Bakregels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linnietje

Bakregels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 02:39

Afgelopen weekend heb ik wedstrijd gereden in Dronten.
Tijdens het losrijden reden er steeds mensen in de weg..

-Ik was aan het galoperen, op de rechterhand, op de hoefslag. Daar waren 2 meiden gezellig, naast elkaar aan het stappen!
-Elkaar rechts passeren in hetzelfde tempo zat er ook niet in..
-Een hoger tempo voor op lager tempo, was er niet bij.
-Gewoon de bak binnen stappen terwijl ik aan kom galoperen en op de handrem moest!

Uit eindelijk heb ik aangegeven dat ik voorang had... Maar was wel meteen de boeman!

Iedereen rijd gewoon door elkaar! Tuurlijk kan het een keer gebeuren dat je een foutje maakt,
maar ik heb 7x voor iemand anders aan de kant moeten gaan terwijl ik voorang had.
En 2x een bijna aanrijding gehad...

Zijn mensen niet meer op de hoogte van de bakregels?

Anoniem

Re: Bakregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:44

Als je voorrang hebt gewoon niet aan de kant gaan.. Als ik linksom rijd, dan kijk ik vaak niet eens echt voor me, ik weet dat ik dan op de hoefslag kan blijven en een ander aan de kant hoort te gaan. Bij ons op stal rijdt iemand die rijdt dan linksom en gaat nog naar binnen als je eraan komt, dat geeft juist botsingen omdat ik ook naar binnen ga omdat zij op de hoefslag mag blijven. Heb haar dat laatst uitgelegd en ze bleek het niet eens te weten..

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:53

Ik had het pas ook op wedstrijd. Kleine losrijbak voor zoveel paarden. Gewoon doorrijden als je voorrang hebt, of desnoods nog even roepen.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 13:24

Uit eindelijk zei ik ook dat ik voorang had (zonder lelijk te doen).
Het hielp meteen, maar mijn vriend hoorde mensen aan de kant zeggen dat ik arrogant was en zelf ook aan de kant kon gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:58

Linnietje schreef:
Uit eindelijk zei ik ook dat ik voorang had (zonder lelijk te doen).
Het hielp meteen, maar mijn vriend hoorde mensen aan de kant zeggen dat ik arrogant was en zelf ook aan de kant kon gaan...

Lekker belangrijk, jij weet toch beter? ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:00

Bij ons op stal zijn er ook die de bakregels niet kennen. Met een heuse botsing tot gevolg!
En het dan raar vinden dat ik niet met hun in de bak rij. Als iedereen zich eraan hield was het nog te doen maar anders is het gewoon geen pretje om te rijden als er meerdere in de bak zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:13

T is dat het op wedstrijd is, anders gewoon door rijden ;) Boeit t jou wat derest van je vind?

Had wel eens dat mensen half 'in' hun paard zaten en ik bijna tussen bak en paard geplet werd, ook even een gebaar met de zweep gezien het paard minder geconcentreerd was, grof maar mijn paard gaat voor als ik voorang heb.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:16

Ik zal dan zo pist worden.. had ik vroeger ook altijd tijdens inrijden bij wedstrijden... maar ja ik heb dan weer zo'n grote mond en zeg gewoon ; Hallo wat dacht je er van dat ik voorrang zou hebben "? DANKU

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 23:20

Ik snap het gewoon niet!
Worden er geen baktegels verteld op manege's?
Of zijn de mensen zo egoistisch dat ze een ander niks meer gunnen?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:25

Elkaar de linker hand kunnen geven, op 2e hoefslag wanneer je stapt, oefening gaat voor hoefslag en galop gaat voor draf, toch?

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 23:28

In het wedstrijd topic van afgelopen zaterdag was nog iemand met het zelfde probleem..

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:24

Heel irritant inderdaad, ik zou inderdaad voor zo ver het kan gewoon blijven rijden, al moet het niet in een botsing uitkomen...

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:21

Ik had het laatst op stal ook. Ik reed in eerste instantie ook gewoon door maar ging dan op het laatste moment toch maar aan de kant om een botsing te voorkomen, kreeg na een paar keer van mijn stalgenootje een opmerking naar mijn hoofd geslingerd of ik haar wel wat ruimer wou passeren want anders moest ze haar paard inhouden. Mevr. heeft letterlijk bijna een uur lang alleen maar linksom op een volte aan 1 kant van de bak gedraafd. Naar mijn weten heb ik dan voorrang omdat zij op de volte zit en zelfs toen ik rechtsom ging galopperen op die volte moest ik maar aan de kant.. Ik ben op een gegeven moment aan de andere kant van de bak gaan rijden, ik sta nog niet zo lang op die stal en had geen zin in ruzie.. Maar ik vond het vreselijk vervelend...
Volgens mij zijn er inderdaad een hele hoop mensen die de bak regels niet kennen of zich alleen aan de regel linksom heeft voorrang houden...

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:48

Eerlijk gezegd wist ik de regels ook niet echt meer... Had een hele poos niet meer gereden en toen ik weer was begonnen kwam ik ergens terecht waar ik altijd alleen reed. Inmiddels rij ik wel vaker met anderen, alleen onthoud ik ze nog niet altijd. Dus dan wijk ik altijd maar uit voor de ander en geef ze altijd voorrang, dan zit ik in ieder geval nooit fout...

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 15:13

Poes91: bak regels zijn niet zo moeilijk...:
-Als je elkaar passeert moet je elkaar een linkerhand kunnen geven, net als in het verkeer.
Je blijft dan zoveel mogelijk rechts.
-Hogere tempo's en zijgangen gaan voor.
Als je dat aanhoud gaat het over het algemeen wel goed..

