Zijn jury's zich bewust van biases?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sasqiua

Zijn jury's zich bewust van biases?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 20:25

Hallo allemaal,

Zo vlug kon ik hier geen topic over vinden.
Allereerst, ik rijd zelf geen wedstrijden heb noch slechte ervaringen met jury's.
Toch vroeg ik mij af, zijn juryleden zich bewust van cognitieve biases (denkfouten, vertekeningen)?
Wordt er tijdens de jurycursus hier aandacht aan besteed?

Om een aantal voorbeelden van biases te noemen (op Wikipedia staat een hele lijst, maar dit zijn enkele relevante):
  • Anchoring – the tendency to rely too heavily, or "anchor," on a past reference or on one trait or piece of information when making decisions (also called "insufficient adjustment") (Voorbeeld: eerste oefening gaat niet goed, tweede oefening gaat super maar jurylid blijft hangen in vorige beoordeling en geeft een 6 i.p.v. een 8 of; vorige deelnemer had een uitstekende proef waardoor de "normale" proef als minder wordt beoordeeld)
  • Attentional Bias – the tendency of emotionally dominant stimuli in one's environment to preferentially draw and hold attention and to neglect relevant data when making judgments of a correlation or association. (Voorbeeld: jury voelt zich vrolijk, geeft hogere cijfers, of andersom)
  • Halo-effect - a cognitive bias in which our judgments of a person’s character can be influenced by our overall impression of him or her (Voorbeeld: jury vind combinatie leuk, of het paard etc. en beoordeeld daardoor positiever)

Met andere woorden: wordt juryleden geleerd objectief te zijn? Worden zij bewust gemaakt van mogelijke (onbewuste!) denkfouten?
Zo niet, accepteert iedereen dit? Of ss het een onderdeel van de sport?

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Groetjes,

Saskia

kleinvosje

Re: Zijn jury's zich bewust van biases?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:51

Ik ben zelf jury, en ja, ik denk dat ik van mezelf wel kan zeggen dat ik objectief ben. Ik kijk naar het gaan van het paard en hoe de ruiter erop zit, en daarbij maakt het mij niet uit wat voor dier het is. Als het goed voorgesteld wordt, krijgen ze de punten die ze verdienen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:15

Ja dit word ook in de cursus aangekaart. Met name het globale kijken/denken. Een jury die alleen maar ziet of bv sporen verkeerd om zitten etc zit teveel op detail en kijkt dus op dat moment niet globaal.
Objectiviteit word natuurlijk meegenomen. Je leert welk punt je aan wat voor fout/goed onderdeel moet toekennen en dan speelt het geen rol wie erop zit wat voor paard het is of wat die combi vorige keer bij jou gereden had. Je moet altijd in het hier en nu zitten en zou er dus geen plaats moeten zijn om aan andere dingen te denken die objectiviteit beinvloeden.

Heb inmiddels ook wat bekende ruiters met jonge paarden in de ring gehad, tja die eindigde wel vooraan(ondanks 2x 1, maar ook keer 9 en veel 8en), maar had ook een enorm talentvolle bok onder de kont(als die hele proef stakerig was of totaal niet goed dan had die net zo goed 5-en of lager gekregen). Maar heb ook iemand gehad die voor het eerst op wedstrijd was en die in ring 1 alleen maar gestaakt (en geslagen) had en dus ook vrijwillig had beeindigd maar bij mij een topproef neer zette voor bijna 3wp-en. Ondanks dat ik het niet eens was met dingen die ze op het voorterrein deed, die ik tussendoor zag, die moet je tijdens het beoordelen helemaal uit/weg kunnen sluiten. Je mag pas beoordelen als ze bij a zijn binnen gekomen.
En dan zie je gewoon wat goed fout of voldoende is ;).
Iedereen zit er wel eens naast of ziet een keer iets niet, maar dit moeten hoge uitzonderingen zijn ipv dingen die eljke wedstrijd gebeuren, het blijven mensen ;).

