Wat voor spaarpot hadden jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Wat voor spaarpot hadden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 13:45

Ik ben al een tijdje gestopt met paardrijden maar wil dit weer oppakken en over een tijdje misschien een paard kopen.
Nu was mijn vraag wat voor spaarpot hadden jullie al aangelegd voordat jullie een paard kochten en welk bedrag leggen jullie elke maand appart?

Keet

Re: Wat voor spaarpot hadden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:49

Kocht mijn eerste pony 5,5 jaar geleden, een soort van impulsief. Had dus geen specifiek spaarpotje voor haar. Maar wel een vaste baan en een regelmatig inkomen.
Vanaf dat moment ben ik een maandelijks bedrag over gaan maken, bepaald percentage van mijn inkomen.
Toen ik een paard kocht heb ik dat percentage verhoogd (naast de verzekering) maar niet meer verlaagd toen ik het paard verkocht.

Geloof dat er nu iets van 100/120 euro per maand naar een aparte rekening gaat. Dit is bijzonder fijn, want als ik nu een dikke dierenarts rekening krijg voel ik daar weinig van :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 13:50

Ja wil niet dat als ik een paard koop en na 2 maanden krijgt het paard koliek dat ik dan te weinig geld heb op m'n spaarrekening :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:52

Hier ook impulsief dus geen spaarpot, sterker nog, heb geld van mijn moeder geleend om hem te kunnen kopen op dat moment omdat we net een keuken hadden gekocht van ons spaargeld :D

ach het scheelt dat we een flink bedrag per maand kunnen sparen dus we genoeg geld hebben voor als er iets gebeurd

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:57

Mijn eerste 2 heb ik gekregen, Hans heb ik impulsief gekocht dus ik had ook niet veel gespaard. Ik had wel een dierenartspot van 500 euro, daar deed ik iedere maand 100 euro bij. Maar het potje was snel leeg toen mijn shet hoefbevangen werd. Overigens heb ik mijn ouders achter de hand als het echt eens nodig zou zijn, maar ik heb het tot nu toe altijd zelf kunnen betalen gelukkig.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:57

quera schreef:
Ja wil niet dat als ik een paard koop en na 2 maanden krijgt het paard koliek dat ik dan te weinig geld heb op m'n spaarrekening :)

Vandaar dat ik mijn paard naast het sparen ook nog verzekerd had :) kon ik ondertussen rustig doorsparen maar was er wel een vangnet voor als het goed mis zou zijn :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:00

Ik heb geen spaarpot specifiek voor m'n paard.
Ik zet dus ook niets apart. Mocht het nodig zijn heb ik natuurlijk wel wat achter de hand maar dus niet speciaal of maandelijks opgespaard.
Hoe hard het misschien ook klinkt maar ik denk niet dat ik met mijn paard zou blijven door dokteren in de duizenden euro's. Of er moet gewoon een goede kans zijn maar dat zie ik dan wel.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:07

Tigra_ schreef:
Ik zet dus ook niets apart. Mocht het nodig zijn heb ik natuurlijk wel wat achter de hand maar dus niet speciaal of maandelijks opgespaard.
Hoe hard het misschien ook klinkt maar ik denk niet dat ik met mijn paard zou blijven door dokteren in de duizenden euro's. Of er moet gewoon een goede kans zijn maar dat zie ik dan wel.

Hmmm vond het toch fijn om een spaarpot te hebben toen ik dit voorjaar twee flinke rekeningen kreeg (inenten, tandarts,bloedbeeld)
Ging niet om duizenden euro's maar toch wel om een flinke bedrag wat bovenop alle vaste lasten kwam :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:11

Evelli schreef:
Tigra_ schreef:

Hmmm vond het toch fijn om een spaarpot te hebben toen ik dit voorjaar twee flinke rekeningen kreeg (inenten, tandarts,bloedbeeld)
Ging niet om duizenden euro's maar toch wel om een flinke bedrag wat bovenop alle vaste lasten kwam :)

Daar heb ik toch geen specifiek paarden spaarpotje voor nodig, boven de +/-2000 euro wordt het eerst eens goed denken of het het wel waard is.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 15:14

Klopt maar heb toch liever iets vast achter de hand :j

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:15

Ik heb een zilver kleurig varken :P

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:04

Mijn paard en pony hebben een "eigen" bankrekening.
Ik blijf daar elke maand £250 pond op storten en daar van betaal ik de dierenarts / hoefsmid / ontwormen / tandarts / fysio / kleine spullen zoals een weide halster - borstels.

