2 paarden in 1,5 trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

connie64

2 paarden in 1,5 trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 10:35

Hallo allemaal, ik heb sinds kort een paardje erbij en mijn 1 paards trailer is dus uiteraard te klein.
Nu ben ik aan het orienteren op een andere trailer.
Kan je nu wel of niet 2 paarden in een anderhalf-paards trailer zetten?
Het valt mij namelijk op dat een 2 paards trailer stukken duurder zijn dan anderhalf.
Het gaat om 2 criollo's, de een is stokmaat 142 de ander 152, het zijn dus geen mega grote paarden.

Wie heeft dus 2 paarden in een anderhalf trailer staan?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:37

Wij hebben wel eens 2 shetten in een anderhalfpaards vervoerd maar groter zou ik niet doen.

Als ik kijk hoeveel ruimte ze dan hebben dan lijkt het mij niet handig. De paarden hebben er dan geen schot tussen en staan echt klem tegen elkaar aan. Als het moeder en veulen is ok dan lukt het nog maar ik zou de situatie die jij schets niet doen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:38

Dat gaat niet passen in een 1,5 hoor. Buiten het feit dat het niet veilig is, is een 1,5 echt te krap voor twee paarden. Zelfs met een kleine stokmaat als van die van jou. Kun je je 1,5 niet inruilen voor een tweedehands tweepaards?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:39

Ik zou het niet doen. Bij een 2 paards trailer zit er een schot tussen waardoor paarden niet op elkaars voeten/kroonrand kunnen stappen. Bij een 1,5 paards trailer zit dit niet.

Daarbij, als ik kijk hoeveel ruimte mijn fjord van 1.52 heeft om zich heen in de 1.5 paards trailer dan is dat zeker niet groot genoeg voor nog een paard.

fanci_mike

Re: 2 paarden in 1,5 trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:42

Er is ook nog iets met een wettelijk toegestaan gewicht in zo'n trailer.
Waarom zou een 1,5 paards trailer zo heten? Niet om er twee paarden in te zetten...

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 10:43

ok bedankt voor de reakties....

Ik heb ooit eens gelezen of begrepen dat het dus wel kon!
Ik ga dus gewoon op zoek naar een 2 paards.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:45

uiteraard kan het niet, qua hoogte zal het geen probleem zijn, maar ten eerste is het niet veilig (2 paards trailers zijn heel anders opgebouwd als 1,5 paards) dan komt bij dat de trailer niet breed genoeg is tenzij je ze echt klem tegen elkaar wil zetten (en zelfs dan zal het niet passen) je zit met het maximale gewicht en als laatste is het niet bepaald vriendelijk tegenover je paarden.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:46

als je je 1 paards inruilt ben je sowieso een stuk goedkoper uit. als hij nog in goede staat verkeerd kan je het bij bedrijven proberen die 2de hands trailers op koopt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:46

fanci_mike schreef:
Waarom zou een 1,5 paards trailer zo heten? Niet om er twee paarden in te zetten...

Nee, maar ik mag toch ook hopen dat niemand er 1,5 paard in zet!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 10:56

inderdaad zoals vjesta zegt waar is een 1,5 paards dan voor?
veulen en moeder of zo?
half paard bestaat niet, en dus dacht ik nou 2 kleinere paarden zou kunnen....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:57

connie64 schreef:
inderdaad zoals vjesta zegt waar is een 1,5 paards dan voor?
veulen en moeder of zo?
half paard bestaat niet, en dus dacht ik nou 2 kleinere paarden zou kunnen....

2 shetlanders kan, 2 hele smalle veulens kan. Maar nee, 2 volwassen paarden kan niet.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:58

1,5 paard is er omdat 1 paards trailer officieel niet meer mogen voor paarden. i.v.m. de wegligging, breedte, veiligheid. 1 paards trailers worden verkocht als pony trailers.

Ook merrie met veulen past niet bij een 1,5 paards. althans geen prettige reis voor moeders met kind.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:59

Anderhalf paard is paard plus veulen. Daar is het een beetje mee begonnen. Later zijn de eenpaards wegens te grote instabiliteit verdwenen/verboden/uit productie gegaan en bleven alleen de anderhalf en tweepaards over.
Twee criollo's wegen bovendien samen 800-850 kg, daarmee kom je ruim boven het laadvermogen van een anderhalfpaards.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:00

Sorry maar ik kan me hier echt aan ergeren... Omdat je niet meer uit wilt geven, dan maar risico's nemen?
Als je logisch nadenkt snap je dat dit geen veilige keuze is voor jouw paardjes. Een anderhalf is niet geschikt
voor twee paarden. Dus of twee keer rijden met een enkele of een tweepaards aanschaffen. Je kunt je huidige
trailer inruilen en een tweedehands kiezen als goedkoper alternatief.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:04

Lottie84 schreef:
Sorry maar ik kan me hier echt aan ergeren... Omdat je niet meer uit wilt geven, dan maar risico's nemen?
Als je logisch nadenkt snap je dat dit geen veilige keuze is voor jouw paardjes. Een anderhalf is niet geschikt
voor twee paarden. Dus of twee keer rijden met een enkele of een tweepaards aanschaffen. Je kunt je huidige

Euh dat zegt ze niet?.

