Paardenpaspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cheliz

Paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 17:11

Hallo,

Ik heb een vraagje mijn pensionhouder heeft na de inenting van mijn paarden de paspoorten nog.
Hun wilde daar kopeen van maken maar dat is al een paar dagen geleden.
Intussen heb ik al 2x om de paspoorten gevraagd en niet gehad.
Hun antwoord was dat ze inprincipe de paspoorten op stal moeten hebben omdat ze die moeten overleggen als er controle komt.
Echter krijg ik er een naar gevoel van.
Wel ben ik weleens te laat geweest met betaling maar heb wel altijd betaald.
Maar heb dan ook klusjes voor hun gedaan op stal om te compeseren.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Groetjes

moyra

Re: Paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:13

Het is inderdaad zo dat het paspoort eigenlijk op stal/bij de stalhouder hoort.
Een paspoort is geen eigendom bewijs en hoort (eigenlijk) ten alle tijden bij het paard te blijven.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:21

moyra schreef:
Een paspoort is geen eigendom bewijs en hoort (eigenlijk) ten alle tijden bij het paard te blijven.

Dat geloof ik best.
Heb echter nog nooit meegemaakt dat een staleigenaar de paspoorten van mijn paarden wilde.

cheliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 18:58

Ik vind het een beetje vreemd dat deze er nu om vraagt.
Is voor mij ook de eerste keer dat dit gebeurd.
Maar mijn naam en adres gegevens staan erop nu zouden ze hun evt ook op hun kunnen zetten.
Als er dan wat gebeurd!!!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:00

loempia93 schreef:
moyra schreef:

Dat geloof ik best.
Heb echter nog nooit meegemaakt dat een staleigenaar de paspoorten van mijn paarden wilde.

Ik heb zelfs meegemaakt dat een staleigenaar een kopie van het paspoort of stambook papier wilde omdat er eerder eens iemand had gestaan met een paard dat van eigenaar ontvreemd was. Zo kon de staleigenaar weer leggen dat ik als huurder bij hem de eigenaar ben van het paard.

cheliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 11:15

Ze gingen nu ook kopieen maken van de paspoorten.
Maar ze liggen eral sinds vorige week en ik heb er al 2x om gevraagd.
En als ik erom vraag krijg ik te horen dat ze nog steeds kopieen moeten maken.
Zolang duurt dat niet lijkt mij.
Maar ik ben blij te horen dat het ''normaal'' is.
En dat ik zeker niet de enigste ben.
Maar blijf het wel in de gaten houden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:19

Ik zou gewoon zeggen: dan doe dat nu maar even want ik wil mijn paspoort terug, ik wacht wel even. En ik zou me zeker niet met een kluitje het riet in laten sturen! Het klopt dat de paspoorten officieel op stal moeten zijn maar heb het ook nog nergens mee gemaakt :n Ook al is het geen eigendomsbewijs, ik zou me er ook niet fijn bij voelen!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:38

Je kunt aanbieden om zelf de kopietjes te maken.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:42

Wil net zeggen, vraag hem terug en als je dat nog niet willen ivm de kopietjes gewoon zeggen dat je die dan zelf voor hun maakt.

Ik ga het paspoort ook niet afgeven, hoort bij het paard maar het is mijn paard. Stalhouder heeft telefoonnummer en adres dus mocht het zo zijn kan ik direct komen met het paspoort.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:55

Het is volgens mij inderdaad zo dat paspoorten officieel bij een pensionhouder horen te zijn, al vind ik dit nog steeds eigen keus. Als jij wekelijks met je paard/ pony naar les/wedstrijden gaat met de trailer............mag je wekelijks bij je pensionhouder aan de deur staan om te 'leuren' om je eigen papieren. :o

Ik denk dat hij best met een kopie kan volstaan....... :Y)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:59

linda_arnold schreef:
Het is volgens mij inderdaad zo dat paspoorten officieel bij een pensionhouder horen te zijn, al vind ik dit nog steeds eigen keus. Als jij wekelijks met je paard/ pony naar les/wedstrijden gaat met de trailer............mag je wekelijks bij je pensionhouder aan de deur staan om te 'leuren' om je eigen papieren. :o

ik heb hier nog nooit van gehoord, en op geen van de stallen in mijn omgeving is dit zo.

wat zou de stalhouder moeten doen met het paspoort?,ik denk eerder dat hij het hebben wil als stok achter de deur voor wanbetalers :j
gewoon zeggen dat je pad gaat met je paard en je het nodig hebt,en dan thuis bewaren, maar hij hoort het eigenlijk gewoon te geven als jij daarom vraagt.

ik vind het erg raar.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:42

mirgino schreef:
linda_arnold schreef:

ik heb hier nog nooit van gehoord, en op geen van de stallen in mijn omgeving is dit zo.

wat zou de stalhouder moeten doen met het paspoort?,ik denk eerder dat hij het hebben wil als stok achter de deur voor wanbetalers :j
gewoon zeggen dat je pad gaat met je paard en je het nodig hebt,en dan thuis bewaren, maar hij hoort het eigenlijk gewoon te geven als jij daarom vraagt.

ik vind het erg raar.

