Ik kom de B niet door

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariskalexus

Ik kom de B niet door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 09:05

Goedemorgen allemaal,
Ik heb een probleempje en ik hoop dat jullie mij ermee kunnen helpen,

Ik heb een eigen pony Lexus, deze heb ik al 3 jaar nu inmiddels en ik ben al met hem gestart, al meerde keren. Alleen nu is het zo dat die met losrijden heel erg lief en braaf is, alle oefeningen doet en zodra ik de ring inga word die klierig, schrikt die van alles, wil die niet aanspringen in de galop en gaat die protesteren. Dit soort dingen doet die alleen als ik in de ring kom. En nu gaat het mij nog niet zozeer om de punten want ik wil eerst dat die normaal een proef kan lopen zonder al die gekkegeid. Nu heb ik 7 Oktober wedstrijd op een andere stal om te kijken of die het daar wel doet zonder protensteren. Zouden jullie mij alstjeblieft wat tips willen geven wat ik zou kunnen doen om een normaal proefje te kunnen rijden zonder dat Lexus alleen maar gaat klieren? Dankjewel alvast, hihi.

:o

mrie

Re: Ik kom de B niet door

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:12

Misschien moet je eens proberen om maar 1 minuutje los te rijden en meteen door te gaan, of zelfs helemaal niet los te rijden. Of s het zo dat jij op het losrijdterrein nog ontspannen bent en in de ring niet meer, daar kan ie ook op reageren

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:16

Ik denk dat het aan spanning bij jou ligt. Veel ruiters stoppen met rijden zodra ze in de ring komen en daar kan een paard gigantisch misbruik van maken.
In de B kan je toch geen verliespunten rijden, dus een keer goed aanpakken zodat hij weet dat hij er echt niet onderuit komt kan best. Als je dat niet wil kan je altijd nog HC gaan starten en dan een keer flink doorpakken

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:17

Meestal ligt dit gewoon aan de ruiter zelf! Of ze gaan "anders" rijden of ze stoppen met rijden ;) wees daar zelf eens alert op...

Daarbij als je goed les hebt, moet een B proef appeltje eitje zijn! controle over stap, draf, galop en wat figuurtjes moet toch niet zo moeilijk zijn?
Als het na 3 jaar nog niet lukt om een B proefje door te komen, zou ik toch eens gaan twijffelen aan je instructie :o

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:18

Er zijn een aantal mogelijke oorzaken. Is jou pony soms gewend om altijd met andere paarden in een bak te werken en moet hij tijdens het proefje alleen in de bak zijn? dan kan het een soort verlatingsangst zijn. Dat kan je alleen maar oplossen door een hele goede band met je paard, veel oefenen hiermee en met heel veel zelfvertrouwen er aan te rijden.
Het kan ook zijn dat jou pony jouw spanning voelt zodra jullie aan de proef moeten beginnen. Ook dat is een kwestie van routine. Vaak op wedstrijd gaan, doen alsof er niets van af hangt, en rijden zoals je altijd doet.
Van beide problemen heb ik zelf ook last van gehad met mijn paard maar door veel achter elkaar op wedstrijd te gaan is het erg verbeterd.

mariskalexus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 09:28

listiglistje schreef:
Meestal ligt dit gewoon aan de ruiter zelf! Of ze gaan "anders" rijden of ze stoppen met rijden ;) wees daar zelf eens alert op...

Daarbij als je goed les hebt, moet een B proef appeltje eitje zijn! controle over stap, draf, galop en wat figuurtjes moet toch niet zo moeilijk zijn?
Als het na 3 jaar nog niet lukt om een B proefje door te komen, zou ik toch eens gaan twijffelen aan je instructie :o

Maar het is niet dat hij het niet kan, want een B proefje kan die makkelijk. Alleen het probleem is dat die echt raar gaat doen als ik de ring in ga. Maar de mensen waarvan we deze pony gekocht hebben, hebben hem heel erg op de handrem gereden, dus daar zijn we na 3 jaar nogsteeds mee bezig om dat eruit te rijden. Dat is inmiddels ook al wel aardig gelukt gelukkig. En ik denk dat het probleem ook voor een groot deel daar ligt dat die soms gewoon zo raar doet. En natuurlijk ook bij mij, met de spanning.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:34

De ruiter is de chauffeur ;) dus de ruiter bepaald wat er gebeurd....en in 3 jaar tijd kan je je pony toch wel op B nivo hebben :P

Je pony denkt echt niet hey een ring nu ga ik klieren, dat is meestal omdat de ruiters anders of er niet meer aan rijdt (door onbewuste spanning/zenuwen)

mariskalexus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 09:35

blue_sky schreef:
Er zijn een aantal mogelijke oorzaken. Is jou pony soms gewend om altijd met andere paarden in een bak te werken en moet hij tijdens het proefje alleen in de bak zijn? dan kan het een soort verlatingsangst zijn. Dat kan je alleen maar oplossen door een hele goede band met je paard, veel oefenen hiermee en met heel veel zelfvertrouwen er aan te rijden.
Het kan ook zijn dat jou pony jouw spanning voelt zodra jullie aan de proef moeten beginnen. Ook dat is een kwestie van routine. Vaak op wedstrijd gaan, doen alsof er niets van af hangt, en rijden zoals je altijd doet.
Van beide problemen heb ik zelf ook last van gehad met mijn paard maar door veel achter elkaar op wedstrijd te gaan is het erg verbeterd.

