Rijd jij met of zonder cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Reusje97

Rijd jij met of zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 21:35

Hoi allemaal,
Mijn mening is rijdt alsjeblieft met cap! Je paard kan nog zo lief, mak, gehoorzaam zijn. Een onverwacht geluid, kan ervoor zorgen dat jij op de grond terecht kan komen en soms helemaal verkeerd!! Waarom ik voor, met cap rijden, ben:

Een vriendin van mij is een hele tijd geleden zonder cap op het paard gestapt van een vriendin, want zij had gezegd dat het een rustige was. Ze stapte op en terwijl ze opstapte kwam er een dikke tak naar beneden vallen, op ongeveer 8 meter van haar vandaan. Het paard schrok en zette het op een sprintje terwijl zij nog in een stijgbeugel hing. Ze klom in het zadel voor zover dat nog ging, maar het paard was niet rustig te krijgen. Het paard gleed uit door de natte grond (in de herfst). Mijn vriendin viel half op haar hoofd en maakte hele rare bewegingen. Het paard lag op de grond maar had een heel klein schaafwondje op de neus, wat na een week alweer weg was. Maar mijn vriendin lag op de grond, ik was in shock. Nog nooit ben ik zo hard geschrokken.. Ze had gelukkig niks met haar hoofd, maar sindsdien rijdt ze wel met cap. Dat heeft ze daarvoor amper gedaan.
Ik heb door haar leren rijden, dus reed af en toe ook gewoon zonder cap, maar ik heb hierdoor geleerd dat als je op je paard stapt, erop zit of eraf stapt, heb alsjeblieft je cap op!!

Ik zou daarom het erg leuk vinden om te horen wie wel en wie niet met cap rijden. Natuurlijk ben ik niet tegen zonder cap rijden, ik heb dat zelf ook gedaan. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig!! Vertel er ook bij waarom je dat wel of niet doet!

Dankjewel en groetjes Veerle /3 !!

flettie

Re: Rijd jij met of zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:39

Altijd met omdat ik er gemiddeld 1 keer per jaar nog wel eens naast wil gaan liggen.

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:43

Altijd, m'n moeder doet me wat als ik het niet doe en ik vind het zelf ook wel een veilig gevoel :j.
Heb d'r ook ooit onder gelegen, paardje struikelde bijna over me en hield zichzelf net aan overeind, liep over me heen.
Dacht echt: ohoh, ik ben er geweest := Moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ik geen cap op had, die hoeven komen nog hard aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:44

altijd met, ga er wel eens perongeluk zonder op zitten, maar voelt toch altijd kaal en niet veilig haha :+

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:46

ik geef toe dat ik vroeger wel eens zonder cap reed maar nu ik kinderen heb en ouder word, ben ik me ook veel meer bewust van de gevaren die er zijn als je geen cap draagt!

leanneXXnona

eigenlijk zonder op mn eigen,
op andere paarden altijd met,

Ludique96

Laatst bijgewerkt door Ludique96 op 17-10-12 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:47

In de bak zonder, op zand vallen kan volgens mij niet kwaad voor je hoofd,
je nek kan je altijd breken, doet een cap niks voor haha..

Buiten wel altijd met cap, met je hoofd op de stenen kan wel gevaarlijk zijn!!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:50

ellehcir schreef:

Ja kan toch ook met je hoofd tegen de bak rand aan vallen? Of als je paard een trap naar achter geeft terwijl jij net van je paard valt?

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:51

Bij de manegelessen is een cap verplicht en toen had ik hem natuurlijk ook altijd op. Daarbuiten had ik alleen eens een cap op als ik op een paard stapte wat nog maar 1x onder het zadel was geweest. Dan voelde ik ongeveer wel aan of het veilig was en liet ik de cap weer weg. Heb ook nooit problemen gehad.

