Paard gooit voer uit de voerbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klimop

Paard gooit voer uit de voerbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 13:05

Niet echt een 'probleem' te noemen, aangezien ze vooral zichzelf ermee heeft :Y) maar toch...
Mijn merrie krijgt 2x per dag krachtvoer, 's ochtends vroeg (voordat ze buiten wordt gezet) en 's avonds als ze op stal gaat. Mevrouw valt dan graag aan op haar eten, propt haar mond eerst helemaal vol waardoor de helft er weer uit valt en met een hoofdzwaai gooit ze de rest over de rand van haar voerbak heen... Dus je kunt wel bedenken hoe de grond er daarna uit ziet :+ 's avonds nog niet zo'n probleem omdat de hoek van de stal dan nog aangeveegd is en ze haar brokjes mooi van het beton kan stofzuigen, maar 's ochtends beland alles in het zaagsel... Niet zo slim dus :roll:
Wat ik ondertussen al heb ondernomen: tandarts is een paar maanden terug langsgeweest en heeft alles netjes bijgewerkt, maar haar gedrag is daarna niet veranderd (ze kiest er echt bewust voor om zo'n grote hap te nemen dat ze een deel wel móet laten vallen.. Verder eet ze prima en is helemaal gezond, goed op gewicht) en ik ben gedeeltelijk overgestapt op een soort ruwvoermix en haar muesli wordt gemengd met hooi, zodat ze langer over het eten doet (goed moet kauwen) en meer moeite moet doen om het 'lekkers' eruit te vissen... Maar tot nu toe dus nog weinig veranderd :n
Wat zouden jullie doen? Gewoon zo laten gaan? Op zich is het niet echt schadelijk oid en het zou natuurlijk van de gekken zijn als ik er steeds als politieagentje naast ga staan := Het is meer zonde dat er steeds beetjes in de stal verdwijnen of dat ze moeilijk alles van de grond op kan eten zonder zaagsel binnen te krijgen..
Tips? Vind het aan de ene kant sneu om er een baksteen oid in te leggen, aan de andere kant let ze daarna denk ik wel wat beter op waar ze haar tanden in zet (toen haar snijtand los zat wegens wisselen was ze ook ineens een stuk voorzichtiger) :')

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:07

De mijne deed dat ook, al jaren. De staleigenaar destijds kwam toen met een plastic voerbak waarvan de randen naar binnen waren omgevouwen aan de bovenkant. Dan kan hij wel alles uit zn bak willen vegen, maar het blijft erin door die randen. Na een tijdje was de lol eraf en nu doet hij het niet meer.

Zo'n soort bak had ik toen:
Afbeelding

Ah, je kunt ook losse randen kopen:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Pytje op 05-10-12 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:09

Een gedeelte zaagsel even weghalen door het opzij te schuiven en de brokken gewoon op de grond neerleggen in een hoekje. Er zijn paarden die liever van de grond eten, klinkt logisch :) .

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:10

Donatello86

Re: Paard gooit voer uit de voerbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:11

Hier nog 1 mijn fries doet dat ook, schiet met zn hoofd de voerbak in , geeft een zwaai met gevolg dat de helft eruit vliegt...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:22

Een liksteen in de voerbak leggen, zodat ze niet zo'n grote hap kan pakken?
Dan moet ze de brokken erom heen uit pakken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:24

Die van mij krijgt altijd eten op de vloer, in kale hoek.
Dan kan ze het voer ook niet meer uit de voerbak gooien.

