Paard wil niet stilstaan met opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Paard wil niet stilstaan met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 14:55

Ja, ik weet dat ik hem dan weer terug moet zetten op de plaats waar ik op wil stijgen maar; Ik stap op via een krukje omdat mijn paard ong. 1.80 groot is en dat beter is voor rug en zadel. Ik pak de teugels niet helemaal strak vast maar gewoon aan het begin bij de gesp. Ik heb dan nog niet eens mijn voet in de beugel gedaan of de teugels gepakt of hij stapt al opzij/vooruit. En hij wil mij ook wel eens van het opstapje afduwen door gewoon naar mij toe te draaien. Zadel is recentelijk nagekeken en die ligt goed. Instructrice zei dat ik sneller moet zijn maar ik vind dat het paard moet stilstaan, ook wat langer dan 15 seconden. Ben denk al een ruim half jaar bezig met hem iedere keer terug op zijn plaats te zetten en belonen als hij stil blijft staan. Moet vaak wel 10x krukje op en af om hem goed te zetten alvorens ik erop zit. Zelfs als hij vastgehouden word wil hij nog draaien, vaak de kant op waar ik opstap zodat ik bijna van het krukje word geduwd. Iemand een idee of goede tip?

Nivada

Re: Paard wil niet stilstaan met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:58

Hier hetzelfde probleem.. geprobeerd met belonen Paard neemt een loopje met me.. straf ik flink dan kan het ineens allemaal wel. Het stil staan dus.
Helaas is het nog steeds niet opgelost. Het begin is altijd een strijd. Lees even mee voor de tips!

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:58

ik had hetzelfde probleem, heb vanalles geprobeerd ook terugzetten e.d. niks hielp!
Voortaan stap ik op met een zweepje in mijn hand, stapt ze aan dan krijgt ze een tikje op haar schouder.
Inmiddels blijft ze stilstaan als ik opstijg maar zodra ik het zonder zweepje doe, dan loopt ze weer net zo hard aan. :')

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:00

ik heb een arabier die zeeeer dribbelig wordt met opstappen, ik heb ook nog geen oplossing gevonden dus lees even mee.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:01

Niet alleen terugzetten maar fiks achterwaarts laten gaan. En dan elke keer dat ze ongewenst lopen een stukje verder, desnoods een halve bak als ze doorzetten (neem een vriendin mee desnoods die je helpt met het krukje meenemen de eerste keer). Maak het heel erg irritant voor je paard om iets verkeerd te doen en simpel en fijn om iets goed te doen.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:03

Vaak zie je dat het zadel dan niet optimaal past en/of dat het paard last van z'n rug heeft.
Paard neemt dus geen loopje met je, maar geeft aan dat er iets aan de hand is.
Zadel en rug goed laten checken dus ipv straffen of dwingen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:05

RT-P -> OPG

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:05

Check dubbel check check.. paard neemt toch echt een loopje...

Nieuw wow zadel, alles pas nog gecontroleerd.
Bij de TS is het ook pas nagekeken staat in de OP.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:08

Als het paard het doet omdat hij het wat eng vindt zou je ook kunnen oefenen met op en af stappen na het rijden. Vaak zijn ze dan de meeste energie wel kwijt en blijven ze wel stil staan. Zo leren ze ook dat het niet 'eng' is dat er iemand op de rug gaat zitten.
Bij mijn paard was dit de sleutel ;-)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:09

Wat ik zelf trouwens doe is elke keer dat ik ga rijden opnieuw de stilstand 'knop' testen. Dus rondje om paard heen lopen terwijl hij stil moet staan, hupsen naast paard terwijl hij stil moet blijven staan. Dat soort dingen dingen. En bij elke stap verkeerd een fiks stuk achterwaarts. Is wat mij betreft een basis vaardigheid.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:13

Als een paard een nieuw zadel heeft, dan is er nog steeds associatie met het vorige zadel dat niet goed paste. Dat is niet zomaar uit het systeem, daar mag je best wat meer begrip voor hebben.
Rug is nagekeken door?
En het zadel van de ts is nagekeken door? Vaak is er naar 'gekeken' door een stalhouder, stalgenoot of instructeur oid en die vinden een zadel al snel prima liggen.
In ieder geval heeft een paard een reden voor dergelijk gedrag.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:13

Vilar schreef:
Vaak zie je dat het zadel dan niet optimaal past en/of dat het paard last van z'n rug heeft.
Paard neemt dus geen loopje met je, maar geeft aan dat er iets aan de hand is.
Zadel en rug goed laten checken dus ipv straffen of dwingen.

mijn bijrijdpaard doet dit al 14jaar zo, ook bij de vorige eigenaren. niks mis met zadel of rug.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:15

princesmax schreef:
mijn bijrijdpaard doet dit al 14jaar zo, ook bij de vorige eigenaren. niks mis met zadel of rug.

