Betaalbare kleding voor beginnend ruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

newfje

Betaalbare kleding voor beginnend ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 10:40

Hoi iedereen,

Omdat ik binnenkort wil gaan starten met rijlessen, ben ik me alvast aan het oriënteren op paardrijkleding. Omdat op dit moment onze financiële situatie het niet toelaat om hele dure kleding aan te schaffen, wil ik jullie graag om advies vragen. Ik heb al wel wat rondgekeken bij onder andere de Boerenbond en de Decathlon, maar weet niet waar ik precies op moet letten.

Hebben jullie tips voor betaalbare kleding, die toch aardig duurzaam is en waar je wel een tijdje mee vooruit kunt als beginnend ruiter?

Alvast bedankt!

nicoleboogie

Re: Betaalbare kleding voor beginnend ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:43

je kan heel goed op marktplaats kijken
daar vindt je vaak goede kleding alleen tweedehands

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:44

Of hier op de Boktmarkt :)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:44

Ik kijk zelf altijd bij ruitershops die aanbiedingen hebben (soort tentenverkoop...) dan gaan vaak rijbroeken die lang blijven liggen er uit voor 25-50 euro... Maar die moet je natuurlijk maar net tegenkomen. Voor de rest gewoon kijken op internet. Ik pb je even ;)

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:45

Bij de Equidrome hadden ze een rijbroek voor 40 euro,
ik weet niet welke maat laarzen je nodig hebt,
maar ik heb er hier een paar maat 38 voor 15 euro staan :)
en een cap ( verstelbaar ) voor 10 euro, dus als je het dringend nodig hebt :P

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:46

Sta-Rho in Rhoon verkoopt betaalbare kleding en zoekt voor jou de schappen af wat past in jouw budget.
Geen idee waar je woont, maar als het in de buurt is zou ik daar is gaan kijken.
Ze verkochten mij altijd kindermaten :)) deze paste prima en waren in prijs ook leuk.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:47

harry's horse is ook altijd goedkoop :D

newfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 10:49

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik ga sowieso ook eens rondneuzen op Marktplaats, al moet ik zeggen dat mijn persoonlijke voorkeur er wel naar uitgaat om het grootste deel van de kleding nieuw te kopen. Ook omdat ik graag weet wat ik aanschaf en van welke kwaliteit het is, zodat ik er weer even mee vooruit kan.
De ruitershops die genoemd zijn, ga ik ook zeker eens bekijken!

Hebben jullie nog tips voor bepaalde merken? Bepaalde kleding die juist wel of niet aan te raden is?

P.S. Ik heb schoenmaat 40,5-41 en maat L qua kleding. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:49

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om zeker de eerste rijbroeken in een winkel te kopen waar je mag passen. Ik weet niet wat voor een winkels je in de buurt hebt? Maar divoza of EJ verkoopt ook redelijk goedkope rijkleding. Sommige merken gebruiken weer verschillende maten waardoor ik het altijd heel lastig vind om een broek te kopen zonder te passen. Ook lijken sommige broeken heel fijn, maar blijkt dat je je knieën er niet mee kan buigen bijv. Even passen en daarbij wat rekken en buigen is imo toch het handigst. :)

Zo ook met rijlaarzen en caps, maar die kun je ook weer makkelijker in elke winkel zonder pashokje passen natuurlijk.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:52

en bij harry's horse heb je ook strechbare kleding.. super fijn!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:52

Onderkleding gaat voornamelijk op confectiematen dus: 34/36-38 etc. Bij maat L moet je dan ongeveer denken aan maat 40.
Bovenmaten vind je voornamelijk wel in de maten S-M-L etc.
Kwalitatief goede merken zijn vaak wel weer de dure merken, daar moet je wel rekening mee houden.
Cap moet je sowieso NOOIT tweedehands kopen. Niet elk merk past goed om elk hoofd en caps kunnen beschadigd zijn aan de binnenkant zonder dat je het kan zien en/of voelen aan de buitenkant.
Laatst bijgewerkt door Lous op 15-11-12 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:54

gewoon een simpele rijbroek,
hoeft niet duur te zijn!
Ik ben begonnen met jophurs en chaps!
Ik heb zelfs nog bruine chaps maat L liggen die voor klein prijsje weg mogen..?
dan hoef je alleen nog jophurs te zoeken..?
& ik zou gewoon met een shirtje en vest rijden doe ik ook gewoon!
gewoon iets van oude kleding!
hoge sokken kun je overal kopen dus dat is ook niet zo moeilijk,
dan hoef je alleen nog een cap!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:56

Hoge sokken kan je idd overal kopen, maar ruitersokken hebben niet voor niets een voet bestaande uit verschillende materialen voor het comfort van de ruiter :).

