Waar gaat het heen met de wereld?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Waar gaat het heen met de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:05

Sinds 2 maanden loopt mijn A-pony officiele KNHS wedstrijden met een meisje van 11. Puur voor de lol, pony vindt t leuk en het meisje ook! Soms heeft de pony een off-day, kan gebeuren daar push ik verder niet te erg op.
Toch sta ik elke keer met verbazing aan de kant te kijken, waar wij de combinatie positief aanmoedigen, puntjes zijn leuk maar zo niet volgende keer beter. Dit is een uitzondering aan de kant. Van ouders hoor ik: "geef m een klap!", "Hup sporen erin!". Hoe klein de ruiter ook, íedereen heeft sporen. Nouja ondanks alles is t wel gezellig... Maar wat ik vandaag zag ging alles te boven.
Een meisje rijdt een parcours met de pony, pony weigert 2x en van de kant wordt geroepen "AFGROETEN!". Pony kreeg na weigering een tik, nouja niet wereldschokkend. Paardje komt de ring uit en de vader zegt kom we gaan even naar buiten. Dan weet ik hoe laat t is. En inderdaad vader pakt de zweep en geeft de pony een rotklap. Totaal onterecht, paard was allang de ring ut. Ik ben er schreeuwend achteraan gelopen wat voor mongool hij wel niet was en dat ie normaal moest doen. Komt zn vrouw (?) achter me aan. Ik moet mn bek houden, pony verdiende het en ik moest me met mijn eigen zaken bemoeien. Waar gaat het verdomme heen met de wereld?! Wedstrijden rijden hoort leuk te zijn, paarden horen dit leuk te vinden maar die ouders verpesten het! Ik ben naar iemand van de organisatie gestapt en die zegt er niets aan te doen omdat het leden van de vereniging zijn. Conclusie, als je geld hebt mag je doen en laten wat je wil met je pony... Triest... Diep triest...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:07

Oeeeei dat is wel HEEL erg :wow:
Heb je een klacht ingediend bij het secretariaat?

Sappos

Re: Waar gaat het heen met de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:09

Verder niet bij de jury geweest omdat t buiten hun gezichtsveld was maar degene van de vereniging deed er niets aan omdat t iemand van hun eigen vereniging was...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:10

ja echt belachelijk, dit ga je nog zo veel vaker mee maken. heb wel eens ooit een vader tegen een kind horen zeggen. je moet nu dit doen, nu dat. ja als het niet doet dan win je ook niet. doe het maar hoe je het zelf wil. en kind zit te trekken en te schoppen want dat moet van papa. en het ergste is dan nog dat die ook nog wint ook

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:11

Bah, zou je bijna corruptie kunnen noemen.
Walgelijk hoe sommige mensen zich nog paarden'liefhebber' kunnen noemen, en dan helemaaaal die ouders!! Wat voor een voorbeeld geef je je kind dan.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:12

Ook al is het buiten het gezichtsveld, toch melding maken bij de jury. dit kan niet, wordt niet getolereerd, en er geen melding van maken zorgt ervoor dat hij het de volgende keer weer doet. Als je wel meldt, kan de jury even een babbeltje maken met meneer.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:13

Ik meld t sowieso bij de KNHS, ik zal nooit zeggen dat ik heilig ben maar dit sloeg werkelijk nergens op. Paard deed verder super zn best

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:16

Weet je de naam van de deelnemer nog wel? Of ken je haar ook?
Ik zie ook wel eens dingen voorbij komen op het inrijterrein waarvan ik denk, oke, ga nog even zo door en ik ga het melden :j (hoewel bij de paarden minder dan bij de pony's vroeger, misschien omdat volwassenen minder gepushed worden door de ouders en zelf weten waar ze mee bezig zijn..)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:17

