Wanneer is je paard een sportpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Wanneer is je paard een sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 14:51

Naar aanleiding van dit topic, volgende er een kleine discussie:
[VSW] Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Zo werd er namelijk doro sommige gezegd dat een sportpaard een paard was dat veel getraind werd(min. 4x in de week) goed in zijn vacht zat(dus geen beertjesvacht) en minimaal Z liep.
Een ander vond een paard met een beertjesvacht en in de dressuursport werd uitgebracht al een sportpaard.
Een ander reageerde daar weer op dat een paard met een beertjesvacht gewoon niet in de wedstrijdsport thuishoorde en gewoon geschoren moest worden.
Nu vraag ik me af, wanneer kan een paard een sportpaard genoemd worden? Hoe denk de bokkers hierover?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:56

Ik vindt een paard een sportpaard als het in de sport uitgebracht wordt en minimaal 4-5 keer per week intensief daarvoor getraind wordt.

Verder vind ik paarden die speciaal voor de sport gefokt worden ook sportpaarden, ook al worden ze niet getraind of uitgebracht. :)
Laatst bijgewerkt door Lante op 19-10-12 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:57

Ik vind het een sportpaard als er 5 à 6 keer in de week wedstrijdgericht getraind wordt en daarbij ook minstens 2 keer in de maand op wedstrijd wordt uitgebracht.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:58

Hmmm, ik weet het niet. Ik denk dat die vraag net zo lastig is als: wanneer ben je een sporter :P
Ik ben het wel met de Lante's reactie eens :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:59

vuurneon schreef:
Ik vind het een sportpaard als er 5 à 6 keer in de week wedstrijdgericht getraind wordt en daarbij ook minstens 2 keer in de maand op wedstrijd wordt uitgebracht.

En die dus nooit een maandje/paar maanden doorgetraind worden thuis of 6 weken de wei op gaan tussendoor? Phoeh... Arme paarden!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:01

Lante schreef:
vuurneon schreef:

En die dus nooit een maandje/paar maanden doorgetraind worden thuis of 6 weken de wei op gaan tussendoor? Phoeh... Arme paarden!

Waarom een arm paard? 5 à 6 keer per week trainen betekend dat ze prima 23 uur op het land kunnen staan per dag. En als dat maandje rust betekend dat de prestatie verbeterd wordt prima natuurlijk.

miss_lizje

Re: Wanneer is je paard een sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:05

Ik vind een paard een sportpaard wanneer je doelbewust traint voor wedstrijden en niet alleen voor onderhoud van de spieren.
Mijn paard train ik voor wedstrijden, maar ook niet elke dag. Voor zijn geestelijke gezondheid is afwisseling heel belangrijk. Een buitenritje maken, een keertje springen of aan het halster werken horen er ook gewoon bij.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:07

Sportpaard is een paard wat gekocht is als doel voor de sport :+
Nee alle gekheid op een stokje. Denk dat elk paard wat dressuurmatig/springt meerdere keren per week wel een sportpaard genoemd kan worden.
Daarvoor vind ik wedstrijden een bijkomstigheid, je moet er maar zin in hebben :D

@ Miss_Lizje; Ik vind mijn paard wel een sportpaard, maar ik train niet bewust alleen voor wedstrijden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:08

Het lichaam moet ook kans krijgen om te herstellen van een intensieve training, juist in die herstelfase ontstaat de meeste spieropbouw.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:09

Voor mij is een sportpaard een paard dat regelmatig intensief getraind wordt en dat heeft weinig met het niveau te maken een conditietraining is absoluut geen Z niveau maar kan zwaarder zijn dan een training op Z niveau. Alsof een Z springpaard dagelijks 1.50m springt.

Ik vind ook niet dat een paard daadwerkelijk op wedstrijd moet om een sportpaard te kunnen zijn. Ik heb mijn paard een hele winter door dressuurmatig getraind EN voor de hardrennen. gedurende deze 3-4 maanden is ze 5-6x/week gereden geweest en soms zelfs 2x/dag. Ze heeft nooit de renbaan gehaald en maar 3x een proefje gelopen, maar imo was ze een echt sportpaard. op training hebben we haar grenzen verlegd totdat een blessure roet in het eten gooide.
Al die tijd heeft ze minimaal 6u op het land gestaan. Ze was wel geschoren, omdat ze ondanks het feit dat ze een EV is, een echte teddyvacht krijgt.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:10

Lante schreef:
Het lichaam moet ook kans krijgen om te herstellen van een intensieve training, juist in die herstelfase ontstaat de meeste spieropbouw.

Daarom train ik de ene dag net van fanatieker als de volgende.
Als ik 1 dag flink getraind heb met mn paard, zal ik de volgende dag lekker ontspannen wat rijden, niet te veel vragen, gewoon lekker loswerken en weer uitstappen :).

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:18

een sportpaard is naar mijn inziens een warmbloedpaard, die kwaliteit heeft om op minimaal M niveau goed te presteren. en of er nou een dikke vacht op zit of niet, vind ik daar niet toe doen. als hij maar presteert.
al is het inet handig in de winter ivm opdrogen na inspanning...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:27

enomis123 schreef:
een sportpaard is naar mijn inziens een warmbloedpaard, die kwaliteit heeft om op minimaal M niveau goed te presteren. en of er nou een dikke vacht op zit of niet, vind ik daar niet toe doen. als hij maar presteert.
al is het inet handig in de winter ivm opdrogen na inspanning...