Vind vaak wel grappig dat veel mensen commentaar op "bevooroordeelde" jury hebben en nooit (dus vaker) geen wp rijden... Misschien moet je dan eens bij jezelf ten rade gaan als meerdere jury's hetzelfde (geen wp) oordeel geven :).

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 00:55

Ik vind dat juryleden hier veel en veel te weinig rekening mee houden. Zelf start ik met mijn lusitano deze zal nooit een geweldige uitgestrekte draf laten zien maar als er een voor hem goede draf uitkomt word dit nooit gewaardeerd. Dit zelfde geld voor de galop een uitgestrekte galop zal nooit zoveel grond bestrijken als bij een ander paard. Mijn paard heeft andere kwaliteiten maar met mijn schimmeltje zal ik nooit tegen het grote bruine geweld in de ring op kunnen.

Zolang er grote bruine paarden zijn die 191 punten halen zonder een pas te wijken en er paarden zijn die mooi tonen maar eigenlijk constant onregelmatig zijn maar wel met punten naar huis gaan blijkt wel dat er iets heel erg mis en er voor veel mensen gewoon de lol uit het wedstrijd rijden word gehaald.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 05:18

Er zullen vast veel jury's zijn die zich daar bewust van zijn en zich er ook voor inspannen. Maar ik denk dat het psychologisch gezien niet mogelijk is voor een mens om geheel objectief te zijn. Een heel interessant boek is 'crossculturele psychologie' en daar staan ook veel van dat soort zaken beschreven.

Als jury's zich er bewust van zijn en streven naar objectiviteit dan vind ik dat echt super! ik denk dat je als mens zijnde niet meer kan doen :P

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:25

pferdtje schreef:
Ik vind dat juryleden hier veel en veel te weinig rekening mee houden. Zelf start ik met mijn lusitano deze zal nooit een geweldige uitgestrekte draf laten zien maar als er een voor hem goede draf uitkomt word dit nooit gewaardeerd. Dit zelfde geld voor de galop een uitgestrekte galop zal nooit zoveel grond bestrijken als bij een ander paard. Mijn paard heeft andere kwaliteiten maar met mijn schimmeltje zal ik nooit tegen het grote bruine geweld in de ring op kunnen.

Zolang er grote bruine paarden zijn die 191 punten halen zonder een pas te wijken en er paarden zijn die mooi tonen maar eigenlijk constant onregelmatig zijn maar wel met punten naar huis gaan blijkt wel dat er iets heel erg mis en er voor veel mensen gewoon de lol uit het wedstrijd rijden word gehaald.

Sorry, maar ik kan het hier absoluut niet mee eens zijn. Juryleden worden er echt wel op getraind om onregelmatige paarden te herkennen, en daar dan naar te handelen. Ook het eerste deel van je post kan ik niet in mee gaan. Maar goed, deze discussie is in andere topics al veel vaker gevoerd, heeft geen zin om die hier weer te herhalen.

Als een paard fatsoenlijk loopt, netjes gereden wordt, komen die punten er heus wel. Helaas is het heel vaak zo dat de ruiter die erop zit niet in wil zien dat er wat schort aan zijn/haar manier van rijden, en zal daarom altijd afgeven op de jury. (Ik zeg hiermee niet dat jij dat perse doet).

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:32

Amen kleinvosje :j

Ik probeer ook vooral naar het stukje rijtechnisch correct rijden te kijken. Of het nou een Fries, een WPNer of een Shetland pony is, als het paard volgens de richtlijnen en het Scala voor elkaar is, krijgen ze punten.

Of je altijd 100% objectief kan zijn lijkt me naïef. Er gebeurd in je hoofd en ook dat van een jurylid gewoon veel meer dan dat je je bewust van bent. Er zijn altijd invloeden die effect kunnen hebben op het jureren, maar in de cursussen wordt wel degelijk aandacht besteed om dit te minimaliseren.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:39

KG_Images schreef:
Amen kleinvosje :j

Ik probeer ook vooral naar het stukje rijtechnisch correct rijden te kijken. Of het nou een Fries, een WPNer of een Shetland pony is, als het paard volgens de richtlijnen en het Scala voor elkaar is, krijgen ze punten.