Toen ik mijn huidige paard kocht, 3.5 jarige merrie, heb ik mezelf beloofd om altijd een cap op te zetten. Ik heb haar zelf ingereden, en ben er maanden later 1 keer afgevallen (maar heel zachtjes) en niet op mijn hoofd. Desondanks is het nu wel een gewoonte geworden en blijf ik met cap rijden. Heeeel soms stap ik op zonder cap of doe ik hem met uitstappen even af (warm!). Maar ik vind het goed van mezelf dat ik hem op heb, want ja, je kunt je zeer lelijk bezeren als je een klap op je hoofd krijgt (van paard, omheining, verzin het)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:51

Altijd met, tja ben het al zo gewend v.a. jongs af aan toen ik begon met rijden. Daarnaast loop ik door het veel met jonge paarden werken een groter risico om er af te vallen, maar met mijn eigen heb ik uit gewoonte ook altijd mijn cap op. Denk er niet eens bij na eigenlijk. :P

Ik ben ook een voorstander van met cap rijden maar als mensen zonder willen rijden om wat voor reden dan ook moeten ze zelf weten. Ga daar geen preek over voeren, eigen keuze en eigen risico. Alleen als anderen op mijn paard stappen zeg ik altijd wel dat ze cap op moeten, tja niemand die erover zeurde ofzo iedereen vind t vanzelf sprekend. :j

Ohh ik lieg trouwens, heb misschien 2x zonder cap op een paard gezeten waarvan 1x voor de foto's op een oude vzpony toen ik nog best jong was en 1x paard uitstappen op cc voor iemand anders. Tja, t voelt toch als niet kloppend / raar / kaal, nee ik zet altijd mijn eierdoppie op! ^) :D

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:53

Ludique96 schreef:
ellehcir schreef:

Ja kan toch ook met je hoofd tegen de bak rand aan vallen? Of als je paard een trap naar achter geeft terwijl jij net van je paard valt?

Heb geen bak rand, dat scheelt.. En als mijn paard tegen mn hoofd zou trappen,
zou een cap het ook niet minder maken haha.. maar als je idd zo'n houten bakrand
hebt kan je ook lelijk met je hoofd vallen!!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:53

Ik rijd altijd met cap! (Maar natuurlijk heb ik er ook wel eens zonder op gezeten, maar nooit lang, dat voelde niet goed).. Als ik verwacht dat er wat mis kan gaan ook met bodyprotector. Twee jaar terug van een paard gevallen dat ik aan het inrijden was, niet eens heel hard, maar heeeeel verkeerd terecht gekomen. Gevolg is da ik heel mijn leven heb moeten aanpassen.. Ze kunnen niet echt iets vinden, maar heb wel elke dag pijn in mijn rug. Slik minimaal 2x per dag medicijnen en kan niet meer alles.. Loop nu oook op het revalidatiecentrum rond in de hoop dat het daardoor wat beter gaat.
En dit was alleen al door een banketstaaf valletje waarbij ik op mn heup terecht kwam, laat staan als ik op mijn hoofd was gevallen (én geen cap had gedragen).. Een gebroken arm of iets doet zeer, maar zo iets belangrijks als je hersenen, beschadigen... Moet er niet aan denken..

Ik ben er 4 jaar geleden trouwens ook vnaf gevallen, en toen raakte de pony me boven me wenkbrauw, gevolg was 8 hechtingen.. Blij dat ik mn cap op had want het scheelde toch weer wat..

Ik vind wel dat iedereen het zelf moet weten, het is je eigen verantwoording, maar toch kan ik het niet laten mensen (vooral jongeren) erop te wijzen..
Laatst bijgewerkt door Saintelette op 17-10-12 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:54

_Marinke_ schreef:
Altijd met, tja ben het al zo gewend v.a. jongs af aan toen ik begon met rijden. Daarnaast loop ik door het veel met jonge paarden werken een groter risico om er af te vallen, maar met mijn eigen heb ik uit gewoonte ook altijd mijn cap op. Denk er niet eens bij na eigenlijk. :P

Ik ben ook een voorstander van met cap rijden maar als mensen zonder willen rijden om wat voor reden dan ook moeten ze zelf weten. Ga daar geen preek over voeren, eigen keuze en eigen risico. Alleen als anderen op mijn paard stappen zeg ik altijd wel dat ze cap op moeten, tja niemand die erover zeurde ofzo iedereen vind t vanzelf sprekend. :j

Ohh ik lieg trouwens, heb misschien 2x zonder cap op een paard gezeten waarvan 1x voor de foto's op een oude vzpony toen ik nog best jong was en 1x paard uitstappen op cc voor iemand anders. Tja, t voelt toch als niet kloppend / raar / kaal, nee ik zet altijd mijn eierdoppie op! ^) :D
\

Ik laat anders ook altijd met cap op mn paard rijden, gewoon omdat het goed is het
aan te leren en ik geen eventueel boze ouder wil haha..

