Paard wil buiten de route bepalen, komt anders omhoog...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Paard wil buiten de route bepalen, komt anders omhoog...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 00:26

Hoi bokkers,

Mijn lieve verzorgpaard (verzorg haar fulltime) heeft een vervelende gewoonte ontwikkeld.

Als ze buiten ergens niet langs wil of een bepaalde route niet wil nemen, stopt ze met lopen, gaat ze achteruit lopen. Als ik been geef en haar naar voren drijf, gaat ze alle kanten op lopen, vooral achteruit. Als ik dat bestraf (schop of tik op haar kont) komt ze omhoog. Pas heeft ze gigantisch hoog gesteigerd, gelukkig in het gras, maar wel een boom naast mijn rug. We klapten voor mijn gevoel bijna om.

Vandaag ging ik een stukje over straat, toen wilde ze een bepaalde straat niet in (ze kent de weg door het dorp en dat was niet de directe weg richting huis) en prompt staakt ze en loopt gevaarlijk achteruit.

Ik heb haar toen ze hier net mee begon een paar keer op haar lazer gegeven (tik met de zweep op haar hoofd) maar daar werd ze alleen maar bozer en dwarser van.

Stap ik af, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Maar ik kom er niet zo makkelijk weer op, ze is 1.75 en ik ben maar 1.64...

In de bak steigert of staakt ze never nooit, ze is dan juist heel werkwillig.
Ik verzorg haar nu 4 jaar en dit is echt iets van de laatste 4 maanden. Het komt natuurlijk door mij. Ik ben een schijterd. Ze staat vierkant op ijzers en ik ben als de dood dat als ze staakt, ze voor een auto stapt en als ze steigert dat ze omklapt. Daarom durf ik haar ook niet zo goed aan te pakken. Maar ze wordt me steeds meer de baas buiten. Ik bedank ervoor om om te klappen, ben mijn lijf en leven nog niet zat.
Ze wil al sinds ik haar ken de trailer niet in, dan doet ze net zo. Als ze niet vooruit wil en toch moet, komt ze omhoog.

Ik heb al veel mensen tips gevraagd. Wat krijg ik dan te horen? Ei op de kop kapot slaan, water zakje, rotklap met de vuist op haar hoofd, bla bla. Maar ik denk dat dat niet werkt en al helemaal niet op straat.
Op stal grondwerk ik met haar, wat prima gaat, ze accepteert mij dan als leider. Wel wil ze op de poetsplek (ze is erg ongeduldig) niet zo graag stil staan en luistert dan minder goed.

Wie o wie heeft de gouden tip tegen dit dominantie probleem...

Groetjes

NH_trainer

Re: Paard wil buiten de route bepalen, komt anders omhoog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:31

Je kunt er het beste vanuit gaan dat een paard niet zomaar dit gedrag vertoond, vaak is er een bepaalde reden voor. Hoe harder je haar zult aanpakken, des te extremer ze zal gaan reageren, ik weet zeker dat de oplossingen als op het hoofd slaan etc. averechts zullen werken. Die ervaring heb je al inmiddels...
Ook het feit dat je enigzins angstig bent dat er iets gebeurt, iets wat ik me uiteraard goed kan voorstellen, voelt ze aan. Is het een idee om iemand met je mee te nemen op buitenrit met een betrouwbaar paard? Dan laat je haar zoveel mogelijk voorop lopen en bij het niet voorwaarts willen gaan, kun je het andere paard inzetten. Mijn ervaring is dat paarden zich in dit soort situaties erg aan elkaar optrekken. Op die manier kunnen jullie weer meer vertrouwen in elkaar krijgen, wat de relatie weer ten goede komt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:23

Klinkt als een slim paard. Met hard aanpakken kan zo'n paard dan beslissen om het op hard tegen hard aan te laten komen. Dus dat ze steeds heftiger gaat reageren.

