Haflinger springt uit de wei.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

Haflinger springt uit de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 14:50

Armani is een 6 of 7 jarige haflinger en mijn bijrijdpony.
Hij wordt minimaal 2 keer per week gereden door mij, en op dagen dat ik er niet ben wordt hij regelmatig gelongeerd. Hij staat samen met een andere haflinger op een groot stuk weiland, die in drieën gedeeld kan worden wanneer je het draad dicht doet. Normaal hebben ze alle 3 de stukken met zn tweeën. Ze gaan 's ochtends de wei in, en worden tegen de avond weer op stal gezet.

Nu heeft Armani altijd al de gewoonte gehad om tussen de 3 weidedelen heen en weer te springen wat opzich niet zo heel erg is. We hebben het een aantal keer geprobeerd het te stoppen door het draad een heel stuk te verhogen, maar dan heeft hij door dat hij door de bovenste draad heen kan springen. Een draad van 1,40 hoog gaat hij zo doorheen, dus ook dat heeft niet geholpen.
Het probleem is alleen dat het springen zich begint uit te breiden.. Hij krijgt keigoede skills en weet nu zelfs over 2 draden van 1.20m hoog en 1 meter uit elkaar te springen zonder het draad aan te raken waardoor hij in de bak beland. Vlaggetjes om het draad wikkelen had 1 dag invloed en nog geen week later was hij niet bang meer voor de vlaggetjes en sprong hij ook die vrolijk mee.

Wanneer hij alleen in de bak blijft is het nog geen probleem, maar meneer heeft nu ook ontdekt dat hij de bak uit kan springen en dan in lui-lekker-land terecht komt namelijk het enorme onafgesloten weiland van de buren.... Rent hij de ene kant op, dan zal hij bij de spoorlijn uitkomen, rent hij de andere kant op dan staat hij op de grote regionale weg. En hier zijn wij natuurlijk niet zo blij mee. Deze week heeft hij dit kunstje al 2 keer geflikt en nu moeten we gaan nadenken om dit te voorkomen. Dit is namelijk te gevaarlijk, maar we willen hem natuurlijk niet ophokken.

Heeft iemand enig idee hoe we dit kunnen voorkomen en oplossen zonder dat de pony opgehokt moet worden in de stal?

Sjors

Re: Haflinger springt uit de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:53

Staat er wel flink/genoeg stroom op het draad?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 15:05

Ja er staat genoeg stroom op het draad, maar hij raakt de draad ook niet aan wanneer hij springt. Het hoge draad sprong hij ondanks de stroom zo doorheen.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 20:08

Zijn er mensen met eventuele oplossingen? Zonder dat er radicaal gebouwd moet worden aan de omheining met houten hekken en spul?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:11

Toch echt je hek verhogen lijkt me.. Hertenhoogte dan maar. Maar dat is duur en een flinke klus!

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:22

Ja wat denice zegt, of van die paaltjes dat ze niet van de planten kunnen eten. Die hebben ze bij mij in de buurt op een stal. Uh ik weet niet hoe dat heet, maar dat zijn boven op het hek nog van die paaltjes die schuin erop staan...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:23

Ja, maar als je enkel draad hebt staan wordt dat moeilijk..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:25

Ik zou iets van latten met stroomdoppen bevestigen op de palen, zodat je er nog een draad boven kan bevestigen die hoger is.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:30

Alleen ik denk dat het probleem een beetje is, als het echt hoog draad is en hij springt er IN, dan heb je echt een probleem..

Patries_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:32

Oh wat komt me dit bekend voor :j
Ik heb ook een haf die overal overheen of doorheen gaat.. kreeg regelmatig een flinke schok maar geeft er niet om... helaas hebben we alles met houten planken en schrikdraad hoog omheind

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:33

Mijn haflinger springt ook uit de bak.. van 1.40..

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:35

Verveeld ze zich niet in de wei?

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:35

Toen ik laatst op vakantie was met hem is hij ook gewoon DOOR het schrikdraad gerend. En dan is hij buiten, kijkt hij om zich heen van: zien jullie wel hoe stoer ik ben? Ik deed dat gewoon he! Stoer he! En dan gaat hij op die plek staan eten of hij springt weer terug hhahaha..