@TS
Denk idd dat je qua laadvermogen het al had kunnen weten plus dat je auto misschien ook al een probleem is.

Zou idd op zoek gaan naar een andere oplossing. Of bv een vrachtautootje. let wel oop daarop vele kunnen niet veel laden.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:07

Dan heb ik het anders geïnterpreteerd. Ik ben ervan overtuigd dat je dingen moet gebruiken zoals ze bedoeld zijn.
Je wilt tenslotte enkel het beste en het meest veilige voor je paarden.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:09

mijn tante heeft een 1.5 paardstrailer en die is opgedeeld met een tussen schot zodat er 2 pony`s inpassen.
ze heeft er een slanke d pony instaan.
mijn slanke 3 jarige paard past er niet tussen

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:23

Vjestagirl schreef:
fanci_mike schreef:

Nee, maar ik mag toch ook hopen dat niemand er 1,5 paard in zet!

_O-
Rijdt overigens ook heel anders, met 'dood' gewicht erachter...
(Voor de duidelijkheid: dat denk ik. Ik heb er geen ervaring mee)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:24

wij hebben ook wel een fjord en een arabier samen vervoerd in een anderhalf paards dus het kan prima hoor, bij ons was het laadvermogen wel degelijk groot genoeg. En er zat wel een schot in. Volgens mij zijn er vele soorten anderhalf paards.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:59

Lottie84 schreef:

Tja en aan dit soort reacties erger ik me dan weer TS stelt een vraag en word gelijk veroordeeld.

TS ik weet niet hoe groot jou paarden zijn, maar als het echt paarden zijn gaat het niet lukken. Je moet sowieso kijken naar laadgewicht. Ik ken mensen die hebben een anderhalf paardstrailer klaar gemaakt voor 2 pony's, tussenschot er in, een D en c pony dit was qua gewicht geoorloofd. Dus het klopt heel goed dat je gehoord hebt dat het kan.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:06

Mijn Trailer is 1m50 breed en staat als 2 paards geregistreerd.

Niet heel breed maar er kunnen er 2 in, al haal ik als ik met mijn paard alleen op pad ga het schot eruit omdat ze tussen schot toch meer moeite heeft met haar evenwicht in de linkerbocht.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:24

Ik ben laatst naar de veluwe gereden voor vakantie met 2 pony's (1.33 & 1.36) in een 1,5 paards trailer. Geen tramalant gehad en het paste echt makkelijk. Stond onze eigen jeep voor, dus wel een zware degelijke auto

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:28

vind het zeer onverantwoord en vind het een belachelijke manier van bezuinigen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 12:33

Lottie als je niet normaal kan reageren blijf dan uit mijn topic, wat een domme reaktie zeg!
Ik erger me dood aan jou, je kent me niet, weet totaal niet hoeveel ik te besteden heb,en weet niets over het feit of ik ricico's neem!

Voor de rest, ik zou t prettig vinden als er door sommigen niet zo neerbuigend tegen me gereageerd wordt.
Ik ben bijna 50 en zou graag een normaal antwoord willen.
Ben geen klein kind.

Voor degene die wel normaal reageren, ik zie toch dat sommigen het wel doen,terwijl anderen het echt afraden.

Voor mij is het geen probleem om een 2 paards te zoeken,auto ervoor is meer dan sterk genoeg om te trekken en rijbewijs is be.

In mijn post schreef ik al dat mijn ene paardje 142 is (is volgens mij in nederland een pony?)
de andere is 152,het zijn dus geen enorme grote of zware paarden.
Ze wegen samen 1000 kilo (gemeten door da dus hier ook geen discussie over)

Ik heb toch echt 1,5 paards gezien die dit mogen dragen.

Denk dat ik toch maar voor een 2 paards ga kijken,ze hebben sowieso meer ruimte.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 12:33

goos horses ik vind jou reaktie totaal belachelijk!
ik bezuinig nergens op!!
Jesus zeg lees eens!