Waarom rijden zoveel bokkers zonder laarzen op chaps?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ik rijd het liefst met......

Laarzen
222 (45%)
Jophurs en chaps
139 (28%)
Sport/stalschoenen en chaps
24 (4%)
Jophurs
54 (11%)
Sport/stalschoenen
31 (6%)
Anders namelijk.........
16 (3%)

Totaal aantal stemmen: 486

Jakizi

Waarom rijden zoveel bokkers zonder laarzen op chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 21:02

Misschien kunnen jullie mij iets uitleggen.

Elke keer als ik in topics als RITP, SITP, HAW en enzovoort kijk zie ik zoveel mensen zonder laarzen of chaps rijden.

Ik snap dit niet zo goed, het is toch deel van je ruiteruitrusting.

Zelf ervaar ik het rijden zonder laarzen of chaps als zeer vervelend, je sokken zakken af en het voelt wiebeliger.

Als ik er zo naar kijk zie ik ook dat de mensen die zonder rijden vaak problemen hebben met de been ligging en instabieler zijn.

Misschien kan iemand mij op de hoogte brengen wat het idee hierachter is of is het gewoon een rage.

Ben erg nieuwsgierig.

MarlindeRooz

Re: Waarom rijden zoveel bokkers zonder laarzen op chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:06

Mijn zusje wil ook nooit haar chaps aan, alleen met de manegelessen en met wedstrijden maar thuis gewoon rijden vind ze het niet nodig, zelf rijd ik niet meer actief maar ik weet wel dat je met chaps inderdaad eens stabielere beenhouding hebt. Mijn zusje is 9 maar als ik zeg dat ze beter haar chaps aan kan doen dan krijg ik me toch een boos gezicht en "nee, dat vind ik niet fijn zitten."

Moet ik wel zeggen dat mijn zusje een prima zit heeft en erg stabiel zit en niet van een paard af te knuppelen is hoe irritant die ook is. _O-

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:08

ik rij eigelijk altijd alleen op wandelschoenen, ik heb hierdoor voor mijn gevoel meer gevoel bij het paard,
het is alleen ontstaan uit een stukje gemaktzucht, rits die niet mee werkt,
chaps die heel vies zijn(sokken gooi je zo in de was) of dat ik ze weer eens thuis heb laten liggen.. :')
laarzen heb ik ook mij rij ik eigelijk alleen mee als het behoorlijk regend of als het koud is,
laarzen (ook leren) vind ik snel zweten..
op wedstrijd start ik wel met chaps of laarzen omdat ik het er ook netter uit vind zien.

maar thuis, lekker op mn schoentjes, voelt fijn en ontspannen, dus waarom niet?

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:09

Ik rijd meestal met laarzen maar als ik naar m'n nieuwe verzorgpaard ga rijd ik daar met alleen jophurs aangezien die makkelijker mee te nemen zijn. Laarzen zijn idd fijner, maar in de zomer snap ik soms dat je liever jophurs draagt aangezien die niet zo super warm zijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:10

Het gaat vooral om de veiligheid. Ik heb het eerder ook wel gedaan hoor, alleen mn jodhpurs aan zonder chaps. Maar dat waren instapjodhpurs dus zou ik vallen en met mn voet in de beugel blijven hangen dan zouden ze uitgaan.
Maar sinds ik heb gemerkt hoeveel meet stevigheid het bied met goede jodhpurs of laarzen, wil ik niet anders meer.

