ongeluk door boom in bos .wie helpt me

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nanjaluna

ongeluk door boom in bos .wie helpt me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 12:31

Zondag midag zijn we uitrijden geweest met de paarden .met ze drieen ,
We liepen rustig over het ruiterpad .
1 van de paarden strukeld over een boom die over het ruiterpad ligt raakt de 2e pony .in paniek rent ze weg me vriendin valt er ad en breekt haar ARM in drie stukken. Ze wordt nou geopereed.

Maar mij vraag is kan ik de gemeente of natuurmonumenten aansprakelijk stellen of is het ons ligen schuld ????

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:39

Juridisch weet ik niet precies hoe het zit, maar jee je rijdt in het bos en je komt een (omgevallen)boom tegen... niet geheel verrassend toch? Een ongeluk kan gebeuren en is heel vervelend maar waarom moet daar direct weer iemand voor aansprakelijk worden gesteld?
Ik denk dat je op eigen risico op een paard stapt en door het bos rijdt?
De pony had ook om een andere reden kunnen schrikken en wegrennen. Ik vind het eerlijk gezegd nogal overdreven. Neem aan dat je vriendin gewoon verzekerd is tegen ziektekosten, dus wat is precies het probleem?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:42

Wat kan die boom eraan doen? 1e pony struikelt en raak de 2e pony, die vervolgens schrikt.
Vind niet dat het probleem dan bij die boom ligt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:42

Tja, zo'n ruiterpad hoort natuurlijk vrij te zijn van obstakels, maar jee, een boom... als de pony al schrikt van een andere pony die tegen hem aan komt... gevoelig typje...

En inderdaad, voor zk is je vriendin verzekerd. Het enige dat ik me kan bedenken is dat de werkgever de kosten zou willen verhalen op iemand omdat ze nu niet kan werken. Maar ik denk zomaar dat er eerder sprake is van school dan van een werkgever.

Dusss wat is dan het probleem?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:43

AaronYve schreef:
Wat kan die boom eraan doen? 1e pony struikelt en raak de 2e pony, die vervolgens schrikt.

Ik vind toch dat er minstens een goed gesprek gevoerd dient te worden met die boom :')

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:44

Jullie hadden er ook voor kunnen kiezen om NIET over die boom heen te gaan...
Ik denk: eigen verantwoordelijkheid.

Wel triest voor je vriendin.. Veel beterschap aan haar :(:)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:44

Sowieso is het "je eigen schuld". Alleen al omdat het niet de pony was die struikelde, maar een ander die daar van schrok.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:46

Amaris schreef:
AaronYve schreef:

Ik vind toch dat er minstens een goed gesprek gevoerd dient te worden met die boom :')

hahaha :')

Ik denk ook niet dat je ver komt.. ik bedoel, je zag de boom toch wel liggen? zo makkelijk kijk je daar niet omheen :+
en dan zou je er langs kunnen gaan, ipv eroverheen natuurlijk.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:46

Amaris schreef:
AaronYve schreef:

hahaha en als die brutaal wordt sleep je hem maar voor de rechter he.
Hoe durft die op het ruiterpad te vallen. Aso boom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:47

Wellicht helpt het ipv een topic op bokt te gooien om met een jurist te gaan praten. Ongetwijfeld zijn die mensen beter gekwalificeerd om jou van juridisch advies te voorzien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:47

Je was toch niet verplicht om over die boom heen te gaan? Is nog altijd eigen keuze.

dat het uberhaubt in de op komt :x

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:48

Lag er een boom of stak er een boomwortel omhoog? Is nogal een groot en belangrijk verschil in deze kwestie denk ik..

nanjaluna

Re: ongeluk door boom in bos .wie helpt me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 13:04

Ja we moesten over de boom anders door de bosjes heen ruiterpad was niet breed helaas. We zagen de boom zeker ligen . Maar we moesten er over omkeren Kom wel maar moeilijk

