eerste keer buiten, mens mee of paard mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dott

eerste keer buiten, mens mee of paard mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 22:33

Allereerst ik heb heel goede begeleiding bij het inrijden van mijn pony, ik vraag dit alleen om te zien wat andere mensen hebben gedaan en wat hun ervaring is :)

Ben momenteel dus nog bezig met inrijden in de bak, maar in principe zit stuur, gas ed erop en mijn instructrice riep gister: Nou volgende week kunnen jullie wel naar buiten.
Nu heb ik al een paar keer met hem gewandeld in onze omgeving en ook in vreemde omgeving, en af en toe schrikt ie wel eens, maar is makkelijk bij me te houden aan een halstertje, en als ie bang word komt ie een beetje aan mij kleven voor steun.
Over het algemeen lekker nuchter dus.

Nu vraag ik mij af, de eerste keer buiten, kan ik dat beter met een ander paard doen, of met iemand die er bij loopt? De eerste keer zal toch een kort stapritje worden, dus fiets is niet
nodig.
Aan de ene kant denk ik een paard, maar ik wil voorkomen dat ie een zwaan-kleef-aan word en alleen maar met andere paarden naar buiten durft, daarnaast heeft de stalgenoot waar ik meestal mee buiten rijd liever dat ie al een paar keer buiten is geweest.
Ze heeft een superbrave en nuchtere pony, maar is toch bang dat er wat gebeurd.

Dus, wat zouden jullie doen/hebben jullie gedaan en wat is de ervaring?

horlynnses

Re: eerste keer buiten, mens mee of paard mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:36

ik zal denk ik met een ander paard gaan en nog iemand lopend mee

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:38

Dat ligt echt aan jullie zelf. Kan jij goed blijven zitten als er wel wat gebeurt? Is je paardje braaf?
Als je bang bent dat hij echt weg gaat springen oid, is het wel veilig om een loper mee te nemen.
Is het een rustig stuk waar je naar buiten gaat en heb je er vertrouwen in? Lekker met een ervaren paard mee.

Kan ook allebei, zoals hierboven gezegd.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 22:42

Ik kan relatief goed zitten ja, als ie met 4 benen opzij springt dan lig ik er niet meteen naast. En in de bak is hij wel braaf. Gekke geluiden wil ie nog wel op reageren maar niet extreem.
Op zich wel een rustig stuk maar er rijden af en toe wel auto's/fietsers enz. afhankelijk van wanneer/hoe laat je gaat rijden.
Bedankt voor de tips iig. Allebei doen ahd ik nog niet aan gedacht *blond*

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:43

Beter met een ander paard zou ik zeggen.

Ik merk bij de mijne dat ze toen best nerveus was zonder een ander paard. Daardoor maakte ze mij ook nerveus. En Tja voor een eerste rit dus niet echt succesvol (ik liep op t erf alleen naar achter toen ik dit dus merkte)

Vervolgens met een stalgenoot met een hele brave pony mee geweest.ze zorgde er ook voor dat ze mij rustig bleef houden. Ik zag overal angsten en problemen. Stalgenootje had me echt vertrouwen gegeven. Ik kon mijn pony indien nodig op haar pony sturen. Ging perfect. Zelfs een galopje.

Nu rijd ik een nuchter paard, zelfs een vrachtwagen of motor deed haar niets.
2e buitenrit heb ik een pony moeten leiden die nergens langs wilde. Die pony kwam al jaren buiten.

Toen ik 3e keer alleen wilde proberen, vond mm pony het enorm spannend en ik had nog niet genoeg vertrouwen er in.
Dus terug gestapt. Inmiddels al een keer of 6 buiten geweest. Ook in een groep waarbij ik extreem zenuwachtig was. (heb te veel enge buitenritten mee gemaakt) en ik krijg meer lef en vertrouwen. Weet nu ook wat mn pony doet en hoe ze op mijn hulpen reageerde. (Zelfs als ik iets te veel hulp geef op een open vlakte gaat ze, maar direct stopt ze als ik haar tegenhoudt) dus je moet je paard ook (leren) kennen. En met een ander paard geeft ook steun aan jouw paard.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:43

ik zou de eerste paar keer iemand lopend meenemen die in kan grijpen bijiets engs wat je tegenkomt.
gaat dat probleemloos dan met braaf rustig paard mee

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:46

Ik zou met een ander paard gaan. Zo heb ik het ook gedaan. Eerst een uur gelest, flink moe gereden en daarna een heel stuk uitgestapt buiten in het bos met een ander paard. Dit een paar keer gedaan, daarna afgesproken om direct naar buiten te gaan met ander paard en niet eerst te lessen.

