Aanschaf 2e hands trailer - Waar op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carina

Aanschaf 2e hands trailer - Waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 12:03

Goed, deze trailer leek heeft de knoop doorgehakt, er gaat een 1.5 paards trailer komen.

Lijkt heel simpel, ga naar een dealer of kijk op marktplaats. Zo simpel was het ook, om vervolgens doodgegooid te worden met keuzes...

Kortweg, ik heb een budget tot ongeveer €2500, dus een nieuwe trailer aanschaffen zit er niet in. Tweedehands dus. Verschillende dealers/handelaren benaderd, en jahoor, die hebben we wat staan voor me. Bij één wezen kijken, en dan komt het verkoopverhaal. Altijd zelf in onderhoud gehad, trailer is perfect. Moet wel helemaal opgeschuurd en geschilderd worden (hout), maar daarna heb je een juweeltje... -O- Misschien heeft de beste meneer gelijk, maar misschien ook niet.

Hoe kan ik mezelf wapenen tegen een miskoop? Moet ik de voorkeur geven aan een "oude" (ong 1998) volpolyesther, of een jongere houten? Particulier en laten checken, of bij een dealer/handelaar? Is het uberhaupt mogelijk om binnen mijn budget een goede, veilige en rijklare trailer aan te schaffen?

Duhelo

Re: Aanschaf 2e hands trailer - Waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:18

vooral de onderkant is belangrijk (galvanisé, geen roeste plekken) , uiteraard de dissel die in goede staat moet zijn, de assen die in goede staat moeten zijn.
als het nog een metalen dak is, let er op dat het ook galvanise is, of zeker niet roest, alsook voor het frame.
de wanden zijn minder belangrijk, alsook de vloer. mij heeft het een kleine 300 euro gekost om de trailer rondom in nieuwe betonplex (12 mm) te zetten, alsook een nieuwe betonplexvloer (heb die bovenop de bestaande gelegd, is niet aan te raden, maar mijn vloer was in orde behalve een grote houtnoot die eruit was, dus heb er een 12 mm op gelegd en afgekit) (afmetingen waren 3 m lang, 1 m breed, 1.40 hoog van de betonplex rondom)

voor een 1500 euro kun je zeker een vinden die nog goed is.
bv:
http://www.2dehands.be/paardensport/tra ... t=trailers

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:23

Ik ben zelf ook opzoek geweest naar een trailer in die prijsklasse maar helaas niets kunnen vinden.. ik wil graag een goede trailer waar mijn 2 zwaargewichten (tinkers) in kunnen zonder dat ik me zorgen hoef te maken.
Wat mijn eisen waren:
- 2 paards
- goede bodem (liefst geen hout)
- sterk onderstel
- bij de laadklep en dan de lichtjes daarnaast dat gedeelte dicht hebben ivm voet er tussen kunnen doen als je ze daar vast zet
- deurtje aan de rechterkant als je op de snelweg stil komt te staan kun je via de meest veilige kant naar je paard toe
- verlichting binnenin

Maarja zie dat maar eens te vinden voor zo een budget en waar ik mijn kostbaarste bezit in vervoer moet wel goed zijn. Dus uiteindelijk wat centen bij moeten leggen en toch een gloednieuwe trailer aangeschaft met alles er op en er aan wat ik graag wil. Kijk bijv ook naar merken die je aanspreken. http://www.deboer-aanhangwagen.nl/produ ... entrailers hier staat soms nog wel het een en ander tussen.

Kortom, maak een lijstje met wat je hebben wil en wat je absoluut niet hebben wil en ga met dat lijstje trailers bekijken. En als er in kleine details iets mist is het nog niet zo een ramp maar de belangrijkste dingen op jouw lijstje moeten aanwezig en in orde zijn. Zelf kun je ook prima zien of het een degelijke trailer is ja of nee.
En een opknapper dat is denk ik weer typisch een gevalletje goedkoop is duurkoop of je moet het zelf leuk vinden en enorm handig zijn om daar nog iets van te maken...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:27

