Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
door te doen wat ik altijd geleerd had. En sinds een klein jaar ben ik 'm op een andere manier gaan benaderen en dat werkt heel prettig voor ons allebei moet ik zeggen. 
NynckeL schreef:Wat versta je onder stevig in je schoenen staan, consequent zijn, grenzen stellen?
Heel algemene begrippen die je op heel verschillende manieren kunt uitvoeren.
Hoe ervaar jij dat ze spiegel van je ziel zijn?
Wat doet dat met je?
Ik ben overigens aan het zoeken naar mijn antwoorden, ik voel nog vanalles maar weet nog niet hoe het precies onder woorden te brengen.

zou er zometeen een taart van de hema onder verschijnen
of een mooie galajurk van govers?
en ik liep weg. En op dat moment hoorde ik 'm die stoel omgooien

Nou, ook best. Als hij zonder halster net zo keurig mee loopt als met hoeft 'ie 'm van mij niet om. Paard blij, ik blij
Boompje1985 schreef:Je kan pas een goede leider zijn als je weet wat er van je verlangt word.
En je moet ook geloven in jezelf als leider. (in iedereen zit een leider verscholen)
Een goede leider is in mijn ogen iemand die juist weet te handelen in tijden van rust en van stress, door het geven van dagelijks vertrouwen, wederzijds respect, en discipline.
Dat houd in dat je regels handhaaft die jou en je paard naar een optimaal teamverband brengt, waarin jij weet wat je hebt aan je paard.....maar nog belangrijker dat je paard weet wat hij aan jou heeft!
Je paard moet er van op aan kunnen dat jij weet wat je moet doen als er paniek is, dat je hem nooit in gevaar zou brengen en hem altijd eerlijk disciplineert (dus niet handelt vanuit je eigen frustratie of angst) als dat in het dagelijks contact duidelijk naar voren word gebracht kun je heel veel aan een paard hebben, hij kent z'n plek en jij ook!
Koper schreef:Was benieuwd wat hier sinds gisteren gepost is en 't is een leuke discussie zeg![]()
Ik denk niet zo dat er die 4 soorten leiderschap zijn. Ik denk dat je je leiderschap moet aanpassen aan het moment, en dat je dus flexibel moet zijn. Mijn nekharen gaan absoluut overeind staan als mensen zeggen dat hun paard altijd moet doen wat ze zeggen. Dan ben je geen leider... dan ben je een dictator. Een paard sluit zich pas bij je aan als hij weet dat hij de ruimte krijgt om zichzelf te zijn. Het is ook je taak als leider om je paard de gelegenheid te geven en te motiveren om zich te ontplooien (en dan heb ik het over zijn persoonlijkheid, en niet over dat je persé een bepaald niveau met rijden moet bereiken)
Zo heb ik bij voorbeeld een paard dat het leuk vindt om de stoel die ik gebruik om op te stijgen om te gooien. Nou was ik laatst, zonder dat ik overigens van plan was om te rijden, met die stoel in de paddock en ik dacht: we kunnen wel even spelen. Maar hij wilde niet meedoen. In plaats daarvan liep hij naar de omheining en ging daar naar iets staan staren. Ik ging naast 'm staan en keek in de richting die hij ook op keek (ook een soort spelletje) Daarna liep ik weer naar de stoel, en hij liep mee. Maar hij wilde er nog niet mee spelen. Nou dan niet, ga ik wel met iemand anders spelenen ik liep weg. En op dat moment hoorde ik 'm die stoel omgooien
![]()
Als je goed kijkt naar hoe paarden onderling doen zie je dat er niet één het steeds voor het zeggen heeft. In een groep zullen alle paarden initiatief nemen, bij voorbeeld door naar de waterbak te lopen of door iets te onderzoeken. Wel is het zo dat de leider van de groep/kudde vaker zo'n initiatief zal laten zien, en ook (bijna altijd) het laatste woord heeft.
En als laatste nog een praktijkvoorbeeld van vanochtend: mijn stalhouder ging de paarden van de paddock naar de wei brengen. Ze stappen dan allemaal braaf achter haar aan. Mijn paard liep achteraan, en ik liep naast hem. De andere paarden waren al een eindje vooruit. Mijn paard liep schuin achter mij, en lette goed op. Ik voelde dat hij eigenlijk best heel graag naar het gras wilde dus ik rende een paar pasjes. Toen draafde hij ineens met een gilletje langs mij en rende de wei in, waar hij nog een paar bokken gaf![]()
Oftewel: zijn aandacht is bij mij, en hij doet wat ik vraag (netjes meelopen en ook nog eens de goede richting op) En wachtte tot ik voorstelde om harder te lopen voordat hij het op een draven zette. En ik op mijn beurt heb geluisterd naar wat hij aangaf: hij wilde naar het grasss
Het belangrijkste voor mij is dat jezelf en je paard een verbinding willen. Dus willen samenwerken. Dat bereik je met flexibel, zorgend leiderschap. Vanuit daar kun je dan dingen aan je paard gaan vragen. Als die verbinding er niet is zal een paard ook wat ze "lastig" noemen worden.
Ik vind het fijn als mijn paard graag bij me wilt zijn en graag wilt meewerken, dat hij enthousiast is als we samen iets gaan doen. Neemt niet weg dat ik wel consequent ben, maar ook flexibel in bepaalde zaken.
, of: kroelennn
) Als hij dat niet zou doen zou ik mij ook niet verder kunnen ontwikkelen als leider. Leiderschap is naar mijn idee niet een statisch iets, het is iets dat je continue finetunet. 
Ik ben gewend van mijn paard dat hij grapjes uithaalt en mij ook af en toe uitdaagt, maar tegelijkertijd luistert hij wel als het moet. Ik kan de paarden per drie van wei wisselen of te paard in de stad gaan wandelen, open staan voor je paard zijn karakter en grapjes hoeft niet samen te gaan met over je heen laten lopen.