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:58

ja maarja als beginner met een niet heel groot budget..
dan koop je denk ook niet even sokken rond de 10 euro..
ik ben ook gewoon begonnen met gewone hoge sokken,
ging prima! :)

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:00

de boerenbond rijbroeken zijn ietstje betere kwaliteit als de decathlon. Waar ik altijd op let is, kun je je been goed buigen, belangrijk met opstappen, te strak, en je moet op een groot paard opstappen, is een probleem. Ook zakjes met rits is fijn voor je sleutels, of leskaartje.
Soomige rijbroeken bij de boerenbond kunnen niet tegen wasverzachter, ligt aan het materiaal.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:01

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:01

Ik raad de Decathlon aan. Hebben een redelijk assortiment aan paard-rijkleding, zowel caps als broeken als laarzen. Zeker als je nog niet weet of je wel door wilt gaan met paardrijden, kan je hier mooi goedkoop je spullen halen. De broeken zijn heerlijk soepel, de laarzen wel wat dun (in de winter wellicht wat koud). Caps geen ervaring mee. Caps moeten aan een keurmerk voldoen, hier kan je even op letten, maar ik denk dat je weinig caps vind die hier niet aan voldoen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:03

En mss heb je nog wel paardrijdende vrienden die ongeveer dezelfde maat hebben? Ik had vroeger ook vaak rijbroeken die ik niet meer mooi vond of niet meer fijn vond zitten maar die nog prima bruikbaar waren. Die gingen dan naar kennissen toe die er nog met veel plezier mee gereden hebben. En anders idd de opruimingen in de gaten houden. Op een goede cap zou ik niet bezuinigen, maar die heb je nieuw ook al vanaf 50 euro.

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:06

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:07

Zelf vind ik Mondoni erg fijn, goede, goedkope broeken voor maar 30,- :D (je hebt ook wel duurdere van Mondoni, maar die van 30,- zitten heerlijk en gaan eeuwen mee!)

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:08

Caps kan je bij grotere ruiterzaken (Divoza, Hyporama-keten) vaak wel vinden voor 40 euro ongeveer. Let wel op: vaak zitten deze minder lekker en zijn ze soms iets minder veilig dan een duurdere cap (vriendin van me ging voor cap kijken en de verkoopster checkte haar oude cap door er zachtjes op te drukken, allemaal gekraak. Dus die was idd kapot. Met een goedkopere cap wilde ze laten zien dat nieuwe dat niet doen, maar die kraakte nog veel erger!).
Ik zou zelf voor rubberen johpurs gaan met stoffen chaps. Rijbroeken kan ik Harry's Horse aanraden en verder probeer het liefste iets in de aanbieding te kopen, dan heb je een vrij goede rijbroek voor relatief weinig geld.

Je zou ook even in je omgeving kunnen kijken of je niet tijdelijk wat spulletjes kan lenen van mensen, zoals een oude paardrij-jas (tenzij je zelf een oude jas wilt opofferen), misschien handschoentjes (ik heb daar altijd 20 paar van liggen, omdat ik ze kwijt maak en dan weer vind nadat ik nieuwe heb gekocht xD) of iemand die is gaan rijden met ander schoeisel en de oude chaps / johpurs wel wil lenen.

En die sokken zou ik me helemaal niet druk om maken, ik rij soms wel eens met dunne enkelsokjes en dat gaat in principe ook gewoon goed. Misschien zou je wel na een tijdje kunnen kijken voor een goede sport-bh. Bij de hunkemoller zijn die niet zo duur en sinds ik de mijne heb, ga ik NOOIT meer met een gewone bh rijden :P

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:09

UMayDream schreef:
Zelf vind ik Mondoni erg fijn, goede, goedkope broeken voor maar 30,- :D (je hebt ook wel duurdere van Mondoni, maar die van 30,- zitten heerlijk en gaan eeuwen mee!)

Helemaal mee eens!
ze zitten heerlijk en blijven lang mooi!
ik loop er bijna dagelijks mee!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:23

Allereerst, wat leuk dat je wilt gaan beginnen met paardrijden!

Een 'klein' budget is natuurlijk voor iedereen anders. Dus eerst de vraag, wat is je budget?

Bovenkleding hoeft niet per ce paardenkleding te zijn, dit mag natuurlijk ook gewoon een oude winterjas of shirt/trui zijn die je niet meer draagt.

Een fijne rijbroek moet je passen en is voor iedereen anders. De broek is fijn als ie lekker zit, overal aansluit en nergens rimpelt of schuurt. Dat kan voor de ene persoon een broek van 180,- zijn, maar de ander is al blij met een broek van 30,-. Als je 1x per week rijdt doe je ook met een goedkopere broek makkelijk een jaar. Rij je dagelijks en zitten je kleren dagelijks in de was, dan zullen de goedkopere broeken wat minder lang meegaan. :)

Hetzelfde verhaal met een cap. Let goed op of deze goedgekeurd is (zal altijd in het label staan). Verder is het belangrijker dat ie goed past en fijn zit, dan hoe duur de cap is en welk merkje erop staat. :D

Rubber rijlaarzen zijn bij de decathlon rond de 20,-. Als ze je goed passen, is dit een prima alternatief om mee te beginnen. Lubberen ze, zijn ze te wijd of te strak bij de kuit, dan zou ik op zoek gaan naar goed passende chaps.

Succes!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:18

Wij hebben altijd nieuwe artikelen voor lage prijzen, en veel korting!

www.htmoutlet.nl

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:20

Ik heb een broek van RedHorse, dat is mijn goedkoopste én fijnste rijbroek.