Na 1 1/2 jaar nog steeds geen band...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mowgli7

Na 1 1/2 jaar nog steeds geen band...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 18:53

Met de merrie bij ons op stal heb ik na ander halve jaar nog steeds geen echte band,
het is ook niet echt dat ik het afdwing of daar echt voor ga, we botsen af en toe
wel eens, doordat haar gedrag nog al doordringend is. Poetsen vind ik heerlijk om te doen
maar bij de rest zitten we gewoon niet op 1 lijn, Mensen zeggen dat je met een merrie
minder snel een band krijgt en ze is 18 jaar en is pas anderhalf jaar in mijn leven, kan
ik nog verwachten dat ik echt een band krijg, of wat kan ik doen dit op te pakken.
Want ze gaat niet weg maar wil onze samenwerking bevorderen.

ik hoop dat ik de situatie zo een beetje goed heb uitgelegt.

Cassidy

Re: Na 1 1/2 jaar nog steeds geen band...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:56

Ik snap het helemaal, na anderhalf jaar en intensief contact (daar ga ik van uit) moet het enigszins matchen. Maar het kan heel goed zijn dat het gewoon je paard niet is. En dan moet je heel goed bij jezelf te rade gaan of je haar een ander huis gunt, of door blijft modderen met een paard waar je de klik niet bij hebt.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:57

Doe je grondwerk met haar? (wat doe je precies met haar, alleen rijden/poetsen?)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:57

Wat verwacht je, dat ze je dagelijks galloperend tegenmoed komt??
Wat heet, geen band.
Merrie's zijn zowiezo soms iets minder goed te begrijpen.
Ik heb mijn merrie 18 jaar en de ene dag komt ze me hinnikend tegenmoed en de andere dag is ze liever met haar vriendjes.
Maar ik heb echt wel een goede band.
Jouw paard is al wat op leefdtijd en heeft waarschijnlijk een hoop gezien en / of meegmaakt, soms kijkt zo'n paard dan ook liever de kat uit de boom.

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 19:02

Rider01 schreef:
Doe je grondwerk met haar? (wat doe je precies met haar, alleen rijden/poetsen?)

Poetsen,Veel wandelen,Longeren,Rijden( wat minder wordt)
Ze heeft vroeger voor de kar gelopen maar doordat ze nu met de ouderdom soms geen contact meer maakt
in haar hersenen valt ze ineens om, is tot nu toe alleen gebeurd wanneer ze stil stond maar de DA heeft
gezegt dat dit alleen maar zal gaan uitbreiden vandaar dat de kar is verkocht. Rijden vandaar ook minder
en ook omdat ik het ook niet zo leuk meer vind.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:03

Ik ben het niet eens met de woorden dat merries lastiger zijn om een band mee te krijgen, ik had vanaf dag 1 al een super band met mijn merrie. Die was alleen geen 18 jaar maar net 4. En nee, ze komt niet galopperend naar me toe hoor!

Het kan zijn inderdaad dat ze een verleden heeft waardoor ze terughoudend is in contact met mensen. Het zal lastig zijn om dat weer helemaal goed te krijgen. Blijf haar poetsen, knuffelen etc, maar blijf ook consequent, dus als ze iets doet wat niet mag gewoon terechtwijzen.

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 19:04

jesito schreef:
Wat verwacht je, dat ze je dagelijks galloperend tegenmoed komt??
Wat heet, geen band.
Merrie's zijn zowiezo soms iets minder goed te begrijpen.
Ik heb mijn merrie 18 jaar en de ene dag komt ze me hinnikend tegenmoed en de andere dag is ze liever met haar vriendjes.
Maar ik heb echt wel een goede band.
Jouw paard is al wat op leefdtijd en heeft waarschijnlijk een hoop gezien en / of meegmaakt, soms kijkt zo'n paard dan ook liever de kat uit de boom.

Nee ze hoeft me absoluut niet tegemoed te rennen of te hinniken,
dat doen de kleintjes van stal ook niet maar daar voel ik wel een klik mee (hengst en ruin)

Maar wanneer merk je dan echt dat je niet bij een paard past?
Ze heeft het met haar paardenvriendjes wel onwijs naar haar zin, ze staan niet op stal
of nouja een uitloop stal dus ze heeft altijd contact met hun.

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 19:06

kleinvosje schreef:
Ik ben het niet eens met de woorden dat merries lastiger zijn om een band mee te krijgen, ik had vanaf dag 1 al een super band met mijn merrie. Die was alleen geen 18 jaar maar net 4. En nee, ze komt niet galopperend naar me toe hoor!

Het kan zijn inderdaad dat ze een verleden heeft waardoor ze terughoudend is in contact met mensen. Het zal lastig zijn om dat weer helemaal goed te krijgen. Blijf haar poetsen, knuffelen etc, maar blijf ook consequent, dus als ze iets doet wat niet mag gewoon terechtwijzen.

Ik had dat gehoord van anderen maar heb zelf niet zo veel ''contact'' gehad met merries dus kon er zelf geen ordeel over trekken.

