help! mijn paard vertrouwd niemand.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Warners

help! mijn paard vertrouwd niemand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 18:55

Help!

Ik heb een tijdje geleden een paard gekocht maar dit paard vertrouwd niemand.
Mijn zadel is nog in de maak dus ik kan alleen rijden zonder zadel, maar als ik dan op wil stappen draait hij steeds zijn kont weg. hoe kan ik dit verhelpen en hoe kan mijn paard mij vertrouwen?

xx charlotte

Dav

Re: help! mijn paard vertrouwd niemand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:59

Paard vertrouwt niemand en dan wil je ook al gaan rijden....

Zou eerst grondwerk doen,borstelen,hoeven uitkrabben,longeren voordat je aan rijden gaat denken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:01

Gebrek aan vertrouwen of gebrek aan duidelijkheid/leiderschap?

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:07

Band/vertrouwen begint imo op de grond, zeker met een paard wat (nog) geen vertrouwen heeft.
Succes :)

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:30

Is meer duidelijkheid misschien? Want ik kan hier geen raad op geven, want ik kan me de situatie niet inbeelden.
Het lijkt me niet verantwoord om met zo'n paard zonder zadel te rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:33

ervaring mee:)
maar ga dan zowizo niet rijden, begin met langzaam oobouwen, aaien poetsen enzo
ook niet beetje longeren enzo,
en ook gewoon een poos gaan staan poetsen :)

kan je eingelijk ook niet heel goed helpen wat met ons was ook anders, mini shet :)

Warners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 19:36

ijssnuiver ik weet niet wat jij denkt hoor maar ik weet echt wel hoe ik de baas kan zijn over een paard. gebrek aan duidelijk heid alsjeblieft zeg doe normaal

Warners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 19:36

bedankt :)

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:39

Zo raar is de opmerking van ijssnuiver anders niet hoor.....

Kan best zijn dat je weliswaar een duidelijk signaal geeft, maar dat het paard wat je nu hebt het nog duidelijker nodig heeft dan je gewend bent. Hoeft overigens niet perse te zeggen dat je iets fout doet, kan ook best zijn dat het gewoon net wat anders kan / moet.

Zou het een optie zijn om iemand met je mee te laten kijken, bijvoorbeeld je instructrice?

Samen zie je vaak meer dan alleen, heb ik nu ook bij de pony die ik nu rijdt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:40

Warners schreef:
ijssnuiver ik weet niet wat jij denkt hoor maar ik weet echt wel hoe ik de baas kan zijn over een paard. gebrek aan duidelijk heid alsjeblieft zeg doe normaal

Jou reactie doet mij vermoeden dat je dat toch niet helemaal weet.
En je hoort mij niet over "de baas zijn" spreken, maar over duidelijkheid en leiderschap... Zit toch wat verschil tussen.

Maar als jij dat denkt te weten vind ik dat prima, succes :) .

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:52

TS is 13 en vandaag aangemeld.
En zo onaardig tegen iemand die je wil helpen.
Geeft te denken.
Maar goed. Wat denk je zelf dan wat de oplossing is TS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:01

ijssnuiver kan nog wel eens gelijk hebben hoor!

als wij onze huidige verzorgshet ook niet duidelijk laten zien dat wij leiden en niet zij gaat ze ook zulke dingen doen, zolang we dat goed aangeven gebeurt er niks en luistert ze prima! (okee niet altijd maar ze zit in de puberteit :=

Ellis_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:05

mischien moet je je gwn heel lief zijn en hem/haar eerst ff niet aan het werk zetten maar gwn knuffelen en hem/haar verwennen dan hecht ze zich vanzelf aan je een kan je een band met je opbouwen;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:09

Wonderlijk boze/agressieve reactie ( de reactie op ijssnuiver) voor iemand die nog maar net op bokt zit.
Schaduwaccount/ reltopic??

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:20

Er iemand bij halen die er verstand van heeft. Een paard dat niemand vertrouwt en jij gaat er vrolijk zonder zadel op zitten? Niet mijn eerste gedachte..

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:20

Ik snap je ontzettend goed. Mijn pony was eerst ook heel erg bang voor me, omdat ze een vreselijk verleden heeft.
Je kunt op zo'n moment wel denken; ja jeetje hier kan ik niks mee, maar je kunt ook denken; wauw dit biedt mij een nieuwe kans om mijn pony een nieuwe start te geven!
Ik heb dus het tweede gedacht en ben met haar aan de slag gegaan.
Eerst ben ik gaan lopen met haar, kleine stukjes door de bak heen en heb haar overal aan laten snuffelen bij me. Ik ben haar gaat poetsen, de hoeven uitgekrabt etc.
Dit deed ik net zolang totdat ze me vertrouwde en totdat ze naar me toe kwam als ik bij haar stond. (In het weiland, de bak, de stal.)
Daarna ben ik gaan rijden, heb het rustig opgebouwd en heb in het begin niet veel van dr gevraagt. Zodra een pony of paard weet dat jij de leider bent en dat ze je kan vertrouwen voelen ze zich meestal een stuk beter!
Laat zien dat er niks is om bang voor te zijn, als jij er ook niet bang voor bent.
Ik ben nu super goed met haar op weg, ben de enige die haar uit haar stal krijgt, al is dat niet zo leuk haha. :o
Succes ermee !

