waar paard huren zonder begeleiding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pattyyxxx

waar paard huren zonder begeleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 00:11

hoi,
ik wil graag in juni 2013 een paard huren zonder begeleiding. ik wil dan met 3 ervaren en 2 onervaren ruiters gaan. we hebben hiervoor natuurlijk 2 hele makelijke paarden nodig. we willen dit wel op texel doen. zelf heb ik me ruiter rijbewijs. weet iemand misschien een plek waar ik 5 paarden kan huren? het liefst willen we ook nog naar het strand.
sorry voor de vele eisen :s

rink

Re: waar paard huren zonder begeleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:16

Ik denk niet dat je dat zo gauw gaat vinden. Verzekeringstechnisch is dat niet te verantwoorden als bedrijf zijnde. Is er wel een bedrijf die dit doet zou ik mezelf afvragen hoe het geregeld is mocht er een conflict ontstaan..

pattyyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 01:07

dat is idd waar. ik heb wel al 2x eerder een paard kunnen huren. dit was alleen niet op texel

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:35

Met onervaren ruiters zou ik wel begeleiding mee willen. Je rijdt op onbekende paarden in een onbekende omgeving (tenminste, daar ga ik voor het gemak even van uit). Je kan toch ook gewoon een rit reserveren met zijn 5-en, en dan 1 begeleid(st)er mee nemen? Dan weet je iig zeker dat je niet de weg kwijt raakt. Denk alleen dat je met onervaren ruiters niet het strand op mag. Alle plekken waar ik tot nog toe een strandrit heb gemaakt mochten alleen de gevorderde ruiters het strand op.

pattyyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 15:18

ja dat zou idd kunnen. das wel een goed idee dankje

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 15:20

bij het fjordenpaard kun je paarden huren zonder begeleiding, is daar dan wel geen strand maar wel bos

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:06

Op Texel zitten drie maneges en geen van alle geven je paarden mee zonder begeleiding (gelukkig) En een strandrit maken met onervaren word ook een lastig verhaal. Zelf werk ik in vakanties nog wel eens bij manege Kikkert en wij nemen in elk geval geen onervaren mensen mee naar het strand. Wel zijn er dagelijkse ritten voor onervaren ruiters met begeleiding.

pattyyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 19:44

oke dankje wel

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:51

er schijnt wel in noord holland ergens een manege te zijn waar dit kan... maar ik las in een lang topic al 4 verhalen van mensen die er niet ongeschonden weg kwamen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:53

mag ik zeggen dat ik het toch wel enigszins naïef vind dat je denkt dat je zomaar 5 paarden kan huren voor een groep waarvan er 2 onervaren zijn, om te gaan rijden? En dan ook nog op het strand willen rijden? Leer je bij het ruiterbewijs ook niet over veiligheid met betrekking tot het buitenrijden --> wat is veilig en wat niet? M.i. is het rijden op het strand met onbekende paarden met 2 onervaren ruiters (en volgens mij ook nog in een voor jou onbekende omgeving) absoluut niet veilig!

Ergens vind ik het nog steeds slecht dat er bedrijven zijn die paarden meegeven zonder begeleiding. Je geeft je paarden mee aan onbekenden en je weet niet wat ze er mee doen (afjakkeren bijvoorbeeld of onverantwoord rijden). Als manegehouder zijn je paarden uiteindelijk wel je bron van inkomsten...

pattyyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 00:11

ik kan je frustratie begrijpen. ik wil wel zeggen dat ik niet een meisje ben die onverandwoord rijd. ik hou ook helemaal niet van super hard gaan. dat is een van de redenen dat ik gewoon met ze 5e wil gaan. gewoon rustig stappen en af en toe een keertje draven zouden wij heel fijn vinden. de ruiters kunnen ook gewoon normaal in draf rijden zo erg onervaren zijn ze ook weer niet.

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:18

Ik ken alleen een stal in Limburg waar je zonder begeleiding het bos in mag. Een vriendin van mij had der al eerder gereden ook met 2 onervaren mensen. Ik begreep niet dat ze ook aan hun paarden mee gaven. Ik ben daarna nog een keer met haar mee geweest en stond eigenlijk versteld! Ze kozen een paard voor je uit en je mocht zonder ook maar eerst even in de bak te rijden het bos in. Uit eindelijk is alles goed gegaan paarden waren super lief en met gezond verstand verdwaalde je ook niet. Ik denk dat je voor jezelf moet na gaan hoe goed kan ik paardrijden en hoe voelt het paard aan. Als nog blijft er een groot risico aan zitten!!

pattyyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 11:30

Dankhe voor je advies

pattyyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 11:31

Hoe heet die stal btw

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:32

Ik mag bijna hopen dat je niets kunt vinden :') Niet banketstaaf naar jou toe.. Maar heb het zelf op vakantie te vaak meegemaakt "ja, we kunnen rijden..." en dan... 0,0 ervaring, ja op de kermis :+

Vaak valt het tegen en is het niet echt paardvriendelijk en veilig! Mensen overschatten zichzelf snel en begrijpen niet dat het voor de paarden/pony's minder leuk is dan.

