Paard verkopen of verder beleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lena_87

Paard verkopen of verder beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 23:40

Hoi allemaal!

Ik heb raad nodig over mijn paard.
Sinds 8 weken heb ik mijn paard hij is heel lief in de omgang echt een grote knuffel.
Helaas heb ik te weinig rijervaring om hem goed aan te kunnen.
Hij heeft een consequente ruiter nodig die niet aarzelend is.
Ook heeft hij een naar trekje dat is dingen zoeken om maar onder de arbeid uit te komen.
Dat is schrikken in een hoek tot omhoog springen. Ik heb er inmiddels 2 keer afgevallen. Dat was niet een zachte valpartij maar werkelijk een rodeo die hij mij gaf. Het gekke is als hij mij eraf heeft gegooit staat hij stil en zucht diep. Volgens mij heeft hij gewoon lak aan mij.
Ik ben nu in twijfel om het paard te verkopen? wat zeggen jullie hiervan? of is er nog iets om zijn gedrag te verbeteren?
Hij is 10 jaar inmiddels. Ik heb 4 jaar rijervaring alleen al zeker 7 jaar niet meer gereden en sinds kort weer begonnen met paardrijden.
Een vriendin van mij rijdt er nu op die heeft 10 jaar meer ervaring. Ook bij haar doet hij gekke dingen maar zei blijft er wel op zitten. Maar schrikkel blijft hij ook bij haar doen.

Bedankt voor jullie hulp alvast!

Groetjes Marleen

anneliesdj

Re: Paard verkopen of verder beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:52

Hij is gewoon teveel mans voor je, hij heeft door dat hij onder het werk uit kan komen door gek te doen.
Heb je wel les?

Lena_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 23:59

Ik heb sinds 3 weken weer les genomen. Omdat ik best wat angstiger ben geworden. Idd dat denk ik dus ook dat hij het door heeft op deze manier niks te hoeven doen. Alleen red ik het met les om binnenkort weer op hem te kunnen rijden....ik denk namelijk dat ik wel langer dan een jaar les moet hebben om hem aan te kunnen..

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 00:02

Misschien laten bijrijden/doorleren door je instructrise? dit heeft bij een vriendin van mij heel goed geholpen :j

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 00:04

verkopen of door laten rijden en verkopen
niet houden onzekerheid en angst is niks

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 00:05

Klinkt als een slechte combinatie, maar slecht wil zeker niet zeggen hopeloos. Vraag is ook of jij bloed zweet en tranen wil investeren om dit dier te kunnen rijden. Ik kan me ook voorstellen dat je liever een goedzak hebt waarmee het direct makkelijk rijden is. Die zijn er natuurlijk ook...

Lena_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 00:14

shilady schreef:
verkopen of door laten rijden en verkopen
niet houden onzekerheid en angst is niks

Dit lijkt mij inderdaad de beste beslissing...ik laat hem doorrijden en zet hem te koop. Want het beste is een paard kopen op mijn niveau. Dit paard wat ik nu heb is beter af met een gevorderde ruiter

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 00:18

Erg verstandig van je Ts :j

Menig ruiter zie ik doorklooien
en maar door bikkelen

en man o man
wat gaan die soms met tegenzin naar hun paard ;(

Terwijl het zo leuk kan zijn allemaal :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 00:20

Heb je laten keuren bij aankoop en is je zadel nagekeken?

Lena_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 00:25

Wendy1978 schreef:
Erg verstandig van je Ts :j

Menig ruiter zie ik doorklooien
en maar door bikkelen

en man o man
wat gaan die soms met tegenzin naar hun paard ;(

Terwijl het zo leuk kan zijn allemaal :j

Daar ben ik ook zo bang voor. Dat ik het plezier van de paardensport kwijt raak. Daarom denk ik dat het de beste beslissing is. Ook al krijg ik een band met het paard op dit moment. Afstand doen is de beste optie.

Lena_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 00:28

tamary schreef:
Heb je laten keuren bij aankoop en is je zadel nagekeken?

Vriendin van mij heeft hem nagekeken qua rug en gewrichten. Ook heeft ze het zadel bekeken die zit goed op zijn rug. Onder het zadel heb ik er ook nog een schapenwollen dekje onder gedaan voor de druk. Ja hij is klinisch en rontgelogisch goedgekeurd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:51

Goede beslissing. Je moet met plezier op je paard zitten. Voor hem is vast wel weer iemand die beter bij hem past en voor jou is er vast een paard wel je wel plezier mee hebt.

Succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:04

Hoe ervaren is die vriendin van je? Want vergeet niet dat het lastig te zien is op het blote oog of een zadel wel of niet past. Je kunt er namelijk niet inkijken.