Inmiddels kan ik prima alleen naar buiten, paard vindt het allemaal prima en loopt erbij alsof hij niet anders gewend is.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 22:48

Haha, de meningen zijn verdeeld dus :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:52

Bij stalgenootje met haar jonge paard ook allebei gedaan de 1e keer.
Iemand liep naast haar paard en ik was op mijn paard mee.
Dit ging prima en de volgende keer zijn we met z'n tweeën geweest, zonder iemand die meeliep.
Eerst alleen stukje stappen en daarna steeds wat verder uitbouwen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:57

Paard leert toch het snelst en makkelijkst van een ander paard. Dus de eerste keren, het eerste half jaar, een betrouwbaar ander paard mee, ( eventueel met mens erbij) en in de tussentijd ( als ze van het andere paard leert dat het buiten niet eng is) na het rijden het uitstappen buiten doen en dan stapje voor stapje alleen met haar steeds verder van het erf af.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:21

Heel toevallig ben ik ook bezig met het inrijden van mijn paard, sinds augustus. Ik heb ook echt een goedzak van een paard en zet geen stap verkeerd. Ben gisteren en van het weekend voor het eerst in mn eentje naar buiten geweest! Maar de allereerste keer, een paar weken terug, was toch wel samen met een ander en ouder paard. Het rijden in de bak gaat goed, wandelen buiten gaat ook goed, maar je weet natuurlijk nog niet hoe je paard buiten gaat reageren als je op z'n rug zit! Als je echt geen risico wil lopen kan je beter wel de eerste keer met een ander paard mee rijden. Misschien gaat het goed als je gewoon alleen gaat of als er iemand met je mee wandelt, maar ik wilde het zekere voor het onzekere nemen. Stel het loopt wel mis, dan heeft je paard geen fijne associatie met buitenrijden en ben je misschien wel weer terug bij af (of je eigen vertrouwen is weg). Ik wilde de eerste keer buitenrijden een leuke ervaring maken voor mijn paard, en ze heeft zonder angst achter een oud paardje aangelopen die haar het goede voorbeeld gaf. En je ziet maar, als het goed gaat, kan je daarna wellicht wel in je eentje op pad! Succes :D

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:30

Ik zou voor de eerste keer ook met een rustig paard samen gaan, als dat helemaal vlekkeloos verloopt dan met iemand ernaast (lopend) en uiteindelijk helemaal aleen :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:44

Ik zou altijd een ander paard erbij willen hebben en afhankelijk van het paard wellicht ook nog iemand op de grond erbij.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:32

Ik zou als ik echt moest kiezen voor iemand er naast gaan. Daarvan weet je zeker dat die 100% verkeersmak is. En helaas kun je dat van geen enkel paard zeggen. Paard blijft een dier, en ik zou dat risico niet willen nemen op mijn eerste ritje. Al neem je nog zo'n goedzak mee, er is een kans ( hoe klein dan misschien ook ) dat dit paard ergens van schrikt. En iemand op de grond kan snel handelen als er wat gebeurd. Er zijn genoeg paarden die er ook in hun eentje van doorschieten en dan compleet vergeten dat er nog een paard bij was.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 20:32

En bovenste is precies waarom ik voor een mens zou kiezen. Paardje kleeft heel erg aan mij als we gaan wandelen. Dus zal ook aan ander mens kleven (helemaal degene die ik mee neem want die kent ie) en als er wel wat gebeurd kan iemand op een paard niet ingrijpen. Iemand op de grond wel.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:20

Nou dan zou ik daar voor gaan :) Heel veel succes!!

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:21

daarbij moet ie ook wel eerst in de bak goed te sturen zijn en redelijk ad hulpen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:23

Ligt eraan of je paard het kuddegevoel heeft. Anders heeft dat geen nut. Die van mij had dat ook niet en dus ben ik met een fietser ernaast het bos in geweest.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:31

Monster_tos schreef:
Ik zou als ik echt moest kiezen voor iemand er naast gaan. Daarvan weet je zeker dat die 100% verkeersmak is. En helaas kun je dat van geen enkel paard zeggen. Paard blijft een dier, en ik zou dat risico niet willen nemen op mijn eerste ritje. Al neem je nog zo'n goedzak mee, er is een kans ( hoe klein dan misschien ook ) dat dit paard ergens van schrikt. En iemand op de grond kan snel handelen als er wat gebeurd. Er zijn genoeg paarden die er ook in hun eentje van doorschieten en dan compleet vergeten dat er nog een paard bij was.

