paard helemaal doorgedraait

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

paard helemaal doorgedraait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 18:44

Ik heb zin om het af te schrijven van me.
ik heb 2,5 jaar lang een merrie gereden ,
met enorm veel struikelblokken.

Paard is van haar eigen dominant en kan met geen enkel paard overweg al is het zelf naast haar stal.
heel de tijd proberen bijten , soms bokken tot zelf stijgeren toe.
vorig jaar regende het enorm en de stallen waren overstroomt tot 5 a 10 cm hoog en
zij als enig paard hing dus over de staldeur heen.

-longeren: tja in het begin ging het allemaal goed maar na paar maanden niet meer en lag je al na 1minuut,
60 meter verder in de piste of zelf in de lucht.

-vrijspringen : deed ze met alle plezier tot een maand geleden , ze ging express recht de bakrand in waarbij ze haar een klein
wondje opliep.

-vorige week is ermee gesprongen geweest door een meisje en dat meisje haar handen lagen helemaal open en vol bloed ,
ook is het paard alweer door de bakrand heen gegaan MET het meisje EROP.

-Zoon ( ronde de 30 jaar) van de eigenaaresse heeft het paard vorige week gelongeert en hij werd zelf meegesleurt terwijl hij met de hengsten werkt en daarbij genoeg macht heeft om hun te houden.

- vrij laten lopen : als je iets vergeet kan ze zo snel in haar hersens een klik maken dat ze gewoon op je afgerent komt en je kwaad en piijn wilt doen.

- bitten : we hebben allerlei bitten er al in gedaan zelf hebben ze geprobeert om een menbit in te doen , die ze gebruiken voor hun tinkers in de koets en resultaat --> je kon haar nog niet houden.

merrie is onlangs gecontroleert aan haar tanden en ze heeft helemaal niks , ook volledig na gekeken door dierenarts aan rug enz

TrIjNiE__

Re: paard helemaal doorgedraait

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:49

Misschien eens een clinic/les met haar gaan volgen met naturel horsemanship?

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:49

Klinkt naar een gefrustreerd paard dat niet begrepen wordt. Paard probeert iets duidelijk te maken. Als een paard er vandoor wil hou je hem echt niet ook al heb je ervaring.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:50

Sorry maar eeb paard doet dat soort dingen niet voor de lol,maar het is een uiting van pijn of angst -:(-

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 18:51

is niet mijn eigen paard en doe nu helemaal niks meer met haar , te gevaarlijk voor mijn eigen en ook voor mijn blesure aan mijn rug.

paard heeft helemaal niks , ze wilt alleen aandacht
krijgt ze dat dan doe ze gevaarlijke dingen

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:52

Wat is het voor een paard,van welke leeftijd en wat is haar verleden?Heeft ze altijd bij deze mensen gestaan?
Laatst bijgewerkt door pleiada op 02-11-12 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:54

Paarden denken niet als mensen. -:(-

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:56

Ik zou er toch even een dierenarts naar laten kijken hoor, een paard kan veel dingen hebben wat wij niet zo van buiten kunnen zien.
Wat voor voer krijgt ze? Hoe oud is ze? Wie werkt er nog meer mee?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 18:58

het is een bwp van 5/6 jaar oud.
ik wou dit alleen van me afschrijven , ik
ga niks meer proberen , ze is niet van mij
en eigenaresse doet er zelf niks mee en ga mijn gezondheid niet riskeren , want die is al maanden lang niet niet meer 100%

EllaBellaah : al je alles gelezen had is dierenarts al geweest en kon niks vinden , ze krijgt gewoon hooi en gewone korrels zonder haver erin en ze is 5/6 jaar oud en niemand heeft er mee gewerkt buiten ik zelf , tot vorige week was het een totaal nieuwe iemand voor haar

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:00

TAVA schreef:
Paarden denken niet als mensen. -:(-

Moet dat gelijk zo kort, bondig, zonder uitleg en met zo'n icoon?

Leg eerder uit waar het wel aan kan liggen en waarom paarden zo niet expres doen, daar hebben mensen meer aan
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 02-11-12 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:01

Is ze bij de DA ook op de foto geweest? Of heeft hij alleen even globaal gekeken?
Ik zou dan ten eerste flink les nemen, als dit paard daarwerkelijk nergens last van heeft heb ik het idee dat je totaal niet de baas over haar bent. Op je afstormen, bijten, niet luisteren zou een paard nóóit doen bij de kuddeleider. Blijkbaar ben jij dat niet in haar ogen.
Daarnaast zou ik het niet op gaan lossen met allerlei soorten bitten, daar verdoezel je het probleem alleen mee en pak je het niet aan.
Heb je de mogelijkheid om een stuk van de bak af te zetten? Dan kan je haar tijdens het longeren beter controleren en kan ze niet ver weg rennen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:03

