Agressief gedrag bij avond eten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

3112Gizmop

Agressief gedrag bij avond eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 23:10

Hoi,
Wanneer ik de paarden s'ochtends op de wei laat doet er zich al reeds een probleem voor, daar mijn schat van 8j onderdanig is en de andere dominant zijn en zijn eten hierdoor door anderen min of meer laat opeten.
Echter wanneer ik de paarden s'avonds binnen haal (4paarden), dan is hij de snelste om zijn box in te gaan en vertoond hij extreem agressief gedrag,waardoor men hem niet meer mag aanraken of dergelijke. Wat weliswaar begrijpelijk is daar hij op de wei word weg gestoten en zijn rust heeft in de stal, met alle gevolgen vandien. Hoe kan ik dit verhelpen? Graag uw antwoord per kerende

Alvast dank paardenliefhebber.

mvg,
Gracy

batfull

Re: Agressief gedrag bij avond eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 00:31

Misschien verschillende plekken met eten maken op de wei ? dat iedereen zijn eigen plekje heeft, als hij begrijpt dat hij op de wei rustig kan eten, zal hij wellicht ook rustiger eten in zijn stal.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 00:37

Ik leg altijd hopen hooi verspreid over de wei, en dan twee hopen meer dan het aantal paarden. Als er dan een wordt weggejaagd bij een hoop kan hij altijd naar een andere lopen.

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 18:39

S'ochtends leg ik steeds de hopen apart, en tracht ik hem te helpen door een hoopje apart te leggen. Echter jagen de anderen hem nog steeds weg. Heb dan medelijden en hou de andere paarden op afstand, maar dat laatste brengt dan nog meer ergenis met zich teweeg.....de ene bokt, en ga zo maar verder. In de zomer staan ze per 2 en dan is het probleem min of meer van de baan. Echter in de winter moeten ze allen samen staan met alle gevolgen vandien :(

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:28

Zorgen dat ze onbeperkt hebben is al iets dat heel goed kan werken. Paarden die geen honger hebben jagen elkaar ook niet meteen weg. Zeker als je veel verschillende bultjes maakt die ver genoeg uit elkaar liggen.

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 22:22

Het probleem is dat we een beurtenrol hebben, éénmaal ik éénmaal de eigenaar en veronderstel dat de eigenaar niet altijd de paarden optimaal eten geeft zoals ik zorg dat de paarden zowel s'ochtends en s'avonds hun eten hebben. Soms gebeurt het dat de eigenaar dit al eens over het hoofd ziet. Ondervindt nl.dat mijn schat meer en meer agressiever word eens hij in zijn stal is, op de wei is hij echter heel onderdanig. Waardoor ik veronderstel dat het probleem hierdoor onstaat?

liezestoops

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:38

Misschien dan toch eens met de eigenaar over hebben. Het is natuurlijk belangrijk dat elk paard evenveel krijgt. Jij zou ook niet graag met honger naar huis gaan. Dit zal waarschijnlijk ook zo met je paard zijn. Vraag aan de eigenaar om eten te verspreiden zodat hij in de wei al voldoende kan eten en misschien helpt dat dan voor s' avonds.

Je hebt natuurlijk paarden die altijd agressief gedrag tonen als ze eten of eten willen krijgen. Dit heb je ook zo bij honden, katten, ... Het is hun eigendom en daar mag dan niemand aankomen.

Heeft hij dit gedrag altijd al getoond?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:43

Ik heb momenteel ook twee dominante merries bij elkaar staan die beide wel bekend staan om hun hebberigheid m.b.t. het eten. Maar ze krijgen nu veel ruwvoer, ik heb met stroomdraad verschillende inloophokjes gemaakt en ze gaan netjes in een hokje staan kuil eten en vallen elkaar totaal niet lastig.
Ze gaan wel altijd in het zelfde hokje staan, hebben echt een 'eigen' hokje.
De veulens die er tot een paar weken geleden bij liepen kenden het systeem ook heel snel en gingen ook netjes in hun 'eigen' hokje staan. Eigenlijk leren alle paarden het systeem vrij snel kennen.
Een foto zou ik even moeten maken, als je interesse hebt.

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 14:10

@liezestoops
Heb dit reeds besproken met de eigenaar, hij is nu éénmaal zo. En dat laatste stelt zich steeds een probleem. Is laat ons zeggen nogal wat nonchalant! Ben ook van principe dat je s'ochtends en s'avonds moet eten.