Nee, 100% niet, maar ik ga toch wel voor mee met dat andere paard.
Zelf overigens er voor gekozen, om eerst aan de hand met mijn paard en dat andere paard te gaan wandelen.
Daarna gewoon mee met dat andere paard.
Overigens naast verkeersmak, moet het er ook 1 zijn, waar je het andere paard gewoon bovenop kunt parkeren zonder dat ie knippert met zijn ogen.
En liefst beetje leiders type waar andere paard wat respect voor heeft.
En geluksvogels als zij zijn op stal, die hadden we!
Wel handig om 1e keren als je iemand hebt nog iemand te VOET dus niet op fiets! mee te nemen.
Met fiets kan je nooit op tijd op zij springen, mocht je paard opzij springen.
En als paard er van door gaat, kan je toch niet hard genoeg fietsen (Geloof me, been there done that, zo hard fiets je niet)
Mens te voet erbij kan dat makkelijker, echter helaas helaas, als paard zich echt ergens te barsten van schrikt ben je als mens
slechts een vlo aan een touwtje. Vandaar dat ik zelf zou kiezen voor ander paard.
En uiteraard niet de 1e x in de spits op drukke weg gaan rijden.
Ook handig is op het erf alvast oefenen, met fietsers, auto's, trekkers, brommers etc. indien mogelijk bv een fietsbel?
En een keer een voetbal die lang stuiterd?
Gewoon van die dingen die je in het verkeer echt wel tegen komt.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 19:34

missje schreef:
daarbij moet ie ook wel eerst in de bak goed te sturen zijn en redelijk ad hulpen.

Hahaha! Ja dat spreekt natuurlijk voor zich :) ga niet met een half stuurloos paard naar buiten xD

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:09

:D kan ik weer rustig slapen ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:16

Ik nam onze pony's destijds gewoon mee het bos in met ander paard erbij, zodra je er op kon galoperen en er stuur en rem redelijk opzat. Gewoon het bos in waar geen verkeer kan komen of vlakbij rijdt.
Moet je wel voor handen hebben natuurlijk (hadden wij ook niet altijd dus dan een week kamperen met paard en dus met de trailer erop uit). Ze schoten qua ontwikkeling zo een paar maand vooruit, ze leren zoveel buiten!

Ik zou dus een ander paard meenemen, vind dat een fijner gevoel want als mens houd je er niets aan en paarden kunnen verstrikt raken in de lijn als je die eraan hebt.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:49

Ligt ook aan het paard.
Mijn paard vond het in het begin heel lastig, buiten in het bos. Ging toch het best alleen, waarbij ik bij teveel spanning afstapte en naast hem wandelde, tot de spanning afgevloeid was.
Om vooroordelen meteen de wereld uit te helpen; had totáál niets met winnen of verliezen te maken. Paard was gewoon nog wat onzeker en kalmeerde zo het makkelijkste. Kon hij achter mij kruipen, eventjes, met z'n neus tegen m'n handen, en zo rustig worden. Daarna gingen we weer verder. Hij heeft nooit ook maar een seconde misbruik hiervan gemaakt. De 'afstap-momenten' hebben we als vanzelf afgebouwd, en als je nu een bomproof paard zoekt mag je aankloppen ;)

Voor sommige paarden werk het juist beter om eventjes zwaan-kleef-aan te kunnen zijn, is echt niets kwalijks waar je mee blijft zitten. Als je het geluk hebt bij iemand op stal te staan die zo'n paard heeft, gewoon mee op pad gaan. Dan hang je er maar lekker achter, als het vervolgens een goede ervaring is, super toch!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 00:18

missje schreef:
:D kan ik weer rustig slapen ;)

Je dacht toch niet serieus dat ik dat zou doen? :o
Hahaha, das wel heel veel vertrouwen ;) lol

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:29

Ik ben zelf met mijn merrie eerst veel gaan wandelen in het bos, en die klonk vergelijkbaar met de jouwe, lekker nuchter maar wel iets onzeker. Omdat het wandelen heel goed ging altijd ben ik is een keer met zadel en medemens gaan wandelen, en er tijdens de wandeling opgekropen. Ging helemaal goed, halstertouwtje eraan die iemand vasthield, maar was eigenlijk niet nodig.
Mijn paar was dus gewend om 'alleen' naar het bos te gaan en ik dacht dat het meenemen van een ander paard eerder voor onnodige spanning kon zorgen (ook omdat ik in mijn omgeving geen ideaal bomproof paard had). Daarbij was het ook lastiger te organiseren met de ander om is een bosritje te plannen. Zo heb ik een paar keer gereden, en ook al wat drafjes gedaan, en stukjes los etc.
Het eerste ritje met ander paard ging ook prima. Inmiddels heb ik echt een perfect buitenrij-paard zowel alleen als met andere paarden. :)