Staan er nog paarden op het gras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Staan er nog paarden op het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 08:52

Hoe staan ze er momenteel bij jullie bij?
Zijn de weiden al kaal of staan ze nog op vers gras op het weiland?

Normaal heb ik rond deze tijd van het jaar de weiden kaal. Heb ze dit jaar echter nog steeds op strookbegrazing. Het gras is niet lang maar heb nog genoeg staan.
Vraag me af of ik ze er nu inmiddels niet beter vanaf kan halen en volledig bijvoeren.
Zodra het gaat vriezen gaan ze er wel vanaf. Was benieuwd hoe lang ze bij anderen vers gras kunnen plukken. :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 08:56

mijn paarden mogen elke najaar de koeienwei van mijn buurman kaal eten, ze staan daar nu 2 weken en kunnen er denk nog 1,5 maand blijven staan. Bevalt me super.
Mijn eigen wei is kaal. ls het bij de buurman op is gaan ze bij mij weer op een hoekje en dan voer ik ze weer hooi bij!
Waarom gaan ze er bij jou vanaf als het gaat vriezen, mijn paarden hebben er al een paar keer met sneeuw gestaan, ze eten het gras er gewoon doorheen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 08:58

Ze staan op mijn stal nog op het verse gras, er zijn stukken weiland die afgewisseld worden waardoor het niet kaal gegeten is.

Anoniem

Re: Staan er nog paarden op het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:01

Hier ook nog gewoon op het gras, er staat echt nog veel op en er zijn ook nog stukken land waar ze op kunnen als deze stukken kaal worden. Er ligt ook hooi voor ze klaar, maar daar kijken ze niet naar om. Ik merk wel dat ze nu 's avonds als ze op stal komen meer hooi en stro eten, maar dat heeft ook te maken met vroger donker wordn natuurlijk.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:06

bij ons is het gras op, het land drassig dus ze staan niet op het gras maar in de paddock..helaas..
Laatst bijgewerkt door tootje71 op 07-11-12 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:06

Hier staan ze iedere dag, het hele jaar door op gras, mooi gras ook. Geen blubberweilanden. Voordeel van in het oosten van NL wonen, veel zandgrond. Alleen de ingang van de weide is wat blubberig door de in- en uitloop. Paarden gaan in kuddeverband rond 8 uur 's morgens in de wei en 's avonds rond half 6 weer naar binnen.

Alleen als het keihard gevroren/gesneeuwd heeft blijven ze soms binnen, dan mag je ze wel zelf buiten zetten i.v.m. aansprakelijkheid of verzekering geloof ik.

We hebben trouwens wel een groepje paarden die het hele jaar dag en nacht buiten staat.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 09:14

Ik voer ze altijd hooi bij, nu op de wei een plak per paard en op stal staan ze op half brok en vol hooi. Uit het gras halen ze hier niks meer. Als het vriest wil ik niet dat ze s morgens aan wat langer bevroren gras beginnen ivm evt kans op diarree of koliek. Met sneeuw en gladheid blijven ze op de winterwei. Die is al wel kaal. Daar hebben ze genoeg ruimte en zo lopen ze de weiden die in het voorjaar weer gebruikt moeten worden niet geheel plat en kaal tot op het zand. Een weiland krijgt hier gemiddeld 4 tot 6 mnd rust. Er wordt dan s zomers alleen gemaaid.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 07-11-12 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:15

Hier lopen ze het hele jaar rond op het land van 8:00 tot 20:00 in principe, wel met strookbegrazing maar dat is omdat er zoveel gras is en ze anders dicht groeien. Ook met vorst staan ze gewoon lekker op het land, erg gezond weer om ze dan buiten te hebben. ;)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:57

hier helaas al even niet meer. Is zo onwijs nat dat we zelfs al zwarte sporen maken met alleen er door lopen om bij de trailer te komen.

Ik ga nu daarom met mijn paard via de tuin van mijn ouders en dan door de carport naar de auto.