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:50

TS is een trailerleek, dus zelf renoveren lijkt me een beetje buiten de opties.
Ik zou niet voor een particulier gaan als je trailerleek bent, maar naar een betrouwbare dealer. Ik kan Heja in Garderen aanbevelen (ook geen wereldreis weg), maar er zijn vast meer goede dealers. Ik zou overigens voor volpolyester gaan. Hout is veel onderhoudsgevoeliger.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:52

heel simpel

trailer laten keuren, kost je iets van 30 euro ofzo en weet je genoeg

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 13:23

Ibbel schreef:
TS is een trailerleek, dus zelf renoveren lijkt me een beetje buiten de opties.
Ik zou niet voor een particulier gaan als je trailerleek bent, maar naar een betrouwbare dealer. Ik kan Heja in Garderen aanbevelen (ook geen wereldreis weg), maar er zijn vast meer goede dealers. Ik zou overigens voor volpolyester gaan. Hout is veel onderhoudsgevoeliger.

Zelf renoveren is inderdaad géén optie. Niet alleen omdat ik het niet kan, maar ook omdat ik het niet wil.

Heja ken ik zelf niet, maar hoor er wel goede verhalen over. Net als Kraay, HBL, BK allen omgeving Barneveld/Nijkerk. Maar eigenlijk maakt locatie me niet zoveel uit, als er een goede trailer in Friesland staat, ga ik hem zonder problemen ophalen.

Keuren wil ik sowieso doen, ookal is het een goede dealer. Het blijft toch de verkopende partij.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:31

Ik ben voor een oudere houten gegaan.
Aan hout is het makkelijker iets te vervangen dan aan polyester.
Problemen in het polyester zijn ook lastiger te signaleren.

Toen ik mijn trailer kocht was de opbouw recent vervangen, ik geloof dat ik in elke centimeter hout met een schroevedraaier heb staan porren.
Of eigenlijk op het hout getikt, geen zachte plekken, dus in het hout porren ging niet.
Onderstel zag er goed uit, geen zwakke plekken of verbogen onderdelen.
Verlichting werkte netjes naar behoren, reminrichting ook.

Ik heb hem na aankoop naar een BOVAG aangesloten aanhangerbedrijf gebracht en laten keuren.
Daar zijn wat zaken vervangen en is alles bekeken en nu is ie helemaal BOVAG goedgekeurd.
Ik heb er nog een achterzeiltje voor laten maken en alles bij elkaar was ik nog geen € 1500.- kwijt.

geka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:15

Waarom is een gerenoveerde trailer dan niet goed ? je hebt dan wel een trailer die rondom nieuw in het hout en rubber staan

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 17:02

geka schreef:
Waarom is een gerenoveerde trailer dan niet goed ? je hebt dan wel een trailer die rondom nieuw in het hout en rubber staan

Een (kundig) gerenoveerde trailer is prima, heb alleen aangegeven dit zélf niet te kunnen.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:49

Ook als leek kun je vaak wel iets met de eerste indruk die je van de trailer de trailer krijgt zodra je hem ziet staan ook al ben je niet technisch.
Als er reparaties "op de poolse manier" zijn gedaan dan weet je vaak al dat er op onderhoud is bezuinigd. Je kunt dan denken aan stekkers of verlichtingskapjes die met tape zijn vastgeplakt ipv vervangen, 3 of 4 verschillende banden gemonteerd, lapwerk aan zijwanden of bodem, loszittende spatborden etc.
Leeftijd zegt niet alles over kwaliteit. Als je particlier koopt kun je bedingen dat je hem bovag laat keuren( plm €100,=) en als laatste zit er altijd een factor geluk bij, ook bij kopen bij de dealer.
En geloof me hoe meer trailers je gaat bekijken hoe moeilijker het word want iedereen predikt voor zijn eigen parochie.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:57

Inmiddels een trailer op het oog TS?

Ik heb ook de knoop doorgehakt en ben op zoek naar een eigen 1,5 paards trailer. Ben het inmiddels zat om afhankelijk te zijn van een ander.

Ik vroeg me af wat een "marge" trailer was, dat kom ik hier en daar tegen. Iemand een idee?
Overigens is mijn budget maar 1500 euro. Ik denk wel dat ik daarvoor wat kan kopen, heb niet zoveel eisen, zoals zadelkamer etc.

