Paard klaarkrijgen voor wedstrijd in een week?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meerijden of niet?

meerrijden
13 (23%)
wachten
43 (76%)

Totaal aantal stemmen: 56

Zoe_97

Paard klaarkrijgen voor wedstrijd in een week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 19:15

hoi bokkers :)
Ik zat met een vraagje.
sinds 3 weken staad mijn paardje op een nieuwe stalling. Ik ben goed bevriend met de verzorgen van 1 van de andere paarden geworden. Nu vroeg L mij of ik ookniet volgende zaterdag mee wouw rijden bij een wedstrijd een eindje verderop. Zei denkt dat ik men paardje wel klaarkrijg, maar ik twijfel. Eens hij ingereden is zou ik ook zeggen: we gaan ervoor. maar ik ben bang voor alle blikken op het terein, mijn paardje doet immers moeilijk bij het zadele en het duurt vaak 10 minuten voordat ik in mijn zadel zit. Ik ben hieraan het werken en het gaat al veel beter, maar wat denken jullie u dat ik moet doen? mij niets van mensen aantrekken, of toch even passen en pas op wedstrijd gaan als hij een perfect paardje is?

ps. resultaten maken mij niets uit, ik wil meerijden voor ervaring op te doen :)

it_is_me

Re: Paard klaarkrijgen voor wedstrijd in een week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:17

Is dat niet wat te snel? Als je paardje net op een nieuwe stalling staat zal hij vast nog wat tijd nodig hebben om z'n plekje helemaal te vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:17

Ik dénk dat er thuis nog genoeg te oefenen is voor je er mee op pad gaat. Misschien ook fijn om aan je veiligheid en die van anderen te denken.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 19:18

it_is_me schreef:
Is dat niet wat te snel? Als je paardje net op een nieuwe stalling staat zal hij vast nog wat tijd nodig hebben om z'n plekje helemaal te vinden...

hij voelt zich er al volledig thuis :) hij wilt altijd onmiddelijk naar zijn nieuwe vriendjes als ik hem uit de stal haal :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 19:20

Sonja schreef:
Ik dénk dat er thuis nog genoeg te oefenen is voor je er mee op pad gaat. Misschien ook fijn om aan je veiligheid en die van anderen te denken.

gevaarlijk is het voor niemand, het opstappen is alleen een probleem omdat ik wil dat hij stilstaad en hij dit niet doet. ik blijf hem stilzetten en zwaai mijn been er pas over als hij stilstaad, dat is waarom het zolang duurt

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:22

Bij twijfel: nee. Denk je dat jullie het aankunnen: ja..

Als hij echt zo vervelend is met zadelen, kun je altijd het zadel thuis al opdoen. Met de singel op 't 1e gaatje in de trailer is er niets aan de hand

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:24

Niet doen, als ik je beginpost zo lees. Een week is écht te kort voor welk paard dan ook, gewoon gaan oefenen, wedstrijden rijden kan altijd nog!

Daarnaast zou ik proberen wat op je spelling te letten, ik vond je beginpost lastig te lezen :)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:26

ik zou het echt niet doen, je paard kan na 3 weken nog niet gewend zijn op zijn nieuwe stal: dat duurt een jaar, voordat hij volledig op zijn gemak is. Ik zou eerst aan de basis gaan werken en zorgen dat je er gewoon op en af kunt zonder drama en dan pas na gaan denken over wedstrijden, daar komen nog genoeg kansen voor

BLAF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:27

Als het alleen gaat om ervaring op te doen, zou ik het doen.
Maar jij moet doen waar je, je het best bij voelt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:29

Uit je OP te lezen twijfel je zelf, dan niet doen.

Gun je paard en jezelf de tijd om er klaar voor te zijn. Gaan als jij het wilt en niet omdat een ander vind dat je dat wel kan doen. Jij moet het leuk vinden en voor jezelf doen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 19:30

ik weet dat we het niveau makkelijk aankunnen, ik ben gewoon bang voor de reactie van mensen.
zelf kijk ik al 3 jaar uit naar wedstrijden met hem te lopen

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:31

Waarom vraag je het dan.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:32

Met 3 weken kan het misschien wel lijken alsof-ie zich helemaal thuis voelt, maar geen enkel dier OF mens is na een verhuizing binnen 3 weken helemaal gesetteld alsof het nooit anders was. Gewoon de tijd geven, thuis rustig oefenen, de tijd nemen met opzadelen....

