Mijn pony staat stil!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thebestonly

Mijn pony staat stil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 15:41

Hallo, ik ben een pony aan het door rijden.
maar ik heb een probleempje.
als ik in stap loop dan wilt hij stil staan, en als ik been geef gaat hij achteruit.
wat moet ik doen?

Mvg.

SuzanH

Re: Mijn pony staat stil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:43

Teugels los meegeven en hem een rot schop geven, als ik dit bericht lees ziet het ernaar uit dat hij gewoon een spelletje speelt.
Heb je les?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:43

Druk van voren wegnemen of meer druk geven van achteren.

Ik denk dat je beter iemand langs kan laten komen om je te helpen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:44

Een rotschop? :wow:

Mijn paard vond dit vroeger ook een leuk truucje.
Ik liet haar vooraan los en gaf een beentje bij en zette dus beendruk tot ze naar voor stapte.
Als ze voorwaarts ging direct druk lossen en dit was in een paar keer opgelost.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:48

Zorg dat je zelf netjes achterover blijft en dus niet naar voren hangen. Ik zou beginnen met been geven en niet meteen het paard een rotschop geven, dan haal je meteen het uiterste uit de kast en kun je niets meer als hij dan nog niet luistert. Succes!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:53

19marjo90 schreef:
Zorg dat je zelf netjes achterover blijft en dus niet naar voren hangen. Ik zou beginnen met been geven en niet meteen het paard een rotschop geven, dan haal je meteen het uiterste uit de kast en kun je niets meer als hij dan nog niet luistert. Succes!

TS had in haar openingspost gezegd dat been geven uitliep tot achteruit lopen. Vandaar de opmerking van goed been geven, want dit lijkt op een spelletje. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:56

Geef je de pony voldoende ruimte om naar voren te gaan?

taranna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:59

De pony waar ik op rijd, deed dat ook. ben toen met een zweepje gaan rijden, die heb ik maar 2/3 keer gebruikt daarna hoefde ik de zweep alleen nog maar bij me te hebben, en nu gaat het weer prima zonder zweep.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:05

Alle standaard problemen waarom een paard niet wil/kan lopen al gecheckt? Rug na laten kijken, zadel past nog goed, geen pijn aan de poten?

Weet je zeker dat je pony begrijpt wat je bedoelt en ben jij niet te lastig of eng op zijn rug wanneer hij loopt? Ga zelf maar eens met een zwaar bepakte rugzak op je rug lopen. Zeker op een klein rondje (wat een rijbak is voor een beest zo groot als een paard) is dat nog lang niet zo makkelijk als het lijkt.

Ik moet zeggen dat ik een advies als 'geef een rotschop' erg bijzonder vind. Een paard gaat in principe niet in protest als jij als ruiter alles goed doet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:11

Klinkt mij meer in de oren dat je pony niet begrijpt wat jij bedoelt.
Heeft hij wel geleerd dat been betekent vooruit? En hoe is hem dat dan aangeleerd?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:11

Ken hier nog ene die zelfs met gestamp en een stel flinke tikken op de billen (als laatste stap) achteruit ging lopen als de teugels in een boogje hingen.

Stoppen met wat doen kan ook helpen, gewoon even NIKS doen en erna een tik op de billen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:56

vosje456 schreef:
Teugels los meegeven en hem een rot schop geven, als ik dit bericht lees ziet het ernaar uit dat hij gewoon een spelletje speelt.
Heb je les?

En de pony schrikt zo hard dat hij achterover klapt... :n

Idd iemand in de bak houden die hem kan opdrukken, evt met een longeerzweep. Desnoods nog even aan de longe houden om de beenhulp te bevestigen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:00

julius_juut schreef:
Alle standaard problemen waarom een paard niet wil/kan lopen al gecheckt? Rug na laten kijken, zadel past nog goed, geen pijn aan de poten?

Weet je zeker dat je pony begrijpt wat je bedoelt en ben jij niet te lastig of eng op zijn rug wanneer hij loopt? Ga zelf maar eens met een zwaar bepakte rugzak op je rug lopen. Zeker op een klein rondje (wat een rijbak is voor een beest zo groot als een paard) is dat nog lang niet zo makkelijk als het lijkt.

Precies. En als je zéker weet dat het paard snapt wat je bedoelt en dat ook kan uitvoeren (dus geen pijn heeft) ga je het halthouden van jou maken.