Die eerste oorzaak is het niet want ik rij zelfs nog liever in m'n eentje dan met veel paarden en daar heeft die geen problemen mee hihi.
Dus het zou helpen als ik meer wedstrijd rijd op ook een andere locatie? Dank u wel voor de tip alvast! _/-\o_

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:31

Hoe is je paard op ander terrein zonder dat er wedstrijden zijn?
Misschien omdat je weet dat het een wedstrijd is je onbewust met een bepaalde spanning gaat rijden.

Rij een training rit op ander terrein.

Het komt wel vaker voor dat je thuis makkelijk een B proefje kan rijden of zelfs wel hoger en dat op vreemd terrein en de spanning het in je proef helemaal anders gaat.

Ik had het met me vorige paard precies hetzelfde.
Tijdens losrijden super, zodra hij de ring in ging en zag geen andere paarden meer werd het een rodeo wedstrijd.

Tip van me Instructie: gewoon er aan rijden net als je thuis zo doen als hij loopt te klieren, je hebt niks te verliezen.
1e proef was het klieren, heb hem gewoon op zijn flikker gegeven en 2e proef net geen winst maar wel heel tevreden:)

Kortom KM maken!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:35

Mss kun je eens een paar keer hc starten of op onderlinge wedstrijden zodat er geen druk op licht van presteren. Je kunt je dan focussen op rust en normaal het proefje door te komen.

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:42

Mijn dochter heeft ook een jaar zo gereden. Thuis ging het goed op het losrij terrein ook.
Zodra ze de ring in kwam was het weg. Kop de lucht in, uit de ring springen etc.
Bij ons is het echt de spanning van mijn dochter, tel daar bij op dat ze niet blijft rijden en dan krijg je dit.

Voor haar spanning heeft ze nu bachspray, spanning weg en pony braaf. Voor het blijven rijden in de ring, oefenen oefenen en nog meer oefenen *D

Succes!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:55

Hoe vaak ga je op wedstrijd? Want 3 jaar zegt natuurlijk niets als je 2 keer per jaar maar weg gaat!
Ik denk dat het bij jou gewoon een stuk spanning is, die je meeneemt de ring in. Ik kon heerlijk losrijden, maar als dan ineens al die figuren achter elkaar moesten en in een verplichte volgorde, lukte het vaak gewoon niet. Ik heb het echte verschil pas kunnen maken toen ik merkte dat ik in een dressuurproef voor een SGW wel kon ontspannen en lekker kon rijden. Daar haalde ik altijd goede punten. Blijkbaar was ik daar niet gespannen voor, want ik hoefde toch geen wp te halen! Door er bij stil te staan waarom dat wel goed ging en waarom het op een gewone dressuurwedstrijd vaak niet lukte, ben ik er achter gekomen dat ik toch een bepaalde vorm van spanning de ring mee in nam, terwijl ik niet zenuwachtig was! Thuis veel proefjes oefenen en in de ring net zo proberen te rijden als met losrijden.
Ga anders eens HC starten (ook al kun je in de B geen verliespunten rijden) Dan is toch de druk er nog meer af!

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:06

waarschijnlijk sla je om als je de bak in moet.
Vind je het zelf ineens spannend en ben je 'bang' of 'onzeker' en denk je :'Hij zal wel weer gaan etteren'.
Je pony merkt dat en gaat dus inderdaad klieren.

Probeer bij het inrijden net zo 'ontspannen' te zijn als in de bak.
Dit is in het begin moeilijk, dat weet ik, maar toch moet je het blijven proberen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:08

Ellen_1990 schreef:
waarschijnlijk sla je om als je de bak in moet.
Vind je het zelf ineens spannend en ben je 'bang' of 'onzeker' en denk je :'Hij zal wel weer gaan etteren'.
Je pony merkt dat en gaat dus inderdaad klieren.