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:07

want als je er niet overheen ging dan wat? Stond er iemand met een pistool? Ik was laatst met de wagen (!!!) in het bos, dan ben je dus breder dan enkel met een paard. Ineens voor me ligt een boom, dwars over het ruiterpad. Damn! Want met de wagen zit je dus helemaal. Erover kon niet (ja, paard uitspannen), dus oplossing: Achteruit naar een punt waar ik wel kon draaien :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:10

nouja ik kan me voorstellen dat je niet terug wilt, misschien moest je dan een heel stuk terug, of was dan de hele route verpest.

maar dan nog, als je in een bos gaat buitenrijden (of als je uberhaubt gaat buitenrijden) dan moet je wel een klein sprongetje kunnen maken, en moeten de pony's daar ook tegen kunnen. Anders heb je naar mijn mening ook niet zoveel te zoeken buiten de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:11

Als ruiter heb jezelf besloten om over de boom te gaan. Je geeft aan dat omkeren moeilijk werd, betekend dus dat het wel mogelijk was. Bijzonder vervelend voor je vriendin en ik hoop dat ze snel opknapt! Maar je kan niet iemand aansprakelijk stellen voor je eigen beslissingen. Ook al was een stuk terug minder leuk geweest. Als je besluit om over een omgevallen boom te gaan en dat lukt nu kun je niet de schuld op iemand anders afschuiven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:13

Je kan zeer zeker wel andere aansprakelijk stellen voor je eigen beslissingen als bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid van het onderhoud van dat pad bij de gemeente lag (en er nog een hele reeks aan bepaalde voorwaarden is voldaan). Daarom: zoek een jurist op. Bokt is A werelds slechte jurist en B heeft niet alle details.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:18

Maar die pony is geschrokken omdat een ander pony er tegen aan bots. Wat heeft dat met de boom te maken? Dan is eerder de eigenaar van die andere pony aansprakelijk en die kan proberen om de schade te verhalen op staatbosbeheer of van wie dat stuk bos daar ook is.
Ik geef het weinig kans

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 13:19

Asyaa schreef:
Je kan zeer zeker wel andere aansprakelijk stellen voor je eigen beslissingen als bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid van het onderhoud van dat pad bij de gemeente lag (en er nog een hele reeks aan bepaalde voorwaarden is voldaan). Daarom: zoek een jurist op. Bokt is A werelds slechte jurist en B heeft niet alle details.

Ja dat klopt Ga die bellen . Mensen verdraaien het ook een beetje

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:20

Asyaa schreef:

en dan nog: wát wil je precies vergoed krijgen? ziektekosten? die hoef je al zelf niet te betalen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:20

Wat wordt er verdraaid ts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:24

Amaris schreef:
Asyaa schreef:

en dan nog: wát wil je precies vergoed krijgen? ziektekosten? die hoef je al zelf niet te betalen.

Immateriële schade? TS wilt weten of er een schadevergoeding kan worden geëist, om dat te weten te komen moet ze met een jurist gaan praten. Of ze dit nou doet om er zelf beter van te worden of om de (mogelijke) verantwoordelijke te forceren om in de toekomst meer actie te ondernemen maakt weinig uit.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:37

ED --> TAO

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:34

AaronYve schreef:
Aso boom

Was vast een naaldboom, sommige van mijn beste vrienden zijn naaldbomen hoor, maar het zijn WEL altijd dezelfde soorten die voor problemen zorgen... :7

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:39

Het paard waar je vriendin van af is gevallen is niet door de boom geschrokken, maar door de andere pony. Dus de boom heeft hier niet veel mee te maken lijkt mij. Je vriendin had gewoon pech dat zij niet is blijven zitten in dit geval.

Je kon er blijkbaar overheen stappen, dus zo groot zal die boom niet geweest zijn. Je had ook om kunnen keren of af kunnen stappen,