Of laten we er maar een slechte nacht van maken. Geteisterd door een zware verkoudheid waardoor ik niet kan slapen....
Een week geleden is mijn paard verkocht voor 7500 euro inclusief zadel en hoofdstel. Dezelfde combinatie kostte mij 9 maand geleden 12.000 euro. Maar het zijn lastige tijden, en tijden de verkoop van mijn paard kwam ik erachter dat ik ze eigenlijk te duur heb betaald.
Maar toen begon het... De koop was nog niet goed en wel overeen gekomen of ik had een bericht. Wat het precies inhield. Wat zat er allemaal bij.
Vriendelijk terug gestuurd dat dat zadel, hoofdstel en halster was. Maar omdat ik ze kende, ik ze een plezier wou doen en toch nog een zadeldekje had liggen met haar naam erop, erbij gezegd dat ze dat zadeldek kregen, met peesbeschermers en springschoenen.
Helaas eindigde het daar niet. Alles wilden ze erbij, alles! Van dekens van kieffer, tot het allerkleinste dingetje. Hele setten, bontje, gelletje etc. Want ja, ik gebruikte dat bij haar. Tot maar liefst 5 mails heb gehad! Telkens vriendelijk gebleven, uitgelegd waarom niet. Dat ze al blij mochten zijn want ik deed me een verlies van 4500 euro! In die tussentijd had ik al het bloedonderzoek betaald in hun plaats etc.
Nu kan je zeggen, hun zaak niet, maar zo kwamen ze ook bij mij aan, want ja, ze konden dat er maar voor geven want dit en dit en dat. De laatste mail werd ik toch wel wat boos, en heb duidelijk gemaakt dat genoeg genoeg is!
En toen was het stil, maar liefst 3 hele dagen...
Gisteren waren we het beu. Een week na de mondelinge overeenkomst hebben we maar gebeld. Of ze nog interesse hadden.
Ja hoor, hadden ze zeker. Meer nog, ze reden er al mee! Mijn mond viel bijna open. Ik kom dagelijks, maar niemand die me dat eens zei... En nee, op haar zie je nu niet direct duidelijk zadelafdrukken.
En nu, eindelijk bericht terug. Ze zouden volgende week betalen, maar... De hoefsmid moest nog komen (ja, die afspraak lag al 2 weken vast, kan ik eraan doen dat hij in de tussentijd geen tijd had) en de ontwormingen waren nog niet betaald. Ik vriendelijk: welke ontwormingen? Ja, die voor het komende halfjaar! Nou, mijn mond viel dus open! Nee logisch, want dat is voor de nieuwe eigenaar! Maar, ze wouden MIJ een PLEZIER doen! Zij gingen dat wel betalen, als ik, uiteraard, weer dingen erbij geef. Die uiteraard weer meer dan het dubbele waard zijn dan hoefsmid en ontworming. Nou dit gaat niet door. We hadden een overeenkomst, willen ze weer alles veranderen.
En het beste van al: Ja, we vinden het zadel toch niet zo lekker zitten, we willen het niet meer, hoeveel gaat er dan weer van de prijs af. Hallo, prijs voor het paard was 7500, zadel was erbij omdat het op maat is gemaakt door een professionele zadelmaker en ik jullie ken! Is dit nu de truck: Zadel er niet bij kunnen we nog wat van de prijs doen? Paard springt verdorie vliegende wissels etc. Wat willen ze? Nou, heb nu maar eens diep ingeademd en gemaild: Zo kan dit niet verder, mijn vader belt morgen (want daar hebben ze meer respect voor, ik ben maar een 19 jarige, komaan, wat stelt dat voor
) Hoe ver willen ze gaan, hoe ver willen ze nog zakken? Willen ze me tot het uiterste drijven?Alle paarden die ik koop ontworm ik standaard als ze komen. Bloedonderzoek? Koper betaald! Maar nee, ik moet dit allemaal doen en dan nog voor 2000 euro aan gratis spullen erbij geven? Hoeveel denken ze dat ik verdien? Ik heb nog 4 andere lopen en binnenkort 5. Ik maak al zoveel verlies, maar in de redenatie: Als ze nog een winter blijft kost ze me toch nog zoveel stalgeld... Maar dit gaat niet meer... Het is toch niet de gewoonte alles erbij te geven? En als je een prijs afspreekt, contract opstelt etc. Ondertussen rijden ze er lekker mee maar ik heb nog geen geld, en zoals dit doorgaat zal ik ook niet veel geld meer overhouden aan dit paard. Dit kan zo niet verder...
Dus hier wacht ik ook nog op. Denk inderdaad dat het zo iets gaat zijn. Ze willen het zadel er ook niet meer bij dus dit ga ik morgen gaan halen, maar ga er dan maar van uit dat ze het zadeldoek ook niet meer willen. Kunnen ze sowieso niet meer rijden want ze hebben geen passend zadel 

Geen geld, geen paard lijkt me. Vind het echt veel te ver gaan dat ze er zomaar mee gaan rijden en steeds meer spullen opeisen. Heb je de overeenkomst niet op papier vast laten leggen?