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:38

Tjeee, dan moet het kwpn de springpaarden maar eens gaan kruisen met haffie's :D

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 20:59

Precies, hij springt door een echt hoge draad dwars doorheen, hij springt heen en weer, springt eruit en loopt een eind richting het spoor in het weiland van de buren, om uiteindelijk in een keer weer te pakken te krijgen, waarbij hij kijkt alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Er is genoeg gras in de wei, en ook heeft hij er een vriendinnetje bij staan, dus ook vervelen lijkt mij niet heel erg waarschijnlijk.

Bij hout ben ik bang dat hij er nog steeds doorheen zal proberen te gaan, en vervolgens de benen te breken...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:03

Draad om de benen is ook niet lekker.. Een hoog hek van gaas dan maar, met van de ijzeren pijpen bovenop. En dan goed hoog. Maar dat kost nogal wat..

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 21:04

Ben bang dat dat geld er niet is. Niet bij mij, en ook niet bij de eigenaars. Dus zo'n hek zou afvallen ben ik bang..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:06

Wel vervelend hoor, ik heb een hengst en die is ook weleens over het hek gegaan, iedere keer als ik thuiszat was ik toch ongerust en doodsbang dat hij wat leuke merries zou gaan opzoeken!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:11

Je zou hem bijna aan een stick zetten... net als een geit of shetlander. Of verkopen als springpaard.

Wel vervelend probleem... stroom goed controleren... toch nog hoger draad gaan spannen. Je weet zeker dat hij springt.. zelf gezien? Hier ontsnappingskunstenaar die bij geen stroom op het draad er tussendoor gaat... wij dachten eerst ook dat hij sprong... maar hij kroop er dus tussendoor.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 21:54

Ja we weten zeker dat ie springt, zowel de afzet als landing zijn ook altijd zichtbaar, en van de week was ik erbij toen hij over 1.20 hoog, 1 meter breed ging in een jolig moment.

Zou een stick in de grond blijven zitten als hij de koppige haflinger uithangt? en is het niet gevaarlijk met het touw?

De stroom doet het gewoon, en een hogere draad met stroom springt hij door heen als hij er niet over komt. Dat maakt het ook zo ingewikkeld :')
Het is een slimme... Hij heeft ook een poosje draden los gemaakt door precies bij het zwarte handvat te pakken, maar daar is ie toen het springen begon, mee gestopt :P

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:58

Ja, zou ik ook doen. Gewoon een paal in de grond en paard er aan vast zetten. Dat zou voor zijn eigen bestwil zijn. Wat een houdini!

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:53

Ann_moi schreef:
Precies, hij springt door een echt hoge draad dwars doorheen, hij springt heen en weer, springt eruit en loopt een eind richting het spoor in het weiland van de buren, om uiteindelijk in een keer weer te pakken te krijgen, waarbij hij kijkt alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Er is genoeg gras in de wei, en ook heeft hij er een vriendinnetje bij staan, dus ook vervelen lijkt mij niet heel erg waarschijnlijk.

Bij hout ben ik bang dat hij er nog steeds doorheen zal proberen te gaan, en vervolgens de benen te breken...

haha yup, die ken ik. Mijne blijft gelukkig altijd staan waar hij is geland, ik ben nooit bang dat hij er vandoor gaat ofzo :+

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:53

Een paal is zo gek nog niet, en dan een ijzeren ring om de paal zodat hij zich minder makkelijk vastloopt.. Zo staan onze geiten ook vast..!

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:05

Gelukkig springt mijn haflinger maar tot 1 meter.
Als je besluit hem aan een paal te zetten, houdt dan wel goed in de gaten hoe hij reageert als het touw een keer rond zijn been of nek komt te zitten. Dit kan bij paarden paniek veroorzaken en dat pakt soms niet zo lekker uit.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:13

Heel herkenbaar probleem. ik kijk hier even mee heb ook zon houdini.