Verhuizen 'angsthaas'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Verhuizen 'angsthaas'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 09:11

Hallo bokkers,

Zondag gaat mijn pony verhuizen naar een andere locatie.
Hij is pas 1x eerder verhuist (van natuurgebied naar stal) en dat was een hele stressvolle dag geweest, geen positieve ervaring dus.

Hij vertrouwd op mij maar is van binnen een echte angsthaas
Ik moet er rekening mee houden dat hij compleet in paniek KAN raken zodra hij de trailer uit loopt.
Op zo'n moment is hij in pure 'flight' modus en is echt niet te houden.
Het punt is dat op de nieuwe locatie het terrein zelf niet afgesloten is en ik bang ben dat hij toch in paniek raakt en weet-ik-veel-waarheen vlucht.

De pony is erg eenkennig, andere mensen om hem heen maakt hem nerveus
dus ik ben sowieso op mezelf aangewezen.
DA laten sederen is geen optie omdat het A niet werkt bij hem en B de adrenaline bij het zien van de DA al 10x zo hoog is waardoor hij ook nog eens vooraf in de stress raakt.

Nou zijn er 2 dingen waar ik jullie mening over zou willen.

1. Er is zowel een bak (met 2 rijen lint) als een stal op de locatie.
Waar zal ik hem het eerst neerzetten? Een nachtje in stal? Of toch eerst in de bak?
De bak vormt uitloop naar de weilanden, de bedoeling is dat hij 24/7 buiten komt en de stal dient voor noodgevallen.

2. Is het handig een longeerlijn ergens aan vast te maken bij het uitladen?
Bijvoorbeeld aan een paal, dat mocht hij zich losrukken van mij dat hij niet zomaar wegrent? (ik snap dat er veiligheidsrisico's zijn, daarom vraag ik het ook: beetje kiezen tussen 2 kwaden..)

Verder is het een lieverd hoor :D
Normaal kan ik hem in angstige situaties gewoon bij me houden,
het is alleen dat ik weet van vroeger hoe hij KAN zijn als hij in paniek is.
Het is toch een andere locatie, andere luchtjes etc. dus ik hou rekening met het ergste. :)

n.b. We hebben al geoefend met trailerladen, daar liep hij tot mijn verbazing zo op :')

Shirley

Re: Verhuizen 'angsthaas'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:17

Kun de trailer niet in de bak rijden ( of desnoods alleen de achterkant ... ) zodat hij gelijk binnen de omheinig staat zodra hij de klep af komt ?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 09:18

De opening is niet breed genoeg daarvoor :n

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:20

en oefen vast het inladen, rijden, uitladen op bekend terrein. heb vertrouwen in je eigen paardje en jezelf. als jij hem het vertrouwen biedt dat alles in orde is, zou hij redelijk kalm moeten kunnen blijven.

succes met je angsthaas

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:24

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:25

.....maar de opening van de trailer naar de opening van de bak...klep naar beneden...dan is t toch een kwestie van de klep af en in de bak.....of heb ik t mis? ...of ben je dan bang, dat hij langs de zijkant weggaat....?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:27

niet verhuizen ;)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:30

weet niet hoe oud je pony is, maar anders met afladen hoofdstel om en daar de longeerlijn aan.
dan heb je meer te vertellen als aan een halstertje.

en eerst of stal of in de bak ligt er aan wat je pony nu gewend is.
hoe staat hij nu? elke nacht op stal of altijd buiten.
uit ervaring weet ik dat als ze altijd buiten staan dat dan ineens binnen een drama word dus dan zou ik hem lekker buiten zetten, met contact met ze nieuwe vriendjes.
misschien alvast 1 paardje wat makkelijk met nieuwe paarden is erbij zetten.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 09:34

niek_aaron schreef:
.....maar de opening van de trailer naar de opening van de bak...klep naar beneden...dan is t toch een kwestie van de klep af en in de bak.....of heb ik t mis? ...of ben je dan bang, dat hij langs de zijkant weggaat....?

De vorige keer hadden we de trailer voor de ingang van stal gezet en de staldeuren tegen de zijkant van de laadklep aan.
Helaas in totale paniek schopte hij de (vastgezette)deuren opzij, ging zijwaards de trailer af en zette zijn lichaam klem tegen de staldeur/muur (kop tegen de deur aan en plat op zijn buik liggen, en nee die kregen we met geen mogelijkheid meer vooruit)

Dus ik weet niet of dat zo goed gaat werken..?

Alja, hij moet verhuizen.
Hij heeft veel meer beweging nodig, hup naar buiten met hem!

Luf_midnight, hij is zowel stal als grote en kleine bakken gewend.
De bedoeling is dat hij begint in de bak, dan bak+een wat schraler weilandje en zo opbouwende tot hij klaar is voor de grote wei zeg maar.
Hij is ruim 2 jaar

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:40

Ik heb ook zo'n angsthaas dus begrijp jouw angst, en juist dat werkt averechts!

Misschien valt het allemaal harstikke mee!
Ik kan me best voorstellen dat hij de vorige keer in paniek raakte.. je hebt hem 'opgesloten' direct vanuit de trailer terwijl hij uit een natuurgebied kwam.. die overgang is wel extreem groot geweest voor hem. Paarden vinden het meestal best fijn wanneer ze zien dat ze kunnen vluchten, dat bouwt vaak al wat extra rust in.

