opstappen, het lukt niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jackyyy

opstappen, het lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 18:19

hallo medebokkers.

ik heb een probleem met mijn verzorg tinker van bijna 4 jaar.
ik mag niet van hem opstappen.
met opzadelen heeft hij geen problemen en blijft heel braaf staan en loopt rustig mee naar de bak , maar zodra ik naast hem ga staan in de bak gaat hij draaien.
het lukt ook niet als er iemand hem vast houd hij blijft maar draaien of weglopen .
ook als ik hem in een hoek zet lukt het niet om erop te stappen.
verder probeerd hij niet te trappen of te bijten maar ik mag gewoon niet opstappen.
(de eigenaar is een oude boer die er niet op rijd of hem verzorgt dat word totaal aan mij overgelaten)
atvies hoe ik hem kan leren stil te staan als ik wil opstappen ,of tips ?

groetjes .

eekhoornerik

Re: opstappen, het lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:23

Misschien vindt hij het vervelend als je aan één kant 'hangt' en wil hij dat gevoel vermijden. Ik stap altijd op met een krukje, dat is veel beter voor de paardenrug, omdat je deze veel minder eenzijdig belast.

Dus gebruik een krukje :j. Paard dat ik rijd weet nu niet beter en gaat er altijd heel braaf naast staan zodat ik kan opstappen.

jackyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 18:27

ik heb dat ook al geprobeerd hij vind het maar een raar ding en springt er voor weg , ook als we er langs lopen blijft hij z'n aandacht daar op houden en krijg je het wit van z'n ogen te zien .
en als iemand aan de andere kant gaat hangen dan loopt hij ook gewoon door.
maar bedankt voor de optie .

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:31

Probeer hem dan aan het krukje te laten wennen, gewoon op de grond ernaast. Steeds een beetje dichterbij en flink belonen tussendoor.

jackyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 18:36

ja er staat een krukje in de opening van de wij en dan doet hij heel normaal met langs lopen en heel dichtbij hij loopt er ook wel eens tegen aan , maar als er een zadel op ligt gaat hij raar doen over dat krukje . en dat belonen dat doe ik heel veel omdat hij nog maar 2 maantjes onder het zadel is en alles wat hij goed doet word hij flink beloont .
kan het ook zijn dat hij me dan gewoon uitprobeerd?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:40

Doet hij dit ook als je op zijn blote rug wil klimmen ??

Maar ga eens na wat je allemaal doet bij het opstappen.

Hoe heb je de teugels vast ??
Ben je veel aan het belonen en praten tegen Aiden ??
Zet je hem elke keer terug als hij een stap naar voren doet ??
En houd je dan je mond ??
Ben je wel eens een keertje streng geweest ??
Trek je de teugels naar je toe tijdens opstijgen ??

Idzarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:42

Hallo,

Wij hebben een kruising tinker/fries gehad, die deed hetzelfde, maar reed bijvoorbeeld geweldig in galop als je er eenmaal op wist te komen.
Ook trok hij als je er pas op zat zijn staart als een bang hondje tussen zijn benen, uiteindelijk bleek dat het paard Ataxie had.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:45

RT-P -> OPG omdat het leren stilstaan naast het paard gebeurt.

jansen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:47

heb ik ook gehad met mn tinker, als iemand mij een voetje geeft vind ij het niet erg. in mn eentje doe ik het ook met een krukje.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:49

Mm heb dit ook gehad met mn vorige schimmelpony alleen als mn vader hem dan vasthield ging het wel goed en hoe langer we oefenden hoe beter het ging. Ik merkte ook dat hoe meer hij me ging vertrouwen hoe braver hij stond. Ik weet niet precies waarom je Tinker dit doet? Mijn pony ging helemaal de staart tussen de benen drukken en den kont aanspannen. Weet niet of joue dit ook doet? Dan lijkt het me een kwestie van vertrouwen opbouwen

jackyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 18:54

@Ariebren ja hij doet dit ook als ik op z'n bloote rug wil . ik heb me teugels vrij stil en als hij wil gaan lopen neem ik ze een beetje terug , ik probeer niet te hard aan z'n mond te trekken en praat altijd(hij moet leren om op stem te lopen voorals hij voor de kar gaat als hij het goed doet beloon ik hem heel goed ,hij moet inderdaad naar achter toe als hij n aar voor loopt . en ik word er afentoe echt boos om en dan word ik wel streng voor hem .