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 19:06

Kan het misschien met het ras soort te maken: het gaat om een Quarter Horse.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:26

Ik heb een merrie staan waarvan ik sinds een klein jaar pas kan zeggen dat ze hier echt 'thuis' is. Ik heb haar inmiddels 5 jaar. Super lieve zachtaardige merrie, soms wat angstig en terughoudend naar vreemde mensen. Maar pas sinds een jaar doet ze soms eens stout, komt ze in het land bij me voor een kriebel (maar niet te veel, dat getut moet ze niets van hebben).

Die heeft echt haar tijd nodig gehad om hier echt te wennen. Die mag hier ook oud worden, ik doe haar de stress van verhuizen niet meer aan.

Heb ook pony's lopen waar het vanaf het begin meteen goed mee zat. Die voelde zich thuis, waren makkelijk en open naar mij en andere hier op stal.
En heb ook 3 pony's (moeder met zoon en dochter) gehad die bij mij het bloed onder mijn nagels vandaan konden halen terwijl andere hier op stal er alles mee konden. Die verzorgde ik dus, maar liet het daar bij, rijden, trainen, tuttelen mochten andere met die pony's doen. Inmiddels zijn ze alle 3 verhuist naar een nieuw huisje en de nieuwe eigenaren zijn er helemaal blij mee (1 is soms nog wat apart, maar die gaat door het leven als fokmerrie dus komt weinig in handen). Het lag dus echt niet aan die pony's, maar wel aan de combinatie met mij.

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:32

Het kan makkelijk een tijdje duren, maar het kan ook zijn dat het gewoon jou paardje niet is!
Ik had 2 vezorgpony's bij de een had ik gelijk een band en met de ander had ik gewoon niks. Na 4 jaar kreeg ik met die ander pas een band, en toen werd ze verkocht! Dus soms heeft het gewoon tijd nodig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:35

Bij quarters komt het inderdaad wel meer voor dat het lastiger is om echt te zien wat het paard vindt, ze zijn nog wel eens wat terughoudend met hun reacties.
Maar wat verwacht je precies van die merrie en is dat redelijkerwijze van haar te verwachten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:38

mowgli7 schreef:
Kan het misschien met het ras soort te maken: het gaat om een Quarter Horse.

Het heeft niets met het ras te maken, maar alles met het character van het paard. Je hebt een binnenvetter als paard, en op 18 jarige leeftijd heeft je paard ook een bagage mee die je niet zomaar weg kunt poetsen. Jouw taak is het om in dat koppie te proberen te komen. En als je het goed aanpakt, dan gaat het je ook lukken. Verdiep je eens in de Horsenalities van Parelli.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:48

Wat is je onderliggende reden om dit topic te openen? Zitten er consequenties aan als jij met dit dier nooit een klik gaat krijgen?

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:55

Poeh.. dat is lastig. Het is echt een gevoelskwestie. Ik begrijp dat het heel vervelend voor je is dat je voelt dat jullie geen goede band hebben. Ze is al wat ouder en gaat (las ik) niet weg. Zo lang zij er met plezier rond loopt en ze je toestaat lekker te kriebelen en borstelen zou ik dat accepteren en daar al heel blij mee zijn. Het kan heel goed zijn dat het niet aan jou ligt maar dat ze gewoon minder contact maakt met mensen (en dat dat met haar verleden te maken kan hebben).
Het klinkt heel stom en je zal het zelf vast wel weten maar jezelf voor haar openstellen is in mijn ogen echt het belangrijkste. Soms kan het wat geforceerde contact zijn en wie weet voelt ze dat aan. Het zijn erg gevoelige dieren. Geeft het de tijd en probeer echt tot haar door te dringen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:14

Hmm.. Ik denk dat het misschien toch nog wat meer tijd nodig heeft.
Verder ga ik mee met Cassidy

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:22

Als je paard fysiek niet in orde is (soort toevallen), is het niet zo raar dat een paard onzeker is.
Daarnaast denk ik dat je je paard moet zien als een paard, en niet als een 'vriendinnetje'.
Niet ieder paard is aanhankelijk richting mensen... (gelukkig maar, anders waren ze het gros van de tijd ontzettend eenzaam)
Als jullie echt botsen qua karakter, blijkt dat wel in de samenwerking.
En wat je verder wilt, kun jij alleen beoordelen...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:27

Bij mij gaat de rode lamp aan als je vertelt dat ze geen contact maakt en wel eens omvalt.
Zou dit een vorm van epilepsie kunnen zijn? Epilepsie komt in veel verschillende gradaties en vormen voor. Een vorm kan zijn dat invloeden van buitenaf niet goed in de hersenen doorkomen of andersom, de reactie bestaat wel in de hersenen, maar bereikt het lichaam niet waardoor expressie ontbreekt.