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 14:10

@Jeskim
als je tijd hebt wil ik graag een foto zien :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:13

Is het ook zo als je weg gaat? Als ik van een grote afstand toekijk, staan de paarden bij ons ineens rustig samen van een hooinet te eten :+ terwijl mijn pony ervoor zijn vriendje geen kans gaf om te eten :=

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 14:37

Mijn schat kijkt me toe als ik weg ga, en geeft me dan een seintje van hé help me aub. Dan keer ik terug en wijs ik hem naar zijn portie. Op dat moment wacht even totdat ze hem wat met rust laten, echter als ik met de wagen weg ben, keert natuurlijk alles weer :(

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 21:46

vandaag met mijn paard gereden, in begin alles ok totdat mijn wekker van mijn gsm afliep (dit kent hij nochtans van in de zomer) en plots ging meneer er vandoor, kon hem nauwelijks tot stilstand brengen. getracht rustig te blijven, lange teugel en dan eindelijk. Maar toch vind ik het raar dat hij zo daarop heftig reageert, daar hij deze perfect kent van de zomer, stel altijd mijn gsm in om te weten hoelang we gereden hebben en niet wil overdrijven en de tijd respecteer. begrijp er niets van. Hebben jullie soms raad?

Alvast bedankt x

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:01

Hij is niet wat frisser door het koudere weer??
Ben vergeten foto te maken.. oeps.. Komt nog..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:10

Hoeveel paarden staan er samen en hoeveel voerpunten zijn er?

Wij hadden er van de zomer ook een paardje bijlopen want niet echt in de groep paste. Maar zolang er voldoende gras was, was er geen probleem.
Toen het gras minder werd zijn we hooi bij gaan voeren. Ze liepen met z''n vieren in een groepje en maakte zo''n 6a7 hoopjes hooi.
En je merkt gewoon dat er dan duidelijk minder gejaag is dan wanneer er bv maar 4 hopen zijn.
De andere 3 stonden zelfs regelmatig van 1 hoopje te eten...

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 21:00

Geen idee, nochtans kent hij perfect mijn wekker geluid van in de zomer. misschien kan het zijn dat hij met de kou wat frisser is.......ben altijd op mijn hoede daar ik weet dat hij bij het minste verschiet en dan plots er vandoor gaat :(

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:06

Als hij 's avonds op stal zulk agressief gedrag uit lijkt het me duidelijk dat hij overdag niet veel binnen krijgt.
Meerdere voerplekken creëren en anders een andere stalling zoeken voor je paard.

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 21:10

we hebben nl.een beurtenrol, waardoor ik zorg dat er voldoende eten is voor iedereen. Maak trouwens een portie extra. echter eigenaar is op dat vlak nonchalant, met alle gevolgen vandien! ben van plan om te verhuizen, maar is niet altijd evidtent om een goede plaatse te vinden met buitenpiste :(

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:14

Dat las is al dat je dat schreef, maar als je paard zo duidelijk laat merken hier eigenlijk ongelukkig te zijn dan lijkt me verhuizen de beste optie en dan misschien met minder faciliteiten oid.

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 21:23

ja misschien best. Daar hij totaal verandert op korte tijd :(

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:26

3112Gizmop schreef:
ja misschien best. Daar hij totaal verandert op korte tijd :(

Ik begrijp nu niet helemaal wat je bedoel. :o
Je geef aan dat je paard eigenlijk diep ongelukkig is dus met een verhuizing zou hij dan toch ter goede veranderen of begrijp ik het nu verkeerd?

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 21:32

IK weet niet wat er achter mijn rug gebeurt en dat laatste maakt me ongerust. Daar ik in de week met hem reed en mijn wekker zet zoals atlijd (daar ik tijd respecteer) en plots ging hij ervandoor. Dit verbaasde mij enorm....daar hij het geluid perfect kent. veel valt mij op en misschien zoals je zegt best verhuizen zodat hij een beter te huis heeft zonder al te veel stress van de andere paarden die hem steeds wegjagen tijdens het eten....

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:34

Ik denk dat je je gevoel moet volgen en ik denk dat ik hier wel kan lezen wat jou gevoel is, ga daar ook voor twijfel niet want jou gevoel is vaak juist.

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 21:36

probeer het beste voor mijn paard te vinden.

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 21:06

vandaag naar de wei geweest en zag dat de paarden op een ander stuk wei staan, met veel gras. Echter wilde mijn paard niet naar mij komen daar hij alweer werd weggejaagd door de anderen paarden. Dat laatste is echt niet fijn. Hoe kan ik dit het beste oplossen?