Of je altijd 100% objectief kan zijn lijkt me naïef. Er gebeurd in je hoofd en ook dat van een jurylid gewoon veel meer dan dat je je bewust van bent. Er zijn altijd invloeden die effect kunnen hebben op het jureren, maar in de cursussen wordt wel degelijk aandacht besteed om dit te minimaliseren.

het grootste gedeelte van de juryleden doet dit inderdaad ook, maar helaas zijn er ook mensen bij die echt een persoonlijke keuze hebben (bijvoorbeeld niet van barokke paarden houden) en hierdoor niet objectief jureren.. Helaas zelf ervaren als schrijfster bij meerdere juryleden..

Maar gelukkig komen er steeds meer juryleden die inderdaad kijken naar hoe het loopt en wat de combinatie samen doet en niet naar afstamming en hoe het paard eruit ziet

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:43

Jury, er zijn redelijk wat juryleden die hun opleiding uitstekend in de praktijk brengen, echter, ik zie ook juryleden die een licht onregelmatig paard niet herkennen of paarden/pony's die in galop op viersporen lopen enzenz. Een goede jury hoeft ook niet alles te zien maar een wat mindere jury ziet wel veel maar niet altijd de foute dingen. Wbt mooie paarden, ik ken ook een jury die paarden met een gigabewegingsmechanisme standaard bovenin plaatst(zeer vaak onterecht) heb een paar keer bij hem geschreven, hij kijkt eerst naar de afstamming, dan staan zeer vaak de eerste pluspunten al op papier. Als er ook nog een goeduitziende, lachende amazone bovenop zit dan kan deze bijna niets meer verkeerd doen. 8)7

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:47

Dan zou dat op basis van afstamming nu niet meer mogelijk moeten zijn, aangezien op de protocollen geen afstammingen vermeld staan. Een papiertje is leuk hoor, maar je kunt er niet op rijden.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:48

Juryleden die zich laten leiden door ras of afstamming zijn er zeker, en toch denk ik dat een groot aantal ruiters zich ook wel achter dit excuus verschuilt. Een voorbeeld: Ik heb zelf ook Spaanse paarden in de ring gehad die ik heel aansprekend vind, maar waar ik niet omhoog kan punten. Vanwege vierkant model zie je bij deze paarden dat ze wel eens (dus niet altijd) moeite hebben om hals lengte te bewaren en wat 'krabbelig' kunnen zijn. Dan punten wij die paarden niet naar beneden vanwege de voorkeur van het ras, maar omdat de combinatie in het stukje aanleuning en tact en regelmaat volgens de richtlijnen werk aan de winkel hebben. Als dit het geval was geweest bij een KWPNer gaan ze met exact dezelfde punten als de Spanjaard naar huis.

Kleinvosje: Het staat bij sommige verenigingen nog steeds wel op de startlijst helaas.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:50

helaas heb ik dat ook al vaker gezien.. nu word dat wat lastiger omdat de afstammeling er niet meer bij op staan, maar ja je houdt die rotte appels... gelukkig zijn er steeds meer juryleden die wel terecht jureren...

En ja ik rij ook wedstrijden en nee het ligt niet (altijd) aan de jury... maar merk toch wel dat als je niet het ideale lichaam en niet het ideale dressuurpaard hebt, dat het bij sommige juryleden wel lastiger is om (hogere) punten te rijden....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:17

bigone schreef:
Als er ook nog een goeduitziende, lachende amazone bovenop zit dan kan deze bijna niets meer verkeerd doen.