De stalling en grote spullen betaal ik gewoon van mijn eigen rekening.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:10

500 euro heb ik nu apart staan puur voor paard :)
Wil die nog wel laten groeien tot 1000 euro. Maar eerst werk zoeken haha, heb nog wel een zeer goede spaarrekening dus in geval van nood kan daar ook wat vanaf natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:12

Ik had geen spaarpot. M'n eerste paard in 1x m'n maandsalaris aan uitgegeven voor de aankoop en stallingskosten (dan maar ff een maandje niks uitgeven :D)
en m'n huidige pony ook geen spaarpot.. 2 maandjes geld opzij gezet en wederom niet zo achterlijk veel uitgegeven die maanden :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:15

suuzepuus schreef:
Ik heb een zilver kleurig varken :P

Ik wilde reageren met "ik heb een roze varken"

Maar de ts bedoeld wat anders :P

Hier geen paard, dus geen spaarpot.
En als dat wel komt, valt ie gewoon onder het kopje : Vaste inkomen, als er wat gebeurt :)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:21

Je bedoelt vaste lasten, denk ik ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:22

flicka schreef:
Je bedoelt vaste lasten, denk ik ;)

Ook dat ja.

Maar als er wat gebeurt word dit gewoon van eht vaste inkomen betaald.
Of ik 't nou apart leg of op de gewone rekening hou,maakt niet uit.

lesley_oo7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:23

Goed van je dat je wat geld achter de hand wil houden, je weet maar nooit wat er gebeurd. Ik zou zeker 1000 euro dierenartskosten reserveren en door blijven sparen. Of je een aparte rekening wil of dit geld op je normale spaarrekening wil is aan jou. Maar ik denk dat 1000 euro een mooi begin is.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:25

Mijn paard was impulsief en ja die werd helaas 2 maanden later ziek en mocht een operatie ondergaan. Toen was er ook geen spaarpotje. Daarom nu wel, die is zo rond de 2000 euro.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 14:24

Dus beginnen met 1000 euro appart leggen en vanaf daar aanvullen zou voldoende moeten zijn?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:32

quera schreef:
Dus beginnen met 1000 euro appart leggen en vanaf daar aanvullen zou voldoende moeten zijn?

Dat ben je in het begin sowieso al kwijt voor alle spullen die gekocht moeten worden.
Maar als je ook dat al apart hebt zou ik zeggen met 1000 euro beginnen is prima, stort er dan elke maand wat bij.
Als je geluk hebt en een gezond paard hebt en een flink bedrag in de spaarpot kun je daar desnoods een keer de stalling betalen etc.

Zodra er hier meer dan £5000 in de spaarpot zit stop ik met geld er bij storten en stort ik pas weer als ik geld heb gebruikt voor de tandarts etc.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 14:40

Spullen reken ik daarin niet mee :) die 1000 is echt voor onverwachte kosten zoals tandarts en dierenarts

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:45

Ik begon ook met E1000 euro.. Helaas had de vorige eigenaar mijn paard niet zo goed ontwormd als hij had verteld en stond mijn paard na nog geen 3 weken met gigantische koliek door bloedworm besmetting in de kliniek. Gelukkig hoefde hij toen niet geopereerd te worden (we zaten op het randje) want anders was ik zo E5000 verder. Nu had het me als nog 1000 gekost maar dat had ik dus gelukkig achter de hand.. Ondertussen heb ik mijn paard alweer 3 jaar en heb ik verder nog geen dierenarts nodig gehad. E1000.- lijkt me mooi om mee te beginnen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:11

quera schreef:
Spullen reken ik daarin niet mee :) die 1000 is echt voor onverwachte kosten zoals tandarts en dierenarts

Wat ik persoonlijk zou doen is gewoon een eigen spaarpotje voor het paard en daar elke maand 200 in stoppen ofzo.
Mocht je later wat meer hebben dan de 1000 euro en het niet nodig hebben dan kun je dat geld inderdaad gebruiken voor fysio - tandarts - smit - ontwormen.
Vaak weet je van te voren wat dat kost (althans voor ik een fysio of tandarts laat komen informeer ik naar de kosten incl. reiskosten) en kan makkelijk uit het spaarpotje.

Ik leg jaarlijks zo'n £3000 in hun spaarpot en inmiddels kan ik dus ook zonder zorgen andere dingen uit hun spaarpot betalen zodat mijn persoonlijke rekening onaangetast blijft.

In het begin vond ik het best vervelend om dat geld opzij te leggen maar nu voel ik niets van de vaste kosten voor de paarden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:12

Ik leg niets bij verder, zorg zelf dat de pot uiteindelijk nog tot 1000 euro komt en dan is het ook goed :)