Alleen ben ook een leek op het gebied van trailers, dus ik lees hier graag even mee :D

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:15

bij een marge trailer is de btw nog aftrekbaar van de belasting voor iemand die een bedrijf heeft. Dus kan nog gekocht worden door iemand met een bedrijf. Als het geen marge trailer is dan is de btw niet meer aftrekbaar. En alleen aantrekkelijk voor een particulier.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:16

"marge" wil zeggen dat een dealer de trailer van een particulier heeft ingeruild. Dan zit er geen BTW meer op de trailer. Is verder niet belangrijk, behalve als je de trailer zakelijk zou kunnen kopen en zodoende BTW af zou kunnen trekken.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:17

Volgens mij klopt dat niet helemaal mabellean, marge betekend juist geen BTW

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:20

afwasborstel schreef:
Volgens mij klopt dat niet helemaal mabellean, marge betekend juist geen BTW

Juist, zo is het!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:23

OK, thanx.

Dus als ik die trailer koop, komt er geen 21% btw bovenop. Stel trailer kost 1500 euro dan is dat dus ook het bedrag dat ik betaal?
Zeg ik het zo goed? :o

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:27

Ja zo zeg je het goed als tie 1500 euro marge is is dat het hele bedrag.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:33

Aha, weer wat geleerd -:)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:33

Ik lees even mee. Ik heb inmiddels al paar jaar geleden een 2de hands gekocht van '86 voor €1400. Die was 2 jaar daarvoor helemaal gerenoveerd. Ik heb een vriend die een garage heeft en zelf ook paarden, hem laten nakijken. De verlichting was helemaal verkeerd gelegd, maar het hout was perfect.
Het is een houten, 1,5 paard. Nu mis ik er toch wel wat dingetjes aan dus overweeg hem te verkopen om een iets luxere variant aan te schaffen. Anderzijds, hij doet het prima en is pas voor 750 voorzien van nieuwe banden en een volledige beurt waarop hij nu weer helemaal in orde is.

vast weten waar ik op moet letten bij aanschaf van een ander kan geen kwaad!
Kijk ook eens in dit topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=158&t=1664525
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 26-10-12 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:34

Je kan zeker navraag doen bij Kraay uit Nijkerk die kan je eerlijk voorlichten. Heeft zelf ook occasions staan.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:44

Fijn om te lezen dat ik niet de enige trailerdodo ben :') Ik zoek ook een anderhalfpaards (max massa 1300), max 2000 euro. Wanden en bodem moeten goed zijn. Banden of verlichting kan manlief (autotechnicus) zelf eventueel nog aanpakken, maar dan moet de prijs wel omlaag. Volpoleyester ligt meestal buiten mijn budget, hout vind ik prima, maar dan wel gecoat en met zeiltje, aangezien de trailer buiten gestald staat. Lichte voorkeur voor Hotra, Sluis of Weijer en uitklapraampjes zijn een plus. Kortom: ik weet heel goed wat ik wil, nu nog de ballen vinden om zo'n aanschaf te doen :=

Zoals ik het hier lees wordt een trailerboer aangeraden? Vind particulier ook lastig moet ik zeggen. Iemand ervaring met Seegers in Halle of De Boer in Pesse?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:51

Ik heb hem wel particulier gekocht, maar wel met goede controle dus.
Ook proefrit met paardlief gemaakt. hij heeft hem goedgekeurd :D

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:53

Leonie, met Gap heb ik inmiddels al even gepbt. Heb ook haar topics goed doorgelezen. En je hoort heel veel goede verhalen maar ook verkeerde verhalen met particulieren. Ben er wat huiverig voor, tenzij het iemand is die ik al jaren ken of bv een stalgenoot die de trailer verkoopt. Dan durf ik het wel aan.

Kraay in Nijkerk heeft ook wel wat staan, wat bij mijn budget past, dank Paybas. Woon zelf in Lelystad, da's goed te doen.

Shirley, geen ervaring mee. En hier een man met 2 linkerhanden dus hier moet de trailer wel echt helemaal in orde zijn. Ik ga dan ook liever naar een bovag-bedrijf dan een particulier.

Bij ons in Lelystad zit Vd Burgwal, kun je ook trailers huren. Ga daar morgen maar eens kijken. Zag op internet wel dat hij een paarse trailer had staan, een opknapper. Ach je valt wel op dan :+ Is niet wat ik wil

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:56