In de B hoeft je paard niet nageeflijk te lopen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

In de B hoeft je paard niet nageeflijk te lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 09:00

Ja, dat lees je zo heel erg vaak hier op bokt.

In de B hoeft je paard echt nog niet nagevelijk te lopen, als je maar netjes je figuren rijd maakt het niet uit hoe het paard verder loopt. Ik begin nu wel te snappen waar we dat 'lage' niveau aan te danken hebben die op wedstrijden vooral in de B / L1 goed zichtbaar is. Zelf kom ik niet zo heel veel meer op wedstrijd, soms kom ik er nog wel eens en dan schrik ik echt van het niveau eigenlijk. En dan ook nog winst rijden.

Naar mijn inziens is de B echt je basis, daar staat ie toch voor? Nu ik mijn eigen echt goed door wil rijden zijn we wel degelijk bezig met dat ie fijn over de rug loopt, goed aan het been is, stelling en buiging, gehoorzaamheid en netheid van je figuren volgt vanzelf dan dat is nog maar een peule schilletje. Mijn jonkie wil zich er ook nog wel eens uittrekken als er ineens wat voorbij schiet of te zien is, als die even gespannen raakt, maar dat is hetgeen wat ze bedoelen met dat mag nog in de B daar word je niet direct op afgestraft. Imo mits het daarna ook weer snel gecorrigeerd word en het fijngaande ontspannen paardje weer terug te zien is. Die enkele passen dat ze even het hoofd eruit gooien, word je niet direct op afgestraft lijkt me (als het maar niet 1001x in de proef gebeurd -> onrustige aanleuning).

Maar wat ik zo zie en hoor om me heen maakt het helemaal niet uit? Ik zie paarden de baan door sjokken dat ik me echt afvraag of de ruiter nog gaat rijden of dat het bij mee liften blijft? Waar is het niveau gebleven? Hoe kijk je als jury er tegen aan? Tja het begint al bij de instructrice, maar als iemand met een paard die de gehele proef nog net niet in slaap valt of bijna continu tegen sterren kijken aanzit gewoon winst rijd vraag ik me af of de jury's hier ook niet wat in kunnen betekenen?

Hoe word hier eigenlijk vanuit het oogpunt van de instructrice tegen aan gekeken? En vanuit de jury? En jij als ruiter dan?

Zelf heb ik de mijne nu net ongeveer een jaar ohz, we hebben het heel erg lekker rustig aan gedaan maar zijn wel direct begonnen met de basis. Ga dit jaar een paar oefen dressuur wedstrijdjes mee pakken om hem wat km's te laten maken op vreemd terrein en ons doel is om dan volgend jaar officieel te starten. Wel wil ik en verwacht ik hem tegen die tijd wel echt goed voor elkaar te hebben, althans de basis. Offcourse is er dan nog genoeg aan te sleutelen, maar zolang het goed voor het been, gehoorzaamheid, ontspanning en aanleuning niet voldoende voor elkaar is gaan wij niet op concours. Toch zie ik soms als ik meega schrijven toch zat ruiters voorbij komen dat je denkt wat doen die hier in de ring? Of die te vergelijken zijn met de manegepaarden op de FNRS wedstrijden waar ik ook nog wel eens ga kijken.

Ik vind het best zorg wekkend eigenlijk...
Mocht de discussie ontstaan, hou het dan netjes tegen elkaar en respecteer elkaars mening. We zijn niet allemaal Anky (en ik al helemaal niet!) we maken allemaal zat fouten en zo is elke ruiter en elk paard en elke combinatie uiteraard uniek. Ik wil niemand tegen het hoofd stoten of een hoek in duwen absoluut niet, maar wees niet bang om te reageren als jij gezegend bent met zo'n fijn paard die keurig doet wat je vraagt maar als je eerlijk en kritisch kijkt naar je eigen proefjes je inderdaad veel meer mag gaan rijden. Ik zou graag dan horen hoe jij er dan tegen aan kijkt? Wat zegt je instructrice? Wat krijg je te horen van jury's? Wil je het zelf veranderen of vind je het wel goed zo want het gaat toch goed (bijvoorbeeld)?

