Hoe ver kan je gaan: Grondwerk met anderhalfjarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Hoe ver kan je gaan: Grondwerk met anderhalfjarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 23:10

Ik heb nu al een tijd een entertje. Ik ben er bijna elke dag. Het enige wat ik doe is hem uit de wei halen, eten geven, poetsen en weer terug de wei op. Hij is nu bijna anderhalf en ik vraag me toch af hoe ver je kan gaan met een jaarling qua grondwerk/parelli. Ik ga woensdag verhuizen naar een stal dichterbij die aan het bos ligt. Korte wandelingen door het bos staat dus ook op de planning. Ik wil graag meer met hem aan de hand gaan doen, al is het 10 min per dag, even bezig zijn. 10 minuten is weer 10 min meegenomen. Hij is verder ontzettend braaf. Kan stilstaan tijdens poetsen, loopt goed mee (d.w.z. dat als ik stop hij ook stopt, ik loop hij loopt ook, hij heeft tot nu toe nog nooit getrokken aan het touw, houden zo(!) ) Kan goed voetjes geven, al is de balans nog niet helemaal goed, maar dat komt ook vanzelf. Hij is af en toe nog wel schrikachtig maar hij is niet voor niets jong natuurlijk.

Zelf dacht ik er ook aan om hem als handpaard mee te nemen naar het bos (ritje van kwartiertje) terwijl ik op mijn andere pony zit.

Iemand die mij kan vertellen, tot waar ik kan gaan met grondwerk. Simpele dingen die toch leuk zijn, maar zeker niet te zwaar.

Alvast heel erg bedankt :)

tamary

Re: Hoe ver kan je gaan: Grondwerk met anderhalfjarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:13

Ik zou zeggen 1e 3 games en tot level 2 ong. Let verder op dat je niet te vaak/veel nieuwe dingen aanbied. Hij moet veel tijd krijgen om alles te verwerken. 2x per week is zat, elke dag even in handen voor controle wondjes, etc. is geen probleem.

batfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:14

Je zou misschien de simpele basisdingen kunnen oefenen zoals wijken voor druk etc. Als handpaard klinkt leuk, maar wat als het beestje ergens van schrikt of iets dergelijks en hij rent ervandoor, dan heb jij vanaf je andere paard net iets minder controle.
In ieder geval succes met je enter :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 23:16

tamary schreef:
Ik zou zeggen 1e 3 games en tot level 2 ong. Let verder op dat je niet te vaak/veel nieuwe dingen aanbied. Hij moet veel tijd krijgen om alles te verwerken. 2x per week is zat, elke dag even in handen voor controle wondjes, etc. is geen probleem.

Bedankt voor je reactie! Nee zeker niet, het moet natuurlijk leuk blijven, dus moet het makkelijk zijn :j

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:28

Binnen buiten, zetten ,voeren,en dagelijks contact,,,halstertje om,halstertje af....meer oef je nu nog niet te doen hoor,sja,beetje opvoeden...voetje geven,trailerladen,zulke dingen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 23:30

papagroom schreef:
Binnen buiten, zetten ,voeren,en dagelijks contact,,,halstertje om,halstertje af....meer oef je nu nog niet te doen hoor,sja,beetje opvoeden...voetje geven,trailerladen,zulke dingen.

En daar is het brede begrip.... Wat is nou echt opvoeden? Alleen laten meelopen en voetjes geven leren, of is er meer? Dat is lastig! Ik weet niet precies tot waar het opvoeden 'stopt'. Je bent altijd bezig met opvoeden natuurlijk als je er bent, maar veel mensen verstaan daar niet hetzelfde onder....
Maar wel heel erg bedankt voor je reactie :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:38

Met opvoeden bedoel ik,dat je hem gewoon de dagelijkse omgang leert.....de gewone dagelijkse dingen dus.
Zet m eens op de trailer,wandel eens met m langs de weg....poets m lekker...kort om zorg dat het een makkelijk sociaal paard wordt...met de rest mag je best nog even wachten,en je zult zien dat hij dat over een jaartje makkelijker oppakt ,als hij al veel indrukken heeft op gedaan....succes...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 23:39

papagroom schreef:
Met opvoeden bedoel ik,dat je hem gewoon de dagelijkse omgang leert.....de gewone dagelijkse dingen dus.
Zet m eens op de trailer,wandel eens met m langs de weg....poets m lekker...kort om zorg dat het een makkelijk sociaal paard wordt...met de rest mag je best nog even wachten,en je zult zien dat hij dat over een jaartje makkelijker oppakt ,als hij al veel indrukken heeft op gedaan....succes...

inderdaad goed idee, bedankt! :)