Helaas is dit geen uitzondering.
Ik heb ooit bij het Chio in Rotterdam zitten kijken naar het springen.
Het waren niet de toppers maar een of andere lagere klasse.
Weet het niet precies,maar het ging er allemaal redelijk ongecontroleerd aan toe.
Komt er een meisje in de ring,het rijden zag er allemaal erg onvriendelijk uit,maar goed in heet van de strijd kan ik daar nog mee leven.
Tot het arme dier plots weigerde en ze er afviel,ze stond op en begon het arme dier met haar zweep op zijn hoofd te meppen.
En weet je wat het ergste was,ik was de enige die heel hard boeiiiiiii riep.
Blijkbaar is het dus normaal.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:19

Ja naam is genoteerd :) dit laat ik niet rusten, ik zie mezelf al staan als mn pony een balk heeft, sta ik bij de uitgang met mn zweep. Nee daar is mn pony te slim voor, die doet dan niets meer voor me.

Cam jeetje wat onsportief. Dit was klasse D-L. Ik zie veel mensen rijden die ik te hard in de hand vind rijden maar dit gaat mij te ver

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:04

Je kunt hier zelf een rapport van laten opmaken maar dan moet je als niet official wel een getuige hebben.
Als official (ook als je daar in je vrije tijd bent) heb je die getuige niet nodig.

Zelf heb ik het ook een x mee mogen maken op een wedstrijd. Je zag al dat de ruiter zich bij de weigeringen inhield dus ik ben even meegelopen naar het losrijterrein.
Daar kreeg de pony enkele klappen voor, boven en na de hindernis.
Toen ik de combi daarop aanspraak kreeg ik van ruiter, ouders en andere omstanders te horen dat zolang er maar onderhands geslagen werd er niets aan de hand was.
En de toezichthouder stond erbij en keek er na........

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:24

En waar was de jury voorterrein dan? Die heeft als belangrijkste taak dit soort praktijken te voorkomen...
Jammer genoeg wordt er vaak niet opgemerkt dat er een ruiter/ouder boos bij de ring weggaat na uitsluiting of opgave.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:35

jury schreef:
Je kunt hier zelf een rapport van laten opmaken maar dan moet je als niet official wel een getuige hebben.
Als official (ook als je daar in je vrije tijd bent) heb je die getuige niet nodig.

Zelf heb ik het ook een x mee mogen maken op een wedstrijd. Je zag al dat de ruiter zich bij de weigeringen inhield dus ik ben even meegelopen naar het losrijterrein.
Daar kreeg de pony enkele klappen voor, boven en na de hindernis.
Toen ik de combi daarop aanspraak kreeg ik van ruiter, ouders en andere omstanders te horen dat zolang er maar onderhands geslagen werd er niets aan de hand was.En de toezichthouder stond erbij en keek er na........

Ik mag hopen dat het dikgedrukte niet een reden is om het dus maar toe te staan op wedstrijd? Als een paard/pony onterecht klappen krijgt dat het dan maar door de beugel kan omdat het niet bovenhands is?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:42

Blijkbaar is dat toch een ongeschreven regel bij het springen.
Omdat toezichthouder niets deed (en ik eerlijk gezegd het kookpunt had bereikt) heb ik verder ook niets gedaan. Maar later heb ik in alle rust bedacht dat ik dit niet nog een x laat gebeuren en de volgende x gaat zo'n combi dus "gewoon" op rapport en hou ik mijn camera bij de hand.

Maar los van het feit of je er wel of niet iets mee doet, ik schrok er wel van dat het merendeel van de ruiters/begeleiders dit dus blijkbaar toch normaal vind.
Dat blijkt ook maar weer uit het verhaal van TS.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 23:59

Er was iemand aanwezig van de semi-organisatie, een soort ringmeester maar ook moeder van een deelnemer (die wel keurig de baan door kon!) maar daar deed ze niets aan omdat diegene van dezelfde vereniging was. Ze keurde het niet goed maar stak liever haar kop in het zand. Aan de grote smoel van deze betreffende man te horen is het een invloedrijke (of gewoon rijke?) vent. Geld = macht...altijd.