Een hoop vragen voor iedereen, ben erg benieuwd naar de reacties! :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-12 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spelfout in titel gewijzigd

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:25

Rij zelf (nog) geen wedstrijden, maar mij lijkt dat die combinaties vanzelf vast komen te zitten naarmate ze hoger worden. Toch minstens bij de L2 wel, loop je dan opeens tegen problemen aan omdat de echte primaire basis gewoon nog niet goed genoeg is.

Zelf ga ik ook 2013 flink wat oefenwedstrijdjes rijden idd voor de km, maar B-klaar zijn we nog laaang niet. Misschien dat vele de mogelijkheid tot oefenwedstrijdjes niet hebben en dus meteen in de B beginnen, met de inslag we zien we waar we eindigen. Waarom er dan toch winst wordt gereden... Daar heb ik helaas geen antwoord op.

Sietara

Re: In de B hoeft je paard niet nagevelijk te lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:32

Hoi, Sinds april lessen we, een volte 10 meter was rond juni een halve vierkant en vervolgens 2-3 bokken en klaar, nu kunnen we al een volte redelijk rijden... paard snapte er echt geen bal van:S maar met veel hulp komen we er wel, en idd we zijn er nog LANG niet:P maar we komen netjes in stap en draf de bak door, maar een halve draver vind galoperen vaak zeer lastig, maar ook dat gaat beter:D in de planning staat dat we wedstrijden gaan rijden, maar eerst nog veel oevenen en volgende zomer maar eens zien:P
zodra ik een redelijke volte kan rijden en fatsoenlijk een tempo in galop kan vasthouden, maar ook dat gaat al veel beter:P

bb260

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:37

Ik heb zelf geen mogelijkheid om oefenwedstrijdjes te rijden omdat deze hier weinig tot niet zijn. Ook ik ben dus gewoon in de b gestart om km te maken, en idd ook ik rij vaak winst terwijl het soms niet helemaal klopt. Maar dan zitten we weer met het probleem 'jury sport' denk ik want de een neemt eerder genoegen met een paard wat soms tdh komt dan de ander denk ik. Maar vaak genoeg zie ik ook combinaties die denken het goed voor elkaar te hebben maar in de l2 toch gigantisch vast lopen. Hier op wedstrijd start vaak een combinatie in de l2 met een paard wat er net niet doorheen loopt maar rijdt toch vaak 2x winst en dat vind ik eerlijk gezegd nog vreemder!

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:56

Interessant. Het komt allemaal neer op meer objectiviteit binnen de wedstrijdsport brengen. Nu wordt veel afgedaan met 'jurysport' en 'tis maar net waar je van houdt'. Volgens mij ligt hier wel degelijk een taak van de KNHS en dan niet alleen richting jury's, maar ook richting instructie en informatie richting (beginnende) (wedstrijd)ruiters, ondanks smaak e.d. zijn er ook een hoop objective punten die beter benadrukt kunnen worden.

Als je kijkt naar recente topics van 'jureer mee', nav Horse Event', daar heb je eigenlijk hetzelfde als jouw vraag hierboven. De ene geeft 160 en een ander wel 190 voor dezelfde proef. Nu zijn dit niet allemaal juryleden, maar dan nog. Er zijn jurysporten waar het beter is geregeld, zoals turnen. Zij werken met een duidelijke objectieve puntentabel. Er is precies vastgelegd waarvoor je hoe veel punten krijgt, tot in detail, en van tevoren is bekend bij iedereen hoe dat gaat. Dus de scores zijn ook controleerbaar.

Bij andere sporten, waar de motivatie niet controleerbaar is, zoals dressuur, blijft het lastig en zullen we of moeten overstappen naar een compleet andere systematiek, of ermee moeten 'leren leven'. Mijn ervaring is dat het meestal wel uit middelt. De ene keer krijg je 190 punten daar waar je nog geen 180 had verdient en de andere keer 176 terwijl je voor 185 had gereden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:00

1. Als je in mijn regio geen aanleuning hebt in de B, krijg je toch echt ook geen winst, dus dat verhaal herken ik niet. :n
2. Als het niet in orde is: een paard wat loopt of hij een bezemsteel heeft ingeslikt, wordt gemiddeld beter gepunt dan een die bij momenten tegen de hand komt maar de rest van de proef wel over de rug gaat. Ik denk omdat jury's op een gegeven moment zoiets hebben: nu weet de ruiter het wel, en het demotiverend vinden om iemand echt met 130 punten naar huis te sturen. En dat voedt weer het verhaal dat die aanleuning niet zo belangrijk is.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:48

Ik schrik van je post....Niet omdat ik het er niet mee eens ben, maar wel de manier waarop het is geschreven.

