Doorrijprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myraya

Doorrijprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 20:52

Hallo allemaal ik heb een echt meidenprobleem :o
Ik heb heel erg last van doorrijwonden daar onder.. bij je weet wel.. :o
Ik heb het bij mijn beide zadels (dressuur en VZH) en een uurtje rijden is al goed genoeg om te bloeden..
Het ligt niet aan mijn zit. (al ga ik wel schever zitten naarmate ik meer last krijg..)
Want ik heb gewoon echt een heel erg dunne huid van onder zelfs bij mijn menstruatie kan ik al niet tegen tampons en maandverbandjes , dan wordt het al helemaal rauw zegmaar :( De dokter adviseerde zinkolie (dit verergerde het heel erg!) , naadloos ondergoed (droeg ik al) en katoenen rijbroeken (droeg ik ook al omdat ik niet tegen andere stoffen kan :+) . en natuurlijk de optie stoppen met paardrijden _-:( (wat absoluut niet gaat gebeuren)
Het gevolg van het wondrijden is dat ik er infecties aan krijg en soms gewoon dagen niet kan paardrijden omdat het moet rusten... De dokter kwam uiteindelijk maar: wanneer het kapot is moet ik mijn anti-infectiezalf erop smeren.... maar dat verhelpt nog niet de oorzaak _-:(

Hebben hier meer mensen last van? En ik zoek dringend een tip! want mijn dressuurlessen zijn een pijnlijke hel op het moment! Heb hier nu ongeveer 1,5 jaar last van maar het wordt steeds erger omdat de huid er niet bepaald beter op wordt...
Laatst bijgewerkt door Myraya op 13-11-12 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Re: Doorrijprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:53

misschien moet je even een tijdje niet meer rijden totdat de huid gewoon goed is

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:55

Wat voor rijbroek heb je?
Dikke gladde stof kan soms helpen.
Zijn je zadels niet te groot of klein voor je?
Evt kun je een prolite seat-safer of gel pad op je zadel proberen (mag niet met wedstrijden).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-11-12 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Myraya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 20:56

Maureen95 schreef:
misschien moet je even een tijdje niet meer rijden totdat de huid gewoon goed is

Mijn pony heeft een tijd terug bronchitis gehad en heb haar een paar weken niet gereden, toen was het weer een beetje geheeld (niet geheel omdat het door mijn menstruatie nooit helemaal heelt..), maar daarna kwam het weer net zo hard terug :(

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:56

Nou weet ik niet echt hoe umh... behaard het daar bij jou is om het zo maar even te zeggen :=
maar als er bij mij te lange stoppels staan gaat het irriteren,
dus doe er gewoon alles af, nergens meer last van dan :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:57

Ik heb het ook eens gehad en het lag aan mijn: onderbroek.
Waar zitten de naden?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:57

Jeetje, wat een lastig probleem :(:) hoe gaat het als je zonder zadel of met een zachte barebackpad rijdt? Bijvoorbeeld een schapenvacht?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:58

al een wielrenbroekje geprobeerd onder je rijbroek?

Myraya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 20:59

Sizzle schreef:
Wat voor rijbroek heb je?
Dikke gladde stof kan soms helpen.
Zijn je zadels niet te groot of klein voor je?

Bijna allemaal katoenenrijbroeken van de boerenbond omdat ik tegen die stof het beste kan (staat geen merk in :P) ik krijg namelijk ook last van eczeem bij niet katoenen broeken..

Mijn VZH zadel is iets wat aan de kleine kant en mijn dressuurzadel past gewoon goed (die heb ik pas helemaal aan laten meten en ook voor mijn zit natuurlijk ;))

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:59

Vaak ligt het toch ook voor een deel aan je zit. Doordat je weet dat het pijn gaat doen kun je ook (on)bewust anders gaan zitten waardoor je juist meer last krijgt. Misschien eens met een bontje op het zadel gaan rijden of zo'n gelpad?

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:00

Heb je al eens zo‘n gel dingetje geprobeerd? Dat kan op het zadel worden bevestigd en schijnt goed te helpen. :)
Wijziging: Mijn voorgangers waren net wat sneller :P
Laatst bijgewerkt door _Lobke_ op 13-11-12 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Myraya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 21:01

Corelli schreef:
Jeetje, wat een lastig probleem :(:) hoe gaat het als je zonder zadel of met een zachte barebackpad rijdt? Bijvoorbeeld een schapenvacht?

