Bij welke temperatuur een winterdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaaitjee

Bij welke temperatuur een winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 17:49

Hoi,
Bij welke temperatuur doen jullie een winterdeken op? Ik heb in de zomer mijn pony gekregen dus ik heb geen idee bij welke temperatuur hij op moet en weten jullie misschien ook een goede winterdeken mijn pony heeft maat 165 . Doen jullie ook een onderdeken op?

Groetjes Kai

Anoniem

Re: Bij welke temperatuur een winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:56

Niet banketstaaf bedoeld maar als je een beetje verstand van paarden heb kan je dat toch wel inschatten lijkt mij...
Verschilt per pony, sommige staan de hele winter zonder deken, mijne krijgt pas een deken op als ze het koud krijgt, kan je voelen en dan hoef je er echt niet meteen een onderdeken onder te doen.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:59

De meest comfortabele temperatuur voor een paard is tussen de -5 en +15 graden Celcius. Als je niet wil dat je paard een dikke wintervacht aanmaakt, moet je ongeveer nu al beginnen met een winterdeken. De meeste paarden zijn nu namelijk in de rui, en door een deken op te leggen voorkom je dat de nieuwr vacht heel erg dik wordt.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:05

Paarden maken hun eigen winterdeken aan (wintervacht), dus een deken op doen is niet nodig.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:08

Hangt natuurlijk echt per pony/paard af. Denk als je gewoon een goed winterdeken koopt dat je er geen onderdeken op hoeft te doen, kijk anders even op de bokt markt! Staan genoeg dekens op :j

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:08

Een deken is eigenlijk niet nodig als het paard er nooit een op gehad heeft.
Is dit wel het geval dan moet het wel, omdat het systeem dan zo goed als uit geschakeld is.
Mijne loopt dit jaar voor het eerst met deken op en loopt nu al dag & nacht.
En die is zo'n 100 - 200 grams.
Dus niet ontzettend heet.
Op internet vind je meerdere tabellen over bij welke graden de dekens geschikt zijn.

m3lisz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:09

Klopt Vilar, maar als je geen dikke wintervacht wilt en lang moet wachten tot het droog is, zou ik nu ook onderhand gaan beginnen. Ik heb zelfs al moeten scheren.

kaaitjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 18:40

Oke bedankt allemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:46

Wauw zelfs al scheren ja? Maakt je paard zo een vacht aan dan? Die van mij heeft nog geen deken op gehad en ook nog geen aanstalten tot wintervacht.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:47

Die van mij heeft trouwens ook al een mega vacht hoor, maar hij heeft sowieso nooit een deken op..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:25

Paarden beginnen in augustus al met het aanmaken van hun wintervacht omdat dan de dagen korter worden.
Paarden maken niet de vacht aan op de kou maar op de lengte van de dagen.
Dat zou dan betekenen dat je dan al met dekens zou moeten beginnen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:38

Ik ben ook pas begonnen begin september, 't eerste jaar voor haar.
Maar ze had toen ook al behoorlijk wat haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:40

Cowgirl schreef:
Paarden beginnen in augustus al met het aanmaken van hun wintervacht omdat dan de dagen korter worden.

Dat is helemaal sneu al vanaf augustus in de dekens, arm beest...
Nou jr zegt wel dat ze niet om de kou een vacht maken maar wil je best eem foto sturen hoe mijn paard dr vacht er nu uit ziet, niks, nada, noppes en geen deken opgehad.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:40

Ik ben begin september begonnen met een 0 grams deken. Vind het nu echt nog te warm om een 100 grams op te gooien.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:41

Mayflower_ schreef:
Ik ben begin september begonnen met een 0 grams deken. Vind het nu echt nog te warm om een 100 grams op te gooien.

Dat vind ik inderdaad ook een goede opbouw !

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:04

xLions schreef:
Een deken is eigenlijk niet nodig als het paard er nooit een op gehad heeft.
Is dit wel het geval dan moet het wel, omdat het systeem dan zo goed als uit geschakeld is.

Wanneer je na een zomer geen deken meer op doet, dan maakt een paard gewoon weer een wintervacht aan.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:13

Ligt helemaal aan het type vacht en paard. Heeft je paard een dun velletje/vachtje dan zou je op dit moment al een 100 grams deken op kunnen doen (regendeken met fleece gevoerd of 100 grams gevoerde deken) Heeft ze een normale vacht dan volstaat een regendeken op dit moment.
Als de temperatuur onder de 5 graden gaat dan zou ik een 200 grams op doen. Verder is het gewoon goed opletten en elke keer als je je paard ziet even onder de deken voelen of het lekker warm aan voelt, te warm is ook niet goed maar het moet fijn aanvoelen. Ook aan de oren kan je dat voelen, de puntjes mogen in principe koud zijn maar niet het hele oor. Staat je paard er stijfjes bij dan heeft ie het waarschijnlijk koud.

kaaitjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 12:59

Ik heb nu een regendeken op ja maar ik wilde weten bij welke teperatuur je een winterdeken op moest doen bedankt !