Paspoort hoort, zoals eerder gezegd, bij het dier aanwezig te zijn. Mocht de stalhouder om één of andere (vage) reden gecontroleerd worden door inspectie etc dient hij de paspoorten te kunnen overleggen. (Dat is wat mij bij staat).

Mij is er overigens ook nooit naar gevraagd, daarbij zou ik het ook niet afgeven.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:50

Deze Kernpunten zullen waarschijnlijk voor pensionhouders gelden:

• Degene die een paard houdt, of vervoert, of een paard van iemand anders op stal heeft,
wordt beschouwd als de houder van dat paard.

De houder is ervoor verantwoordelijk dat een paard een paspoort heeft en gechipt is.
• In Nederland worden de paspoorten uitgegeven door daartoe gemandateerde instellingen.
Paspoorten van niet-gemandateerde instellingen zijn geen geldige paspoorten conform de
Verordening.
• De houder is strafbaar als het paard geen paspoort heeft en/of niet gechipt is. Ook een
handelaar kan tijdelijk houder zijn.
• Koop nooit een paard zonder een paspoort, verhandel nooit een paard zonder paspoort,
vervoer nooit een paard zonder paspoort.
• Elk paspoort moet voorzien zijn van een hoofdstuk medische behandelingen (hoofdstuk
9). Bij paspoorten, uitgegeven vóór 2004 kan dit hoofdstuk toegevoegd zijn als los, maar
wel afgestempeld, inlegvel. Zonder dit hoofdstuk medische behandelingen is er geen
sprake van een geldig paspoort. Verhandel alleen paarden met een geldig paspoort.
• Alle paarden in Nederland waarvoor een paspoort wordt aangevraagd, worden voorzien
van een chip.
• Een paard is bestemd voor de slacht, tenzij de houder (en/of de dierenarts) in hoofdstuk
IX (medische behandeling) van het paardenpaspoort aangeeft dat het paard niet bestemd
is voor de slacht.
• Het is verboden voor de paardenhouder om zelf aantekeningen of wijzigingen in een paspoort
aan te brengen. Alleen in hoofdstuk IX (medische behandeling) van het paspoort
kan de houder/eigenaar verklaren, dat het paard niet bestemd is voor de slacht.

Bron: PVV

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:11

• De houder is ervoor verantwoordelijk dat een paard een paspoort heeft en gechipt is.
• De houder is strafbaar als het paard geen paspoort heeft en/of niet gechipt is.

Maar er staat niet dat het dat het paspoort bij de houder moet zijn. Er staat dat de houder ervoor zorg moet dragen dat het paard een paspoort heeft en gechipt is.
Wat is de bron PVV?

Ik meende ook dat het paspoort bij de staleigenaar hoort te zijn, ookal zou ik dat zelf dus niet doen. Uit deze tekst blijkt dat niet zo te zijn.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:44

Productschap Vee & Vlees!

De regel die jij uitlicht; De houder is strafbaar als het paard geen paspoort heeft en/of niet gechipt is

Een chip is terplekke te controleren met een 'reader', een paspoort daarentegen kan de pensionklant/eigenaar ook kwijt zijn. Vooral bij grotere stallen is het voor een pension/stal houder niet na te gaan of alle klanten bij 'controle' binnen een geringe tijd het paspoort kunnen 'vinden' en daarnaast ook kunnen 'tonen' (werkende mensen). In de kernpunten staat echter wel dat hij 'bestraft' kan worden wanneer het paard geen paspoort heeft.

Inname of kopiën van paspoorten is denk ik gewoon een voorzorgsmaatregel in 'eigen' belang.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:51

Maar daar is denk ik over te discussiëren want paard heeft een paspoort.
Ik zie niks staan over het tonen van de pas in deze regels van pvv.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:00

AaronYve schreef:
Maar daar is denk ik over te discussiëren want paard heeft een paspoort.
Ik zie niks staan over het tonen van de pas in deze regels van pvv.

Daar heb je een punt :D , daarom DENK ik dat het een voorzorgsmaatregel is van een stalhouder :j

cheliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 12:57

Ok,

Een hoop info allemaal.
Ik vind dat iedereen een punt heeft.
Ik denk ook dat de stalhouder de paspoorten heeft in zijn eigen belang.
De laatste tijd bemoeid hij zich meer over wat ik met mijn paarden doe.
Hun mening is dat ik te weinig doe.( maarja dat bepaal ik zelf).
Doordat soort dingen krijg ik steeds minder zin om er heen te gaan en lijden mijn paarden eronder
Het is niet alleen de paspoorten maar ik blijf het raar vinden en zal er weer om vragen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:09

Maar bij de stalhouder liggen de paspoorten toch ook in huis, de paarden hebben geen tasjes bij zich waar het paspoort inzit, dus of het dan bij jou thuis ligt of bij de staleigenaar.. Als de politie controle komt doen moet je gewoon als eigenaar op kunnen komen draven met het paspoort. Maar dat is alleen mijn mening..

cheliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 13:34

Ik begrijp ook wel dat paarden geen tasjes om hebben met hun paspoort!!!
Daar ging dit hele bericht niet eens om.
Ik wilde alleen weten of het normaal was dat dit gebeurde.
Schijnbaar wel dus!!
En verder heb ik alleen mijn bedenkingen met hoe de stalhouder doet of reageert.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:44

http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=pmmkBsHs ... EcBdBgBVDN
Citaat:
2. Mag ik in plaats van het originele paardenpaspoort ook een kopie daarvan bij mijn paard laten?
Nee, de EU-verordening bepaalt dat het originele paspoort bij het paard moet zijn, ook als het paard niet bij de eigenaar zelf gestald is, maar bijvoorbeeld in een pensionstal. In die gevallen verdient het aanbeveling om schriftelijk vast te leggen op welke datum het paspoort van een bepaald paard is overhandigd aan welke persoon. Zowel degene die het paspoort afgeeft als degene die het in ontvangst neemt ondertekenen deze verklaring.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:06

nou ik geef de mijne echt niet af :n
lijkt me ook erg onhandig als je ineens op pad wil met je paard,de stalhouder moet dan wel 24u op stal zijn om het aan je te geven als je het nodig hebt.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:14

Evelli schreef:
http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=pmmkBsHs ... EcBdBgBVDN
Citaat:
2. Mag ik in plaats van het originele paardenpaspoort ook een kopie daarvan bij mijn paard laten?
Nee, de EU-verordening bepaalt dat het originele paspoort bij het paard moet zijn, ook als het paard niet bij de eigenaar zelf gestald is, maar bijvoorbeeld in een pensionstal. In die gevallen verdient het aanbeveling om schriftelijk vast te leggen op welke datum het paspoort van een bepaald paard is overhandigd aan welke persoon. Zowel degene die het paspoort afgeeft als degene die het in ontvangst neemt ondertekenen deze verklaring.

Dank voor deze link. Ik heb de eu-verordening deels gelezen en daar staat het idd in.
Maar de mijne krijgt de staleigenaar ook niet, vraagt hij gelukkig ook niet om.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:16

Mijn stalhouder liet de keuze aan mij :) maar ga nog wel eens op pad met de pony's en wil niet elke keer om mijn paspoort te hoeven vragen. Bewaar ze thuis wel :)
Kopie zou wat mij betreft geen probleem zijn :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:25

Boer ziet me aankomen (stel hij zou de paspoorten bewaren, ik heb ze zelf).

Zondag ochtend 5 uur.
"Triiiiinnnnnggggg" (aan zijn deurbel en nog op zondag ook)
"Sorry, dat ik zo vroeg ben, maar ik ga op wedstrijd, mag ik mijn paspoort?"
"Mompel mompel mopper mopper mopper, had je dat niet eerder kunnen bedenken?"
"Nee, u bent houder van mijn paard, dus ja, mijn paspoort moest hier vannacht wel overnachten bij het paard."

Die avond.. uur of 6 tijdens het eten.
"Triinnngggggggggggg"
"Eetsmakelijk, goedenavond, ik kwam het paspoort weer terug brengen."
"Oh......."

De maandag
"Triiinnnnnggggg"
"Goeden avond mag ik mijn paspoort ik ga naar les."
"Is goed, hier heb je hem (graait in laatje in de hal)"

De dinsdag
Eerder vrij van het werk, buitenritje maken.
"Triiiiinnnngggggg"
"Goedenavond, mag ik mijn paspoort?"
"(diepe zucht en dan...) Jahhhh....."

Woensdag, ineens spontane actie, ik ga naar heb bos!
"Triiiiiinggggggggggg"
"Triiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnggggggggggggggggggggggg"
"klop klop klop"
"klop klop klop klop klop klop"
Vloek vloek vloek vloek schoorvoetend trailer weer terug zetten op zijn plek, boer niet thuis.

De donderdag.
"Triinnnggggggggg"
"Ja, wat mot je nou weer???"
"Ehhh, mijn paspoort ik les atijd op donderdag???"
"Ja, en hoe laat breng je hem dan terug?"
"Denk rond uur of 11? "
"Ben je gek geworden? Dan lig ik al in bed! Jij ook altijd met dat verrekte paspoort!"

Kortom, mag wel verplichting bij de houder liggen, maar denk dat ik die binnen een week van een bint af kan plukken
als ik daar voor 2 paarden om en om of tegelijk om paspoorten aan moet gaan bellen.
En ja, dat is realistisch, je moet hier de openbare weg op als je wil rijden, dus dan heb ik hem ook nodig.
Kortom, hier heb ik de originelen en boer een copy.
Anders wordt denk ik hier iedereen knettergek, want ik ben ook niet de enigste die er op stal staat die elke dag,
altijd de openbare weg op moet.

Regelgeving is leuk, maar in dit geval volkomen onpraktisch.