Hoe weet je dat zo stellig?
En mocht alles inderdaad prima in orde zijn, hoe kan het dan dat het paard het na 14 jaar nog steeds niet fijn vindt dat je opstapt?

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:16

Vilar schreef:
princesmax schreef:

Hoe weet je dat zo stellig?
En mocht alles inderdaad prima in orde zijn, hoe kan het dan dat het paard het na 14 jaar nog steeds niet fijn vindt dat je opstapt?

dat is allemaal nagekeken, er is alleen nooit iets aan gedaan daar ben ik nu mee bezig.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 15:16

Mijn paard gaat 2x per jaar naar de osteopaat (F. Dirckx), het zadel is een nieuw zadel van nu 1 jaar oud, is bijgevuld door een erkende zadelmaker uit Bakel, mijn stalhoudster is gediplomeerd MFSC zadelfitter dus die weet wel waar ze over spreekt.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:18

fjordjes schreef:
Mijn paard gaat 2x per jaar naar de osteopaat (F. Dirckx), het zadel is een nieuw zadel van nu 1 jaar oud, is bijgevuld door een erkende zadelmaker uit Bakel, mijn stalhoudster is gediplomeerd MFSC zadelfitter dus die weet wel waar ze over spreekt.

bij verhoeven in Bakel?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 15:19

Ja

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:20

Vilar schreef:
In ieder geval heeft een paard een reden voor dergelijk gedrag.

Misschien zijn al jouw paarden engeltjes die alles voor je doen zolang ze geen pijn ed hebben maar zo werkt het lang niet voor alle paarden hoor. De simpele behoefte aan niet willen werken, want daar wordt je moe van, kan wel degelijk de oorzaak zijn van stapje opzij doen bij het opstijgen. En dat is dan direct ook de verklaring voor wel willen stilstaan na ze achteruit te laten lopen, das nog veel vermoeiender namelijk. En op zich geen straf, ik mep of schop zeker niet, maar een keuze. Ofwel simpel stil staan (daarbij natuurlijk zeker wetend dat dat gevolgd gaat worden door vermoeiende dingen) ofwel direct moe worden door achteruit te lopen. Gelukkig zijn paarden dieren die behoorlijk in het moment staan waardoor je ze met zo'n simpel trucje zover kan krijgen te doen wat jij wilt.

Natuurlijk heb je wel gelijk in dat je van te voren wel moet controleren of er niet ook wat diepers speelt.

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:21

mijn pony heeft dit ook een tijd gedaan en bij mij heeft dit goed geholpen..

Ik heb als ze wegliep haar hoofd naar haar zadel gebracht. Ze draaide een lange tijd maar na een half uur ernaast staan stond ze stil. ik heb haar losgelaten met het hoofd en kon opstappen... Dit ging elke dag beter het is misschien slim om een touw te zetten door het bit dat je niet op 1 kant alleen druk heb maar het paard moet stilstaan staat ie stil laat je los... dit kan rustig hoe groter het paard hoe groter de rondjes worden... Het heeft ons heel erg geholpen...
veel suc6

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:22

Heb je al geprobeerd om je paard in de hoek van de rijbaan te zetten en zodoende op te stappen. Dit heeft mij erg geholpen bij m'n jonge paard. Als ik netje op de A-C lijn ging staan stond hij stil totdat ik m'n voet in de beugel plaatste. Sinds hij in de hoek moet staan blijft hij ook echt staan totdat ik in het zadel zit.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 15:24

Nee dat maakt niet uit, dan nog draait ie naar mij toe en dan lig ik vervolgens naast het opstapje. Ik hoef mijn voet nog niet eens in de beugel te doen of hij stapt al opzij.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:24

Mijn vorige paard vond dit ook erg leuk om te doen.. was echt gewoon even kijken hoe ver ze kon gaan.. net nog even dat laatste stapje het laatste zetje.. Tot dat.. Ik heb zo verschrikkelijk zat was en er vol gas in der achter uit heb gezet.. paard was hierdoor behoorlijk onder de indruk en heeft het nooit meer gedaan bleef keurig netjes wachten en kon sinds dien elke keer gewoon op stappen.