Ten eerste staat de B dus niet voor Basis, maar voor Beginner. Is dat relevant, jazeker. Dat verklaart namelijk meteen waarom er daar ruiters rondrijden die alleen maar meeliften en waarom er paarden lopen die helemaal nog niet zo fijn voor elkaar zijn. Daar zitten namelijk beginnende ruiters op...Ik denk niet dat het eerlijk is om hen aan te kijken op het feit dat ze nog niet in staat zijn een paard te corrigeren of er meer aan te rijden. Wat wel jammer is, is dat deze ruiters op dat moment blijkbaar op een paard zitten wat hen niet past, of zich bevinden in een situatie (wedstrijd) die nog te moeilijk voor hen is. Soms is dat gewoon heel onverwacht, gaat het thuis super, is er geoefend op ander terrein en gaat het ineens op wedstrijd mis. Gevalletje oliebol happens. Soms was het wel te verwachten maar was de ruiter te ongeduldig of hebben ouders of instructie te hard gepusht om toch al te gaan. Gevalletje heel jammer voor de ruiter.

Imo komt het probleem van het lage niveau namelijk vooral voort uit een veel te gemakkelijke instap. Iedereen moet maar kunnen starten, het wordt enorm gestimuleerd vanuit oa de KNHS (logisch, brengt heel veel geld op) en zeker nu je vaak gewoon lid kan worden van een vereniging en kan gaan starten zonder dat je clublessen volgt is de stap naar het op wedstrijd gaan wel heel snel gemaakt. Ik vind dan ook dat een vrij groot deel van de combinaties in het B (en soms L) gewoon niet klaar is voor het wedstrijden rijden. Vaak niet eens omdat zij het niveau thuis niet aan zouden kunnen, maar wel omdat ze nog te onzeker zijn of onvoldoende controle hebben over hun paard in een wedstrijdsituatie.

Dan over het fabeltje over het nageeflijk rijden in de B, dat circuleert vrij hardnekkig op bokt. Als je echter goed oplet, zijn degenen die dit roepen vaak degenen die zelf nog bij de pony's starten (of helemaal niet starten en alleen maar iemand nablaten). Een A/B en soms ook de grotere pony's worden er ook echt niet heel hard op afgerekend. Je gaat er geen 3 winst mee rijden in een proef, maar je kan best gewoon nette punten halen. En omdat dat in hun geval zo is, geldt dat voor iedereen...Die redenering zit er vaak achter. En dat is gewoon niet zo, bij de D/E maar zeker bij de paarden moet je je dier dus wel iets beter voor elkaar hebben.

Ik rijd zelf inmiddels zo'n 15 jaar wedstrijd en heb dus wel het een en ander gezien. Ik vind bv het invoeren van impulsrubrieken voor paarden echt een enorme miskleun en zie geen enkele reden waarom een paardencombinatie op wedstrijd zou moeten kunnen of gaan als de galop nog niet onder controle is. Ik denk dat juist door het verlagen van de instapeisen en het versimpelen van de B proeven de drempel om te starten zo laag is geworden dat mensen het enorm onderschatten en zichzelf dus enorm tegenkomen op wedstrijd, met het huidige beeld als gevolg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:52

Hier in de omgeving moet een paard ook echt nageeflijk lopen in de B,anders geen winst.Wel is nageeflijk iets anders dan aan de teugel dus als een paard zich er af en toe nog even uitdrukt is dat niet zo erg.

Verder,mensen moeten ergens beginnen..als instructeur kun je ze niet thuis houden als ze graag op wedstrijd willen maar jij vindt dat ze er nog niet klaar voor zijn.Ik heb altijd zoiets van:laat ze het maar ervaren en als ze dan bepaalde dingen weer teruglezen op het coupon die jij ookal een aantal keer benoemt hebt,wordt de motivatie alleen maar groter om daar aan te werken.En voor sommige mensen/paarden is het juist heel goed om op wedstrijd te gaan ookal zijn ze nog niet helemaal klaar voor..want bij wedstrijden is het toch ook belangrijk om kilometers te maken..