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:43

Meenemen als hand paard zou juist veel meer moeten gebeuren! Veel gedaan toen mijn paard nog jong was heerlijk toen we eenmaal gingen rijden netjes volgen geen probleem van de ander weg rennen kwam niet bij m op. In t bos wandelen is ook altijd leuk. Maar op de weg stoepjes verkennen kan net zo leuk zijn (wij hebben geen bos naast de deur maar wel een stoep ;-) )

Wat kun je nog meer doen kan je m al wassen? Achteruit lopen. Van parelli weet ik niet zoveel maar met alles is het zo dat je je gezonde verstand moet gebruiken. Longeren is niet bevorderlijk voor zn banden en pezen maar wat rondstappen laten volgen laten wachten kan nooit kwaad. Kijk ook eens of er misschien wat vrijheidsdressuur is wat je kunt doen.
Vast oefenen met een deken lekker vlechten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:53

Ik las met heel veel plezier jouw topic, en je bedoelt het allemaal heel goed, je bent met je veulen / jaarling bezig en wil hem heel wat leren, das dus al zeker goed.
Alleen heb je geen flauw benul van wat een paard in de vrije natuur allemaal kan op die leeftijd.
Je zegt ik ga eens een wandelingetje maken van 10min, wel das idd voor jou even 10min beweging, maar voor een paard is dat tjaaaaa ook 10min natuurlijk, maar kijk eens wat een vrij paard in de natuur doet.
Paard wordt geboren en een uur nadien staat die recht, weer een uur later wagelt die een beetje rond en tegen de avond aan huppelt die al rond, de dag erna kan dit jonge veulen al echt stappen - draven - en galoperen en weer een dag later echt bokkesprongen en steigeren en lopen en springen ......
Na enkele dagen of ten allerlaatste na één week begint de kudde paarden weer rond te trekken en zal het jonge veulen moeten volgen.
En zo'n kudde legt al makkelijk een 40km af per dag kan soms ook meer zijn.
Als we dan jouw 10min stappen gaan vergelijken met die 40km tjaaaa diegene die het niet gaat halen zal niet het paard zijn maar ik denk dat jij dat zult zijn.
Zelf heb ik ook een eigen veulen, is nu 1,6j oud, halster , meestappen, stoppen , achterhand verplaatsen , voorhand verplaatsen, achterwaarts, voetjes geven en houden, hoefsmid, ..... vreemde voorwerpen, doeken vlaggen, zeiltje , water, gracht oversteken, over een omvergevallen boom stappen - draven - galoperen, overal aanraken, verzorging, .....
Ik neem idd dit jonge paardje ook mee tijdens een buitenrit aan een leidtouw, maar heb het ook al eens vrij meegenomen (dit kan alleen als de omgeving groot genoeg is en uiteraard veilig is) ik maak dan een buitenrit van ongeveer 10 tot 25km en heb dit al zeker een 8tal keer zo gedaan de eerste keer dat hij zo meeging was het veulen 6maand oud, is nu 1,6j en heb het vandaag weer zo op deze manier meegenomen, vandaag was het een tocht van ongeveer 18km. En dit is dan echt in stap - draf en heel grote stukken galop.
Hebben zo ook al een vrij groot meer van ongeveer 1m diep overgestoken is nu helemaal al geen enkel probleem meer, paardje gaat er zo mee in hoor, was idd de eerste keer wel even moeilijk.
Je mag me altijd privé even contacteren als je hulp zoekt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 08:15

10 min is inderdaad niet veel, maar ik merk dat hij al heel snel moe wordt en dan erg loom gaat lopen. Ik denk dat dit naarmate de tijd verstrekt zeker langer wordt! Ik zal je straks even pb sturen, zit nu namelijk op mijn telefoon, niet zo hendig!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:22

Naast het poetsen en een dagelijkse "check". Zou ik gaan voor het meelopen, stoppen en achterwaarts. Hoofd laag, dit vloeit namelijk onwijs veel spanning af en als je paard dat goed kent heb je daar in de rest van zijn leven alleen maar profijt van! Het overal aan kunnen raken en wat wijken voor druk. En dan puur het principe wijken voor druk 'raak ik jouw schouder aan, gaat jou schouder opzij'(om maar even een voorbeeld te noemen).