Tjsa... Ik kan die jury niet helemaal ongelijk geven... Ik kijk ook liever naar mooie paarden met lachende ruiters er op. Dat doet het toch een stuk leuker in de ring dan een chagrijn op een lelijk slecht bewegend paard... Een paard wat goed gereden wordt, wordt overigens vanzelf al een heel stuk mooier, en dan heb je als ruiter ook reden om er lachend op te zitten. :D

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:29

Dat er geen ras meer opstaat werkt bij mij denk ik wel eens in mijn nadeel omdat sommige mensen niet kunnen bedenken waar ik op rij. Onbekend maakt vaak ook onbemind en wat dat betreft heb natuurlijk wel de aantallen tegen me.

Om dan nog maar een voorbeeld te noemen over iets wat zeer objectief is. Ik had laatst een 5 voor verzorging met als reden dat mijn manen mooier ingevlochten zouden staan. Dit is me nog nooit overkomen en ik was best pissig aangzien mijn schimmel helemaal schoon was en zijn manen netjes naar 1 kant lagen. Duidelijk iemand die niet goed oplet aangezien knotjes op 1 staan en los hangenden manen op 2 en pas op 3 de op een andere manier ingevlochten manen komen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:42

Leuk topic, ben zelf psycholoog i.o. op de RuG, daar is sociale psychologie een hot item en komen dit soort denkfouten veel aan bod. Ik heb het me vaak afgevraagd :j Ik denk wel dat het voor een jurylid, zelfs al is hij nog zo objectief ingesteld en reflectief op eigen oordelen, moeilijk is om deze vertekeningen volledig uit de weg te gaan, simpelweg omdat de bias een functie heeft: de mens heeft maar een beperkte cognitieve capaciteit en kan daarom niet alles volledig en objectief waarnemen én beoordelen in het relatief korte tijdvlak van één oefening (zeg een appuyment van enkele seconden, waarbij op beenzetting, houding van paard en ruiter, inwerking van de hulpen, takt, niveau etc. moet worden gelet). Laat staan een hele proef!

Ik denk dat veel meningsverschillen tussen juryleden hier ook vandaan komen. En ook waarom showerige paarden soms een hogere beoordeling krijgen, terwijl de oefening objectief gezien helemaal niet zo sterk is uitgevoerd. Dus ik ben eigenlijk stiekem ook wel een beetje benieuwd hoe de juryleden hierover denken ten aanzien van hun collega's (zonder namen te noemen) :j
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 10-10-12 14:45, in het totaal 2 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:44

pferdtje schreef:

pferdtje schreef:
Dat er geen ras meer opstaat werkt bij mij denk ik wel eens in mijn nadeel omdat sommige mensen niet kunnen bedenken waar ik op rij. Onbekend maakt vaak ook onbemind en wat dat betreft heb natuurlijk wel de aantallen tegen me.

Om dan nog maar een voorbeeld te noemen over iets wat zeer objectief is. Ik had laatst een 5 voor verzorging met als reden dat mijn manen mooier ingevlochten zouden staan. Dit is me nog nooit overkomen en ik was best pissig aangzien mijn schimmel helemaal schoon was en zijn manen netjes naar 1 kant lagen. Duidelijk iemand die niet goed oplet aangezien knotjes op 1 staan en los hangenden manen op 2 en pas op 3 de op een andere manier ingevlochten manen komen.

Even hoor....heb je niet door hoe ontzettend tegenstrijdig jouw berichten zijn? Jury's moeten objectief zijn, maar wel bedenken dat de getoonde middendraf voor jouw paard zijn doen heel goed is? ;) Objectief is objectief; een middendraf is - ongeacht het type paard dat het toont - goed of niet goed. "goed voor een lusitano" is al niet objectief meer.

Dat je met een dergelijk paard bent gaan starten en het op die punten moeilijker hebt, is jouw eigen keuze. Daar moet je niet over zeuren en al helemaal niet bij de jury neerleggen. Dat type paarden is vaak weer heel goed in de verzamelde gangen en kan daar juist weer meer punten scoren t.o.v. de "bruinen". Elk paard heeft zijn sterkere en zwakkere punten, ook de grote zwarte KWPN'ers. De kunst is juist om de zwakke punten minder te laten opvallen en de goede punten sterk naar voren te laten komen.