Cassidy

Ik rij western dus rij met lacers. Ik heb heel vaak last van dikke benen, dus laarzen is niet praktisch, niet prettig. Toen ik nog dressur reed zaten johdpurs en chaps het lekkerst (en waren goedkoper dan op maat gemaakte laarzen.
Om te beginnen vind ik dresuurlaarzen een drama, moet ze op maat laten maken en het is een drama om ze in te lopen.
Wat is er mis met chaps en korte laarsjes? Je gaat echt niet beter door rijden met op maat gemaakte Petries..

arans

Als ik rijd ( twee keer per jaar) dan rijd ik in johdpurs of stevige bergschoenen met hak. ik heb namelijk geen chaps :P
Vervelend vind ik het niet, minder mooi wel.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:11

Met buiten rijden rij ik altijd zonder chaps, of laarzen. Behalve in de winter! Dan rij ik met mijn heerlijke winterboots (die gemaakt zijn om te rijden, niet die boerenbond dingen)
Met dressuur en springen heb ik áltijd leren chaps aan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:12

Uhm, hoe komen jullie er op dat TS bedoelt dat je alleen met laarzen kunt rijden :?
Staat toch best duidelijk dat ze bedoelt mensen zonder jodhpurs+chaps of laarzen. Dus met onveilig schoeisel rijden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:14

ik rij in ariats (western) of EJ outdoorlaarzen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:14

En met onveilig schoeisel kan je dan weer gewoon rijden als je veiligheids beugels hebt :+ (waren overigens ariats).

(kwam laatst iemand achter die me aansprak op mijn schoenen,
maar nog net op tijd zag dat ik met korfjes reed)

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 21:15

Cassidy schreef:
Ik rij western dus rij met lacers. Ik heb heel vaak last van dikke benen, dus laarzen is niet praktisch, niet prettig. Toen ik nog dressur reed zaten johdpurs en chaps het lekkerst (en waren goedkoper dan op maat gemaakte laarzen.
Om te beginnen vind ik dresuurlaarzen een drama, moet ze op maat laten maken en het is een drama om ze in te lopen.
Wat is er mis met chaps en korte laarsjes? Je gaat echt niet beter door rijden met op maat gemaakte Petries..

De dress code is bij Western natuurlijk anders, hoort ook zo.

Zelf hoef ik ook geen opmaat gemaakte petries, verschrikkelend.
Ik heb heerlijke deniro laarzen voor op de wedstrijd van lekker soepel kalfsleer en thuis gebruik ik voor het gemak chaps.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:15

Ik rijd altijd met Ariat jodphurs en lederen chaps :)
Als ik mijn chaps niet om heb voelt het gewoon zo 'kaal'.. ik ben niet anders gewend, rijd altijd met!
Tenzij het in de zomer echt heeeeeeeeeel warm is. En soms loop ik ook wel door stal zonder mn chaps, maar als ik ga rijden altijd chaps!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:17

Ik snap wel waar je op doelt ts: ik zie inderdaad ook wel foto topics voorbij komen waarbij de ruiter wiebelige enkels heeft door gebrek aan goed schoeisel.
Geeft een erg onrustig beeld.

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 21:18

Thnx air.

Ik bedoel idd laarzen of chaps met jophurs, en natuurlijk voor andere disciplines zoals Western wat daarbij hoort.
Buiten dat ik het absoluut niet lekker vind zonder en geen gezicht is het idd ook een puntje veiligheid.

Bij een bosritje kan ik het nog iets indenken als mensen het comfortabeler vinden zitten maar kom op, op de wedstrijd kleed je, je toch ook netjes aan?

Ik blijf het een raar verschijnsel vinden

@chernique en vuurneon, met jullie kan ik praten *\o/*

Verity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:19

Ik heb een poos met alleen laarzen gereden. Daarna twee jaar gestopt met rijden en nu weer begonnen met een keer rijden in de week. Met die zelfde laarzen kreeg ik hele zere kuiten en enkels en kon ik nauwelijks druk geven en staken mijn tenen heel erg uit. Nu heb ik laatst met stevige bergschoenen (zonder profiel op de zool) met hak en chaps gereden. Meteen merkte ik dat ik veel beter zat en geen zere kuiten en enkels meer had. Ooit komt er nog wel eens een set jodhpurs. Maar het geld is er voor nu even niet en gaat uit naar de verzorging van mijn eigen paard. Later wil ik ze wel graag aanschaffen maar omdat het nu op deze manier zo goed gaat is het geen 1e prioriteit. Ik zal nooit met onveilig schoeisel op een paard stappen. Ook niet op een buitenritje. Veiligheid gaat voor. En met deze schoenen voel ik me zelfs nog veiliger dan mijn eigen rubberen laarzen. Als daar er paard op stond had je blauwe tenen. Met deze bergschoenen heb ik dat totaal niet.
Laatst bijgewerkt door Verity op 10-10-12 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:20