Nu moet ik wel zeggen paard kon altijd overal erg in blijven hangen en vond het leuk om dingen uit te testen.. maar als je echt boos op der werd verging de wereld voor der en was ze zo mak als een lammetje haha..

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:25

Popke schreef:
Als het paard het doet omdat hij het wat eng vindt zou je ook kunnen oefenen met op en af stappen na het rijden. Vaak zijn ze dan de meeste energie wel kwijt en blijven ze wel stil staan. Zo leren ze ook dat het niet 'eng' is dat er iemand op de rug gaat zitten.
Bij mijn paard was dit de sleutel ;-)

Klopt dat is hier ook zo. Kan dan tig x op en af stappen. Dat is geen probleem.

Heb het eerst met heel veel geduld aangepakt. Het lukt ook wel na een half uur om met los teugeltje op te stappen terwijl ze stilstaat.
Alleen uh.. dit blijft ze dus doen.. en elke keer half uur alleen bezig zijn met opstappen?
Ja sorry.. dit noem ik aanstelleritus..

Ik stap ook altijd op met een opstapje. En alleen wanneer ze volledig stilstaat. Zodra ze beweegt stop ik en begin opnieuw.

Tegenwoordig zitten we er binnen 10 minuten op. Vind het nog steeds te lang duren. Loopt of achteruit of draait alleen dr kont.
Bij achteruit krijgt ze een tik. Maar jullie advies is haar dus stevig een aantal passen achteruit te laten lopen?
Het draaien loste ik op door 1 teugel korter te pakken.

Heb haar overigens nu iets langer dan een jaar. Zijn nu denk ik 4 maandjes stevig aan het werk samen. Les etc.
Ik merkte al snel dat mn 1e zadel niet helemaal lekker lag na diverse aanpassingen, daarna is al snel de wow gekomen dus daar heeft ze weinig last van gehad.

Paardlief toont steeds meer dominante trekjes dus die zijn we al de kop aan het indrukken. Nu ook dus met dat opstappen...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:26

Van mij liep ook weg. Ik rij zonder zadel dus best lastig op stappen als hij weg loopt. Nu zet ik hem naast mijn opstapje neer, loopt hij weg zet ik hem terug. Ik stap niet eerder op dan dat hij onstspannen stil staat anders loopt hij toch weer weg. Als ik zit krijgt hij direct wat lekkers en loopt hij weg wanneer ik dat zeg.

Bij ons werkt het goed, nou heb ik wel een paard die alles voor eten doet :o

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:28

Pff een paard staat niet stil en een TS moet compleet laten nakijken?.
jeetje in ieder topic is er gelijk iets niet goed met tuigage en nergens zie ik dat de mensen hun dier gewoon NIET opvoeden. Hebben jullie wel eens in JEZELF gekeken ipv andere zaken want vele fouten zitten toch echt in de RUITER.

Stilstaan hoor bij de beginselen van het paard mak maken. Dat moeten ze toen leren en ook nu. Alles moet je bijhouden en nooit meer toelaten. Dit betreft dan de wasplaats, poestplaats, hoefsmid enz. dus ook opstijgen.

Bij vele zie ik losse teugels en zoals ik het vroeger geleerd heb is er niet meer bij: buiten teugel strak zodat hij niet weg kan.

Opstappen in het begin doe je in de hoek wil hij weg zet je hem in de hoek en laat je hem net zo lang wachten totdat hij rustig is en weg mag (op JOU commando). Dit net zolang totdat hij begrijpt hoe het werkt. Dan langzaam ga je de hoek uit werken. Soms wil puur iemand ernaast zetten wel helpen maar niet laten vasthouden enz.
Niet 30xc oefenen maar 2x correct en dan de volgende dag weer. Door herhalen en corrigeren leert hij begrijpen.

Ik heb een paard met een opstijg trauma op deze manier gaat het prima soms gaat het even mis is hij weer bang. Vaak stap ik in de hoek op als hij stress heeft. Of zet ik iemand naast hem om zijn rust te vinden.
Door consequent te werk te gaan is hij niet meer echt bang meer en vinden we een weg. Zonder dat ik zakken geld kwijt ben aan hulp die niet opschiet.

Opstapjes doe ik niet met een paard wat opstappen eng vind is het erg gevaarlijk als ze erop gaan staan.