Maar ik meld me ook bijna af als ik weet dat die verschrikkelijke }:0 weer jury speelt.

Hoe zit dat toch? Wat doen jullie er aan? Zouden jullie hier wat van zeggen? En vooral, wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?!

EllyC

Re: Vriendjespolitiek. Juryleden - Ruiter/Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:39

En jij bent ook jury?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 19:44

jury schreef:
En jij bent ook jury?

Wat is het goede antwoord?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:47

Is er een fout antwoord dan?
Ik vraag me alleen af wat jouw kwalificaties zijn om deze conclusies te trekken.
Ook vind ik dat je het hele jurycorps wel erg over 1 kam scheert.
Gezien je reactie denk ik dat je zelf geen jury bent. Gauw de cursus gaan volgen dan lijkt me om de wereld te verbeteren.

Zonder dollen, gewoon het gesprek aangaan lijkt me. Kun je altijd wat van leren.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 19:51

jury schreef:
Is er een fout antwoord dan?
Ik vraag me alleen af wat jouw kwalificaties zijn om deze conclusies te trekken.
Ook vind ik dat je het hele jurycorps wel erg over 1 kam scheert.
Gezien je reactie denk ik dat je zelf geen jury bent. Gauw de cursus gaan volgen dan lijkt me om de wereld te verbeteren.

Zonder dollen, gewoon het gesprek aangaan lijkt me. Kun je altijd wat van leren.

Voel jij je aangesproken dan? := Je reageert zo fel!

Ik loop al heel wat jaartjes op het concoursterrein. Ik heb heel wat keren naast de jury in de auto gezeten en ik heb heel wat keren als springjury mogen spelen. Daarnaast kwam dit gesprek onlangs ter sprake. Enkele namen van juryleden werden genoemd en ook hun manier van beoordelen. Daar viel heel wat over de discuseren.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:53

Ik snap wat TS omschrijft en snap jou ook Jury.

Maar ik kan wel meekomen in het verhaal van TS.
Stel dat ze die ene belangrijkere/betere/goede afstammeling etc een winstpunt geven, en jij zelf erna komt wat ook winstpuntwaardig is, ook een winstpunt gegeven word vind ik het prima :)
Dan mag van mij best die betere/etc.etc. 2 winstpunten rijden in een dressuurproef :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:58

Nee hoor zeker niet. En dat felle vind ik wel meevallen.
Wat ik wel altijd jammer vind dat er zo slecht over jury's gesproken wordt zonder er het met de persoon in kwestie zelf er over te hebben.

Na 30 jaar wedstrijdsport, waarvan bijna 10 jaar als jury en vele malen geschreven te hebben, ben ik tot op heden nog maar 1 jury tegenkomen waar ik mijn twijfels bij heb die jij uit. Dat is er 1 te veel maar dat neemt niet weg dat er vele mensen vrijwillig hun zaterdag of zondag zitten op te offeren voor de sport.

Laatst had ik ook een combi in de ring die 2 x in de staak ging maar de overige onderdelen gingen gewoon heel goed. Dan geef je voor die spedifieke onderdelen een onvoldoende en neemt het onderin mee.
Amazone kwam toch bovenaan te staan omdat de overige onderdelen gewoon ver boven het gemiddelde zaten.
Iemand sprak mij hier (gelukkig) op aan. Die kon niet begrijpen hoe dat kon. Maar je blijft tenslotte per onderdeel beoordelen en na een onderdeel dat bv een 3 waard was begin je gewoon weer blanco en kun je het onderdeel daarna ook gewoon weer een 9 krijgen.

En nogmaals, als je denkt dat je beter kan, ga zelf achter die tafel zitten. Dan zul je ook merken dat je het nooit iedereen naar hun zin kan maken.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 20:09

jury, als er vraag naar nieuwe juryleden is en ik het geld er voor had om een cursus te volgen had ik het allang gedaan. Helaas zie ik in mijn omgeving en hoorde ik dat afgelopen zaterdag ook van een jurylid: Er is gewoon geen vraag meer naar juryleden. De ringen worden kleiner en er zijn gewoon vergeleken met enkele jaren terug minder startende mensen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:17

geen vraag meer? Ik jureer nog steeds zo'n 40 x per jaar dus dat lijkt me wel mee vallen.
Dat de starts wat teruglopen is waar maar dat is constant in beweging.