@Idzarda inderdaad als je er eenmaal op zit rijd hij super en met afstappen ook geen problemen , maar hij heeft geen last van dat hij z'n staart in trekt/tussen z'n benen doen . en je ziet dat als je hem rijd dat hij er wel plezier in heeft en alles wat hij leerd doet hij supper , alleen het opstappen laat hij niet toe.

jackyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 18:59

@jansen123 nee als iemand me een voetje geeft doet hij dit ook dat hebben we ook geprobeert zonder zadel ,en de eigenaar is een best wel stevige boer en die houd hem ook niet stil hij gaat gewoon door
@Carolaaxxxx met het vertrouwen lijkt het me wel goed te zitten ik mag alles bij hem doen (behalve opstappen) en hij loopt zonder touw achter me aan , ook in de wei komt hij op me af gelopen en met longeren en grondwerk eigelijk nooit echt problemen . en met buiten lopen gaat het ook goed .
hij heeft ook geen rede om moeilijk te doen qua lang rijden of moeilijk werk , als ik hem rijd is het maar een half uur tot 3 kwartier en het is voornamelijk flink doorstappen en draven , hij zweet ook bijna nooit na het rijden en vind aandacht heerlijk
Laatst bijgewerkt door jackyyy op 19-10-12 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:03

jackyyy schreef:
@Ariebren ja hij doet dit ook als ik op z'n bloote rug wil . ik heb me teugels vrij stil en als hij wil gaan lopen neem ik ze een beetje terug , ik probeer niet te hard aan z'n mond te trekken en praat altijd(hij moet leren om op stem te lopen voorals hij voor de kar gaat als hij het goed doet beloon ik hem heel goed ,hij moet inderdaad naar achter toe als hij n aar voor loopt . en ik word er afentoe echt boos om en dan word ik wel streng voor hem .

@Idzarda inderdaad als je er eenmaal op zit rijd hij super en met afstappen ook geen problemen , maar hij heeft geen last van dat hij z'n staart in trekt/tussen z'n benen doen . en je ziet dat als je hem rijd dat hij er wel plezier in heeft en alles wat hij leerd doet hij supper , alleen het opstappen laat hij niet toe.

Juist het belonen moet je mee stoppen.

Een paard in een kudde paarden belonen elkaar niet.

De enige beloning die paarden kennen onder elkaar is elkaar met rust laten.

jackyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 19:10

@Ariebren hoe moet ik hem anders laten weten of hij het goed doet of niet ? hij is nog maar jong en als ik hem bijvoorbeeld ene snoepje geef blijft hij eten vragen en dat is heel vervelend . dus hoe moet ik hem dan laten weten dat hij het goed doet?

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:12

edit: misschien even naar het paardje zn rug laten kijken.

edit edit(lol) : een snoepje vindt ik persoonlijk geen beloning. misschien voor soms maar zeker niet in dit geval ik zou mijn stem en mijn lichaamstaal gebruiken.

jackyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 19:16

@riekie15 ja er zit wel wat in hij moet het gewoon leren , en meestal probeer ik ook net zolang tot het een x wel lukt maar hij draait al weg met ze kont voordat ik zelf op dat krukje sta , en steeds het krukje verplaasten helpt ook niet echt, en hij krijgt ook geen snoepjes als beloning hoor , anders is hij over een maand moddervet hij krijgt net een beetje spieren.
en hij moet wel een nieuw zadel maar de eigenaar die is daar een beetje moeilijk mee , het zadel is inprensiepe een haflinger zadel dus het gaat nog net met de groote .
ik heb het al vaker gezegt tegen de eigenaar en aiden (het paard ) krijgt morgen eindelijk een nieuw hoofdstel waar ik al vanaf het begin om heb gevraagt dus ik ben daar al heel blij mee en ik longeer hem vaak omdat mij het zadel niet super lijkt te liggen dus hij loopt ook maar 1 of 2x per week onder het zadel

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:22

Niet meer belonen en stug weer op zijn plek terug zetten als hij weg draait of achteruit loopt. Iedere pas opzij of terug is minimaal 1 pas vooruit en weer op de plek waar je 'm in eerste instantie hebt laten stil staan. Grote kans dat je de eerste paar keren alsnog er niet opkomt maar als je dit maar lang genoeg volhoudt leert hij wel dat hij moet stil staan ongeacht wat jij doet.
En pas belonen (klopje op zijn hals en met je stem) als je er op zit met je beide voeten in de beugels.

jackyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 19:26

@flettie ik beloon hem ook alleen met stem en klopjes op z'n hals ., en hij loopt meestal vooruit en dan moet hij idd weer gaan staan op de plek waar ik hem als eerste heb neergezet en met draaien als ik op een krukje sta doet hij alleen met z'n kont . dus ik moet eloke x omlopen en hem terug duwen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:31

En toch stug vol blijven houden ;)
Mijn jongste merrie deed dat ook in het begin nadat ik zo ver was om met haar alleen bezig te zijn. Met zadelmak maken en inrijden had ik altijd hulp die haar vast hield tijdens het opstijgen maar ja op een gegeven moment moet je het toch alleen doen.
Mijn merrie draaide ook haar kont steeds weg en liep naar voren of naar achteren en altijd net als je je voet half in de beugel had := Ik heb gewoon stug volgehouden en haar steeds weer op d'r plek terug gezet.
Als hij steeds zijn kont omdraait kun je ook steeds stug weer het krukje naast hem neerzetten en stoïcijns doorgaan met opstijgen, dat is iets minder omslachtig dan hem steeds aan de andere kant weer op zijn plek terug te duwen :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:33

Ik ga mee met flettie. Met briesje precies zo'n pweriode meegemaakt, die ging bij d evorige trainer steigeren als je probeerde op te stijgen.