Mijne eet om andere reden van de grond, dan die van jou,
maar er hangt bij hem geen vaste voerbak en hij gaat emmer werpen en pletten na het eten.
(Kost me iets te veel emmertjes)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 13:36

@Pytje; zo'n rand zit al om haar bak heen, maar ze gooit het er op de een of andere manier toch overheen :P
@Ellie_F; ik doe het voeren vaak, maar niet altijd zelf en kan niet echt van anderen verwachten dat die dan 's ochtends ook nog mijn stal aan gaan vegen... Daarnaast weet ik niet of het de moeite waard is aangezien ik me kan herinneren dat ze eerder ook altijd haar hooi door de stal gooide (en dus overal verspreid en zelfs ónder het zaagsel terecht kwam) en in één keer alles naar binnen drukte, vandaar dat ze nu een hooinet heeft :j
@Angela; bak omwisselen is een optie, maar niet de makkelijkste en dan zou ze een smalle moeten hebben, want bij zo'n grote doet zwaait ze het er volgens mij net zo hard uit..
@Donatello86; hier idd precies hetzelfde XD
@mika11; ze heeft wel een likstaan hangen zodat ze zelf kan kiezen wanneer ze daar gebruikt van maakt, als je hem ín de voerbak legt en hij gaat korrelen/breken (ze schraapt er soms ook zelf stukken af) dan komt dat direct in het voer terecht, ben ik niet zo'n fan van..

Bedenk me trouwens net dat ze dit met slobber niet doet!

Sjolvir brengt me op het idee om het eens in een bak vanaf de grond te geven, kijken wat ze dan doet :)* zou me niet verbazen als ze het dan nog makkelijker vind om alles eroverheen te drukken :))

Bedankt allemaal!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:41

Je moet het postief zien je hebt een slim paard dat eerst het lekkers opzoekt!

(hier krijgen ze in de winter brok met daardoor wat lucerne achtige mix, zodat ze langer wat te rommellen hebben)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:42

Er hoeft niets aangeveegd te worden. Even met je hand het zaagsel opzij en brokken neer leggen. Het is niet zo spannend hoor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:44

Teveel in de voerbak waardoor ze niet kan uitsorteren wat ze eerst wil eten, geeft ook wel dit gedrag.
Minder geven per voerbeurt, grotere voerbak of haar leren eten uit een voeremmer (daar kan haar hoofd niet uit, dus dan valt er weinig te morsen).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:51

Ik heb er eentje staan die, als de losse voerbak bijna leeg is, de voerbak even oppakt en een paar keer tegen de grond rammelt.
Dan ligt het restant van de granenmix in een hoekje van de bak.
Ze slobbert dat er ook nog uit en dan moet je weg wezen.

De voerbak wordt met een grote zwiep de stal uitgegooid.

:7

Maar knoeien met voer wordt toch hoofdzakelijk veroorzaakt door de haken en slechte toestand van het gebit.

Er lopen heel veel zgn. kiezen raggers rond met het denkbeeldige brevet van paarden tandarts.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 18:55

Sjolvir schreef:
Je moet het postief zien je hebt een slim paard dat eerst het lekkers opzoekt!

Nou.. Ik probeer dus juist ervoor te zorgen dat ze zich daarmee bezig houdt ipv zonder te kijken haar hoofd in d'r voer te duwen en daarna de lucht in te gooien waardoor al het lekkers weg vliegt... als ze slimmer was kon ze er meer van genieten imo :')

@Ellie_F; ik probeer het eerst wel eens met een voerbak op de grond ;) nee ikzelf zou er ook niet zoveel moeite voor hebben, maar anderen snappen niet waar ik me druk om maak :+

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 19:02

Ariebren schreef:
Ik heb er eentje staan die, als de losse voerbak bijna leeg is, de voerbak even oppakt en een paar keer tegen de grond rammelt.
Dan ligt het restant van de granenmix in een hoekje van de bak.
Ze slobbert dat er ook nog uit en dan moet je weg wezen.

De voerbak wordt met een grote zwiep de stal uitgegooid.

:7

Maar knoeien met voer wordt toch hoofdzakelijk veroorzaakt door de haken en slechte toestand van het gebit.

Er lopen heel veel zgn. kiezen raggers rond met het denkbeeldige brevet van paarden tandarts.

