paard maakt geen wintervacht aan????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

paard maakt geen wintervacht aan????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 19:01

Hoi bokkers,

Wij hebben een paard en die maakt geen wintervacht aan, nou vraag je je waarschijnlijk af
hoe weet je dat nu al? Omdat zij dit afgelopen winter ook niet heeft gedaan...wij vonden dit erg
vreemd, aangezien ze wel een wintervacht had toen wij haar kochten, maar zij erg slecht door haar vacht
heen kwam. Zij was toen wel ondervoed/verwaardeloosd, het zal daar ook wel gedeeltelijk mee te maken hebben
denk ik, maar nou twijfel ik of we er wel of geen deken op moeten doen, afgelopen winter toen zij geen wintervacht
aan heeft gemaakt heeft zij geen deken gehad, dit omdat wij niet de indruk kregen dat zij het koud had of heeft gehad.

Ze staan wel binnen, met alles dicht...En met meerdere paarden...
Dus wat zouden jullie doen?

Ellen_1990

Re: paard maakt geen wintervacht aan????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:02

Als ze vorig jaar ook geen deken op heeft gehad, zou ik dat dit jaar ook niet doen..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:10

Ik neem aan dat je paard overdag wel buiten staat? Alles dicht bij een stal vol paarden is niet gezond. Er moet wel ventilatie zijn (geen tocht). Maar ik neem aan dat dat er wel is. Ik zou toch kiezen voor een deken als een paard geen vacht aan maakt, al is het maar om de spieren warm te houden en wat bescherming te bieden tegen weersinvloeden. Een dikke vacht beschermt hier tegen wel maar een soort zomervachtje....ik zou er niet op gokken. Zeker niet bij veel regen, harde wind, sneeuw en vorst.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:14

Wat voor paard ( ras ) heb je? Maakt hij echt geen wintervacht aan, dus zie je helemaal geen verschil met de zomervacht of vind jij dat de wintervacht niet dik genoeg is? Net elk paard komt namelijk even dik in de wintervacht. Bovendien hoeveel staat je paard buiten met natuurlijk licht en temperatuur? Ook dit is bepalend hoe dik de vacht wordt aangemaakt.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 19:17

overdag komt ze uiteraard wel buiten. En tuurlijk is er wel wat frisse lucht in de stallen...Maar zoals nu merk je duidelijk het verschil of je in de stallen staat of buiten. Overdag staat overigens alles gewoon open, de stal deuren en is dus gewoon genoeg frisse lucht. Ze krijgen ook genoeg hooi voor de nacht/avond, en anders eet ze haar stro op... Misschien dat dat ook warm houd???

twinducklin: wat voor ras ze is weten we niet, we weten alleen dat ze uit Polen komt. En ze verhaart wel, dus ze zal wel op de een of andere manier wat wintervacht aan maken, maar niet zo dik als ons dravertje doet ( ons andere paard, die nu al een teddybeer lijkt)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:35

ik zou me er niet druk om maken als zij het niet koud lijkt te krijgen. Mijn draver krijgt juist helemaal geen dikke wintervacht, mensen denken dat ze vaak heel dun in de vacht zit maar tegenover haar zomervacht zit ze toch wel aardig in de wintervacht. In de zomer zit zij namelijk ook superkort in de vacht net of ze geschoren is zo kort. Waarschijnlijk gewoon een andere vachtstructuur, want koud heeft ze het niet met haar vacht.

Krist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 01:11

Haha ben maar blij! Ik ben met dekens in de weer om een wintervacht tegen te houden ;) Nee even serieus ik zou gewoon even in de gaten houden of ze regelmatig koud aan voelt als dit het geval is gewoon een dekentje opgooien, is ze lekker warm no problemo ;)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 07:51

ik zal het even in de gaten houden of ze het koud krijgt... Ik ben aan de ene kant wel blij als ze geen deken op hoeft want ze is er echt geen fan van. Je bent er altijd een tijdje mee bezig om bij haar de deken op te krijgen... Dit door haar verleden, dus ik hoop (heel stiekem) dat ze het niet koud krijgt/heeft... Maar anders gaan we toch wel weer het ''gevecht'' aan...

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:35

Bij ons hebben een aantal paarden ook nog een dunne vacht. Wij hebben ze een 200gr op.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:37

Geduld,... komt wel. Die van mij is ook nog behoorlijk glad en staat 24/7 buiten zonder deken, nou ja, wel met een eczeemdeken. Straks gaat het los en moet ik hem gedeeltelijk scheren meestal eind november.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:43

Niet ieder paard wordt een dikke teddybeer 's winters. De mijne (nrps) heeft altijd een vrij korte vacht die vrij glad ligt, ook 's winters, en dan valt het niet op dat die vacht wel veel voller is. Ze staat u voor de 2e winter onder deken, en dan nog is de vacht op haar hals maar iets dikker dan die op haar romp.
Dat een paard langere vacht heeft en daar moeilijk uitkomt, heeft inderdaad, wat je zelf al schreef, te maken met een slechte conditie, het is dus juist een goed teken dat de vacht er nu normaal uit blijft zien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:43

Hier ook 1 zonder wintervacht, enkel wat sprietjes aan de buik.
Je kijkt zo op de huid, zit geen enkele onderhaar onder. Ze verhaard wel, maar het is geen 'winterhaar'.
Vorig jaar lang afgewacht maar toen het paard kreupel stond van de rugpijn toch maar een deken omgedaan. Dit jaar dus direct een deken opgegooid toen ik een overgevoelige reactie op de rug kreeg met poetsen.
Er zijn ook paarden met een dunne wintervacht, dus wacht het gewoon af en handel indien je paard aangeeft dat het nodig is.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:49