Wat betreft de 5 voor verzorging kan ik me voorstellen dat je daar minder punten voor krijgt als je niet hebt ingevlochten. De voorkeur gaat nu eenmaal naar ingevlochten paarden en dit staat ook netjes in de reglementen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:06

Voorkeur naar ingevlochten mag helemaal niet leiden naar een lager punt, knhs regels moeten gevolgd worden en dan mag je met losse, naar één kant liggende manen starten.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:22

bigone schreef:
Voorkeur naar ingevlochten mag helemaal niet leiden naar een lager punt, knhs regels moeten gevolgd worden en dan mag je met losse, naar één kant liggende manen starten.

Deze voorkeur stáát in de knhs-regels:
Citaat:
Richtlijnen voor de verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony‟s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.

Je mag dus ook met manen volgens optie b starten, maar optie a wordt meer gewaardeerd volgens de reglementen en levert derhalve meer punten op. Dat de ene jury hier strenger op let dan een ander is wel zo, maar dit maakt het niet onreglementair.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:32

We hebben eens een jury gehad en daar kwam een haflinger in de ring. Ze zei zet maar alvast een 5 bij de middendraf want dat kunnen haflingers niet. Dus helaas zijn er bevooroordeelde juryleden. Of dat ze naar elkaar sms'en bij proefjes als je met twee ringen werkt. Als je wel eens schrijft zie je dingen die niet echt eerlijk zijn.
Gelukkig zijn de meeste juryleden wel eerlijk en objectief!

PeertjeRijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:06

Interessant onderwerp ;)
Ik rij zelf mijn wedstrijden met een Fries. Je hoort vaak dat mensen die op een Fries rijden zeggen dat ze daarop afgerekend worden. Zelf ondervind ik dit eigenlijk niet zo. Soms heb ik voor mijn gevoel helemaal niet zo lekker gereden, maar dacht de jury daar heel anders over. :) Vind tegenwoordig de meeste jury's netjes en objectief jureren.
Ik heb het idee dat (oudere) jury's, die al lang in het vak zitten, deze vooroordelen eerder hebben. Ervaren jullie dit ook zo?

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:13

mylittlejoy schreef:
pferdtje schreef:

pferdtje schreef:

Even hoor....heb je niet door hoe ontzettend tegenstrijdig jouw berichten zijn? Jury's moeten objectief zijn, maar wel bedenken dat de getoonde middendraf voor jouw paard zijn doen heel goed is? ;) Objectief is objectief; een middendraf is - ongeacht het type paard dat het toont - goed of niet goed. "goed voor een lusitano" is al niet objectief meer.

Dat je met een dergelijk paard bent gaan starten en het op die punten moeilijker hebt, is jouw eigen keuze. Daar moet je niet over zeuren en al helemaal niet bij de jury neerleggen. Dat type paarden is vaak weer heel goed in de verzamelde gangen en kan daar juist weer meer punten scoren t.o.v. de "bruinen". Elk paard heeft zijn sterkere en zwakkere punten, ook de grote zwarte KWPN'ers. De kunst is juist om de zwakke punten minder te laten opvallen en de goede punten sterk naar voren te laten komen.

Wat betreft de 5 voor verzorging kan ik me voorstellen dat je daar minder punten voor krijgt als je niet hebt ingevlochten. De voorkeur gaat nu eenmaal naar ingevlochten paarden en dit staat ook netjes in de reglementen.

Nee niet dat de getoonde middendraf goed is voor een lusitano maar dat de middendraf voor dit paard op dit moment goed is. Dat is objectief maar een kwpn met van zichzelf meer ruimte in zn voorhand die een goede middendraf laat zien krijgt hogere punten dan mijn goede middendraf omdat die van mij niet zoveel ruimte heeft.