Ik natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken maar ca. 150 euro moet toch te doen zijn. Benzinekosten zijn vaak in de hand te houden door te gaan carpoolen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:20

Jury, ligt denk ik ook aan de regio.
Bij ons op de ponyclub hebben wij de wedstrijd niet eens vol.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 20:22

x_Jeanine_x schreef:
Jury, ligt denk ik ook aan de regio.
Bij ons op de ponyclub hebben wij de wedstrijd niet eens vol.

Idd. 400 minder starts vergeleken met het jaar er voor. Ben benieuwd wat ons concours volgendjaar brengt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:26

Ik ben het met jury eens. Het ligt altijd aan de jury, nooit aan de combinatie die in de ring is. Heel jammer is dat. Natuurlijk mag het niet, een familielid jureren, of bij je eigen instructeur die toevallig ook jury is. Hier kun je dan gerust melding van maken, bij desbetreffende jury, het secretariaat en de KNHS zelf. Maar ik kan niet uit je schrijven opmaken dat je dat gedaan hebt?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:32

Tja, zoals jury al zegt als jij het allemaal zo goed ziet. Meld je aan wordt jurylid.

Over je voorbeelden van het niet vierkant halthouden of de tactfout, dat hoeft niet per se te betekenen dat er voor het hele onderdeel geen voldoende meer te geven is. Als het in van de 4 dingen is die gevraagd worden bvb?

Ik heb zelf dit weekend ook weer geschreven en van geen van de 3 juryleden zulke dingen gemerkt. Eigenlijk nog nooit dat iemand zegt, ow dit is een (vul iets in ras/afstammeling/stalgenoot/kennis), misschien denken ze het wel, maar hardop uitspreken ben ik nog nooit tegengekomen. Wel dat iemand bijvoorbeeld net aan geen winstpunt heeft en er dan gezegd wordt, hmm ja niet helemaal verdiend. En uiteindelijk zijn juryleden ook maar mensen. ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 20:44

Het is frappant dat juryleden roepen dat ik maar achter de tafel moet gaan zitten.. Ik vraag naar ervaringen. ;)

Depende: Ik heb enkele het hardop horen uitspreken, vandaar dat ik er ook over val.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:44

eenitraM schreef:
Jury die kijkt naar de afstamming van het paard en welke rijlaarzen+cap (het merk) de ruiter/amazone aan heeft.

Afstamming van het paard staat al een tijdje niet meer op de coupon (gelukkig).

Maar ik ben het wel met TS eens, er is soms echt wel duidelijk sprake van vriendjespolitiek. Soms is het gewoon zo overduidelijk dat diegene niet de beste proef neer heeft gezet (en nee, ook ik ben geen jury, maar sommige dingen kan een leek ook zien) bovenaan eindigt.

Zo heb ik bijvoorbeeld een aantal maanden terug een oud stalgenootje op de uitslagen lijst zien staan met 209 punten, terwijl ze in de drie jaar dat ze rijdt nog nooit een wp in de B heeft gereden. Bij het zien van de naam van de jury, ging er direct een lampje branden. Meiske heeft daarna nooit geen wp meer gereden... Tja, daar hoef je dus geen jury cursus voor te hebben gehad om te zien dat daar wat aan de hand is natuurlijk.

Gelukkig kom ik het niet zo heel erg veel tegen en zijn de meeste juryleden gewoon zeer integer wat dat betreft.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:46

Het is wel heel makkelijk om te wijzen naar juryleden die het allemaal zo fout aanpakken. Als ruiter moet je je niet druk maken om wat juryleden, mederuiters of je stalgenoten doen. Je hoeft alleen maar je paard goed voor elkaar te hebben en een goede proef te rijden. Over de linie kloppen je punten dan meestal wel.

Een klaagtopic over juryleden lost niets op en verbetert niets aan jouw persoonlijke situatie.

eenitraM schreef:
. Ook heb ik 1 keer over gedreigt de auto uit te stappen bij een dressuurwedstrijd

Absoluut not done.

Het is niet jouw taak om de jury te corrigeren. Als schrijver heb je op te schrijven wat de jury aangeeft.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 20:51

Vudress, een jury moet imo een zo neutraal oog over de proef laten gaan. Goed is goed, en fout is fout. Een jury hoeft bij mij niet aan te komen zetten over de wilde verhalen samen op stal, de paarden die ze samen hadden gereden en dat de jury helemaal weg was de ruiter zijn manier van lesgeven. Dan gaat er bij mij al een lichtje branden. En als de desbetreffende ruiter ook nog eens scheeft de AC-lijn oprijdt waarna bij het HH het paard de kont naar links gooit en toch een 7 krijgt, dan krijg ik al mijn bedenkingen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:22

Wat heeft het voor zin om te klagen over individuele gevallen?