Bij mijn paard lijkt het ook alsof ze geen wintervacht krijgt, maar stiekem wordt ze wel iets wolliger/pluiziger. Maar wel kort in de vacht dus. Als ze wel verhaard denk ik dat de jouwe ook zo werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:49

Wat voor ras is het? Krijgt ze genoeg te eten om die vacht aan te maken? Misschien heeft ze een dunne vacht en een speklaag? Het ene paard maakt meer aan dan het andere paard, staat hij veel en lang buiten? Is het warm op stal? Heeft hij geen wormen, is zijn bloed in orde? Allemaal vragen om naar te kijken.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:28

Je paard zal zich waarschijnlijk erg goed voelen, schralere en oudere dieren maken veel meer wintervacht aan (met name langere haren) dan paarden die ietsjes voller zijn.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:32

Dieren die goed in conditie zijn maken geen dikke vacht aan :)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:35

Mijn paard maakt ook geen wintervacht aan. Hoeft ook niet, want ze krijgt/heeft een deken op. Haar vacht is wel wat dikker/fluweelachtiger dan d'r zomervachtje. Heb haar 1 winter geprobeerd zonder te doen, maar toen kreeg ze vaak last van koliek/kou. Nu weer lekker de deken op. Ze heeft het ook niet snel te warm. Zelfs met de zon van afgelopen week geen druppeltje zweet...

Het is een 11 jarige kwpn merrie, die verder wel gezond is. Merk het ook aan haar bewegen als ze kou op de spieren heeft gehad.

Mijn vorige verzorgpony (nrps) maakte ook haast geen vacht aan, Was wel altijd heel druk, misschien om warm te blijven??hihi...

Maar als jij denkt dat ze het niet koud heeft (haren op stal recht omhoog en rillerig) zal ik haar lekker zpnder deken laten!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:37

Zomaar een vraag tussendoor.
Jaarlingen met een spoelworm besmetting raken in het voorjaar hun wintervacht niet kwijt.
Dus er komt geen zomervacht.

Zou het andersom ook zo zijn ??
Een spoelworm besmetting houd de aanmaak van een wintervacht tegen ?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 18:09

russel: wat voor ras het is weten we niet, het is waarschijnlijk een kruising... Het enigste wat we weten is dat ze uit polen komt... Verder geen idee, helaas. Ze krijgt 3x op een dag hooi, en 3x op een dag 1/4de krachtvoer. En verder staat ze op stro...Waar ze ook behoorlijk wat van eet.... Em het is idd niet echt koud op stal..Het is momenteel aangenaam op stal. Wormen daar ga ik niet vanbuit, aangezien ze regelmatig ontwormd word, en ze komt iedere dag een ochtend of middag wel buiten...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:20

Regelmatig ontwormen houdt niet in dat de goede ontworm middelen toegediend worden.
Je geeft in de openings post al aan dat na aankoop, ze slecht uit de wintervacht kwam.

Dus krijgt je paard de yvermectine, moxidectine, praziquantel en als belangrijkste de pyrantel of bendazol ??
Spoelwormen zijn resistent tegen al die middelen, behalve pyrantel of bendazol.

Ook oudere paarden kunnen spoelwormen hebben.

Het is naar aanleiding van mijn vraag hierboven.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:32

Beauty26 schreef:
overdag komt ze uiteraard wel buiten. En tuurlijk is er wel wat frisse lucht in de stallen...Maar zoals nu merk je duidelijk het verschil of je in de stallen staat of buiten. Overdag staat overigens alles gewoon open, de stal deuren en is dus gewoon genoeg frisse lucht. Ze krijgen ook genoeg hooi voor de nacht/avond, en anders eet ze haar stro op... Misschien dat dat ook warm houd???

twinducklin: wat voor ras ze is weten we niet, we weten alleen dat ze uit Polen komt. En ze verhaart wel, dus ze zal wel op de een of andere manier wat wintervacht aan maken, maar niet zo dik als ons dravertje doet ( ons andere paard, die nu al een teddybeer lijkt)

Enig idee hoe koud het in Polen word?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:36

Ik zou me geen zorgen maken als ze vorig jaar ook gewoon buiten stond.
Sommige paarden krijgen nou eenmaal geen dikke vacht.
Gewoon in de gaten houden en niet zelf gaan klooien aan hun 'warmte-systeem' tenzij je ziet dat ze zich met onbeperkt ruwvoer nog niet warm kan houden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:54

Cowgirl schreef:
Beauty26 schreef:

Enig idee hoe koud het in Polen word?

min 40 ??

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 21:26

geen idee hoe koud het in polen word, maar dat zal vast wel koud zijn ;-) Maar ik dacht omdat ze ook een wintervacht had toen ze bij ons kwam dat ze dan ook wel gewoon ieder jaar een wintervacht aan zou maken. Maar vorig jaar ook bijna niet... op dat verharen na dan, want ze verhaart wel...

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:29

Mijn quartertje wordt ook geen teddybeer....leuk om nu al zo veel verschil te zien tussen ons shetje en de quarter.....shetje is al behoorlijk teddy aan t worden. Ik voel bij de quarter wel, dat ze meer haar per cm2 krijgt, maar blijft kort.....