Afgestraft op het niet invlechten van mijn IJslander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

I_lovedieren

Afgestraft op het niet invlechten van mijn IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 14:53

Afgelopen zaterdag stond er op mijn protocol een 4 voor de verzorging met als commentaar: 'Jammer van je verzorging, het is eigenlijk niet toegestaan om zo te rijden. Manen moeten indien niet gevlochten verzorgt op 1 lengte en aan 1 kant hangen.

Normaal geeft de jury een 7 of een 8 voor de verzorging. Ik heb de kleuren van mijn cap en jasje aangepast aan de kleuren van mijn pony omdat ik niet kan invlechten maar toch wat extra's wil doen om het geheel er toch leuk uit te laten zien.

Ik vind dit echt belachelijk! De manen van mijn pony hangen nou eenmaal niet aan 1 kant en ik heb er nog nooit eerder wat over gehoord. Ik rijd nu L1 en het zou me dan toch al eerder verteld moeten zijn. Een tijd geleden heeft er zelfs een artikel in de Paard en Sport gestaan over het niet in hoeve vlechten van koudbloeden.

Heeft iemand dit ook al eerder meegemaakt?

Afbeelding

Afbeelding

Liezja

Re: Afgestraft op het niet invlechten van mijn IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:55

Beetje raar inderdaad, misschien vind deze jury het netter staan als het ingevlochten is..

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:55

Regels zijn nou eenmaal regels, als je middengalop moet doen maar je blijft in arbeidsgalop, dan is dat ook gewoon fout en wordt je daar op afgestraft. Heel balen voor jou natuurlijk, want je kleren zijn leuk, maar ik begrijp het wel...

Edit: Als het bij het ras hoort dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door Badeendje op 23-10-12 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:56

Jury is zeker onbekend met IJslanders... Ben benieuwd wat er op het protocol zou hebben gestaan als je een Fjord had gereden met geschoren manen...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:57

Waarom ben je er niet mee naar de jury gegaan voor meer uitleg?
Dan had je jezelf een beetje kunnen verdedigen :-)

Indien invlechten NIET verplicht is, wat moet je dan doen als de manen van je paard alle kanten opspringen?
Dat zouden ze mij wel eens mogen antwoorden :D

josewoos

Een stalgenootje had het laatst ook met haar haflinger, die kreeg ook commentaar omdat de manen niet waren ingevlochten :+

Ach maar dat is net zoals met fjord starten, weer een ander stalgenootje kreeg een punt minder en daarbij te horen dat zij minder moeite hoeft te doen dan mensen die moeten vlechten :+
Alsof die manen vanzelf strak in een boog staan en wit zijn 8)7

Ik vind jullie er leuk uitzien hoor!

Qimm

Het staat ook een beetje slordig, je pony heeft een beetje een punk-kapsel waardoor de manen niet helemaal netjes afhangen. En als je dan een jury treft die daar kritisch op is... tja...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:58

Mi_Amore schreef:
Indien invlechten NIET verplicht is, wat moet je dan doen als de manen van je paard alle kanten opspringen?
Dat zouden ze mij wel eens mogen antwoorden :D

tja dan is het dus manen trekken en knotten, als je wedstrijd wil rijden zul je je toch aan moeten passen op de regels en niet de regels op jou.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:59

Als niet invlechten niet kan bij jouw paard of pony, omdat je dan niet meer aan de regels voldoet (netjes op 1 lengte, aan 1 zijde), dan moet je invlechten of het verlies nemen. Regels zijn regels, dat jij toevallig een ijsje hebt betekend niet dat een jury daar rekening mee hoeft te houden en de regels even moet vergeten.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:00

jammer van de punten, maar als het zo moet dan moet het zo...
weet je het in ieder geval voor de volgende keer :)
kun je geen knotjes maken of iemand anders laten vlechten ?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:01

Naar mijn weten is invlechten/knotten niet verplicht als het bij het ras hoort, zoals bij fjorden en IJslanders en Haflingers :j Maar ik ben toch wel echt een leek :')
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 23-10-12 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:01

Hoezo belachelijk? Als je ze op een lengte naar een kant had hangen had er niets aan de hand geweest. Is gewoon een regel die je had kunnen nalezen. Aan de andere kant hoort een ijslander volgens mij bij de uitzonderingen. Zou het eens nalezen als ik jou was.