Je moet ze dus vóór zijn, te slim af zijn. Mijn paard (slim, ondeugend) heeft er ook een handje van om te willen bepalen wat we doen of waar we mee bezig zijn. Ineens rechtsaf slaan bij voorbeeld. Of aangalopperen wanneer ik om meer tempo vraag in draf (niet óver z'n tempo, laat dat duidelijk zijn)
En wat bij hem heel goed werk is superconsequent zijn. Draven is draven, galopperen is galopperen, rechtdoor is rechtdoor. In MIJN tempo, in de gang die IK wil en de richting die IK wil.

En wanneer hij dat niet doet heeft het niet veel zin om 'm met mijn lichaam (gewichtshulp, been) of bijv. teugels, zweepje, te corrigeren. Want hij heeft ook een lichaam waar hij dan mee kan reageren. Dus als ik been zou geven loopt hij achteruit :+ Wat wél goed werkt is een BRUL geven. Hij kan namelijk niet praten en ook niet doen alsof hij het niet hoort. Dus dan is het einde discussie en is hij weer een tijdje braaf. Gelukkig zet mijne niet echt door, 't is meer dat hij 1 keer doet van: "ik ga steigeren hoor!" (doettie toch niet) en dan is het klaar en is hij weer braaf. Hij heeft één keer daadwerkelijk gesteigerd, toen ik 'm net een paar weken had. Uit reflex heb ik 'm met m'n zweep een mep verkocht op z'n hoofd en daarna heeft hij het (onder het zadel) nooit meer gedaan.

Maar met zo'n paard moet je ultraconsequent zijn, en steeds alert. En 'm steeds voor zijn. Niet wachten tot ze stilstaan maar een por geven als ze vertragen. Zelf regie houden over tempo, richting en gang. Vaak zijn deze paarden ook slim: heel langzaam gaan stappen en zodra je been geeft hard wegdraven :+ Of schuin gaan galopperen en wanneer je ze rechter zet met je ene been harder gaan galopperen als reactie op je been :+ Donders zijn het, maar wel leuke en leerzame paarden :))

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:38

Hier iemand die vorig jaar ook hetzelfde probleem had, en die nu intussen is opgelost.
Ook bij mij ging het om mijn verzorgpony (fjord). Even een korte situatieschets om het duidelijker te maken: mijn verzorgpaarden staan op een camping en ik 'rij' dan gewoon op de camping, dus stappen en/of draven op het 'weggedeelte' van de camping, draven en/of galopperen op het 'grasgedeelte'. Het 'weggedeelte' van de camping kan verdeeld worden in 2 grote delen en als we dan bijvoorbeeld een half uur hadden gereden en ik wilde van het ene stuk naar het andere stuk gaan om daar nog een beetje verder te rijden kwam ze ook regelmatig omhoog (gelukkig niet zo hoog als jij het beschrijft) en begon ze achteruit te lopen.
Hoe heb ik het opgelost? Vanaf het moment dat ik haar voelde vertragen, been geven en blijven doorgaan. Ookal komt ze toch tot stilstand, ze moet verder en waar ik naartoe wil. Blijven aansporen, desnoods je stem een beetje zwaarder maken. Er zijn keren geweest waarbij ze toch zo'n 5 keer omhoog kwam voor ze pas wilde doorlopen, of maar bleef achteruit lopen. En ja ik heb er toch soms ook een tijdje gestaan eer ze terug in voorwaartste beweging zat. Ondertussen is het probleem opgelost (gelukkig :) ) en gaat alles goed. Het was ook niet in 1 2 3 opgelost, het heeft tijd gekost. Ik wil je dan ook als raad meegeven: blijven doorzetten en niet opgeven, Rome is ook niet op 1 dag gebouwd. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:43

Bij mij was het wel in één keer opgelost, maar dat ligt ook een beetje aan de aard van je paard. Mijne is heel lief en kijkt alleen hoe ver hij kan gaan. Als hij genoeg tegengas krijgt van mij maakt hij er verder niet zo'n punt van.

't Is vooral een kwestie van niet onder de indruk zijn van wat je paard doet, en ménen dat hij door moet lopen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:44

Paard van een vriendin heeft ook de hebbelijkheid om als ie ergens niet langs durft (grote vrachtwagen oid) in zijn achteruit te gaan. Wat doet vriendin dan, zij draait het dier om, en laat hem achteruit langs het 'enge' ding lopen. Je wilt het niet geloven maar het werkt. Op de helft ongeveer kan ze dan weer terugdraaien, en dan is het alleen nog maar snel vooruit om er langs te komen.

Dus je zou het eens kunnen proberen. Draai paard om en dan maar in zijn achteruit, maar wel in de richting die JIJ wilt.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:46

Als ze graag achteruit gaat waarom dan niet achteruit de kant op die jij wilt?
Misschien ook wel een idee om een paar keer iemand mee te nemen. Die als het heel erg wordt jou kan helpen door evt haar vooruit te drijven van achter door een dominante houding of iets waar iig je paard respect voor heeft maar uiteindelijk moet jij het gedaan hebben want jij bent degene die haar rijdt.
Hoop dat je eruit komt, rijden moet leuk blijven.
Succes! ;)

edit: zie amaris

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:47

Had er ook zo een, onzekerheid/spanning bij het paard + gaten in mijn consequentie.
Aandraven voordat ze gaat staken zodat de spanning kan wegvloeien, niet opzij laten stappen en anders meteen weer terug zetten. Het is even aanpakken maar het valt wel op te lossen.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:53

Vergeten te vermelden in mijn vorige post: ik had het probleem ook enkel in de wintermaanden, ik denk dat ze het in de zomer te warm vond om te protesteren ;) .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:55

Amaris, achteruit er langs dat is hier ook meerdere malen een hele goede oplossing geweest :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:11

Amaris schreef:
Paard van een vriendin heeft ook de hebbelijkheid om als ie ergens niet langs durft (grote vrachtwagen oid) in zijn achteruit te gaan.

Zou ik juist niet doen. Niet ingaan op de discussie die je paard probeert te voeren.

Dat is natuurlijk anders als hij écht bang is. Na vier jaar weet je wel van je paard welke dingen dat zijn (voor mijne: ligfietsen, ezels en bewegende gele dingen, uitgezonderd treinen) Dus als hij op de rem gaat omdat hij een koe ziet krijgt hij op z'n flikker. Hij is opgegroeid met koeien en koeknuffelt graag. Hij is heel niet bang. Fietsen en nandoes/ander exotisch vee vindt hij spannend en mag hij op reageren maar hij mag niet idioot gaan doen. En ook als hij ergens wapperende ballonnen of iets anders onverwachts ziet mag hij best een paar pasjes versnellen maar hij moet wel gewoon luisteren als ik hem terugneem en aangeef dat alles oké is.
Laatst bijgewerkt door Koper op 29-10-12 16:23, in het totaal 4 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:13

Die vriendin in kwestie is geen flauwe op paardengebied.

Ze kent het dier al vanaf kleins af aan en als die ergens niet langs wilt, dan gebeurt het niet. Om dat soort (gevaarlijke) toestanden te voorkomen zet ze hem dus in zijn achteruit. Het werkt, voor haar en voor het dier. Dus waarom niet?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:15

Ehh... omdat mijn reactie is gebaseerd op mijn ervaringen met mijn draakje en dit bij hem dus alleen maar koren op z'n molen is? :P

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:18

Ja maar we hebben het niet over jouw paard, maar over het paard van TS en in mijn posts over Sioux, het paard van die vriendin.

Bij haar werkt het. Dat het bij jou niet werkt wilt toch niet zeggen dat je in het algemeen kunt stellen dat het bij niemand werkt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:21

Nee, maar jij toch ook niet dat 't wel werkt? Denk dat TS dat gewoon moet uitvogelen met haar paard. Als haar paard niet verder wil en achteruit krabbelt, en wanneer TS haar omdraait om achteruit verder te rijden in de door TS gewenste richting en het paard dan vol gas de kant op wil die hij al zelf achteruit aan het lopen was komt ze daar gauw genoeg achter.

Mijn insteek is: paard gaat in discussie en daar weiger ik op in te gaan. Dus als paard achteruit wil vind ik dat te veel initiatief.
Laatst bijgewerkt door Koper op 29-10-12 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:23

als je je paard niet durft aan te pakken is het misschien een idee om hem alleen maar toe te laten stil te staan òf de weg in te gaan die jij wilt, dan komt ie met protest ook niet verder. want hij wilt naar huis en met omrijden is die er sneller als met stilstaan. desnoods sta je een half uur op de kruising. Ik heb een tijdje een paard gereden die dit ook deed, vol achteruit de bosjes in en bokken als ik dan een tik gaf. ik lag dan gewoon mijn benen aan, en bleef aanmoedigen om te lopen, maar ze mocht echt de kant niet op die ze zelf wou.
bij jou paard moet gewoon het kwartje vallen dat er geen andere zin is, als jou zin.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:26

Ik denk dat je creatief moet zijn in het oplossen. Achteruit er langs kan een oplossing zijn, als je merkt dat je paard vertraagd en je geeft been of een tik en hij wordt alleen maar dwarser dan is achteruit een goede oplossing. Dat heeft bij mijn paard ook gewerkt en ik hoef nu nog maar sporadisch dit trukje uit te halen.
Deze oplossing geeft ook geen angst bij jou of bij je paard.
Gewoon proberen, zou ik zeggen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:30

Ik heb een poos een paard voor iemand gereden dat precies hetzelfde deed. Al jarenlang. Op een vaste plek als we naar de bak gingen, want dan wilde ze de andere kant op richting bos. Maar ook in het bos weigerde ze soms ergens langs te gaan of een bepaald pad in te slaan. De eigenaresse stapte ook steeds af als het te erg werd, maar daardoor ging het paard de meest vreselijk trucjes uithalen om ervoor te zorgen dat je afstapte of de door haar gewenste weg koos.

Weken en weken heeft de merrie zich poeslief gedragen, totdat het op een dag zo ver was dat ze ook bij mij ging staken. Ze stapte achteruit over tuinhekken heen, plette me steigerend tegen bomen, blokkeerde de weg voor het verkeer. Alleen steigeren was natuurlijk te simpel, ze ging expres rechtop achteruit lopen naar geparkeerde auto's en bomen, zodat ik klem zat/me bezeerde of ik zou willen stoppen om schade te voorkomen (aan haar of andermans eigendommen). Ik heb nog nooit zo'n strijd geleverd met een paard als op dat moment. Maar als ik af zou stappen, dan had ze weer gewonnen. Ik heb haar 100x in de goede richting gedraaid, want ze wilde ook wel weer naar huis rennen. Ook heb ik haar behoorlijk geslagen. Ik ben er echt niet trots op en had het nog nooit gedaan, maar ik kon haar niet haar zin geven. Ik had het geluk dat iemand van de rijvereniging het verkeer tegenhield terwijl ik daar aan het worstelen was. Na goed een halfuur kon ik haar eindelijk naar voren duwen en ben ik in galop verder gereden naar de bak (nog 200 meter). Daar huilend de eigenaresse gebeld, want de merrie had gewoon een striem op haar achterhand staan... Ik was er misselijk van, nog nooit zo hard een paard geslagen, maar ik stond wel achter mijn beslissing. De eigenaresse vond het niet erg, maar ik was behoorlijk van slag.

Wel was het fijn dat ze eindelijk ook bij was gaan staken, anders was er niets te corrigeren geweest. De volgende dagen deed ik voor haar 'staakpunt' altijd iets onverwachts. Ik draafde aan, draaide een rondje, maakte een gek geluidje, liet haar een bepaalde oefening doen, etc. Daardoor werd ze uit haar gewoonte gehaald en vergat ze te staken. Vechten is nooit meer nodig geweest.

De merrie heeft het nooit meer gedaan. Eigenaresse kan al jaren weer normaal onder het zadel naar de bak zonder staken of afstappen. Ze is me daar erg dankbaar voor. Toch had ik gehoopt dat ik het die ene keer vriendelijker op kon lossen.

Probeer echt door te zetten. Niet eraf. Constant naar voren proberen te duwen, zodat ze niet meer omhoog komt of achteruit loopt. In enkele erngstige gevallen mag je daar wel heel streng in zijn. (Als paard niet bang is!!) Maar belangrijker nog is het voorkomen van het staakgedrag. In jouw geval is dat misschien wat lastiger, omdat jouw paard het niet standaard op 1 punt doet, of wel?
Je kunt alleen doorpakken als het niet gevaarlijk wordt met verkeer, dus als je niet door mega rustige straten moet, neem dan iemand mee die je bij kan staan en het verkeer eventueel tegen kan houden. Anders ben je soms genoodzaakt om op te geven en dat is funest.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 29-10-12 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacqvaliant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:39

Bij ons is het ook iedere keer anders, de ene keer een harde brul. De andere keer stil laten staan en hem alleen de mogenlijk heid geven om voorruit te gaan en desnoods staan we een half uur. Soms ook in zijn achteruit... en dan net ff meer als wat meneer zelf wil. Dus de regie in eigen handen houden. Succes en denk om je eigen en andermans veiligheid ;-)

Hef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:57

Ik herken het! Mijn paardje wilde toen ik haar net had niet alleen van huis. Ik wilde toch echt ook alleen kunnen rijden.
Die van mij ging ook hoe meer ik benen gaf hoe harder achteruit of gewoon in draf of gallop een draai van 180 graden maken(moet je goed vasthouden anders lig je eraf ^^). Kan idd erg gevaarlijk worden, gelukkig kwam zij niet omhoog. Maar zweep of benen had niet veel nut.

Onze oplossing was stug volhouden! Haar voor zijn, constant benen en teugels erbij. Concentratie en paard geen enkele kans bieden om in staking te komen. Je ziet het op een gegeven momment aankomen. Altijd één stap voor zijn.

Bij ons is er een jaar over heen gegaan voordat ik een normaal buiten ritje kon maken. Kan inmiddels ook voorop rijden in een groep(was zelfde probleem...

suc6 zou het ook eng vinden als ze omhoog komen!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:37

Apple schreef:
Amaris, achteruit er langs dat is hier ook meerdere malen een hele goede oplossing geweest :j

Same here!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 19:34

Ii reageer vanavond! Zit op.mijn telefoon.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:46

Muppett schreef:
Als ze buiten ergens niet langs wil of een bepaalde route niet wil nemen, stopt ze met lopen, gaat ze achteruit lopen. Als ik been geef en haar naar voren drijf, gaat ze alle kanten op lopen, vooral achteruit. Als ik dat bestraf (schop of tik op haar kont) komt ze omhoog. Pas heeft ze gigantisch hoog gesteigerd, gelukkig in het gras, maar wel een boom naast mijn rug. We klapten voor mijn gevoel bijna om.

Vandaag ging ik een stukje over straat, toen wilde ze een bepaalde straat niet in (ze kent de weg door het dorp en dat was niet de directe weg richting huis) en prompt staakt ze en loopt gevaarlijk achteruit.

Ik heb haar toen ze hier net mee begon een paar keer op haar lazer gegeven (tik met de zweep op haar hoofd) maar daar werd ze alleen maar bozer en dwarser van.

Stap ik af, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Maar ik kom er niet zo makkelijk weer op, ze is 1.75 en ik ben maar 1.64...

Ze wil al sinds ik haar ken de trailer niet in, dan doet ze net zo. Als ze niet vooruit wil en toch moet, komt ze omhoog.

Op stal grondwerk ik met haar, wat prima gaat, ze accepteert mij dan als leider. Wel wil ze op de poetsplek (ze is erg ongeduldig) niet zo graag stil staan en luistert dan minder goed.

Ik denk dat het paard te weinig vertrouwen in je heeft. Dit ook omdat je zegt dat ze hetzelfde doet bij de trailer, en de reacties op een correctie.