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:20

Die van mij is altijd echt dun in zn vacht.
Die heeft sinds 2-3 weken regendeken met fleecevoering op. Heeft hij het warm genoeg onder buiten. Buiten is het nu op het moment vaak nog wel 14/15 graden.
Straks als het overdag niet boven de 10 graden overdag komt en savonds rond 4/6 graden krijgt hij 200 grams op en als het echt koud word de 300 grams + hals

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:56

Dreamflower schreef:
Ligt helemaal aan het type vacht en paard. Heeft je paard een dun velletje/vachtje dan zou je op dit moment al een 100 grams deken op kunnen doen (regendeken met fleece gevoerd of 100 grams gevoerde deken) Heeft ze een normale vacht dan volstaat een regendeken op dit moment.
Als de temperatuur onder de 5 graden gaat dan zou ik een 200 grams op doen. Verder is het gewoon goed opletten en elke keer als je je paard ziet even onder de deken voelen of het lekker warm aan voelt, te warm is ook niet goed maar het moet fijn aanvoelen. Ook aan de oren kan je dat voelen, de puntjes mogen in principe koud zijn maar niet het hele oor. Staat je paard er stijfjes bij dan heeft ie het waarschijnlijk koud.

Daar wil ik graag op inhaken, ik ben het niet met je eens. Mijn paard heeft echt een dun velletje en totaal nog geen aanstalten op wintervacht en staat nu nog 24/7 buiten zonder schuilstal en deken en heeft het nog niet koud hoor.
Paarden kunnen heel wat hebben, die van mij stond altijd savonds binnen en dekens gewend maar hoe ik haar nu heb is geen probleem.
Soms willen mensen (niet persoonlijk naar jou bedoeld hoor) alles maar betuttelen, alsjeblieft zeg, voor een paard is een comfortabele temperatuur tussen de -10 en 15 graden, dus ts alsjeblieft helemaal GEEN deken, je paard smelt niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:25

Annickkii schreef:
Cowgirl schreef:

Nou jr zegt wel dat ze niet om de kou een vacht maken maar wil je best eem foto sturen hoe mijn paard dr vacht er nu uit ziet, niks, nada, noppes en geen deken opgehad.

De dagen zijn nu toch al korter dan begin augustus...dus ja heel normaal dat je paard al een dikke vacht heeft en zo heel koud is het nu niet.
Ik hoef geen foto aangezien ik zelf al 2 van die wintervacht paarden heb staan. Ik doe ook niet aan dekens, ze hebben hun eigen deken die bestemd is tegen alle weeromstandigheden, eentje die altijd past, nooit stuk gaat en zichzelf weer vervangt van het voorjaar en het allebelangrijkste: HIJ IS NOG GRATIS OOK +:)+

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:29

Hoeveel grams is je winterdeken? Als je nu al een winter deken op doet heeft je paard het misschien erg koud straks?
Ik heb nu bv een 0 grams regendeken op.
Gaat de nacht temperatuur naar beneden bv 5C of lager gaat er een onderdeken onder.
Gaat het echt vriezen gaat er een winterdeken op en word het heel koud doe ik onder de winterdeken nog een extra deken.
Het verschilt ook staat je paard dag en nacht buiten of ook op stal?
Wat voor stal? Is deze goed geisoleerd?
Heeft je paard het snel warm of snel koud?
Het verschilt ook erg per paard.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 18:13

De mijne heeft nu sinds 2 weken een ongevoerde regendeken op. Alleen heeft ze nu al zo'n dikke vacht dat ik in oktober wel moet gaan scheren. Onze pony's die we toen hadden droegen nooit een deken. Ben wel blij dat m'n paard dat nu wel heeft anders blijf je stappen om ze weer droog te krijgen. Als de temperatuur nog meer naar beneden gaat gooi ik een dikkere deken erop. In november / december een onderdeken erbij.

Vind wel dat mensen vaak veel te vroeg of onnodig dekens op doen. Ken iemand die er gelijk een regendeken op gooide als het in de zomer even begon te regenen :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:00

Cowgirl schreef:
Annickkii schreef:

De dagen zijn nu toch al korter dan begin augustus...dus ja heel normaal dat je paard al een dikke vacht heeft en zo heel koud is het nu niet.
Ik hoef geen foto aangezien ik zelf al 2 van die wintervacht paarden heb staan. Ik doe ook niet aan dekens, ze hebben hun eigen deken die bestemd is tegen alle weeromstandigheden, eentje die altijd past, nooit stuk gaat en zichzelf weer vervangt van het voorjaar en het allebelangrijkste: HIJ IS NOG GRATIS OOK +:)+

Bedoelde meer dat mijn paard totaal geen wintervacht heeft maar nog helemaal glad in dr zomervacht zit, dus dat het niet voor alle paarden geld dat als de dagen korter worden ze al een wintervacht aanmaken want ik zie nog helemaal niks.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:41

@ Elmiran; tja er zijn ind mensen die hun paardjes al poseleine poppetjes behandelen.

Deken is bij mij alleen om hem wat korter in het haar te houden, ipv zo'n teddybeer die je bijna 3 kwartier moet uitstappen en dan nog niet droog is.