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:38

Als ik het me nog goed kan herrineren dan heet die stal Killaars.
Serendip ben het met je eens! Gelukkig weet ik zelf hoe ik rij en zijn de paarden daar 'normaal' maar vaak vergeten mensen toch dat het vlucht dieren zijn.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:44

en sowieso, qua de weg kennen etc. Ik ken bij ons in het bos gewoon heel het bos. Weet waar ik moet opletten, weet waar ik wat harder kan etc. Dat is iets wat je in een vreemd bos ook niet weet!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:45

Het is niet erg verstandig om op wildvreemde paarden in een vreemde omgeving en met onervaren ruiters zonder begleiding op pad te gaan.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:49

wat is de reden dat je alleen wilt? het lijkt mij niet verstandig..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:57

Ik heb 2 maanden geleden helaas na 11 jaar afscheid moeten nemen van mijn instructrice. Met een paard vriendinnen hebben we met haar afgesproken dat we haar een keer mee nemen op een strand rit. We zijn allemaal ervaren ruiters, en hebben zelf allemaal een eigen paard of verzorg paard, waar we zelfstandig (met vriendinnen of alleen) ritten mee maken buiten. Ik was zelf de gene die het idee voorstelde, en wou ook kijken naar een stal waar je paarden mee kreeg zonder begeleiding, aangezien onze instructie erbij was, moest dat goed vinden. Een tijdje terug toch maar besloten om tot volgend jaar te wachten, en gewoon begeleiding mee te nemen. Je kent de paarden niet, en als er wat gebeurd ben jij de sjaak. Wel op de camping in frankrijk waar ik vaak kwam, kreeg je shetties mee, om pony ritjes mee te maken. Gewoon simpele stapritjes, waarbij de route's aangegeven stonden met pijlen in het bos. Elke dag werden deze route's gecontroleerd, of er niks ontbrak. Ik heb zelf regelmatig kindjes mee genomen op deze stapritjes. Ik ernaast met de pony aan een halster touw. Soms mochten ze een klein stukje draven omdat ze dat zo graag wouden, maar meer niet. Maar helaas kwam je regelmatig mensen tegen die hun kinderen lieten galopperen, waar ze dan naast liepen. Bij dat soort kleine dingetjes kan er in prenciepe niet veel fout gaan, als jij je aan de afgesproken afspraken houd tenminste. Dus netjes blijft stappen op de route's en niet van de routes afwijkt en andere dingen gaat doen. Het blijven shetters, die zo nu en dan hun streken uit proberen! Ik heb ze dan ook regelmatig zien bokken omdat er gevraagd werd te galopperen en de kinderen de pony dan in de weg zaten.

Ik zou idd eerst is even jezelf nagaan, hoe goed kunnen wij allemaal rijden, en hoe groot is ons vertrouwen in vreemde paarden. Een ruiterbewijs of niet, zegt verder niks. Jij kan je ruiterbewijs wel gehaald hebben, en netjes zeggen tegen de stal dat jij geen gekke dingen doet, maar wie bewijst dat? Niet rot bedoeld tegenover jou, maar het is wel een feit.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:06

Het hangt er maar nét vanaf wat je wilt en wat je gaat doen, of het onverstandig is. Na 10 lessen op de manege, heb ik mijn man meengenomen op een twee uur durende bosrit zonder begeleiding om hem te leren galopperen. Op dat moment hadden wij al een eigen paard, waar hij op stapte en draafde. Alleen de galop bleef lastig voor hem. Heel veel gegaloppeerd dus in het bos, zonder dat hij iedere 20/40 meter een bocht om moest. Hierdoor heeft hij fijn aan zichzelf kunnen werken en erg veel geleerd. Maar goed, dan heb ik het hier dus wel over 2 volwassenen, die met een trainingsdoel een paard hebben gehuurd...
Dit was overigens in Putten. Daar geven ze aan iedereen met een paardrijbroek en een cap een paard mee.
Of ze dat op texel doen, betwijfel ik. Ik denk dat ze daar te veel toeristen voor hebben.
Succes met je zoektocht TS (maar als ik jou was, zou ik lekker een begeleide rit gaan maken :j )

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:56

Iedere manege die z'n paarden zomaar aan onbekende meegeeft vertrouw ik sowieso niet. Wat voor bedrijf ben je dan :?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:57

Ik weet wel dat stal bijnen in putten zonder begeleiding je laat rijden, maar is in t bos en geen strand

bassie12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:13

Buiten rijden zonder begeleiding kan (mits je over genoeg ervaring beschikt) op Vakantiepark Zonnetij te Lhee....
Heb het ook al eens gedaan met een vriendin...makke paarden, veel routes die je kunt rijden. Het vakantiepark ligt aan de rand van een zandpad, dus je kunt zo het bos in en hoeft niet langs drukke wegen...
Echt een prachtige locatie! Ook om op vakantie te gaan met je eigen paard/pony, stalling en weidegang is daar ook mogelijk.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:17

SanneeH schreef:
Ik ken alleen een stal in Limburg waar je zonder begeleiding het bos in mag. Een vriendin van mij had der al eerder gereden ook met 2 onervaren mensen. Ik begreep niet dat ze ook aan hun paarden mee gaven. Ik ben daarna nog een keer met haar mee geweest en stond eigenlijk versteld! Ze kozen een paard voor je uit en je mocht zonder ook maar eerst even in de bak te rijden het bos in. Uit eindelijk is alles goed gegaan paarden waren super lief en met gezond verstand verdwaalde je ook niet. Ik denk dat je voor jezelf moet na gaan hoe goed kan ik paardrijden en hoe voelt het paard aan. Als nog blijft er een groot risico aan zitten!!

welke?
edit: is al gezegd, sorry :)
Laatst bijgewerkt door KM_Ris op 03-12-12 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt