Contract opmaken zadel kopen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Femmz

Contract opmaken zadel kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 21:12

Hoi,

Ik heb vorige week eens een zadel pas consulente laten komen kijken naar mijn zadel op mijn pony.
Ze zei dat een nieuw zadel het beste zou zijn, maar dat is veels te duur voor mij (1800-3500 euro).
Dus ze stelde voor dat ik 3 a 5 zadels 2dehands zocht en die klaar legde op de dag dat zij komt.

Ik al gaan zoeken en vragen aan de verkopers van als het niet past mag ik het terug brengen?
Allemaal geen probleem, maar ik zou dat graag met een contract doen.
Maar hoe stel ik dit netjes op?

Idee'en?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 21-10-12 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfoutje uit topictitel gehaald.

troi

Re: Conctrat opmaken zadel kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:00

Wat een rare regeling, hoe moet jij nu zadels gaan selecteren? Ik zou een zadelpasser laten komen met genoeg tweedehandse zadels op voorraad. Dan heb je dit soort gedonder ook niet. Gaat je namelijk geheid ellende opleveren, alle 5 zadels noet jij natuurlijk eerst betalen en dan maar hopen dat je bij niet passen je geld weer terug krijgt.. Ik keek verder!

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 10:02

Ja klopt helemaal maar ze heeft geen 2dehands dat zou passen.
Daarmee ga ik contractjes maken. Ze heeft inch en boommaat gezegd proberen he.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:04

Ik denk dat er weinig mensen zijn die onder die voorwaarde hun zadel aan je meegeven eigenlijk.... Bovendien, als je dan 5 zadels hebt die totaal niet passen bij je paard, wat dan?

Ik zou op zoek gaan naar een andere zadelpasser, eentje die wél service geeft en tweedehandszadels verkoopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:06

Alleen al om dat voorstel zou ik niet met zo'n zadelpasser in zee gaan. Zo onprofessioneel. Bomen zijn geen standaardmaat dus dit is echt met hagel schieten op een mug.
Zadelpassers genoeg met een goede tweedehandsvoorraad.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:09

Ik ga met troi mee. Hoe kun jij nu zadels selecteren? Of heeft ze naast inch en boommaat ook merken en types genoemd? Dan kun je tenminste gericht zoeken. En dan moet je maar net wat vinden in de buurt. Want met opsturen en terugsturen en die ellende ben je best duur uit.

Maar wat je vraag betreft. Dan moet je in je contract duidelijk vermelden tot wanneer jij het zadel kunt uitproberen, een beschrijving van het zadel (merk, maat, kleur, staat etc). Wat er gebeurt bij schade. En ik zou er fotos bij doen van het zadel en van de schade die er eventueel al aanzit. Dan heb je later geen discussie over wat er al was en wat nieuw is.

Veel succes ermee, ik zou er zelf niet aan beginnen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:14

Als je per mail duidelijke afspraken maakt is een contractje niet nodig.
Wat er geschreven is is namelijk ook rechtsgeldig.

Maar een particulier gaat je hoogstwaarschijnlijk alleen zijn zadel meegeven als je die ook betaalt.
Dan blijft de vraag of je een eerlijk antwoord krijgt, want als de pasconsulent zelf nieuwe zadels verkoopt is er een financieel voordeel voor de consulent om haar eigen zadel de voorkeur te krijgen.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 11:57

ja ik vind een contract toch duidelijk, ja ik betaal de zadels op voorrand bij de verkoopers ik zou het zelf ook niet vertrouwen zo maar een zadel weg geven voor te passen.
ik heb echt duidelijk gemaakt dat ik geen nieuw zadel wil, en ik heb er wel een beetje verstand al van hoe een zadel goed moet liggen dat ze mij niks aan smeert.

ik heb nog geen in de buurt gevonden met echt veel 2dehands zadels die zouden passen.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 12:22

Het dressuurzadel (zonder toebehoren)
Merk: Passier
Inch maat: 16.5 inch
Boommaat: 32
Kleur: zwart
Beschadigingen:________________________________________
Betaalde bedrag: _____ euro
Afgesproken datum voor zadel terug te geven bij het niet passen: ____________________

Verkoper; Dient als het zadel niet past het verkoopsbedrag volledig terug te betalen, binnen de tijd dat is afgesproken.
Naam:
Adres:
Gsm nummer: Handtekening voor akkoord:

Koper; Dient het zadel in de zelfde staat terug te geven waarvan het bevond. En moet op de afgesproken datum het zadel terug afgeven.
Naam:
Adres:
Gsm nummer: Handtekening voor akkoord:

is dit een goed verkoops contract?

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:27

Als je vijf zadels kan kopen van dat merk voor de bij behorende prijs
dan kan je denk ik ook van een goede zadelmaker een passend zadel overnemen zonder al die rompslomp en risico's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:29

Femmz schreef:
Ja klopt helemaal maar ze heeft geen 2dehands dat zou passen.
Daarmee ga ik contractjes maken. Ze heeft inch en boommaat gezegd proberen he.

Waarom dan perse haar? Zij zal je nl al op voorhand kunnen vertellen wat voor boom en welke merken daar al bij voorbaat niet aan voldoen....ik denk dat je te kort gaat schieten bij haar, zij heeft of een eigen merk war ze graag wil verkopen of comtacten met....

Dus jij gaat 5 zadels overal en nergens halen en weer terug brengen? Ze laat je onendig veel werk, moeite kosten maken....neem iemand die zelf zadels meeneemt, stuur een goede foto van je paard bloot naar haar toe t ze al een idee heeft over de bouw en laat haar passen, past het niet ben je hooguit een passervice geld kwijt...maar weer je ook wat wel en niet past als je zelf verder gaat zoeken naar een ander

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:34

Sorry, maar ik ga vanmiddag mijn zadel te koop zetten, maar no way dat ik hier mee akkoord zal gaan.
Het is al 2de hands, dus lang niet zo duur als een nieuw zadel en ja er zitten gebruikerssporen op. Verder vind ik het eigen risico.

Ik snap zelf niet zo goed dat je hier aan meewerkt.
Zou jij zelf je zadel verkopen op deze manier?

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 12:36

de meeste zadelpasconsulenten hebben geen 2dehands zadels ik heb redelijk wat gezocht die in de buurt zitten en ze willen dan zoeken met jou op internet voor 2dehands. ect.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 12:36

het is een heel gedoe, maar dat moet wel als je geen duur zadel wilt aanschaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:37

Er zijn genoeg ruiterzaken met 2e hands die ook opgeleide zadelpassers hebben. Die hebben keus zat.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:38

Gewoon een zadelmaker laten komen met 2de handszadels,lijkt mij het hele probleem opgelost.
Arno brandt heeft veel 2de hands zadels maar ook bv van Rijs.
Desnoods zelf even die kant op rijden als het te duur wordt om ze te laten komen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:40

Tja, TS, ik ga ook met troi mee, en de bovenstaande posten. Verkocht is verkocht, ook voor wat betreft zadels. Het is apart dat deze consulente niet de moeite doet om voor jou een selectie te maken van tweedehands zadels die wel in jouw budget passen en voor jouw specifieke (gebruiks)doel geschikt is. Heb je voor jezelf ook op een rijtje gezet waar het zadel aan moet voldoen en waar je het voor gaat gebruiken? Heb je een zadel in te ruilen? Wat is je budget?

Misschien kun je op zoek gaan naar mensen die een aantal tweedehands zadels op voorraad hebben, zodat je in een keer een aantal kunt passen. Dan hoef je niet per zadel bij te houden van wie je het hebt, een contract op te stellen, en het verzenden te regelen. Onderschat niet hoeveel werk dat is. En dan kun je eventueel gewoon je pony meenemen om een aantal te passen, zodat je kunt zien in welke richting je moet zijn qua merk en model. Een foto van de pony waarvoor het zadel is kan ook helpen. Dan kunnen mensen op het forum gelijk meekijken en meedenken. En ervaringen delen. Er zijn al veel topics op bokt over het vinden van het juiste zadel. Gebruik de zoekfunctie eens, dat zal vast ook al veel informatie opleveren die nuttig kan zijn voor je.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:40

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:41

Klant is koning(in), kan zij je niet helpen, ga je op zoek naar een ander. Begin aub niet aan datgene wat zij voorgesteld heeft en ga aub op zoek naar een GOEDE zadelmaker. Het is zo ontzettend belangrijk dat je een goed passend zadel hebt. Dan zoek je maar wat verder weg, maar begin niet aan die onzin...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:46

Ik zou serieus op zoek gaan naar een zadelmaker die zelf tweedehands zadels mee brengt. Dit is wachten op problemen aangezien dit contract ten eerste op geen enkele wijze rechtsgeldig is. Daarnaast gaat het om tweedehands goederen en een beschadiging zit er zo op (of wordt zo gezien, maar misschien ben ik niet al te goed van vertrouwen in de medemens) en dan zit je met een zadel wat niet meer terug wordt genomen omdat de verkopende partij van mening is dat jij het zadel niet terugbrengt in de staat waarin het was.

Daarnaast zijn er maar weinig mensen te vinden die een zadel op willen sturen om het bij niet passen weer terug te nemen. Om nog maar te zwijgen van de kosten van het verzekerd en aangetekend versturen van het geheel die je bij het passen van 1 van de zadels 9 keer voor jouw rekening moet nemen.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 12:56

ja dat is waar, maar als je zelf zoekt kan je nog 'koopjes' vinden ik denk dat 2dehands zadels bij een zadelmaker duurder zijn dan op internet hun moeten daar hun winst ook op maken.

Weet iemand in de buurt van OOstvlaanderen belgie dan eentje met 2dehands zadels?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:00

Femmz schreef:
ja dat is waar, maar als je zelf zoekt kan je nog 'koopjes' vinden ik denk dat 2dehands zadels bij een zadelmaker duurder zijn dan op internet hun moeten daar hun winst ook op maken.

Weet iemand in de buurt van OOstvlaanderen belgie dan eentje met 2dehands zadels?

Het verzekerd verzenden van een zadel kost je ongeveer 14 euro, dit moet je al keer 9 doen dan zit je al op ongeveer 125 euro. Dan heb je de winstmarge er al wel een beetje uit. En dat is het meest positieve geval waarin 1 van de zadels passend wordt bevonden en waarbij er geen moeilijkheden bestaan bij het retourneren.

Bezint eer ge begint....

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:03

Mijn ervaring is juist dat je bij een zadelmaker goedkoper uit bent.
Het zadel is dan namelijk al nagekeken en wordt direct passend op je paard gemaakt.
Bovendien vragen particulieren vaak teveel voor hun zadel en zitten er vaak ongemerkt gebreken aan.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:07

Femmz schreef:

Uiteindelijk ben je imo goedkoper uit en weet je zeker dat je een goedpassend zadel hebt. Dat is mij wel (in dit geval) een honderd euro meer waard.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:09

Volgens mij zijn zadels in Belgie een stuk duurder dan in Nederland.
Een goed passend zadel is erg belangrijk, occasion of nieuw.

Mijn ervaring is juist dat zadelmakers erg moeilijk doen om een verkeerd aangepast zadel terug te nemen, zeker als dat zadel nieuw was.
Van een zadelmaker mag je als leek verwachten dat hij zijn werk goed doet en zou je daar een garantie tegenover willen zien.

Er zijn gelukkig een hoop goede zadelmakers, maar er zit helaas ook veel kaf tussen het koren.