Het is wat lastig uit te leggen wat je dan ziet aan het paard. Het doet namelijk alles op de automatische piloot, eten drinken, weide gedrag, reageren op hulpen. Maar indrukken van buitenaf komen eigenlijk niet meer door, alsof ze afgesloten is. Elke emotie die een paard toont ontbreekt dan of is verminderd.
Stel je voor dat er zoiets aan de hand is als een neurologisch probleem en je observeert haar nog eens een poosje. Wat valt er dan op? Zou je kunnen overleggen met een vorige eigenaar of ze altijd al afstandelijk geweest is of dat dit "nieuw"in haar gedrag is.
Nadat je conclusies getrokken hebt en daar komt uit dat het mogelijk zou zijn dat het neurologisch is kun je overleggen met een DA of er medicatie toegepast kan worden en natuurlijk of jouw conclusie volgens hem/haar steekhoudend is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:32

Aangezien het hier om een Quarter gaat: wat is haar afstamming? Zit er Impressive in de bloedlijn, hebben jullie papieren? Het kan bij de aanvallen ook om HYPP gaan, daar vallen ze ook van om, en dragers kunnen weleens heel apart reageren...

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 22:52

Waratje schreef:
.Maar wat verwacht je precies van die merrie en is dat redelijkerwijze van haar te verwachten?

ze hoeft niet perse iets te doen maar ik krijg niet het gevoel dat ze een bepaalde waarde aan hecht als ik er ben etc.
alsof er een soort negatieve energie om ons heen hangt als we samen zijn,
kan het beetje lastig uit leggen.

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 22:53

Ik heb niet op ieder bericht gereageerd maar waardeer alle reactie's.
Maar wanneer zou ik nou echt kunnen merken dat het vanuit de kant van het paard echt niet werkt tegenover mij? En dat dit persoonlijk is..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:58

Nogmaals, verdiep je in de horsenalities van Parelli. Het is niet aan het paard om je aan te passen aan jou, het is aan jou om je aan te passen aan het paard. En als characters echt botsen, dan is het misschien beter dat jullie aparte wegen gaan. En als het paard niet weg hoeft, dan heb je er misschien vrede mee dat er een grasmaaier rondloopt die veel geld kost en waar jij nu net de klik niet mee hebt.

Maar zonder echt alles te hebben geprobeerd, vind ik het een beetje voorbarig om te roepen: het ligt aan het paard

En als je met een introvert paard te maken hebt, is ze te paaien met voer?

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 23:01

Sientje schreef:
Wat is je onderliggende reden om dit topic te openen? Zitten er consequenties aan als jij met dit dier nooit een klik gaat krijgen?

ik zit er gewoon een tijdje mee in me hoofd, en hoe andere hier over denken of ervaringen mee hebben.
ik zou het jammer vinden, het zit nog al lastig in elkaar allemaal, maar ze is zo gehecht aan de andere
2 paardjes op stal dat je niet met hun weg kan zonder haar omdat ze helemaal doordraait.

(Overigens zijn dit niet mijn eigen paarden, zie dat ik dit nergens heb neer gezet)
de Quarter is vanaf veulen tot 1 jaar in Amerika met allemaal andere veulens op het land gegaan
en is vanaf 1 jaar eraf gekomen en met vliegtuig naar nederland gekomen en altijd bij dezelfde eigenaar geweest
en 10 jaar geleden kwam de eerste van de kleintjes erbij die gingen over al samen heen maar je kon ze nog
wel apart met elkaar weg, toen is ze een paar keer weg geweest voor een dekking en toen is het mis gegaan
en sindsdien kan ze niet meer zonder die kleine, de 2de kleine is er vorig jaar november pas bijgekomen

(dit is een beetje offtopic) maar de eigenaar heeft een super band met haar, het is ook niet zo dat ik verwacht
dit van haar af te nemen ofzo, maar ik weet niet zo goed wat ik met de pony aanmoet,
of we hier uit komen

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 23:02

Cassidy schreef:
Nogmaals, verdiep je in de horsenalities van Parelli. Het is niet aan het paard om je aan te passen aan jou, het is aan jou om je aan te passen aan het paard. En als characters echt botsen, dan is het misschien beter dat jullie aparte wegen gaan. En als het paard niet weg hoeft, dan heb je er misschien vrede mee dat er een grasmaaier rondloopt die veel geld kost en waar jij nu net de klik niet mee hebt.

Maar zonder echt alles te hebben geprobeerd, vind ik het een beetje voorbarig om te roepen: het ligt aan het paard

En als je met een introvert paard te maken hebt, is ze te paaien met voer?

nee het is niet zo dat het de schuld van het paard ligt,
maar ik weet me geen raadt met hoe ik het zou moeten aanpakken
naar elkaar toe te groeien. Ik heb niet echt het idee dat ik echt iets fout tegenover haar doe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 23:04

Je hoeft ook niets fout naar je paard te doen. Maar er zijn dingen die je wel anders zou kunnen doen dan je nu doet om tot haar door te dringen. Verdiep je eens in Parelli, en met name de horsenalities. Er zou zomaar een wereld voor je open kunnen gaan. Op het NH forum vind je er genoeg over. Of zoek even op bokt naar filmpjes van Linda Parelli en Remmer....