Hem laten doorrijden is iig wel slim, dan kun je zien hoe hij het bij een betere ruiter doet en dan kun je altijd nog beslissen of je op hem wilt leren rijden of hem toch te koop aanbied. Je kunt van zo'n paard namelijk erg veel leren als je onder goede begeleiding rijdt. Maar ja je moet natuurlijk ook geen angst gaan kweken.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:12

Een bontje onder je zadel, is wel een lapmiddel voor een zadel wat niet goed past.
Een goed passend zadel en dan een bontje er onder doen maakt het kussenkanaal smaller.!!!
En dus niet prettig voor je paard, want de meeste zadels hebben al een te smal kussenkanaal.

Ik zou hem eens goed na laten kijken door een ostheopaat, en je zadel door een GOEDE zadelmaker.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:28

Een bontje maakt je zadel niet krapper!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:31

Hoe wil jij de ruimte tussen het zadel en het paard niet krapper maken als je er een stuk bont tussen stopt?

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:32

paard inderdaad maar verkopen, en koop een leuk braaf paard waar je nog wat van kan leren,
dit zal naar mijn inziens altijd een strijd blijven, en straks breek je nog wat, zit je thuis 6 weken...

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:33

evelien11 schreef:

Dan ben ik heel benieuwd naar jouw uitleg.!!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:42

Gaat het hier nou over bontjes of over het wel of niet verkopen van dat paard?

@Lena: Begrijp ik goed dat jij nu lessen neemt op een ander paard dan je eigen paard?
Ik heb het idee dat jullie gewoon een slechte start hebben gehad en tijd en hulp nodig hebben om een combinatie te worden. Om dat te bereiken zal je met je eigen paard en een goede instructeur aan de slag moeten. Ik zou dat eerst een paar keer proberen voordat je je paard in de verkoop gooit.
Als je na een paar keer niet het idee hebt dat je meer vertrouwen in je paard kan leggen kan je je paard altijd nog verkopen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:49

Het gaat mij er om waarom het paard dat doet, en vroeg mij af of het zadel wel goed was nagekeken ivm dat bontje omdat een bontje een lapmiddel is..En dat dat enorme problemen kan veroorzaken bij het paard als het zadel niet goed past.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:00

Eerst zou ik inderdaad even naar zadel laten kijken en na laten kijken of hij fysiek in orde is.

Verder zou ik eens een paar dingen bij mezelf nagaan:

Wat was de rede dat je dit paard wilde?
Voelde je een klik?
Raakt hij je onzekerheid?
Hoe groot is je liefde en bereidwilligheid?

Ik zou een lezen in het boek " Contact met paarden" van Margrit Coates, ze heeft bv erg mooie visualisaties. Ook raad ze aan om iedere avond voor het slapen gaan aan je paard te vragen wat het je wil vertellen.
Of een cursus Paardenfluisteren met je paard doen, Anneke van het Paardrijk in Berlicum is super!

Deze gedeelde tip is natuurlijk alleen als je tot de conclusie komt dat je basisredenen voor dit paard groot genoeg is.
Met een paard of een hond of welk dier ook, is je verliefdheid, je verlangen naar contact groot genoeg om ermee door te gaan. Ga je een diepe persoonlijke ontwikkeling in of is je doel: ik wil lekker rijden?
Kortom: neem een kijkje in je hart.

Misschien is grondwerk voor jullie wel een betere start.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:02

Heel eerlijk is verkopen denk ik de beste optie maar voor de verkoop moet je het paard natuurlijk netjes kunnen tonen dus ik zou zeker iemand zoeken op het paard een aantal keer in de te rijden en eventueel te corrigeren en dan verkopen. Als je het paard nu moet verkopen als hij al nare trekjes heeft gaat de prijs waarschijnlijk best zaken en weet je ook niet of die wel op de juiste plaats komt.
Jammer dat het niet gaat maar ga lekker zelf lessen en ga ervaring op doen misschien moet je toch wat meer zelfverzekerder worden op het paard. Paarden zijn vrij slim daarin ze voelen snel aan wat ze bij iemand kunnen en dat kan of de goede kant op gaan als je er aan wil werken maar als het paard je niet serieus neemt dan zal vrij lang kunnen duren en je moet er toch ook zelf plezier aan hebben daarvoor koop je toch een paard.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:06

hoe was het met proefrijden dan en hoe ging het bij de vorige eigenaar?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:41

Vind het eigenlijk nog best een lastige.

Je hebt het paard net 8 weken gekocht en komt er nu achter dat hij toch iets boven je niveau is.

-Waarom heb je het paard gekocht? (Te impulsief geweest of is diezelfde reden nog aanwezig?)
-Wat wil je met je paard doen? (Tijd doorbrengen, rijden: recreatief/wedstrijdgericht, band opbouwen etc.)
-Wat zoek je in een paard? (En voldoet hij daar wel of niet aan?)

Ook ben ik benieuwd: hoe doet het paard het zonder ruiter?

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:15

Elco schreef:
evelien11 schreef:

Dan ben ik heel benieuwd naar jouw uitleg.!!

Een bontje zorgt er alleen voor dat het zadel in totaal hoger op de rug komt te liggen. Pasvorm blijft hetzelfde.