Eerst gewend aan het trapje naast hem. Als hij een paar pasjes verzette, ging het trapje mee, als hij weg liep of draaide, zette hem weer bij het trapje dus uiteindelijk kreeg hij door dat het geen zin had. Hier besteedde ik alle tijd aan, ik ging er dan NIET OP en deed ook geen poging toe.
Pas toen die stap bevestigd was en hij snapte dat hij naast het trapje moest blijven, ging ik op het trapje staan. En er weer af. En er weer op en er weer af.
Als dat goed ging, 1 voet in de stijbeugel.
Ging hij lopen, weer er af, weer bij het trapje zetten, weer op en af trapje etc.
Volgens de stap, over de rug leunen, volgende stap been er over.

Ik had geen hulp en het is prima gelukt. Ik deed het trouwens met een hangende teugel omdat hij zo bang is om in de mond getrokken te worden. Stilstaan moeten ze niet alleen kunnen met een strakke teugel.
Het heeft een paar weken geduurt van de eerste stap (braaf naast het trapje blijven staan) tot dat ik op kon stijgen, maar toen was het wel meteen blijvend goed. Ik kan ook van de grond opstappen, hoewel hij dan soms wel eerste even draait.

Dus, besteed eens een week of wat aan niet rijden maar trainen voor stilstaan bij het opstapje.
En nooit een stap verder voordat het de vorige er goed in zit!

Je hebt er je hele leven lang plezier van, het is de moeite waard.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 19-10-12 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

jackyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 19:33

@flettie nou dankje voor de goede tip ga het zeker proberen morgen ( en die dagen daarna ) en hopen dat het vooruitgang boekt !;)

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:37

dit probleem herken ik
deze methode heeft nog altijd gewerkt, bij verschillende pony's:

in de een rijbak / rijhal heeft een paard alle ruimte om te draaien / weg te rennen enz.
als je nou eens begint met oefenen in een kleinere ruimte, zoals de stal.
daarin kan hij in ieder geval minder draaien.

dan kun je beginnen met het aanraken van het zadel, kloppen op het zadel, schudden met het zadel, beugels laten bungelen, ...verzin maar wat.
na een tijdje zal het paard daar aan gewend zijn en daar mag je hem dan ook voor belonen.
probeer alles steeds meer uit te breiden tot je je voet in de beugel mag zetten, en over het zadel mag hangen. hoe hij daar ook op reageert; gewoon over het zadel blijven hangen.
als hij dat goed vind kun je er voorzichtig op gaan zitten en wegstappen.

(je kunt er ook voor kiezen om NIET eerst over het zadel te hangen, maar meteen te gaan zitten. hierdoor heb je wel meer kans dat hij er vandoor schiet maar dat verschilt per paard)

verder moet je een (jong) paard inderdaad voor ALLES wat hij spannend vind of voor het eerst doet, maar toch doet belonen. dat hoeft niet altijd met snoepjes ofzo hoor.
jij vindt het ook fijn als er tegen je gezegd wordt dat je iets goed hebt gedaan, dat werkt motiverend.

ik hoop echt dat je hier iets mee kunt, ik weet hoe vervelend dit probleem is.
als er iets niet duidelijk is, vraag maar .

Groetjes.

jackyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 19:40

@Lusitana ja maar ik heb het geluk dat hij niet stijgerd en ik zal het zeker stapje voor stapje doen .
maar kan ik hem aan de longe laten lopen en daarvoor ook nog oefenen met opstappen ? want als hij niet loopt dan is het de volgende dag echt een stuiterbal en heel erg irritand ./ en ik heb nog een vriendin die hem ook verzorgt en die vind hem een soort van eng als hij drukker is hij heeft mij namelijk tijdens het logeren een x best hard onderuit gertokken (hij heeft daarvoor wel echt zware straf gehad ) maar omdat zei al niet zo veel met hem durft heb ik liever dat hij wel loopt de dag voordat zij met hem aan de gang gaat .

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:41

Gewoon een keer flink op de donder geven!
Is natuurlijk wel handig trucje van je paard om niet te hoeven rijden ;)
Probeer eerst dat eens! mocht hij onder het rijden ook vervelend doen als ik bokken, hals in schudden enz.
dat kan het nog wel eens medisch zijn, maar aangezien het een paard van 4 is....

Hup tegen te muur en stil staan! niet luisten is gewoon x een tik! klinkt hard maar
anders kan je er nooit op. staat hij stil, belonen *\o/*

EDIT: is het paard nu eigenlijk al ingereden of niet? Zo niet dan is het nog al wiedes haha.
in dat geval gewoon opnieuw proberen, en opnieuw proberen. Maar ook dan, stil staan is stil staan!

jackyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 19:45

@Roontje_ hij is alles al wel gewent en ik heb er ook al vaker op gereden , maar dan was het echt een hele snelle actie van er gelijk opspringen , meestal schikt hij daarvan maar het lukte toen niet anders . maar ik heb toch liever dat ik er rustig op kan gaan zitten , en in stal is hij heel druk en vind hij alles spannend dus het lijkt me niet slim om het daarin te oefenen . hij houd dan geen rekening met je , heel vervelend maar dat is hij nu aan het afleren