Daarom heb ik ook veiligheidsbeugels aan het zadel hangen; in de winter rijd ik met lompe thermolaarzen die niet bedoeld zijn voor het rijden. Voor een buitenrit prima, zit wel een hak aan gelukkig. Maar t is geen gezicht haha; sokken komen boven de laarzen uit :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:20

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:22

Staat er wel bij; geschikt om mee te rijden.

Weissjee

Ik rijd ook zonder chaps, wel met jodphur. Ik ben er van overtuigt dat mijn jodphurs niet door de beugels heen kunnen, zelfs geprobeerd zonder voet erin. Met veel moeite en rare bewegingen ging hij er doorheen ;). Rijd nu wel op een zadel met korfjes... Heb wel chaps voor als het moet.

Mijn beenlegging is er trouwens niet slechter op.

Cassidy

npoot schreef:
De dress code is bij Western natuurlijk anders, hoort ook zo.
.

Ik heb toch echt schijt aan de "Western"dresscode. Ik rij ik wat ik lekker vindt zitten, en wat redelijk betaalbaar is. Ik heb geen boodschap aan het "Western plaatje".

Dav

Doordat mijn kuiten qua omvang een eigen leven leiden is het voor mij erg lastig om passende laarzen te vinden en vooral om ze passend te houden.
Op maat maken heb ik ook al laten doen maar financieel gezien kan ik dat mij nu niet veroorloven.

Wel rij ik altijd met jophurs en chaps,zit fijner,geen vieze zweetsokken (zweet van het paard) of dat lichte sokken spontaan veranderen in donkere sokken :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:24

Ik heb er ook schijt aan bij de gewoon recreatief rijden :')
Modder zit al op de kleding haha en door de drek zien de laarzen er ook echt niet meer uit. Paard krijgt ook altijd de klei vegen van mijn laarzen :=

Ik heb niet de luxe van een mooi stenen pad of uberhaupt een bak. Dus klei it is!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:28

Ik rij het liefst met me leren laarzen.
Maar rij het vaakst met stalschoenen (ook om mee te rijden) met chaps, puur uit luiheid om schoenen te wisselen en chaps dan even wat makkelijker zijn haha.
Nu sinds 4 weken ook weinig me chaps maar om gedaan maar dat had de reden dat ik gevallen met met pony en de rand van de chaps precies op de zere plek zitten, rij dan ook zonder zadel (ivm druk beugelriem) dus maakt het weinig uit vind ik of ik wel of geen chaps/laarzen aan heb haha zou ook met gewone gympies kunnen rijden dan of wat dan ook :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:30

Ik heb jodphur-broeken...die komen gelijk aan de zool van je schoen.Chaps zijn hier dan ook niet mogelijk,verder ook geen meerwaarde behalve dat het in de weg zit.
Laarzen heb ik niet,onmogelijke kuiten en vind het voor boscrossen ook niet nodig.Met Joppies en Joppie-broeken heb je ook gewoon een nette rij-uitrusting alleen in de dressuurwereld is dit wat minder bekent :)

In de winter gebruik ik het liefst een kortere jop die strak om mijn onderbeen valt,veiligheidsschoenen aan en beenwarmers om :D Wel heb ik dan korfjes als beugel zodat ik met mijn werkschoenen niet door kan schieten.De korfjes heb ik met waterdichte stof dichtgemaakt zodat het de wind wat tegen houd :)

Iedereen moet lekker dragen wat hij wil zolang de veiligheid maar niet in het geding komt,leren laarzen zijn prachtig maar vaak verschrikkelijk duur en chaps zijn dus niet altijd nodig.