En inderdaad zoals eerder genoemd, zeker niet vaak. Ik merk zelfs aan mijn 5 jarige dat ik die echt niet dagelijks hoef te pakken omdat hij dat mentaal niet trekt(lichamelijk zou hij dat nu makkelijk kunnen, maar mentaal gewoon nog niet). Die loopt dagelijks aan de hand van de paddock naar de wei en terug en borstel ik ook vaak dagelijks. Maar echt werken is om de dag of om de 2 dagen. Met een 1,5 jarige zou ik daar nog veel verder onder blijven zitten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:27

Natuurlijk kan een paard veel meer kilometers afleggen, maar ik mag aan nemen dat het dier de hele dag op het land kan lopen? Staat hij dan ook nog met een leeftijd genoot, dan maakt hij zijn kilometers wel op het land.
Een half uurtje stappen buiten kan makkelijk, laat hem onderweg aan enge dingen ruiken b.v.
Op stal kan je een spelen met een grote bal, dekentje op leggen en over zijn hoofd halen, plastic zak langs zijn lijf en benen halen, enz. enz.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:21

Zou met niet te druk maken om de bezigheids therapie van je jonkie.
Lekker met vriendjes in de wei staan, dat is het leukst voor ze.

Voetjes leven geven is wel heel handig en ook leren dat je er op kan slaan er aan kan vijlen etc.
Halstertje om en fastoenlijk mee kunnen lopen aan touwtje is ook heel praktisch.
Braaf vaststaan.
En geborsteld kunnen worden.
Als ze dat 1 x kennen vergeten ze het echt niet.

Dan ben je al een heel eind, kan ie lekker verder kleuteren.
Oh, als je een trailer hebt is het handig dat ze dat ook snappen en erop lopen, zodat je in geval van nood
je paard kan laden.

Verder ach.. lekker jong laten zijn.

(waar de mijne weg komt, gingen ze altijd wel als 2 jarig mee al handpaard)

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:09

meenemen als hand paard kan prima :D doe ik ook altijd met mijn jaarling... naar het land brengen is voor ons iets verder om heen te gaan, dus dan ga ik op de 1 zitten en mijn jaarling loopt dan keurig mee naast mij...
verder ben ook ik bezig met wandelen enzo, voetje geven, poetsen, en in de bak gewoon laten lopen... gewoon om haar een beetje uit de dagelijkse sleur te halen... ik merk dat ze zich verveeld, en dus neem ik haar lekker mee als ik even ga lopen met de honden ofzo...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:22

Mariska, hoezo verveeld? Kan me niet voorstellen dat als je de jouwe in een groepje paarden hebt lopen, dat die zich verveeld.

Mijn jaarling staat in een groepje in een weiland in een natuurgebied, heb nou niet de indruk dat die zich verveeld.
Ze komen wel kijken met zijn allen als er mensen zijn (aangeleerd dat er dan wat te halen valt, aai, aandacht, lekkers?),
maar vertrekken uiteindelijk ook weer gezellig met zijn allen al etend naar
de andere kant van het stuk land.
Die vervelen zich echt niet.

Het is meer dat wij het altijd leuk vonden om jonkie mee te nemen als handpaard (2 jarige).
En de rest, tja, dat was normale omgang, niet echt iets er mee doen.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:09

nou die van mij staat niet in een kudde ;)
ik hoef nu niet te horen dat dat niet goed is voor de ontwikkeling, dat weet ik zo langzamer hand wel :P
mijn jaarling staat thuis met nog 1 ander paard, meer hebben we niet en meer kunnen we niet geven... maarja zo ben ik dus wel bezig met mijn jaarling omdat ze anders alleen maar stil staan

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:27

Ik heb sinds 2 maanden ook een jaarling erbij, staat bij een 10 jarige ruin en een shet van 6 jaar. Het is een erg onzeker dier, het heeft even geduurd voordat hij bij de grote ruin kon bijvoorbeeld, hij pieste letterlijk in zij broek. Dus eerst met een draad laten wennen en intussen gaat dat goed sinds twee weken.

Doordat hij zo onzeker was en nog wel is, is het soms moeilijk wat ik met hem kan. Hij kende niet eens zijn halster toen hij hier kwam. Intussen laat hij zich vangen in de wei, kan ik halster aandoen etc. Verder doe ik nog niet meer dan poetsen, voetjes krabben, benen afspuiten, trailer oefenen, wat oefeningetjes als wijken voor druk etc. Wandelen buiten moet ik voorlopig nog niet aan denken, daar is ie gewoon nog te bang/onzeker voor. Ik merk wel dat hij nu zich begint op te trekken aan de grote ruin en we waren bijv afgelopen weekend met de trekker in de wei bezig. In de eerste instantie was hij superbang, maar door gedrag van oudere ruin, kwam hij toch even kijken en uiteindelijk na een half uur was hij totaal niet meer onder de indruk van de trekker.

Hoe ver je kan gaan, vind ik totaal afhangen van het type paard. Die van mij is nog erg angstig voor nieuwe dingen en reageert heel begrijpelijk, primair. En dat is wegwezen. Dus ik probeer dat punt niet te bereiken door me te beperken tot bovenstaande basisdingen en met de tijd en met het groeien van het zelfvertrouwen, ga ik iedere keer een stapje verder. En ja daar hoort grondwerk bij, maar ook eens een transportbeschermer om doen, een ritje met de trailer, een dekentje etc etc..