Maak je druk om zaken die wel het verschil kunnen maken. Doe dat bij voorkeur om iets wat je eigen rijden betreft. Dit heeft echt het niveau van een gemiddelde manegekantine. :=

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:10

Wat moeten we met dit verhaal, een schrijfster heeft nul in te brengen, dus een jury ergens op aanspreken, niet dus. Kaf onder het koren is er overal, dit topic sluiten dan maar?!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:20

Ik ben geen jury maar verbaas me over de felle reacties die hier voorbij komen. Waarom mag TS dit als schrijver niet verwoorden in een topic? Ik geloof direct dat de objectiviteit niet altijd even nadrukkelijk wordt nagestreefd (ik zeg expres nastreven, want werkelijk objectief zijn is bijna onmogelijk).
Vriendjespolitiek bestaat in alle lagen en gelederingen, en op alle gebieden waar mensen bij betrokken zijn. Dus ook bij de dressuur.

Nu heeft TS blijkbaar een aantal zeer concrete voorbeelden meegemaakt waar ze zich boos om maakt. En dat is logisch als het zo overduidelijk is.

Ik krijg de indruk dat TS zich maar vooral niet druk moet maken omdat ze "maar" een schrijver is. Dat is nogal denigrerend.

Natuurlijk is het niet handig om tijdens een proef te dreigen op te stappen. Maar dat heeft ze ook niet doorgezet zo te lezen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 08:45

Ik ben niet alleen schrijfster hoor. Ook zelf wedstrijdamazone.

Wat mij nu opvalt is dat jury's hier vol ik de tegenaanval gaan en roepen dat ik zelf maar moet gaan schrijven. Volgensmij zijn het vaak diegenen die het hardst roepen de aangesprokene en diegene die zelf aan vriendjespolitiek doen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 08:59

Dat vind ik een pittige beschuldiging. Ik reageer fel ja, maar dat is niet omdat ik me aangesproken voel, maar omdat het niet leuk is om weer een keer te moeten lezen dat het aan de jury ligt. Wij zitten er voor ons plezier, omdat we het leuk vinden, maar het wordt weinig gewaardeerd...

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 09:06

kleinvosje schreef:
Dat vind ik een pittige beschuldiging. Ik reageer fel ja, maar dat is niet omdat ik me aangesproken voel, maar omdat het niet leuk is om weer een keer te moeten lezen dat het aan de jury ligt. Wij zitten er voor ons plezier, omdat we het leuk vinden, maar het wordt weinig gewaardeerd...

Het is idd erg makkelijk om de jury de schuld te geven en niet naar de combinaties te kijken.... Ik ga niet ontkennen dat er 1 of 2 rotte appels tussenzitten, maar de meesten doen gewoon wat ze is geleerd op de verschillende cursussen en de jaarlijkse bijscholingen.

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:11

Ik ben zelf ook een wedstrijdruiter en rij wedstrijden met een arabo fries tssen de KWPN'ers.
Wat ik heel soms merk, maar dat is echt maar bij 1 jury, dat het geen fan is van friezen. Dan kan ik de sterren van de hemel rijden, maar zit ik echt onderaan met geen winst. Zo heb ik dus wel eens gehad dat ik met de eerste proef onderaan stond met 170 punten, met hem als jury en de tweede proef won ik met 205 punten. Ik heb die man daar wel eens op aangesproken en hij gaf ook eerlijk toe. Zijn letterlijke woorden zijn: friezen horen voor de kar en niet onder de man. Dat doet dan wel pijn hoor, maar goed als dat zijn mening is zal dat wel. Gelukkig kom ik hem niet zo heel vaak tegen. Maar over het algemeen merk ik niet dat er vriendjespolitiek is hier in mijn regio. Of ik moet her niet merken haha.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:14

TS, je bent echt boos op de jury's en/of hebt helemaal geen vertrouwen in het systeem.
Probeer het ook eens van de andere kant te kijken. Nogmaals, veel juryleden doen dit echt naar eer en geweten en vinden het dus bijzonder jammer dat jij (en anderen) algemeen wat roepen. Dit geeft ons geliefde vak een slechte naam. En helpt het? Ik ben ban van niet want de mensen waar jij het over hebt moeten echt persoonlijk aangesproken worden om aan het denken gezet te wordn.
Daarnaast ..... even recht door zee: welke kwalificaties heb jij om deze harde eenzijdige (foute) conclusie te trekken?