Hahaha, die is ook leuk :))
Ja ik dacht dus meteen aan haken etc, vandaar dat ik eerst een tandarts heb laten komen (ook omdat ze aan het wisselen is), gelukkig is dat wel een 'echte' die ook goed bekend staat op grote stallen en niet een beetje zonder verdoving heen en weer vijlt.. Daar heb ik wel vertrouwen in :) zoals eerder gezegd eet ze verder goed en de enige reden dat ze de muesli laat vallen is omdat ze zoveel tegelijk pakt dat het niet in haar mond past :Y)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:02

Wat dat betreft heeft elk paard zijn eigen gewoontes.
De ene eet rustig.
De andere kwijlt heel zijn ouderwetse koeien betonnen bak vol en is nog een half uur bezig om de bak helemaal schoon te krijgen.
Nog een andere zet het liefst haar voorbeen in de voerbak.
Nog een andere gooit met de voerbak.

Rare dieren die paarden.

Ga ze maar eens leren met mes en vork te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:07

Paar grote stukken steen in de bak doen, dan moeten ze rustig eten want ze moeten schuiven om er goed bij te kunnen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:14

-O- Dit topic geeft me geen hoop.
Mn 2jarige doet het ook. Als de emmer op de grond staat word ie alle kanten op geslingerd, tegen aan geschraapt etc en verdween zelfs soms achter het hek :+
Echt heel erg rondslingeren begreep ze ineens dat ze alleen zichzelf ermee had.
Nu ze in de stal uit een voerbak eet gaat dat er nog steeds wild aan toe.
Maar had het eigenlijk op haar leeftijd gegooid van oohh daar groeit ze wel weer overheen.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 19:17

@ariebren; Yutah was, na het overstappen op hooinetten, zó boos dat ze haar hooinet de eerste dagen als boksbal heeft gebruikt 8)7 maarja toen het los op de grond lag maaide ze net zo lang met d'r benen tot alles netjes door het zaagsel verspreid was om vervolgens de sprietjes er tussenuit te gaan pikken.. Vond ze vast grappig ofzo, maar ik vond het een iets minder strak plan O:)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 19:18

Mijn 2e optie wordt toch een groot blok in de voerbak leggen oid :P

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:55

Jij vindt dat hooi zoeken in de bodem bedekking niet fijn.

Voor het paard is het juist heel goed, dan is tie de hele dag bezig om zijn hooi op te zoeken en te eten.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:09

Klinker in de voerbak, of anders wat mega keien. Dan moet 'ie én langzamer eten én het "voer-werpen" is over.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 20:30

Ariebren schreef:
Jij vindt dat hooi zoeken in de bodem bedekking niet fijn.

Voor het paard is het juist heel goed, dan is tie de hele dag bezig om zijn hooi op te zoeken en te eten.

Nou als ze er vervolgens ook overheen gaat poepen/piesen en het dan weigert op te eten, waardoor ik per week kruiwagens vol met ranzig hooi moet weggooien, kun je je toch wel voorstellen dat ik maar een andere oplossing ben gaan zoeken? :D nu met hooinet gaat het super, ze is net zo lang (al dan niet langer) ermee bezig en er wordt zo goed als niets verspild !

Maar on topic.. Ze heeft net het voer vanaf de grond (in bak) gekregen en at wel iets rustiger, maar ik ben benieuwd wat ze op de lange termijn doet..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:42

Vaak is het ook zo, dat wanneer het hooi vertrapt wordt, ze te veel krijgen.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 20:50

Tja ze moet er wel de hele nacht mee door, dus als ze 'savonds om 9 uur een klein plukje hooi krijgt is mevrouw de volgende ochtend om 7 uur niet te genieten hoor :P neem ik d'r niet kwalijk, ze is gewend om bijna onbeperkt/in kleine hoeveelheden over de hele dag verspreid ruwvoer te krijgen :) vandaar nu het (redelijk fijnmazige) hooinet, dan kan ze zich ook niet in 1 keer volproppen, waar ze wel een handje van heeft, maar kan ik er toch een kruiwagen in kwijt waardoor ze er een paar uur mee bezig is.. Ideaal!

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:58

ik lees even mee want die van mij doet t ook :(
zal is kijken of ze naar de tandarts moet mischien