Georgina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:29

Ik ben het volkomen met je eens ;)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:38

Ik vind het ook erg onduidelijk, ze moeten hier in de regio nageven, maar de paarden die al verder doorgereden zijn (lees: L2 a M niveau) halen hier wel standaard alle winstpuntjes!

Er zijn juryleden, en dan vooral de senioren (no offence!!) die laag en rond wel voldoende vinden, maar ik heb de indruk dat de jongere generatie juryleden al meer richting de oprichting willen zien! Sowieso zijn de dressuurpaarden van tegenwoordig ook meer zo gebouwd, dat ze makkelijker bovenin lopen...Althans, dat ik mijn mening hè, ben zelf geen jurylid!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:42

Ik zie precies hetzelfde als wat jij benoemt. Nou ben ik zelf een streber, dus mijn paard loopt na 2,5 jaar nogsteeds thuis, i.p.v. op wedstrijd, omdat ik goeie punten wil scoren en niet op het L2 al vast wil lopen. Maar zoveel mensen op concours die verbaast zijn geen punten te rijden, terwijl het paard niet nagevelijk loopt, niet aan de hulpen is en de proef daarnaast ook nog niet netjes is uitgevoerd. Of de 6jes jury waarbij iedereen net een wp haalt en puntjes sprokkelt naar de volgende klasse.

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:37

Ik rij al zo'n 17 jaar wedstrijden en heb wel gemerkt dat juryleden steeds strenger zijn geworden in de loop der jaren. Toen ik net begon (altijd bij de paarden) kon je inderdaad in de B gewoon een winstpunt verwachten als je de figuren netjes reed en de gevraagde gangen reed. Nu vind ik het in de B soms wel een beetje doorslaan naar de andere kant. Vaak verwachten jury's in de B al een proef waarbij de aanleuning al helemaal constant en op de juiste lijn is, de overgangen volledig gedragen worden gereden en er in de hele proef goede impuls aanwezig is. Ik vindt dit geen goede ontwikkeling, want wat wordt er dan wel niet verwacht in het M en hoger? Het kan toch ook niet de bedoeling zijn dat iedere ruiter/amazone eerst het complete pakket voor elkaars moet hebben voor er überhaupt aan wedstrijden gedacht kan worden. Uiteraard moet de basis in orde zijn voor je aan wedstrijden begint, maar er moet wel reëel gekeken worden. B staat voor beginner dus laten we dat dan ook zo houden, anders blijven er maar heel weinig wedstrijdruiters over vrees ik.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:38

Het hele nivo is in de loop der jaren gestegen Diana, de paarden zijn ook beter geworden.
Vergelijk maar eens wat filmpjes met GP-proeven van nu met die van 20 jaar geleden. :)

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:10

Maar het betreft hier B niveau en niet GP. Als we gaan stellen dat het hele niveau omhoog is gegaan kunnen ze de B wel afschaffen. Begrijp me niet verkeerd ik ben ook niet erg gecharmeerd van combinaties die op wedstrijden verschijnen als ze er duidelijk nog niet aan toe zijn, maar er moet toch ruimte blijven om "fouten" te kunnen maken in de B, zonder dat het uitzichtloos wordt voor sommige ruiters.
En de combinaties die wel prima voor elkaar zijn zullen dan toch wel door de lagere niveaus heen vliegen, wat dan ook geheel verdient is! Maar ik denk dat iedere combinatie minstens in het L1 moet kunnen komen, ook als het geheel niet vlekkeloos gaat.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:50

Bij de stal waar ik altijd wedstrijden rij krijg je echt geen winst als je paard niet nageeflijk loopt. Mijn paard loopt goed in aanleuning, is voorwaarts en loopt verder de proef gewoon netjes, en ik heb meestal net winst 180 tot 185. Dit zie ik ook in combinaties waar ik tegen moet, lopen ook allemaal heel netjes maar alsnog niet veel hoger dan 185. En sommige die gewoon netjes lopen krijgen zelfs geen winst..
Een vrouw die ik kenhad haar paard echt niet goed aan het lopen, echt sterrenkijken maar wel gewoon netjes op de letter en die had 150 punten.. Maar bij ons is het zo te lezen in vergelijking dus best streng..

