24/7 buiten, scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lifeofmarit

24/7 buiten, scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 12:32

Hallo! :)

Van het winter wil ik mijn paard graag scheren zodat ik de hele winter door kan rijden.
Maar mijn paard staat 24/7 buiten. Zou dit wel kunnen? Of zou het te koud worden.

-24/7 buiten met schuilmogelijkheid
- 3x per dag hooi en 2x muesli met basisbrok
- Komt onder een deken met hals te staan (hoeveel gr moet ik denken?)
- Voor koudere nachten heb ik evt een wollen deken liggen die ik er onder doe.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen! :)

sorry voor evt spelfouten, typ dit via mobiel

ShauniBef

Re: 24/7 buiten, scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:33

Als jij je paard goed inpakt kan het wel. Je kan ook een jachtmodel scheren :)

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 12:46

Dat is ook een optie ja! Ik zal thuis eens lijken naar de verschillende patronen!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:05

Als je paard 24/7 buiten staat vind ik het niet eerlijk als je ook de benen en het hoofd scheert.
Mijn paard heeft altijd op een stal gestaan met binnenbak en binnenstallen en is altijd helemaal kaal geweest, maar dit jaar staat ze 24/7 buiten en als het weer echt slecht wordt staat ze in een buitenbox met groot luik. Daar is het dus net zo koud als buiten alleen zonder wind/neerslag. Ik doe de benen en het hoofd dit jaar niet omdat het gewoon heel erg koud kan worden. De afgelopen jaren zijn echt koud geweest dus ik vind dat niet fair naar je paard toe.

Qua dekens zou ik na het scheren een 200 of 300 grams deken met hals nemen en dan nog een 200 grams onderdeken. Je hebt ook een waterdichte uitrijdeken nodig.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:37

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:38

Maar het hoofd dan niet.. En inderdaad, de benen ook niet scheren :)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:40

mijne staan snachts binnen, maar dan heb ik nog geschoren niet genoeg aan een 300 gram deken met een hals deken, zeker niet als hij nog echt ''kaal'' is net na het scheren.
dus ik zou wel zorgen dat je nog wat extra dekens heb liggen voor als j merk dat het toch te weinig is.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:40

Nee hoofd dan niet! :) Die mag lekker fluffy worden haha
@Luf_Midnight ik kan altijd genoeg dekens krijgen, dus daar heb ik geen zorg aan! haha

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:05

Ik heb mijn paarden ook 24/7 buiten staan, en scheer ze gewoon. Een heeft vorig jaar een soort van mislukt jachtmodel gehad (scheermachine stopte ermee :') ) de andere gewoon helemaal kaal, ook de benen en het hoofd, geen problemen gehad (dat is al meerdere jaren zo). Ik heb een Rambo Duo en nog een losse 200 grams voor als het echt heel erg vriest/koud is.
Dit jaar probeer ik ze dekenloos te houden, dus ga ook niet scheren, maar heb nog nooit problemen gehad met het helemaal scheren en 24/7 buiten.

lonniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:57

zou het niet doen, waarom. gewoon dek om

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 15:49

_Kiki_ wanneer scheerde je ze dan helemaal kaal? In Oktober voor de winter of November December?
Lonniem met deken krijgt ze ook nog een vrij dikke vacht. Ik wil gewoon door kunnen rijden zonder dat ik 2 uur moet uitstappen!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:53

Ergens in november schoor ik vaak. Lag er een beetje aan hoe het weer was, als het al erg koud was dan viel het zweten nog mee, dus dan deed ik aan het einde. Als het (relatief) warm was deed ik het wat eerder.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:00

Ik heb vorig jaar voor het eerst echt in de winter geschoren terwijl mijn pony's buiten staan.
Helaas precies de week voordat het -20 werd.
Dit modelletje had het onder 900 gram (oa 2 hals dekens van 200 gram) nog koud met die vorst en is hij wel een paar dagen 's nachts naar binnen gegaan.
Afbeelding

Dit modelletje heb ik er 2 geschoren afgelopen winter en ging prima. Dus benen, hoofd en een strook op de hals laten zitten. Door die strook op de hals loopt het water er gewoon vanaf zonder op de huid te komen.
Hier al toen ze flink aan het verharen was naar haar zomervacht toe.
Afbeelding

Van de winter zal het bij een aantal pony's een jacht modelletje worden. Dus onderkant hals, buik, flanken kaal. benen, hoofd en rug niet, en dan een 200 grams deken er op en geen gezeur met uitrijdekentjes enzo.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:32

Hier heb ik ze een paar jaar achtereen helemaal geschoren (benen hoofd ook) en ook 24/7 buiten. Pony's staan wel redelijk beschut en hebben een inloopstal met dik stro in de winter. Heb geen problemen gehad, pony's voelden altijd mooi warm aan en op de benen en het hoofd groeit de vacht vrij snel wel iets bij. Zolang ze beschut kunnen staan en voldoende ruwvoer hebben en een goede water en winddichte deken op hebben moet het prima kunnen. In een open weiland waar de wind echt flink onder de deken kan komen zou ik het niet doen. Dan kunnen ze het wel echt koud krijgen lijkt me.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 22:40

Ons land is beschut door heggen en staat tussen huizen, dus wind valt mee! :)
Schuilen kunnen ze ook :j Ik kijk het nog even aan hoe ze haar vacht aanmaakt en ga dan wss eind oktober begin november scheren! :) Bedankt voor de reacties

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:14

Hier staan ze op de open vlakte. Tenminste, ze hebben een heel klein schuilhokje en een stuk schutting, maar als het echt guur weer is komt de wind van de andere kant.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:57

Liever niet maar ik zou ander dan alleen de onderkant van de hals en de borst scheren. Hier raken ze met rijden snel hun warmte kwijt en dit is goed in te pakken met hoe je dat in je eerste bericht vermeldde.
Dit wordt vaak toegepast bij IJslanders.