Het kan ook gewoon zijn dat het paard niet snapt wat jullie willen..In elk geval vind ik het stronteigenwijs om er zo van overtuigd te zijn dat het paard niet mankeert..Een bezoekje van de dierenarts zegt niets,hoe je het ook wendt of keert er is iets waardoor dat paard zich zo gedraagt!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:03

Is er geen grond werk wat je met haar kan doen onder begeleiding, zo leer je elkaar op een andere manier kennen en leer je met elkaar samen te werken.
Want blijkbaar is er in haar ogen toch iets niet goed, misschien niet lichamelijk, maar toch.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:06

Ik zit zelf meer een beetje te denken richting iets bij de hersenen? Je hoort wel eens dat paarden met een hersentumor ook zo in korte tijd veranderen en echt doordraaien.

Dat is natuurlijk wel meteen worst case scenario, misschien is het inderdaad wel gewoon iets in het gedrag dat opgelost kan worden. Toch zou ik haar nog eens even goed laten nakijken, in alles.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:08

Eleio schreef:
Ik heb zin om het af te schrijven van me.
ik heb 2,5 jaar lang een merrie gereden ,
met enorm veel struikelblokken.

Paard is van haar eigen dominant en kan met geen enkel paard overweg al is het zelf naast haar stal.
heel de tijd proberen bijten , soms bokken tot zelf stijgeren toe.
vorig jaar regende het enorm en de stallen waren overstroomt tot 5 a 10 cm hoog en
zij als enig paard hing dus over de staldeur heen.

-longeren: tja in het begin ging het allemaal goed maar na paar maanden niet meer en lag je al na 1minuut,
60 meter verder in de piste of zelf in de lucht.

-vrijspringen : deed ze met alle plezier tot een maand geleden , ze ging express recht de bakrand in waarbij ze haar een klein
wondje opliep.

-vorige week is ermee gesprongen geweest door een meisje en dat meisje haar handen lagen helemaal open en vol bloed ,
ook is het paard alweer door de bakrand heen gegaan MET het meisje EROP.

-Zoon ( ronde de 30 jaar) van de eigenaaresse heeft het paard vorige week gelongeert en hij werd zelf meegesleurt terwijl hij met de hengsten werkt en daarbij genoeg macht heeft om hun te houden.

- vrij laten lopen : als je iets vergeet kan ze zo snel in haar hersens een klik maken dat ze gewoon op je afgerent komt en je kwaad en piijn wilt doen.

- bitten : we hebben allerlei bitten er al in gedaan zelf hebben ze geprobeert om een menbit in te doen , die ze gebruiken voor hun tinkers in de koets en resultaat --> je kon haar nog niet houden.

merrie is onlangs gecontroleert aan haar tanden en ze heeft helemaal niks , ook volledig na gekeken door dierenarts aan rug enz

Paard zo snel mogelijk verkopen/ weg geven aan iemand anders.
Dit paard is bij jullie duidelijk niet op de goede plek!
Of schakel iemand in die er mee om kan gaan en weet waar hij of zij mee bezig is, daar zit wel een kosten plaatje aan natuurlijk.
Nu zal het van kwaad tot erger gaan en rest uiteindelijk de slager!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 19:08

op foto is ze niet geweest , mijn paard niet dus gaat geen kosten geven die niet voor mij bedoeld zijn.
en eigenaaresse gaat het er niet voor over hebben aangezien ze er nooit iets mee gedaan heeft ( paard heeft als veulentje de eigenaresse een hersenschudding gegeven vroeger).
verschillende bitten erin doen doe ik niet , zij zeggen mij wat ik moet doen en luistert gewoon tot mijn grote fout toe..
bij mij is het nog nooit verder gegaan dan pessoa et teugels op middenste ring en eerste ring.
dat van menbit hebben ze gedaan toen ik er niet was.
pensionhouders hebben zelf nog gefokt ( ware altijd fokkerij tot 2 aand geleden) en zelf bij hun deed ze het terwijl zij hun diploma's hebben in lesgeven enz..
afzetten gaat niet , want eenmaal ze los is gaat ze erover als ze de kans heeft ( heeft ze vorige maand gedaan)

Silly1972 : ik ben daar gestopt en ga daar gewoon komen uit vriendelijkheid meer niet zo om de maand voor toch
van mij te laten weten. dus ga zelf niks meer doen o haar beter te maken , dat de eigenarese het maar doet

BaileyMix : dat is da al zo 2 jaar...
sos is ze poeslief en soms zo doorgedraaid.

laten nakijken gaat de eiigenaresse niet doen als het voor foto is..