Een Lusitano is niet ongeschikt voor de dressuur (misschien wel in nederland) alleen het beeld van veel juryleden is te beperkt en msschien is de kennis ook wel te beperkt.

De voorkeur gaat uit naar maar iets anders is niet fout en ik vind dat ik daar niet op afgestraft mag worden omdat ik niet op een KWPNer rijd

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:31

Als jij een geweldige proef neerzet kan daar geen jury omheen. Je wordt echt niet afgestraft als je niet op een KWPN-er rijdt! Dat vind ik dezelfde opmerking als iemand wat vraagt en je zegt nee en je naar je hoofd gesmeten krijgt dat je discriminineert.

Iemand met een lang paard zal meer moeite hebben met de verzameling en het 'gaan zitten' terwijl iemand met een kort paard daar minder moeite mee heeft. Maar... iemand met een lang paard zal de lengtebuiging makkelijker kunnen laten zien. Elk paard en elke bouw heeft zo z'n plus en min punten ongeacht het ras.

Zus rijdt een te dikke fjord met een te lage nekaanzet in de M1 waardoor die totaal niet opgericht loopt. Bij de ene jury haalt ze soms 2 winstpunten in een proef, bij een ander haalt ze net aan de 170.

Ik wil met een wedstrijd graag laten zien wat ik het paard geleerd heb. Of de jury van mijn paard wel of niet "houdt" dat boeit me echt totaal niet :D

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 20:33

pferdtje schreef:

Ik snap wat je bedoelt, maar je slaat hier, wat mijn opzet betreft de plank mis.
De objectiviteit die ik bedoel houdt in dat er met een maat gemeten wordt(dus er wordt geen rekening gehouden met ...)(paard = paard, slechte oefening = slechte oefening).
Hierbij probeert de jury zijn of haar eigen mening achter wegen te laten en te kijken naar wat er daadwerkelijk vertoont wordt.
Als jouw Lusitano geen 8 verdient voor een middendraf omdat het er simpel weg niet uit komt is dat m.i. ook redelijk.
Laat jij daarna een prachtige galop zien verdient hij gewoon een 8.
En dat is wat ik meer bedoel, zijn de meeste jury's nog in staat om het knopje meningen uit te zetten en verder te kijken?

Edit: de uitleg in de post boven mij verheldert dit iets.

Eastwood1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:21

Ik heb zelf een lusitano en een andalusier gestart maar breng ook kwpners uit en ben ook zz licht jury. Ik heb met deze barokke paarden meerdere 8ten gehaald voor de middendraf en galop simpelweg omdat ze het wel konden. En heb ook dikmaals gewonnen met ze op alle nivo's. Er zijn helaas ook genoeg barokke paarden die weinig schoudervrijheid hebben en dan ook nog erg vaak kort in de hals worden gereden waardoor je echt geen voldoende kan geven, omdat ze gaan krabbelen. Als jury heb ik vaak genoeg friesen of haflingers bovenaan gepunt, ook in het Z. Ligt er gewoon aan hoe ze gereden worden. Het ligt dus vaak aan het beperkte inzicht van de ruiter als ze de eigen sterke en zwakke punten van hun paard niet kennen en ze niet kunnen relativeren. En dus niet aan de jury....

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:51

Ik geloof dat hier ook mensen zitten die allemaal graag een Totilas in de ring willen. Mag maar als dat betekent dat je de hele dag dezelfde paarden zit te beoordelen dan kom je op het punt van een mooi showend paard met een lachende ruiter kortweg geen objectieve meningen maar de meningen van een land waar ze niet beter weten.....

Ik durf absoluut wel te zeggen wanneer mijn proef niet goed genoeg is en dat doe ik ook zeker wel alleen ik durf te wedden dat als ik geen barok paard had gehad ik deze discussie niet gevoerd had omdat ik dan binnen no time punten zou rijden.