Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Gowlan schreef:Jol1 schreef:Valt controle op cornage dan niet onder een klinische keuring?
In die zin niet, het is in stap en draf ook niet (direct) hoorbaar
Gowlan schreef:Ja maar zo kunnen ze het overal op gooien, het is niet de bedoeling dat je áchter dingen hoort te komen..
Als het filmpje ineens verwijderd word zou ik zo ook geen poot hebben om op te staan.
Het filmpje is overigens met engelse titel en beschrijving en niet door de eigenaren zelf geplaatst.
Ik vraag alleen wat mogelijk mijn recht is, als ik echt pech heb neem ik het sowieso voor lief.
c_alsemgeest schreef:Gowlan schreef:Ja maar zo kunnen ze het overal op gooien, het is niet de bedoeling dat je áchter dingen hoort te komen..
Als het filmpje ineens verwijderd word zou ik zo ook geen poot hebben om op te staan.
Het filmpje is overigens met engelse titel en beschrijving en niet door de eigenaren zelf geplaatst.
Ik vraag alleen wat mogelijk mijn recht is, als ik echt pech heb neem ik het sowieso voor lief.
Klinkt hard, maar het is eigenlijk wel zo... want daarom heb je als aankopende partij keuringsplicht.
Vriendin van me had een soortgelijke situatie en daarbij werd ze ook in ongelijk gesteld omdat ze keuren achterwege had gelaten.
Gowlan schreef:Ik heb nog geen toestemming gegeven de operatie uit te laten voeren omdat dit sowieso bij een andere kliniek moet gebeuren.
Voor de aankoop twijfelde ik nog om hem te keuren, een paar dagen voor het plan was hem op te halen (dus ook nog niet betaald) zei ik hem toch te willen keuren. Maar omdat de pony op een ander terrein stond (in bruikleen) en er niet de gelegenheid was hier nog eerder voor te komen en er ook geen mogelijkheid was hem op proef te nemen en dus thuis te keuren, heb ik het laten gaan.
Er staat op internet een filmpje waar hij 6 jaar is en nog in bezit van de vorige eigenaar.
Hier is duidelijk de cornage al hoorbaar, dus daarmee is het aan te tonen dat het niet bij mij is ontstaan.
Ook heeft mijn dierenarts dit bevestigd dat hij dit vanaf zijn geboorte al heeft.
Het kan zijn dat de vorige eigenaar niet beter wist en de dierenarts van haar werkelijk heeft gezegd dat hij dit niet heeft maar het met warmte te maken heeft, maar kom daar natuurlijk nooit achter als ik er niet om vraag. Wel is het een verborgen gebrek op die manier.
Verder word er bij een klinische keuring wel geluisterd naar longen etc, maar daar is niks aan te horen.
Ook bij een aantal rondjes draf hoor je niets, pas na inzet van de galop.
En toestemming voor de operatie is gegeven ómdat de dierenarts geconstateerd heeft dat hij er duidelijk last van heeft, want ik zou mijn paard nooit een schoonheidsoperatie geven als hij nergens mee belemmert word. De operatie zelf is niet voor niets verboden in Nederland tenzij de dierenarts toestemming geeft als het om het welzijn van de pony gaat.
Vandaar dat het dus zo ingewikkeld is..