Wel vind ik dat je er gewoon netjes uit ziet, dus misschien een beetje flauw. Maar aan de andere kant, als jij met een zwarte broek was gaan rijden omdat je geen witte had kon dat nog zo netjes staan; toegestaan is het nog steeds niet.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:03

Gezien derest het al gezegt heeft over de punten, mijn tip:
Trekken zodat ze dunner zijn (oogt altijd mooi en verzorgd), en knot eventueel :)

Madamenana

Ik had nog nooit van zoiets gehoord. Ik wist dat als je je pony/paard niet had ingevlochten dat ze op een lengte moesten zitten en aan een kant. Maar omdat jou ijslander er dan last van heeft dat ze alle kanten op springen en je er verder nooit commentaar op hebt gehad. Is het misschien alleen deze Jury geweest die er commentaar op had?

KozieZ

In de regels van de KNHS:

Richtlijnen voor de verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.

De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:04

Eerlijk gezegd zou ik dat niet doen met de stoere, punky manen van deze pony, zonde! Gewoon lekker leren vlechten voor de volgende keer.

Rennie89

Ik zou bij een IJsco niet gaan trekken :n wel kan je proberen een hengstenvlecht te doen? of is het daar net te kort voor?

Amaris

Liezja schreef:
Beetje raar inderdaad, misschien vind deze jury het netter staan als het ingevlochten is..

Helemaal niet raar.

TS houdt zich niet aan een voorgeschreven regel en mag daarom lage punten krijgen.
Feit dat het tot nu toe goed gegaan is, is alleen maar mazzel denk ik.

De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.

Staat niets over koudbloeden

EDIT: KozieZ was me voor zag ik!
Laatst bijgewerkt door Amaris op 23-10-12 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:05

Wat is dan voor ijslanders een andere wijze van toilettering?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:06

Je gaat de manen van je IJslander toch niet trekken? :')

Staat niks over koudbloeden in het reglement dus wellicht volgende keer toch knotten?
Het zijn geen lange manen dus dat moet kunnen, zij het dat je grote knotten hebt omdat de manen zo dik zijn :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:06

Tja, het is dan misschien niet verplicht om te vlechten, netter staat het wel. En het puntje verzorging is toch echt een deel persoonlijke smaak. Ik vind het ook niet netjes om een niet ingevlochten paard te starten. Die van mij lopen dan ook altijd in een hengstenvlecht.
Persoonlijk vind ik dat je een ijslander best kunt knotten (met pektouw, eerst manen netjes op 1 lengte) en ander een hengstenvlecht.

Het is toch aan de andere kant ook niet eerlijk dat iemand die veel aandacht besteeds aan de verzorging en netjes een strak gevlochten paard de ring in rijd, net zoveel punten krijg als iemand die zijn/haar paard met losse manen rijd.

Dat het toegestaan is houd in dat je niet gediskwalificeerd word. Wat een jury graag ziet is een heel ander punt.
Persoonlijk had je bij mij ook een 5je of 6je gehad hoor := ookal ben ik geen jury (en ik rijd ook met koudbloeden)

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:07

Citaat:
Richtlijnen voor de verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.

Of ik lees niet goed, of ik snap het verkeerd.

Maar ik lees dus dat je met een ijslander niet hoeft te vlechten

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:07

in de regels van de KHNS staat:

oor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:08

Alleen is volgens mij de IJslander manier van raskenmerken bij de manen dat de manen ook echt lang zijn. De manen van jouw pony lijken mij korter gemaakt. Denk dat dan het raskenmerk kwijt is en je je misschien gewoon aan de regels zal moeten houden.

Ik zou als ik jou was de foto's op sturen naar de KNHS en ook een kopie van je protocol meesturen om te vragen hoe het zit. Blijkt het wel te mogen, dan dat uitprinten en zorgen dat je het voortaan bij je hebt als je op wedstrijd gaat.

Aan de andere kant... Knotten staan gewoon veel mooier bij deze maanlengte, dus misschien kan je leren vlechten. Want zo moeilijk is dat niet.

BarbaLala

Re: Afgestraft op het niet invlechten van mijn IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:10

KozieZ, je hebt ook IJslanders met korte manen van nature, ik ken geen eigenaar die de manen knipt of trekt :=