Zonder zadel is helemaal een hel ;) al is mijn pony dan wel een schatje :P ik heb nog niet geprobeerd met een barebackpad te rijden maar dat gaat ook zo lastig op mijn lessen.

Myraya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 21:01

superwoman schreef:
al een wielrenbroekje geprobeerd onder je rijbroek?

Dat heb ik nog niet geprobeerd maar wel een goede tip dat kan ik zeker gaan proberen!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:05

ik weet bijna zeker dat het aan je zadel ligt :)
toen ik nog op de manege reed had ik altijd doorrijdplekken altijd !
nu ik alleen nog maar op goede merkzadels rijd is het weg (butet)

Myraya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 21:06

Thats_Me schreef:
Vaak ligt het toch ook voor een deel aan je zit. Doordat je weet dat het pijn gaat doen kun je ook (on)bewust anders gaan zitten waardoor je juist meer last krijgt. Misschien eens met een bontje op het zadel gaan rijden of zo'n gelpad?

Ja ik snap wat je bedoeld. mijn instructrice geeft wel aan dat ik het eerste half uur gewoon recht zit en stevig.. daarna begint het kapot te gaan en ga ik afwisselend scheef zitten afwisselend naar beide kanten.
Ik ben opzoek erna :)

_Lobke_ schreef:
Heb je al eens zo‘n gel dingetje geprobeerd? Dat kan op het zadel worden bevestigd en schijnt goed te helpen. :)
Wijziging: Mijn voorgangers waren net wat sneller :P

Had een artikel gezien dat je door een gel seatsaver er wat meer tussen gaat zitten en daardoor minder "ademruimte" hebt zegmaar maarja ervaringen betekenen voor mij toch wel wat meer dan een artikel ;)

Myraya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 21:10

little_birdy schreef:
ik weet bijna zeker dat het aan je zadel ligt :)
toen ik nog op de manege reed had ik altijd doorrijdplekken altijd !
nu ik alleen nog maar op goede merkzadels rijd is het weg (butet)

Ik heb er bij elk zadel tot nu toe last van ;) bij beide zadels van mij Tekna en USG zadel. Bij mijn vriendin dr kieffer en Rossner heb ik er ook last van.
ik heb trouwens ook van maandverband dragen zonder paard te rijden al last van schuurplekken he ;)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:10

eclair98 schreef:
Waar zitten de naden?

Myraya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 21:21

eclair98 schreef:
eclair98 schreef:
Waar zitten de naden?

naadloze onderbroekjes van de HEMA ;)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:23

TS heeft al gezegt dat ze naadloze onderbroeken draagt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:24

bontje op je zadel

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:28

Nooit geen last meer van sinds ik een Wow zadel heb (is met luchtkussens)!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:31

Ow sorry, dan had ik daar overheen gelezen :o

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:39

Voorkomen is lastig, wat bij mij wel helpt is voor t aantrekken van je rijkleren, je nog even daaronder wassen met betadine scrub, goed naspoelen met warm water en goed droog deppen. Ook als je thuiskomt weer wassen en droog. Bij dikke ontstoken bultjes helpen babyzinkzalf of trekzalf goed om ze te doen slinken. Als je pijn hebt eraan, dan vaseline-lidocaine zalf halen bij de apotheker, kan gewoon zonder recept. Deze creme is al meerdere malen mijn reddende engel geweest...

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:45

Ik had/heb hier ook last van, naar probleem. Bij mij ligt het ook niet zozeer aan mijn zadel, beide paarden worden met hetzelfde zadel gereden bij de een heb ik er wel last van, bij de ander niet. Wat bij het bij mij echt stukken minder heeft gemaakt is een Mountain Horse Padded Pants onder mijn rijbroek aan doen :j

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:56

Als ik jou was zou ik gewoon even een tijdje rust nemen, hoe moeilijk het ook is, maar dan zal het daarna minder worden. Het zal niet aan je zadel liggen, die zijn bijna allemaal hetzelfde kwa 'zit' vorm. Wel kan het aan je rijbroek liggen, als die niet comfortabel zit, en misschien te hard/stevig is.
Succes!