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:35

Thnx Linnietje, ben ik in ieder geval geen gevaar meer straks als ik weer tegelijk met de anderen ga rijden.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 17:41

;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:57

feliciaa schreef:
Ik had het laatst op stal ook. Ik reed in eerste instantie ook gewoon door maar ging dan op het laatste moment toch maar aan de kant om een botsing te voorkomen, kreeg na een paar keer van mijn stalgenootje een opmerking naar mijn hoofd geslingerd of ik haar wel wat ruimer wou passeren want anders moest ze haar paard inhouden. Mevr. heeft letterlijk bijna een uur lang alleen maar linksom op een volte aan 1 kant van de bak gedraafd. Naar mijn weten heb ik dan voorrang omdat zij op de volte zit en zelfs toen ik rechtsom ging galopperen op die volte moest ik maar aan de kant.. Ik ben op een gegeven moment aan de andere kant van de bak gaan rijden, ik sta nog niet zo lang op die stal en had geen zin in ruzie.. Maar ik vond het vreselijk vervelend...
Volgens mij zijn er inderdaad een hele hoop mensen die de bak regels niet kennen of zich alleen aan de regel linksom heeft voorrang houden...

Linksom mag op de hoefslag blijven, dus ook als ze van een volte af komt kan ze gewoon richting hoefslag sturen en zul jij naar binnen moeten als je rechtsom rijdt. Zoals iemand hierboven ook al zegt, je moet elkaar in het passeren de linkerhand kunnen geven. En dat zij een uur lang linksom wil rijden, moet ze natuurlijk gewoon lekker zelf weten :+

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:29

Mij is altijd geleerd dat als je een oefening in of uitrijdt jij op de binnenhoefslag moet. Het is namelijk nogal lastig om een oefening te gaan rijden als je op de binnenhoefslag wordt gepasseerd. Met een beetje pech betekend dat dat of degene op de binnenhoefslag moet stoppen om de ander er langs te laten of de persoon op de hoefslag kan zijn oefening niet rijden. Niet logisch toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:40

Ligt er ook maar net aan hoe groot de afstand nog is.. Maar als ik nog in alle rust richting hoefslag kan sturen zonder iemand anders een noodrem te moeten laten doen, dan doe ik dat.. Bij de bakregels blijft het gewoon het belangrijkste om vooruit te blijven kijken.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:18

Ik geloof dat je me niet helemaal begrijpt. Je kan natuurlijk inschatten of je nog voldoende ruimte hebt om de oefening vanaf de hoefslag in te rijden maar stel nou dat je bijvoorbeeld van hand wil veranderen. Jij rijd op de linkerhand in draf en een andere combinatie rijdt op de rechterhand in draf. Ongeveer op hetzelfde moment komen jullie bij de letter uit (bijvoorbeeld F) waar jij de oefening dus het van hand veranderen in wil rijden. Als de gene die rechtsom rijd jou dan voorrang moet geven dan op de binnenhoefslag gaat kan jij toch niet je oefening inrijden? Mij is altijd geleerd dat je op zulke momenten dus de gene die op de hoefslag blijft voorrang moet geven. De bakregels beperken zich niet alleen tot linksom heeft voorrang, er zijn enkele uitzonderingen op die regel om elkaar zo min mogelijk in de weg te rijden. En wat mij altijd geleerd is, is dat als je een oefening in rijdt jij dan degene bent die voorrang moet geven.
In mijn geval met de mevrouw die dus constant op de volte bleef was er volgens jou redenering het volgende gebeurd: Of ik had moeten stoppen om haar voor te laten gaan zodat ze de volte vanaf de hoefslag in kan rijden óf mijn stalgenootje kan haar volte niet inrijden omdat ik in de weg rijdt. Niet handig toch?

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 15:33

Volgens mij is het geval van vanhandveranderen,
dat als ik op de diagonaal rijd en op de hoefslag, in de bocht bij de letter iemand anders je te gemoed komt. Dat ik dan de binnenhoefslag moet pakken.. Met meer afstand heb ik wel voorrang op de hoefslag..

Grijs gebied..

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:16

Het is inderdaad een beetje grijs gebied. Want op het moment dat er nog voldoende ruimte is om elkaar zo te passeren dat je elkaar de linkerhand geeft zonder dat 1 van beide hierdoor wordt belemmerd en de oefening dus eigenlijk nog niet gereden wordt dan doe je dat omdat er dan ook nog geen sprake is van een oefening en je elkaar dan niet belemmerd. Als het wel het geval is dat je elkaar net treft als je de oefening in wil rijden dan is het gewoon onhandig om je aan de regel linksom gaat voor te houden :)

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:20

xSlvna schreef:
Elkaar de linker hand kunnen geven, op 2e hoefslag wanneer je stapt, oefening gaat voor hoefslag en galop gaat voor draf, toch?

Dat dacht ik ook.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:31

Zo ken ik ze ook, elkaar de linkerhand kunnen geven, snelle gang heeft voorrang, stappen op de binnen hoefslag.
Op de wiki staat het ook zo geschreven , http://www.bokt.nl/wiki/Voorrangsregels

Maar herken je frustratie, je kan er alleen zo weinig tegen doen, dan alleen ze op de regels wijzen, of een klacht indienen bij de manege / stal waar de wedstrijd gehouden word. Ik ben niet op de hoogte wat het KNHS hier mee doet. Al denk ik wel dat dit een veel voorkomend probleem is.