Probeer bij het inrijden net zo 'ontspannen' te zijn als in de bak.
Dit is in het begin moeilijk, dat weet ik, maar toch moet je het blijven proberen.

inderdaad en ga kilometers maken op wedstrijden, oftewel, ga ervaring opdoen. inderdaad eerst lekker oefenwedstrijden gaan rijden her en der tot je zelf zo zelfverzekerd ben dat je hem in een offciele ring ook rond kan rijden

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:47

Heb je geen filmpje van een proef? Dan kunnen we meekijken wat er precies mis gaat en gerichter tips geven.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:47

Wat zegt je instructrice ervan? Vraag haar om een keer mee te gaan naar de wedstrijd misschien ziet zij wel (of je) wat je verkeerd doet.

mariskalexus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 15:54

Scum schreef:
Heb je geen filmpje van een proef? Dan kunnen we meekijken wat er precies mis gaat en gerichter tips geven.

Ik heb nu niet zo snel een filmpje van een proef, maar 7 oktober heb ik weer wedstrijd dus dan zal ik het filmen en erop zetten :)

mariskalexus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 15:56

_Lobke_ schreef:
Wat zegt je instructrice ervan? Vraag haar om een keer mee te gaan naar de wedstrijd misschien ziet zij wel (of je) wat je verkeerd doet.

Ze heeft mijn proeven al meerdere keren gezien en zegt dat het ook een deel spanning is en dat Lex daar heel erg gebruik van maakt

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:59

tip.. mocht je dan een topic maken bij HAW of bij RITP Kopieer en plak dan gelijk dit topic erbij in :) Kunnen bokkers je nog beter helpen.

mariskalexus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 16:02

Barcelano schreef:
Hoe is je paard op ander terrein zonder dat er wedstrijden zijn?
Misschien omdat je weet dat het een wedstrijd is je onbewust met een bepaalde spanning gaat rijden.

Rij een training rit op ander terrein.

Het komt wel vaker voor dat je thuis makkelijk een B proefje kan rijden of zelfs wel hoger en dat op vreemd terrein en de spanning het in je proef helemaal anders gaat.

Ik had het met me vorige paard precies hetzelfde.
Tijdens losrijden super, zodra hij de ring in ging en zag geen andere paarden meer werd het een rodeo wedstrijd.

Tip van me Instructie: gewoon er aan rijden net als je thuis zo doen als hij loopt te klieren, je hebt niks te verliezen.
1e proef was het klieren, heb hem gewoon op zijn flikker gegeven en 2e proef net geen winst maar wel heel tevreden:)

Kortom KM maken!

Op een ander terrein loopt die braver dan dat die thuis doet, ik denk omdat die zelf ook niet weet waar die is. Ja dat is precies hetzelfde bij mij, in het losrijden gaat het super en dan de ring is het gewoon niks. Ik heb hem ookal vaker op z'n flikker gegeven maar als ik dat doe is het net een stuiterbal, en mijn instructie zegt dan dat ik hem als die dat doet naar voren moet doen alleen dan word het alleen maar erger. :(

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:04

Ik ben altijd voorzichtig met zeggen dat paarden ergens misbruik van maken. Jij geeft een heel duidelijk signaal af aan je paard als je zenuwachtig bent: "Het is NIET ok!"
Dat je paard dan niet ontspannen je hulpen volgt, is logisch.

Je zegt dat het niet om de punten gaat, maar waarom dan zenuwen? Je staat blijkbaar toch onder spanning om het goed te doen, wat ik overigens heel goed begrijp. Probeer dat echt helemaal los te laten. Zeg gewoon tegen jezelf: "Ik ga vandaag zónder punten naar huis, maar ik ga wél mijn paard door die proef heenrijden."

Heel veel succes en plezier de 7e, en ik kijk uit naar het filmpje! Plaats je dat hier, of hoort dat bij ITP? Plaats je in dat geval hier even een link, dan vindt iedereen hem wat makkelijker.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:06

Ik vrees dat als hij het verder op andere terrein goed doet het echt wedstrijd spanning is van de ruiter.
Rustgevende spul schijnt nog weleens te helpen voor de ruiter:)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:08

Rescue spray :-)

Kopje Lindebloesemthee.... :-)

cathyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:14

Ik had daar ook altijd last van met mijn welsh pony! Met het losrijden de sterren van de hemel lopen en met de proef gaan etteren. Op een begeven moment ben ik met het losrijden gaan draven, en dan als ik aan de beurt was de bak in draven een heel rondje en een volte rijden en hem goed aanpakken. Hij heeft sindsdien nooit- of bijna nooit meer gebrobeert om die rare fratsen uit te halen. En het scheelde ook van : ik denk gewoon hetzelfde als bij het losrijden, goede figurn rijden, of tie genoeg aan het been is enzo voort. De meeste ruiters gaan ook knijpen met hun boven benen als ze de proeven in moeten en hard aan de teugels trekken. Ik weet niet of dat bij jou een geval is.

x browny

blondedesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:19

Stap eens blanco op je paard, is moeilijke opgave.. maar denk gewoon als je wakker: 'He we gaan naar Meppel,, zeg maar wat en gaan lekker wat rijden..". Probeer het ook eens uit op andere terreinen piep mensen van ik kom een x rijden en ga lekker op je gemakje..