Dus: paard staat stil. Dan geef je been om nog 1 of 2 stappen te vragen (maakt niet uit als 'ie achteruit loopt, áls 'ie maar loopt) en na die 1 of 2 stappen houd jij halt. Dus dan sta je stil op JOUW initiatief. En net zo lang blijven staan tot JIJ daar een aanwijzing voor geeft. Dat hoeft niet heel lang te zijn, je hoeft niet te wachten tot paard wil gaan lopen en 'm dan tegenhouden. Gewoon stilzetten en op een gegeven moment weer wegstappen. 't Gaat erom dat niet het paard maar de ruiter bepaalt wanneer er wordt stilgestaan en wanneer er wordt gelopen. Paard ook goed belonen als hij weer gaat lopen, het klinkt als een slimmerik en bij zulke paarden bereik je het meest als je ze de hemel in prijst wanneer ze het goed doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:05

vosje456 schreef:
19marjo90 schreef:

TS had in haar openingspost gezegd dat been geven uitliep tot achteruit lopen. Vandaar de opmerking van goed been geven, want dit lijkt op een spelletje. :)

Been geven is een hulp om beweging op te wekken, ook als je achterwaarts wil kun je been geven om die beweging op te wekken.
Voorwaarts en achterwaarts wordt door de houding van je bekken aangegeven, dus is de opmerking van Marjo correct. Als je "voorover" zit sluit je je bekken aan de voorkant en blokkeer je voorwaartse beweging, dus door iets achterover te gaan zitten open je juist je bekken en kan het paard ook voorwaarts bewegen.
Paarden doen niet zo vaak aan spelletjes, zeker niet als ze nog maar net in opleiding zijn. Meestal is het probleem dat ze niet snappen wat de ruiter bedoelt, dus het is aan de ruiter om goed uit te leggen aan het paard wat de bedoeling is.

Thebestonly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 14:38

hay allemaal bedankt voor de tips het gaat super goed nu ook met door rijden. alleen hy snapt nog geen bal van aan de teugel lopen. maar dat komt wel:)

Afbeelding
Afbeelding
We Moeten alle twee nog veel leren,

rndmusername

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:48

Vaak vinden ze het alleen maar prettig wanneer je de teugels losgooit als ze opzettelijk stil gaan staan.
Ik zou vooral niet te veel meegeven en goed boos worden. Maar dat zou ik doen wanneer myn paard dat zou doen ( nu moet ik bekennen dat ik een enorm flegmatiek paard heb die niet snel ergens van op kijkt. )

succes ;)

Thebestonly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 09:42

koningeline schreef:
Vaak vinden ze het alleen maar prettig wanneer je de teugels losgooit als ze opzettelijk stil gaan staan.
Ik zou vooral niet te veel meegeven en goed boos worden. Maar dat zou ik doen wanneer myn paard dat zou doen ( nu moet ik bekennen dat ik een enorm flegmatiek paard heb die niet snel ergens van op kijkt. )

succes ;)

Zou die dan niet na achteren klappen?
daar ben ik namelijk zo bang voor XD

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:45

Ik mis een beetje het idee "stemhulpen"...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:47

vosje456 schreef:
Heb je les?

Paarden die spelletjes spelen.... }:0

Paard zal ongetwijfeld je wijze van communiceren niet erg goed begrijpen. Misschien is hem eea nooit goed aangeleerd, of maakt de ruiter zelf fouten.
Goede instructie is het advies.
Schoppen doe je maar lekker tegen een boom.... maf gedoe.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:21

Yonneponn schreef:
koningeline schreef:

succes ;)

Meestal klappen ze alleen helemaal achter over als ze echt bang zijn voor iets, schrikken, pijn ect en als ze omhoog komen dat je naar achtergaat hangen, in de teugels gaat hangen, benen naar voren steekt want dat raakt het paard uit belans.

Komt hij/zij vaak omhoog?

Charlotte436

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 13:20

Yonneponn jij bent bang en dat voelt je pony aan daarom deed hij verveelend.
Je moet niet bang zijn geloof in je zelf

rndmusername

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:43

Yonneponn schreef:
koningeline schreef:

succes ;)

hmm, dat is vast by ieder paard weer verschillend.
Je moet gewoon in naar voren willen, maakt niet uit hoe, zolang die maar voorwaarts gaat.

Meijer1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:35

Niet te hoog je been geven. Eventueel iets harder je been doen als hij naar voren moet ?

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:37

eeehhh mijn vriendin heeft een pony die soms ook stil gaat staan zij laat de pony dan net zo lang achteruit lopen todat ze weer vooruit gaat en dat werkt heel goed

MadeeFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:41

teugels lekker losjes houden, en laat iemand mee lopen dr naast als het niet goed gaat, en desnoods als ie echt niet wil, laat iemand jou en je pony longeren, dan loopt ie wel denk ik.
of zweepje gebruiken...
En niet bang zijn, je pony voelt dat aan en dan gaat ie dingen uitproberen haha :+
vertrouw dr in dat het je gaat lukken (:

Succes! en als het is gelukt, veel rijdplezier ;)