Ik heb mijn oudere ruin ook vanaf jaarling, maar dat was en is een geheel ander type paard; stoer en voor hem was niks te gek en wat ik met hem allemaal heb uitgespookt! Hij is er niet slechter van geworden, maar ik besef nu wel dat dit jaarlingetje dat nog lang niet aankan.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:49

Hier boven ben in het helemaal mee eens ... Hangt heel erg af van hoe het paard is ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:57

Batlow schreef:
papagroom schreef:

En daar is het brede begrip.... Wat is nou echt opvoeden? Alleen laten meelopen en voetjes geven leren, of is er meer? Dat is lastig! Ik weet niet precies tot waar het opvoeden 'stopt'. Je bent altijd bezig met opvoeden natuurlijk als je er bent, maar veel mensen verstaan daar niet hetzelfde onder....
Maar wel heel erg bedankt voor je reactie :)

De opvoeding stopt nooit. De gewone dagelijkse dingen kun je vaak doen (zoals het woord al zegt) en het geeft je ook de gelegenheid om gewoontes te creeren tussen jou en je paard. Je zult zien dat je wanneer je dingen altijd hetzelfde doet, je paard al snel weet wat de bedoeling is. Met jonge dieren ga je al gauw te snel met nieuwe dingen en de truuk is juist om de gewone dingen vaak te herhalen. Zo nu en dan kun je best wat nieuws introduceren, om de twee maanden ofzo. Je kunt bijvoorbeeld een keer beginnen met voetjes wassen, of je paard eens over een deken laten lopen Ook dan is het weer de truuk om het niet 1 of 2 keer te doen, maar vaak, zo vaak dat het normaal wordt. Zoveel mogelijk dingen normaal maken is het beste wat je kunt doen voor je paard en niet bij 1 of 2 keer al denken dat hij allemaal wel doet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 23:42

daarom staat stopt tussen haakjes, omdat het niet stopt. Maar bezig zijn met opvoeding is met een jaarling anders dan een ouder paard. Wel bedankt voor je reactie, erg duidelijk en ga er wat mee doen!

en de rest ook heel erg bedankt. Ik kijk uiteraard naar wat hij aankan mentaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:44

Als het goed is gaat het straks met het paard allemaal vanzelf omdat hij het jong goed geleerd heeft. Je moet maar zo denken dat hij nog niet alles kan weten, maar nog wel alles kan leren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:52

Op het moment dat je met een paard begint, zorg er dan voor dat je het werk interessant houdt en niet tijden lang op een niveau moet blijven staan omdat je paard er lichamelijk nog niet klaar voor is. Basisopvoeding, wijken voor druk, trailer, zeiltjes enz zijn ook met een anderhalfjarige mogelijk, ware het niet dat de concentratie van een dergelijk jong paard geen uren KAN duren. Ook een anderhalf jarige is nog een kleuter en kan zich niet langer concentreren dan 5 tot 10 minuten. Dus hou het speels. En als je met een dergelijk dier gaat grondwerken/Parellien, zorg er dan voor dat je zelf een bepaald niveau hebt. Goede dingen zijn net zo snel aangeleerd als de verkeerde dingen.

Maar Parelli zelf begint al op leeftijd van een veulen. Kijk maar:

http://www.youtube.com/watch?v=rLlZ8WFi9ME

Parelli met veulen van Scamp, op leeftijd van 1 dag

http://www.youtube.com/watch?v=r3Wm1O5wGXw

en kijk ook even naar:

http://www.youtube.com/watch?v=XkpKN19y ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=GJN7AKpg ... re=related

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 00:00

mariska1408 schreef:
nou die van mij staat niet in een kudde ;)
ik hoef nu niet te horen dat dat niet goed is voor de ontwikkeling, dat weet ik zo langzamer hand wel :P
mijn jaarling staat thuis met nog 1 ander paard, meer hebben we niet en meer kunnen we niet geven... maarja zo ben ik dus wel bezig met mijn jaarling omdat ze anders alleen maar stil staan

Mini kudde, hij heeft in ieder geval een vriendje, als dat geen ouwe chagerijnige niets van hem willen wetende rotknol is,
amuseert je jonkie zich daar ook wel mee, gok ik zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 00:06

Ik zou een jong dier toch een grote kudde met leeftijdsgenootjes toewensen. Want met één vriendje is of hij degene die iedere keer het onderspit moet delven, of hij iedere keer de dominante die de ander onder de voet loopt. Om een evenwichtig sociaal dier te kunnen worden moet een dier de kuddestructuur leren kennen en ervaren. Omdat die rangorde binnen de kudde altijd veranderd, en hij nooit alleen maar pispaaltje is, of nooit alleen maar de baas....