Of je doet het een erom maar vind het een beetje een rare uitpraak.

Wat ik een sport paard vind: Een paard wat Intensief getraind wordt om uit te blinken in een tak van de paardensport en dus gericht getraind wordt.
En geregeld wordt uitgebracht op wedstrijd.(piek prestaties)

En er zijn meerdere takken van de paardensport in wedstrijd verband waarbij conditie en fitheid en prestatie bij komt kijken dan alleen Dressuur/Springen/SGW en Mennen :+

Endurance is ook echt een top sport waarbij je paard echt wel fit moet hebben om te presteren.
Western
Ren en Draf sport

En zo zijn er echt nog meer sporten binnen de paarden.

Dus ongeacht het ras om even op de bovenste uitspraak te reageren :+

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:28

Sportpaard vind ik een paard dat sport beoefent en daar regelmatig voor moet trainen om dit lichamelijk en geestelijk aan te kunnen , endurance, L of hoger bij engels rijden etc.
Of een paard een lelijke vacht heeft, heeft daar weinig mee te maken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:36

Sportpaarden vind ik paarden die voor de sport zijn gefokt en paarden die ook daadwerkelijk in de sport worden uitgebracht of opgeleid worden hiervoor. (:

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:38

Over het algemeen zijn sportpaarden de paarden van mensen die zichzelf sportruiter noemen. Het paard zelf is eigenlijk gewoon een paard mocht je het aan hem vragen ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:41

Mijn paard is spring gefokt, heeft een heel mooie bouw, veel spieren, gespierde nek. Vind ik een sportpaard :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:45

Die van mij loopt ZZ dressuur en ZZ vaardigheid.

Maar loopt 24/7 buiten, in een raar modelletje geschoren, word gemiddeld 2x in de week serieus getraind (en is de andere dagen beginners/kinder-pony) en meet slechts 100 cm.

Kwa prestaties dus zeker wel een sport 'paard'. Maar hoe ze gehouden word meer recreatie pony.

Andere loopt M dressuur en M vaardigheid, word het zelfde getraind en gehouden, is alleen nog niet geschoren en loopt dus ook zonder deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:45

Dan even een vergelijking voor sommige die vinden dat een sportpaard daar moet op gefokt worden. Kijk naar tinker Bonny. Of die stoere tinkerhengst die Z loopt. Beide hebben al aardig wat gepresteerd en zijn in mijn ogen een sport paard of pony. Maar voor jullie dan niet, omdat ze, ongeacht de resultaten, gewoon een tinker zijn?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 16:55

Ik zie het ook dat wanneer een paard 4 a 5 x in de week getraind word en resultaten boekt, een sportpaard. Of het nu een tinker shetlander of KWPN is.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:06

DeMolenhoek schreef:
Dan even een vergelijking voor sommige die vinden dat een sportpaard daar moet op gefokt worden. Kijk naar tinker Bonny. Of die stoere tinkerhengst die Z loopt. Beide hebben al aardig wat gepresteerd en zijn in mijn ogen een sport paard of pony. Maar voor jullie dan niet, omdat ze, ongeacht de resultaten, gewoon een tinker zijn?

Nee helaas daar moet je volgens sommigen toch echt een erop gefokt warmbloed voor zijn...Liefst toch KWPN :+

Een Tinker die Z loopt blijft een recreatie pony;)
Een Arabier die 160 KM Loopt blijft een Sier paardje :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:09

Spijtig dat de gedachte van vele mensen zo is. Ik zie liever een correct gebouwde tinker, haf, fjord, trekpaard die fijn dressuurmatig lopen en presteren, dan een lelijke kwpn'er die toevallig de afstamming heeft.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:15

DeMolenhoek schreef:
Spijtig dat de gedachte van vele mensen zo is. Ik zie liever een correct gebouwde tinker, haf, fjord, trekpaard die fijn dressuurmatig lopen en presteren, dan een lelijke kwpn'er die toevallig de afstamming heeft.

Zo werd er ooit tegen mijn gezegd toen er een nieuw paard(KWPN) werd uitgeladen voor de verkoop op stal:

Joh Jes is dat niks voor je voor erbij kan je lekker wedstrijden rijden.
Ik nee hoezo die van mij heeft toch ook 4 benen een hoofd en een staart(GGK AV Hengst)

Meestal trek ik me schouders op men weet toch niet waarover ze praten...

Endlessly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:21

miss_lizje schreef:
Ik vind een paard een sportpaard wanneer je doelbewust traint voor wedstrijden en niet alleen voor onderhoud van de spieren.
Mijn paard train ik voor wedstrijden, maar ook niet elke dag. Voor zijn geestelijke gezondheid is afwisseling heel belangrijk. Een buitenritje maken, een keertje springen of aan het halster werken horen er ook gewoon bij.

Hier ben ik het mee eens.

Als je een sportpaard hebt bekend dat voor mij niet dat je 4 a 5 keer in de week moet trainen, maar dat als je traint, je het doet voor wedstrijden.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 17:22

Dus eigenlijk wedstrijdgericht ;)