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:34

Zoals al eerder hier door anderen aangegeven doe eerst wat grondwerk en andere dingen met je paard. Rijden is het laatste wat je met je paard moet doen als hij je niet vertrouwd. Ook het probleem met stilstaan kun je goed met grondwerk goed oplossen. Voor het rijden moet je eerst een goede vertrouwensbasis hebben opgebouwd. Het kan een tijd duren voordat je paard je helemaal vertrouwd. Geef hem deze tijd. Dit kan enkele maanden duren afhankelijk van hoe je het vertrouwen wilt opbouwen. Hier geld dus geduld hebben :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:26

idd, de kans is heel groot dat duidelijkheid hier zeker één van de punten is die ontbreekt.
Als een paard niet doet wat er gevraagd wordt dan moet je er bijna altijd van uitgaan of de vraag bij jezelf stellen, heb ik de goede vraag wel gesteld, of heb ik de vraag op de goede manier gesteld.
Dit zijn namelijk de 2 enige mogelijkheden als enige uitzondering is er dan nog iets lichaamelijk bv een medisch probleem.
De fout zit niet bij het paard, je moet die echt bij jezelf gaan zoeken.

Warners schreef:

Warners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 19:26

eeeeef_x schreef:
Ik snap je ontzettend goed. Mijn pony was eerst ook heel erg bang voor me, omdat ze een vreselijk verleden heeft.
Je kunt op zo'n moment wel denken; ja jeetje hier kan ik niks mee, maar je kunt ook denken; wauw dit biedt mij een nieuwe kans om mijn pony een nieuwe start te geven!
Ik heb dus het tweede gedacht en ben met haar aan de slag gegaan.
Eerst ben ik gaan lopen met haar, kleine stukjes door de bak heen en heb haar overal aan laten snuffelen bij me. Ik ben haar gaat poetsen, de hoeven uitgekrabt etc.
Dit deed ik net zolang totdat ze me vertrouwde en totdat ze naar me toe kwam als ik bij haar stond. (In het weiland, de bak, de stal.)
Daarna ben ik gaan rijden, heb het rustig opgebouwd en heb in het begin niet veel van dr gevraagt. Zodra een pony of paard weet dat jij de leider bent en dat ze je kan vertrouwen voelen ze zich meestal een stuk beter!
Laat zien dat er niks is om bang voor te zijn, als jij er ook niet bang voor bent.
Ik ben nu super goed met haar op weg, ben de enige die haar uit haar stal krijgt, al is dat niet zo leuk haha. :o
Succes ermee !

dankjee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:30

hoe gaat het nu? heb je tips opgevolgd?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:15

lekker poetsen, wandelen, knuffelen, vlechten enz. werkte bij mij

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:22

Mijn paarsje vertrouwde ook niet snel iemand. Ze moet je echt kennen.
Ik heb haar eerst lekker aan me laten wennen zodat ik haar ook kon borstelen, want ook dat liet ze eerder slecht toe (lees je kon tot haar schouder komen).
Daarna ben ik met haar grondwerk gaan doen.
Pas toen ze het vertrouwen in me had ben ik op haar gaan zitten.

elieneke_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:26

alles heel rustig aan doen en veel aanraking zoeken !

Warners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 21:53

prugelpiet schreef:
hoe gaat het nu? heb je tips opgevolgd?

het gaat al veel beter! Ik kan hem nu makkelijk poetsen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 17:03

Mijn leasepaard had ook geen vertrouwen in de mens en met name niet in mannen. Het heeft mij bijna 3 jaar gekost om het vertrouwen voor 100% te winnen. Kan me de reacties nog herinneren toen ik op een dag met haar de bak in kwam rijden tijdens een wedstrijd en iedereen op zijn achterhoofd krabde. Men had namelijk al die tijd geroepen dat ze vals was en naar de slacht moest, maar daar wilde ik niet naar luisteren. Hoe ik het voor elkaar heb gekregen? Geduld, geduld en nog eens geduld en vooral geen verwachting hebben. Ik had elke keer een klein doel om te halen, hoe lang het ook zou duren. Ik dacht ook niet te ver vooruit en het was dan ook een geschenk dat ik op een dag een rondje OP haar door het dorp kon stappen. Uiteindelijk heb ik nog heel fijn met haar kunnen rijden!