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:34

Ga dit effe volgen :)

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:33

Zelf ben ik ook zo'n beginner. Binnenkort ga ik mijn eerste oefendressuur wedstrijdje doen. Dat lijkt me erg nuttig. Eigenlijk vind ik het B-niveau behoorlijk hoog als je net van de FRNS af komt. Er zit zo'n gat tussen de klasses zeg maar. Bij de FNRS proefjes wordt gekeken of het paard gehoorzaam is, hoef je niet op de letter te rijden en wordt nog niet gekeken naar aanleuning en in een B-proef mag moet er meteen wel met aanleuning worden gereden en op de letter.

Ik vind het prima om even door te oefenen. Dat mag ook nog wel even... Maar stiekem had ik gehoopt dat we met drie jaar paardrijden al wel de beginnersklasse in mochten... |( En toen ik met paardrijden begon dacht ik dat ik met drie jaar al lang geen beginner meer zou zijn. -O- :')

Of hebben we nog klasse extra nodig volgens jullie? Een BB of idd impuls?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 23:09

Kentiapalm schreef:
Zelf ben ik ook zo'n beginner. Binnenkort ga ik mijn eerste oefendressuur wedstrijdje doen. Dat lijkt me erg nuttig. Eigenlijk vind ik het B-niveau behoorlijk hoog als je net van de FRNS af komt. Er zit zo'n gat tussen de klasses zeg maar. Bij de FNRS proefjes wordt gekeken of het paard gehoorzaam is, hoef je niet op de letter te rijden en wordt nog niet gekeken naar aanleuning en in een B-proef mag moet er meteen wel met aanleuning worden gereden en op de letter.

Ik vind het prima om even door te oefenen. Dat mag ook nog wel even... Maar stiekem had ik gehoopt dat we met drie jaar paardrijden al wel de beginnersklasse in mochten... |( En toen ik met paardrijden begon dacht ik dat ik met drie jaar al lang geen beginner meer zou zijn. -O- :')

Of hebben we nog klasse extra nodig volgens jullie? Een BB of idd impuls?

Op de letter rijden hoeft zeker niet in de B hoor...Je hebt erg veel ruimte voor de overgangen, vaak 2 en soms zelfs 3 letters.

Verder is '3 jaar paardrijden' natuurlijk heel relatief. Ik zelf ben bijvoorbeeld begonnen op een verzorgpony, kreeg toen eens per week manegeles en eens per week privéles. Toen ik meer ging rijden ging dat in eerste instantie onder begeleiding, later ook wel zelfstandig. Maar ik reed eigenlijk altijd wel meerdere keren per week en had dan eens per week privéles en eens per week ponyclub (groepsles). Dus ik heb in 3 jaar veel meer uren gemaakt en veel meer lestijd gehad dan mensen die 3 jaar lang eens per week op de manege rijden.
Denk dus vooral niet dat je niet hard genoeg vooruit gaat of te weinig kan, dat is niet zo! Wil je sneller vooruit gaan, zal je echter wel meer uren moeten maken maar volgens mij geldt dat voor vrijwel alles.

Verder ben ik niet voor BB/impuls rubrieken, met uitzondering van de Bixie en het BB springen. Bixie omdat het voor jonge kinderen enorm leuk is en een hele vriendelijke en stressvrije manier om kennis te maken met de sport. BB springen omdat het vooral fijn is voor de jonge en/of onervaren paarden. In de dressuur voor volwassenen vind ik B - niveau echter gewoon het minimum om nog veilig op wedstrijd te kunnen gaan. Het uitschrijven van proeven zonder galop bv werkt imo in de hand dat er ruiters op een wedstrijdterrein rondrijden die niet kunnen of niet durven te galopperen...Daar voel ik mij niet veilig tussen.