Ik zelf draag geen cap, omdat ik er niet tegen kan, krijg heel erg uitslag op mn hoofd
ervan, echt een drama.. Zelfde met mn scooter helm..

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:57

Misschien een beetje vreemd nu ik er over nadenk, maar op mn haf die ik zelf gefokt en ingereden heb zonder. Die is nu 11, maar we hebben sinds vorig jaar er een fries bij en dan heb ik altijd een cap op...

nummer13

Vroeger reed ik eerlijk gezegd zonder cap (geen groene paarden)
Maar sinds er enige tijd terug bij ons in de regio verschillende gewonden/doden waren waarbij het letsel mede veroorzaakt werd doordat er geen cap werd gedragen, rijdt ik nu altijd alleen nog met cap.
Je leeft maar een keer...

Dahlia

leanneXXnona schreef:
eigenlijk zonder op mn eigen,
op andere paarden altijd met,

Dit vind ik altijd zo grappig..
Want je eigen paard kan niet struikelen, en samen ten val komen met jou? ;)

Ik rij altijd met cap.

De enige uitzondering zal zijn, als we gaan trouwen wil ik graag standfoto's, in mn trouwjurk op m'n paard. Dan vind ik het niet mooi om er een cap bij op te hebben.
Ja, ook dan kan er wat gebeuren, maar dat is dan het hele kleine risico wat ik neem.. Maar dit zullen de enigste paar minuten zijn, haha.

HieperdiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:00

[/quote]
Ja kan toch ook met je hoofd tegen de bak rand aan vallen? Of als je paard een trap naar achter geeft terwijl jij net van je paard valt?[/quote]

zou een cap het ook niet minder maken haha.. maar als je idd zo'n houten bakrand
hebt kan je ook lelijk met je hoofd vallen!![/quote]

ofterwel je bent gewoon mega dom :')
tuurlijk maakt dat verschil ff serieus..
echt heel dom :')

HieperdiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:00

[/quote]
Ja kan toch ook met je hoofd tegen de bak rand aan vallen? Of als je paard een trap naar achter geeft terwijl jij net van je paard valt?[/quote]

echt heel dom :')

Nonnie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:01

Altijd met cap. Ook al is mn paardje nog zo rustig. Je weet maar nooit.

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:01

Met en zonder .
Met cap kan er nog genoeg fout gaan.
Als ik een jong paard rij en ik weet dat ik die dag iets nieuws of engs ga doen zet ik hem op .
Maar op het zelfde paard ga ik wel stappen met halster erop het water in omdat hij dit al helemaal kent .

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:02

altijd op. Een vriendin van mij rijdt soms zonder omdat ze hem vergeet, haar paard moet maar iets op zij springen en dan is ze toch krampachtig want ja dan heb je geen cap op. Ik rij dus met, niet alleen omdat ik m'n hoofd heel wil houden maar me ook zeker wil voelen met rijden, want dan rij je pas op je best.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:06

echt heel dom :')[/quote]

Heel er aardig ook.. :n

En weetje, ik zou eerlijk gezegt dan liever gelijk een goede
trap tegn mn hoofd krijgen, dan in coma liggen of erger..
Dan geniet je volgens mij ook niet.. Ik wil niet heel mn leven
verlamd zijn of dergelijke..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:08

ellehcir schreef:

echt heel dom :')[/quote]

Heel er aardig ook.. :n

En weetje, ik zou eerlijk gezegt dan liever gelijk een goede
trap tegn mn hoofd krijgen, dan in coma liggen of erger..
Dan geniet je volgens mij ook niet.. Ik wil niet heel mn leven
verlamd zijn of dergelijke..[/quote]

juistum, dus zet gewoon je cap op, dan is de kans dat je verlamd raakt vele malen kleiner...

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:11

Ik heb ook altijd een cap op!