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:33

olafgek schreef:
ik weet dat we het niveau makkelijk aankunnen, ik ben gewoon bang voor de reactie van mensen.
zelf kijk ik al 3 jaar uit naar wedstrijden met hem te lopen

Als je je reacties van mensen aan gaat trekken kun je voorgoed thuisblijven. Maar in jouw situatie zou ik echt nog een poos wachten..

Ohja, en om je even uit de droom te helpen,
Citaat:
mij niets van mensen aantrekken, of toch even passen en pas op wedstrijd gaan als hij een perfect paardje is?
je paard zal nooit perfect zijn.. :')

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:34

als het een officiele wedstrijd is: nee, dan zou ik er denk ik nog even mee wachten.. maar aan de andere kant: waarom probeer je het niet.. Tis alleen denk ik beetje kortdag om dan nu nog je startpas etc aan te vragen..
als het een onderlinge wedstrijd is: Ja, zeker doen! gewoon puur om ervaring op te doen! ookal duurt het lang voordat je erop zit.. Ik zie zat mensen die ergens problemen mee hebben maar die gaan ook! Gewoon lekker doen! :D

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:36

Oef, had moeite met het lezen van je topic, wat een taalfouten..
Ik zou niet starten, eerst maar eens wennen :)

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:37

Ik zou niets van de andere mensen aantrekken. Voor de ervaring gewoon doen! Evt. Thuis al opzadelen. En je ziet op concours wel vaker mensen die moeilijk op kunnen stappen, niets van aantrekken!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:41

Malling hebben aan iedereen. We moeten allemaal een keer beginnen. Ga voor de ervaring.
Mits je je paard in de hand hebt en geen gevaar voor jezelf of andere bent.

En wat betreft het wennen dat vindt ik zo'n kul.
Mijn paard staat geregeld op andere stallen omdat we elders een wedstrijd hebben.
Dan zouden we dus nooit kunnen starten.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 19:44

ik weet wel dat hij nooit perfect gaat zijn, het was ook niet letterlijk bedoelt.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:50

ponyparadijs, er is wel een verschil tussen een ervaren wedstrijdpaard wat op verschillende stallen staat omdat hij daar start, dan een paard wat net verhuisd is en dan bovenop die verhuizing ook nog eens z'n eerste wedstrijd moet gaan starten.. dat vind ik nogal veel gevraagd van het paard

plus, ik zie net dat TS 15 is.. en gezien het verhaal op haar profiel vind ik het helemaal geen succes om het paard aan zoiets te willen onderwerpen.. doe lekker rustig aan met hem joh
Laatst bijgewerkt door ThinkAgain op 06-10-12 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:51

Lieverd (peacehorses) ik doe dat al sinds ze 3,5 jaar is. Juist voor die ervaringen.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:54

ja, dat is prima, hoe jonger starten hoe beter! (met aan nieuwe dingen wennen dan, vind met 3,5 jaar wedstrijden rijden echt te jong, maar ieder z'n eigen ding). Maar lees het verhaal op het profiel van TS eens, ik vermoed dat jouw paard dat verleden niet heeft, of wel?

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:59

Ik zou lekker wachten. Eerst zorgen dat je paardje lekker gewend is en je er goed op kan komen. Als je er nu al een topic over gaat openen kan ik me niet voorstellen dat je lekker ontspannen naar dat terrein gaat. De ervaring loopt niet weg. Die kun je over een maand (of 2) ook nog altijd opdoen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:01

Ik heb mijn oordeel gebaseerd op de OP niet op iemand profiel.
Overigens gingen we met 3,5 naar andere locaties om daar te rijden. Als zijnde een wedstrijd maar dan een training.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 20:04

ik denk dat jullie even iets verkeerd begrijpen. voor dat verhaal op men profiel plaatsvond (vazn de mishandeling) was hij een ervaren wedstrijdpaard, hij is belgisch kampioen M2 geweest en is Z gestart. voor hem is daar niets nieuws aan, voor mij ookniet, het is gewoon de eerste wedstrijd samen, daarom twijfel ik, men hart zegt: doen. maar men verstand zegt: wachten