Als later blijkt dat dit niet genoeg is inderdaad een jachtmodel; rete stoer!

Hihi Dennis, die van jou leek wel een Grizzlybeer!

Cave_equum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:18

Die van mij staan ook 24/7 buiten maar ik scheer ze wel helemaal, ook benen. Het hoofd doe ik vaak maar tot de kaaklijn.

Wij hebben 1 100 grams onderdeken, 1 250 en 1 400. Het gaat een beetje op gevoel welke wanneer op gaat, en hier komt nog een waterdichte 0 grams regendeken overheen met hals (ik heb een hals met 0 gram vulling en 1 met 150 gram, dus als het kouder wordt gaat de 150 gram op)

Die van mij hebben wel schuilgelegenheid dus ze kunnen wel uit de wind en regen staan. Ik denk dat je, als je een goede waterdichte deken met voldoende vulling opdoet, je geen zorgen hoeft te maken met of ze het koud krijgen. Misschien is een jachtmodel scheren inderdaad een optie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:29

Mijn haflinger heb ik in een jachtmodel geschoren en staat ook 24/7 buiten met schuilstal.
Hij krijgt voldoende hooi verdeeld over twee porties en 1x per dag wat muesli naar werken.

Ik heb afhankelijk van de buitentemperatuur nul tot 300 grams dekens op. Ik heb hem gisteren geschoren en hij staat nu met de nulgrams op.

Zo is hij geschoren: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 3757_n.jpg
Ik heb aan deze zijde een stuk haar op de hals laten zitten, omdat ik geen hele hals op wil hebben ivm zijn dikke manen. Aan de andere kant is de hele hals kaal, maar daar hangt die dikke bos manen en die houdt hem daar wel warm. Het is nu het derde jaar op rij dat ik hem in (min of meer) dit patroon geschoren heb en in die periode staat hij ook hetzelfde gehuisvest. Het bevalt prima zo, hij kan tijdens het werken zijn warmte goed kwijt, maar ik hoef niet of nauwelijks met uitrijdekens te klooien, want hij heeft zijn eigen uitrijdekentje op.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:33

Vind die laatste echt geen gezicht nog een stukje laten zitten.

Ik heb vorig jaar mijn pony eerst jacht model geschoren en de hals laten zitten en alleen race streep onder de hals.
En ik had daar uiteindelijk spijt van en haar 1,5 maand later helemaal kaal gemaakt..
Dat is wat ik dit jaar ook doe, helemaal kaal. Alles incl hals. Doe dat wel optijd zodat het nog een beetje kan aangroeien.
Mijn pony krijgt geen halsdeken op. Ze heeft wel veel manen

zipster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:42

Mijn haflinger is helemaal kaal gegaan van de week. Hij staat 24/7 buiten met schutmogelijkheden en altijd ruwvoer tot zijn beschikking. Hij staat nu onder 100 gram. Dit is voor nu nog prima. Ik doe nooit een hals op, het is nog al een bewegelijke pony in de wei en ik heb het idee dat die hals altijd alleen maar in de weg zit. Hij heeft wel dikke manen dus dat scheelt.
Ik heb nog een 200 gram, 300 gram en een 200gr onderdeken liggen dus koud gaat hij het niet krijgen.
Ik heb nog nooit gehad dat hij het koud oid had. Nogmaals, hij is erg speels in de wei dus dat helpt er misschien ook aan.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:55

Ik vind de jachtmodellen bij warmbloedpaarden vaak wel leuk staan, bij een Shetlander echter... vind ik het geen gezicht :+ Die van mij gaat of subtiel geschoren (onderkant hals, tussen voor en achterbenen en een strook buik) als ie het daar nog te warm mee heeft (hij maakt echt een berenvacht aan) dan gaat alles eraf. Anders loop ik echt t/m half april met een mislukte poedel rond :+ Het verschil tussen wel en niet geschoren is dan zo groot, ik vind het echt geen gezicht.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:58

patronen scheren vind ik net niet handig.
de plekken met haar zweten ook, en het duurt ook uren voor die plekken droog zijn, nat onder een deken zetten kun je niet.
Als ik scheer, dan scheer ik gewoon volledig (ook 24/7 buiten met schuilstal)
enkel de benen (sokken gaan er wel af) en het hoofd blijven erin staan.
deken gebruik ik de bucas all in one big neck. haar op de hals komt binnen een weekje al langer te staan, dus dat is niet echt een probleem.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:21

Mijn ervaring is dat de plekken met haar nauwelijks zweten, ondanks dat die bij totaal behaard wel nat worden.

En idd, echt mooi is een jachtmodel niet, maar ik ga voor functionaliteit.
En een halsdeken is met een dikke bos haflingermanen niet functioneel, vind ik.
Dus daarom maar wat haar laten zitten. Dan maar geen gezicht, ik vind het hele scheren geen gezicht, zijn diep oranje wintervacht is mooier. Maar dan moet ik hem de hele winter voor de sier in de wei laten staan.
Dag voor het scheren een uur in het bos gereden, 2 uur later was hij nog steeds drijfnat en dan wil ik hem ook niet terug zetten in de wei.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:23

oh, hier was het zo dat ze op de behaarde plekken (uiteraard onder het zadel) en de hals wél nat werd.
gaat wel om een koudbloed dat erg vlug warm heeft.