Hij stond wel even raar te kijken de eerste keer maar gaat nu super en dan zit hij niet onder de blub. :D

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:00

Helaas sinds dit weekend staan ze binnen, dus sta elke avond op gemeenteperkjes te grazen aan de hand...ik haat de winter..:-(

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:05

Er was nog genoeg gras, maar door de nattigheid van oktober, is het land flink verzadigd en bij het minste buitje werd het erg blubberig. Vorige week heb ik ze halverwege de week dus maar van het gras afgehaald, ook omdat er heel slecht weer voorspeld was. Dat viel uiteindelijk wel mee, maar ze staan nu gewoon lekker 24/7 op de paddock en kunnen op stal als het echt te slecht wordt of ze even moeten opdrogen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:09

Mijne staan ook nog steeds op het gras.

anneeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:10

Bij mij staan ze overdag zomer en winter buiten, veel veranderen van wei dus ze hebben nog steeds lekker groen gras :j

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:12

Op grotendeels kale weides.
Ze worden op onbeperkt bijgevoerd.
Mijn jaarling gaat verhuizen naar iets waar ze nog genoeg garas hebben!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:15

Bij mij staan ze nu op een zandpaddock maar dat komt omdat we 2 weides opnieuw hebben ingezaaid voor volgend jaar. Maar normaal gezien blijven ze heel het jaar door op het gras komen en staat er voldoende. Nu krijgen ze onbeperkt hooi omdat er verder weinig anders te doen is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:15

ik heb ze in de paddock met hooi nu, had een koliekgeval en advies om ze niet meer in de kaalgegeten weilanden te zetten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:33

Hier helaas geen weiland meer. Ze zouden er nog wel (uurtjes) op kunnen met het gras, maar het ladn is gewoon echt te nat helaas. Ze staan in de paddock met hooi.

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:34

Hier staan ze nog uurtje per dag op de wei, verder op de paddock met onbeperkt ruwvoer. Na een uur willen ze er zelf graag af ook en staan ze echt te wachten bij het draadje. In de zomermaanden staan ze wel 24uur erop, maar richting de herfst gaan we meestal bijvoeren en hebben ze ook duidelijk meer behoefte aan ruwvoer ipv gras.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:35

Ook hier alles nog 24/7 buiten het gehele jaar door. Hebben zelfs geen stal, dus ze moeten wel.
Zijn nog niet begonnen met bijvoeren, gras zat nog.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:36

Ze staan bij ons nog op het gras. Maar het wordt wel steeds minder, maar tot nu toe nog genoeg voor overdag. Ook de kudde, die 24/7 op het land staat hoeft nog niet bijgevoerd te worden :) Gelukkig is het nog geen modderbende, dat scheelt wel weer.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:37

Hier nog steeds op gras en steeds stukjes bijgeven. Ze Als ze straks de hele weides kaal hebben worden ze bijgevoerd met hooi en mogen ze de hele winter op de hele wei lopen.
Ze gaan 's nachts op stal.

Anoli

ook hier nog op het gras, en zoals het er nu uitziet nog genoeg voor de hele winter :j
Met bijvoeren van hooi natuurlijk, maar het weiland zal geen kale modderbende worden :n

Diane_

Hier is het land echt al veels te nat, ze krijgen gewoon hooi nu. Er is nog een deel van de wei waar ze op mogen, maar dit is vrijwel één grote blubberzooi, helaas! Maar ze kunnen er nog wat sprietjes vanaf eten.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:41

Mijn paarden staan sinds een week op hun winterlandje. Hier staat nu nog wel gras, maar wordt steeds minder. Staan ongeveer van 8 tot 4 buiten. In de zomer hebben ze een groter stuk grasland waar ze dag en nacht op lopen. Land is nu wel nat maar gister heeft mijn vader een greppeltje richting de sloot erin gemaakt waardoor het gelukkig nu iets droger is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:45

Mijn vier paarden staan op twee hectare gras. Op de ene hectare staat nog flink gras op de andere niet..