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 19:10

aerdenhout1 : met zo'n crisis gaat het paard nooiit verkocht geraken.
en ze zit niet bij mij , maar op pension , ik ben de oude verzorgster en bijrijder.
en zijn al mensen zat al koen kjken die weten wat ze doen en verstand er van hebben en hun diploma's ervoor hebben en zelf zij weten niet meer wat doen

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:11

TS is 16 en heeft het paard 2,5 jaar gereden. Paard is 5 of 6, laten we hopen 6, en is kennelijk met 3,5 jaar ingereden door een toen 13-jarig meisje. Da's op zich al bijzoonder, maar het kan.

Paard heeft met een overstroming op stal over de staldeur gehangen, blijkbaar geprobeerd uit de stal te springen. En daar heeft ze blijkbaar helemaal niets aan overgehouden, want fysiek zou er geen probleem zijn.

In de 2,5 jaar dat het dier onder het zadel is, zijn er al verschillende bitten in gehangen. Mogelijk om een probleem 'op te lossen'. Als je daarmee begint en het lijkt te werken, en bij het volgende probleem hang je er gewoon weer een ander bit in en zo verder, en je laat iemand op het dier rijden die zo grof met de teugels omgaat dat ze haar eigen handen opentrekt (hoe zou de mond van het paar er uit hebben gezien?), dan vind ik -:(- nog een héle nette reactie.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:12

Waarom geef je het paard de schuld? Een paard springt niet EXPRES de bakrand in. Het paard probeert jullie iets duidelijk te maken, aan jullie om uit te zoeken wat.
Wat voor onderzoeken zijn er gedaan met het paard?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:13

Zie jij het dan nog wel zitten om dit paard te verzorgen? Blijbaar is ze gewoon te gevaarlijk en wil de eigenaresse er niks aan doen en ik begrijp heel goed dat jij niet voor de kosten op wil draaien. Als ik jou was zou ik eerlijk gezegt stoppen met dit paard en opzoek gaan naar een paard waar je wel op een veilige manier mee aan het werk kan.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 19:15

tandarts en DA alles gecontroleert , niet op foto dus.

het is mijn paard niet , ik ga zelf geen uitgaven doen aan haar die bedoeld zijn voor de eigenaaresse ,
die er zelf niks mee doet en bang van is.

EllaBellaah : ben ook gestopt sinds 2 weken , heb nu een ander paard gevonden die ik vanaf 1 decber kan beginnen rijden en daarmee dus les ga krijgen is veel veiliger voor mij met mijn rugblessure

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:17

Dat lijkt mij ook het beste inderdaad. Ik denk dat er bij dit paard toch heel wat medische mankementen zijn en het is logisch dat jij niet voor de dierenarts kosten op wil draaien. Hopelijk kan je met een ander paardje onder begeleiding van een instructrice wel lekker rijden.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:18

Dit paard wordt volgens mij mooi verneukt zo.
Lijkt me niet zo geniaal dat het zo veel slechte ervaringen te verduren krijgt. Een paard vraagt daar niet om ook al schiet die in paniek door de bakrand heen is niet paard zijn fout. Dan loopt er ergens iets mis. Mischien verkeerd zadelmak gemaakt of een ruiter die te onduidelijk is waardoor het paard zo paniekerig wordt. Volgens mij is het beter van nu even met het paard te stoppen vooraleer het paard nooit nog een mens vertrouwt. Zo paniekeren is gevaarlijk en het fijt dat het meisje haar handen vol bloed waren, als dat door de teugels komt dan heeft ze gewoon n iet de ervaring voor een jong paard te begeleiden, want een jong paard in paniek, maak je banger door aan de teugels te gaan hangen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 19:25

EllaBellaah : dankjewel voor het begrijpen van mijn standpunten !:)
ben inderdaad blij dat ik gestopt ben.

betadine : paard is correct opgeleerd en ingereden.
ze is ingereden en dan paar maanden stilgestaan door geen ruiter vinde , dan en ik 2,5 jaar geleden gekomen
en heb dus verder de basis geleert van dressuur en springen. na een half jaar sloeg ze meteen om en dan eventjes was het weg en weer terug..
en deze maand is het veel te veel geworden.
over de bakrand : ik liet haar vrijspringen en op een gegeven moment is ze gewoon door de bakrand heen gegaan terwijl ik de balk weer opzette.
over dat meisje : meisje is een nieuw gezicht daar op de pensionstalling die eigelijk voor de pony van daar bedoeld is maar ze reed ook eens op het paard , paard is helemaal hard in de mond ook , altijd al geweest.

ik rij er niet meer en kmt gewoon uit vriendelijkheid , er zijn veel dingen gebeurt waarbij ik me niet aan kan passen waardoor ik dus gestopt ben daar dus. ( niks van de paarden te maken )

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:26

Goed dat je bent gestopt met dit paard.
Er is duidelijk iets goed mis met dit paard. misschien iets medisch of iets in de trant van een trauma/slechte ervaringen. Maar wij kunnen niet zien waar het probleem precies ligt. Ik ben benieuwt wat je met dit topic probeert te bereiken?