Je zegt dat je op stal grondwerk met haar doet en ze je als leider accepteert. Wat voor grondwerk doe je en waar baseer je op dat ze je als leider accepteert? Want als een paard je als leider accepteert, staat het ook stil op de poetsplaats en gaat het ook de trailer in. En een paard vertrouwt de leider.

Ik denk dus ook dat je sommige dingen verkeerd interpreteert. Misschien eerst maar eens grondwerk buiten doen ipv rijden? (En dan dus ook gewoon werken en opletten op de enge plekken.)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 23:37

Heel erg bedankt voor jullie begrijpende reacties en tips! Hier heb ik wat aan! Ik ga even reageren:

@NH-trainer: ik ben het helemaal met je eens. Met een rustig, bomproof paard voorop is mijn merrie zelf ook bomproof. Ze is dan super relaxed en schrikt niet van dingen waar ze alleen met mij wel van zou schrikken. Ze is dan vaak juist braver dan het andere paard. Maar ik zou zo graag willen dat ze met mij alleen ook zo braaf is... ;)

@Koper: dat klopt wel wat je zegt. In de bak merk ik dat ook wel hoor. Als ze een moeilijke oefening moet doen (we doen alleen maar aan rechtrichten ;) ) verzint ze ook trucjes om er onder uit te komen. Ik moet elke keer andere buigoefeningen doen om haar los te krijgen, steeds dezelfde werkt niet omdat ze inderdaad best slim is... Consequent zijn vind ik vaak moeilijk, ik heb niet altijd meteen door dat ze een loopje met me neemt. Denk meestal dat ik iets fout doe en het haar niet kwalijk kan nemen en haar daarom niet moet straffen maar mezelf moet corrigeren.

@dollyspikkel: m'n paard heeft begin van de zomer een plek gehad bij ons op stal waar ze een paar keer heel erg is geschrokken (zwembad bij het woonhuis en spelende kinderen daar). Ze wilde vervolgens wekenlang niet het erf af. Toen had ik alle ruimte om haar er langs te krijgen; geen verkeer of geparkeerde auto's langs dat pad. Ik gaf net zolang been en aansporingen, beloningen als ze naar voren ging, tot ze er langs ging. Dat duurde eerst een kwartier, later een paar aarzelende stapjes en nu loopt ze er gewoon langs. Die aanpak werkt dus inderdaad.

@Lorette, pfff wat een dier zeg waar je het over hebt! Het lastige is, is als ik been geef als ze door moet (en ze niet wil) ze niet vooruit gaat. Ze gaat achteruit lopen. Haar achteruit ergens langs laten gaan zal niet werken denk ik, ze vindt dat sowieso een heel moeilijke oefening.

Het enge is, is dat ze op straat zo gaat glibberen op haar ijzers. Ik ben zo bang dat ze met al haar gedraai en achteruit lopen een auto sloopt of tegen een rijdende auto op loopt. We wonen in het drukke westen en doorkruisen soms een dorp met drukke, smalle straten. Nu ben ik geneigd dat maar niet te doen om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Ik had bijvoorbeeld pas een fotoshoot op het strand. Toen wilde madame alleen maar achter de andere paarden aan. Als ik een andere kant op wilde rijden, vertikte ze dat en werd ze nogal brutaal (dreigen met omhoog komen en niet voorwaarts willen).
Zou het goed zijn om dressuurmatig te gaan oefenen buiten, op gehoorzaamheid?
Punt is, is dat ik niet denk dat ze bang is, maar eronderuit wil komen. Ze vindt het stom wat ik wil, dus wil ze het niet.

@Sassol: ik freestyle met haar. Ze mag inderdaad wel meer respect voor mij krijgen, daar heb je helemaal gelijk in. Het helpt wel vaak als ik haar achterwaarts laat lopen als ze niet stil wil staan op stal. Ik kan nu haar deken en peesbeschermers af doen bij haar box zonder dat ze rond gaat wandelen. Dat heb ik al bereikt ;)

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:44

Ik volg even. Die van mij heeft het soms helaas ook. En dan altijd op momenten met veel verkeer.