Je zal mij trouwens nooit horen zeuren als een paard een klap krijgt...omdat hij bijt of slaat. Dat doe ik ook. Maar slaan omdat hij niet presteert? Waar gaat het dan heen? En ik kreeg vragen van mijn ruitertje, waarom slaat hij het paard? Maar waarom dan als hij weigert? Zij kon het niet begrijpen maar zij het zelf NOOIT te doen en ook zeker niet van een van haar ouders te pikken. Gelukkig heb ik een pony met het karakter van een groot paard die levensgevaarlijk wordt bij deze behandeling en zelf zijn ruiter kiest. Jammer genoeg had deze pony zich al overgegeven want er was niet echt reactie op de klap...ook niet van het meisje wat erop zat...

Blind_Faith

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:23

Ik vind dit soort dingen vreselijk. Bij ons op de manege reed er ook is zo'n meisje, en ze hebben die aan de deur gezet. Haar pony reed heel erg goed me in de les, voor een vierjarige pony die net ingereden is was het goed, maar ze is twee keer weggeschoten in galop en het kind is eraf gevallen. Na de les was ik nog even naar de pony's bij de achterste stallen gaan kijken en toen hoorde ik stemmen van achter het stallenblok. Ik zag nog een paar kinderen die vreemd keken van de stemen en samen gingen we kijken. Toen zagen we het kind en haar pony met haar ouders daar staan. De vader hield de pony zijn teugels vast en klapte er toen op los met de zweep. Van schrik hebben we niets durven zeggen maar later merkte de lesgever het en hebben ze het zodanig aan bod gebracht bij de ouders dat deze onmiddelijk van de manege weg wilde gaan. Ik vind het echt vreselijk dat mensen de zweep onterecht en fout gebruiken. :(

Jannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:54

Al het genoemde hierboven plus mijn gedachte: ''Jeetje, wat voor 'n opvoeding krijgt die dochter dan van haar ouders?'' ''Wat voor 'n instelling wordt dat kind meegegeven''.
Echt triest dit!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:58

Ja verschrikkelijk, leden of niet hup eruit gooien en schorsen.

Helaas men is te slap en hebben geen kloten om dit soort mensen goed aan te pakken.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 19:04

Heb even zitten googlen. Meisje is 13 jaar...Inderdaad dan ben je toch geen voorbeeld voor je kind als je laat zien dat dit goed is? En het meisje zelf was echt niet heel boos omdat ze af moest groeten, het was puur de frustratie van die man :n maar heb de KNHS gemaild.

Jannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:05

Vaak is het dan dat het kind moet presteren wat die ouders vroeger niet konden presteren...

Jannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:06

Dan willen ze hun nooit verkregen roem overschuiven op hun kinderen. Moeten zij het voor hun doen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:09

Nu zie je een keer iets verkeerd, en roep je dat de hele wereld van de pot is gerukt.

TS, jij moet je ogen openen en niet meteen zo over anderen praten.

Sababber

Hopelijk pakt ie die zweep niet alsnog om dat kind ook rammel te geven :=
Wat een idioten zeg, dit is toch ook niet leuk voor het kind.. en het ergste is nog, het is niet de enige. Het lijken er soms alleen maar meer te worden.. Paard en kind zijn er de dupe van dat de ouders zo "fanatiek" zijn!

Vilar

Dit is één van de redenen waarom ik al jaren niet meer bij wedstrijden ga kijken.
Zweepslagen, ijzerpinnen in de buik, ijzerwerk in de mond, sleuren, trekken, schreeuwen en schoppen, frustraties en onvermogen botvieren op de paarden en pony's; het is allemaal een vorm van legale dierenmishandeling. En dat noemen ze dan "sport" en "liefde voor paarden".
Inderdaad, waar gaat het heen?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 19:10

Dit waren duidelijk mensen met geld en een paard. Niets geen paardenmensen want er was 0 begrip voor de pony. Helaas doet die pony het volgende keer wel gewoon weer :(

Pardon Eenitram? Jij vindt dit normaal? Het is toch geen voorbeeld voor de kinderen? Waar gaat het dan heen als wij onze kinderen zulke voorbeelden geven

Ik vraag me ook af waar de grens ligt, krijgt t kind dan ook klappen als ze het niet goed doet?