Bimiap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 00:04

Ik ben ook zo'n aankomende Beginnende wedstrijdruiter. Heb vorige week mijn allereerste wedstrijd gehad, een impuls (maar mag om mij ook BB- of oefendressuur genoemd worden). Heb er de gewone B proeven gereden (5 en 6) om te kijken hoe ik er voor sta en of we klaar zijn voor de "echte" wedstrijden. Daar lijken mij die impulsrubrieken juist uitermate geschikt voor (dan wel de proeven met galop, zonder galop ben ik het met Esther eens). Thuis en op les gaat het dan allemaal lekker, maar eenmaal op een wedstrijdterrein wordt het verhaal toch anders, zeker als je zelf nog nooit een wedstrijd gereden hebt. De voorbereiding thuis, op tijd aanwezig zijn, vreemd terrein, losrijden, op de tijd letten enz... speelt allemaal mee met de zenuwen, waardoor ik vooral de eerste proef erg gespannen reed, wat weer z'n weerslag had op mijn paard die opeens niet meer zo nagefelijk was als thuis. Je bent tenslotte een team en samen moet je het doen. Wat mij betreft mogen er wel veel meer impulsrubrieken uitgeschreven worden, zodat je eerst meer wedstrijdervaring op kan doen. Meer ervaring is denk ik minder stress.... En dus een keurig gereden proef...
Volgend jaar ga ik "officieel" starten en pas als ik zelf het gevoel heb een stapje hoger te kunnen en willen ga ik naar de L en niet omdat ik precies 10 winstpunten heb. Overigens is mijn instelling nog altijd dat ik voor mijn hobby rij, en niet voor de winst (in punten of prijzen). En mijn hobby is samen met mijn paard wat leuks op te bouwen ;-) en wedstrijden zijn een leerzaam onderdeel daarvan. Het moet wel leuk blijven, toch?!
Verder denk ik dat de discussie over wel of niet nagefelijk en wel of niet een winstpunt bij de juryleden onderling thuis hoort. Als daar de criteria duidelijker zijn (en de juryleden zich er dan ook aan houden) is het ook helder voor voor de deelnemers wat er verwacht wordt.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:39

Ik heb het idee dat een B proef toch wel pittig is, als je bijvoorbeeld zelf zonder ervaring start en bij mij nog in combinatie met een onervaren paard. Thuis kun je alles prima voor elkaar hebben, dat kan op wedstrijdterrein ineens weer heel anders zijn. Ik ben afgelopen weekend voor het eerst in de B gestart en ik was absoluut niet tevreden. Ze was in de proef niet netjes meer aan twee teugels, kwam af en toe tegen de hand en sprong zelfs in de verkeerde galop aan ( waar we thuis al tijden geen last meer van hebben..).
Ik vond dat ze op de coupons voor al deze punten nog vrij lief voor ons waren geweest, dus ik trek nu mijn twijfel aan het niveau van de B. Volgens mij ben ik zelf een stuk critischer dan de jury, al zal dat per jury wel verschillen. Vind dit dus een interessant discussie, omdat ik zelf nu ook even niet meer weet wat ze in de B verwachten (al streef ik natuurlijk naar het maximale!)

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:22

@ Esther je moet in de B wel goed op de letter rijden, vooral bij voltes, gebroken lijnen en vh veranderen letten ze er heel erg goed op dat je netjes op de letter rijdt!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:52

Anne_Sproet schreef:
@ Esther je moet in de B wel goed op de letter rijden, vooral bij voltes, gebroken lijnen en vh veranderen letten ze er heel erg goed op dat je netjes op de letter rijdt!

Ah zo, ik dacht dat je de overgangen bedoelde. Figuren zijn natuurlijk altijd op de letter, anders kan je geen figuren voorschrijven...'In de buurt van B een grote volte' lijkt me niet echt een wedstrijdwaardige opgave, laat staan dat het te beoordelen valt.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:17

ja das waar, maar als ik bijv bij me gebroken lijn iets te vroeg afwend of niet de hoek inrij of me volte is niet helemaal rond heb ik een 5. logisch, maar ze letten er dus wel goed op.
voor de overgangen heb je inderdaad alle tijd.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:16

Ik rijd met mijn Fries ook B we kunnen bijna naar de L. Maar ik zie geen enkele combinatie in de B die niet nagevelijk loopt. Wil je een winstpuntje rijden moet je je paard gewoon nagevelijk kunnen rijden en moeten er drie correcte gangen opzitten daarnaast moet je goed op de letters rijden. Ik merk dat je hogere punten krijgt wanneer je tussen F-A-K aanmoet draven dat precies op A doet en een mooie correcte over gang maakt. En het tempo is belangrijk bijvoorbeeld wanneer er middendraf wordt gevraagd is versnellen echt niet genoeg. Het paard moet verruimen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:57

Ik vind dat er hier in de regio (zuid-oost brabant) best pittig naar de lagere klassen wordt gekeken (af en toe verbazend streng...).

Nee met een beetje rondsjokken kom je er hier niet..