Een longeerlijn zou ik er inderdaad voor de zekerheid aan doen en dan zo dicht mogelijk bij de bak uitladen.
Is hij hyper? Direct die kant op.

Is hij een stal gewend? Anders zou ik hem idd lekker buitenzetten.

Altijd spannend hè? Zoiets..!

ben benieuwd hoe het gaat! heb vertrouwen en succes!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:46

En een leuke pony als welkom thuis in de bak zetten ?

Dan let hij daar waarschijnlijk meer op en zie ik 'm al dansend de klep afgaan *\o/*

Zou het zondag zo vroeg mogelijk doen , zodat hij de omgeving goed in zich kan opnemen en dan gewoon lekker buiten in de bak laten, dan hoeft hij maar één keer te wennen ;)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:49

Ik had opgegeven moment druppeltjes voor mijn angsthaas. Week van te voren beginnen met geven zodat het goed in het systeem zit. En op de dag zelf liet ze meer over zich heen komen. Ze werd dus niet verdooft maar gewoon meer kalm

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 09:50

IMJ, ik weet het, hij is helemaal op mij afgestemt, pikt echt elk signaal op :j

Ik heb hem standaard aan de 12ft leadrope, dus iets ruimte heb ik wel.
Daar dan nog een extra longeerlijn bij?

Voor hetzelfde geldt gaat het inderdaad gewoon goed, dat weet je nooit van te voren :)

Shirley, meteen al een andere pony erbij heb ik mijn bedenkingen bij, hij is ook niet zo dapper bij andere pony's op dit moment

Ladypaard, wat was dat precies?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:50

Zal zo even kijken hoe het heet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:53

Pony mag daarna ook wel weer gewoon de wei in, die hoeft er niet bij te blijven ... dient alleen als afleiding :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:53

2 Lijnen zou ik niet doen idd :).

Ik zou wel zorgen dat hij andere paarden kan zien. Alleen is ook zowat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:55

Heb je een trailer tot je beschikking deze week waar mee je kunt oefenen? Dat zou heel fijn zijn natuurlijk.
Een andere optie is om te oefenen met achterwaarts gaan (het liefst met het hoofd laag, dat zorgt voor ontspanning), verder achter waarts door een smalle doorgang, achter waarts over een zeil of andere vreemde ondergrond heen. Als hij nu al bekend wordt met het rustig achter gaan, over vreemde dingen, stormt hij misschien iets minder hard uit de trailer.

Hoever is het van je oude naar nieuwe stal?

[Edit] Misschien kan er een ander paard mee op de trailer? Als die rustig blijft staan op de trailer is het voor jouw paard misschien minder noodzakelijk om heel hard achteruit te stormen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 09:58

IMJ schreef:
Ik zou wel zorgen dat hij andere paarden kan zien. Alleen is ook zowat..

Dat moet geen probleem zijn, de andere weilanden zijn goed zichtbaar

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 10:00

Judith_ schreef:
Heb je een trailer tot je beschikking deze week waar mee je kunt oefenen? Dat zou heel fijn zijn natuurlijk.
Een andere optie is om te oefenen met achterwaarts gaan (het liefst met het hoofd laag, dat zorgt voor ontspanning), verder achter waarts door een smalle doorgang, achter waarts over een zeil of andere vreemde ondergrond heen. Als hij nu al bekend wordt met het rustig achter gaan, over vreemde dingen, stormt hij misschien iets minder hard uit de trailer.

Hij kent al het bovenstaande :j

Het is met de trailer een uurtje denk ik? Misschien wat langer
Er kan geen ander paard mee helaas.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:04

Als hij al je signalen oppikt zou ik opteren om hem door iemand anders te laten uitladen (bij voorkeur een sterke man, die hem wel kan houden, desnoods een iemand aan de leadrope, en iemand anders met een extra longeerlijn eraan geklikt, zodat indien nodig ze hem met twee kunnen tegenhouden.)
En jij zal moeten vér uit de buurt blijven, want je bent je nu al aan het stressen, en dat gaat gegarandeerd mis.
hoe gedraagt hij zich momenteel op stal (staat hij rustig in een gesloten stal of net niet?)

Als hij erg rustig is in een box zou ik hem de eerste dag in de stal laten. als hij zich al opwind van opgesloten te staan, zou ik hem gewoon in de paddock, of zelfs al in de weide laten. Bij voorkeur direct de groep in. die gaan hem wel bufferen :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:08

Meis. Jij kent mas het beste.

Hoe is de omheining van de bak? Is dit alleen lint? Dan zou ik hem in stal zetten bij aankomst. Ik weet niet of je hem nog wel te pakken krijgt als je hem in de bak zet namelijk ?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:09

Als ik jou was, zou ik nergens aan denken, en het gewoon DOEN. Alsof je hem op je eigen stal (bekend terrein) uitlaad. Gewoon rustig blijven en niet denken wat er mis kán gaan.
Wel zou ik een longeerlijn ipv een halstertouw gebruiken bij het uitladen.

Mijn paard is net zo... ook heel eenkennig. Ze liep wat harder op het vreemde terrein, en keek helemaal om zich heen, maar liet zich prima lijden.

gewoon Rustig blijven.

Succes!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 10:13

Duhelo, hij laat zich niet leiden door een ander, niet eens door mijn stalhoudster die hem al 6 maanden iedere dag ziet. Eenkennigheid ten top..

Stal of bak maakt hem weinig uit, hij scharrelt wat rond en doet z'n ding.

Malih, alleen lint ja, bak is niet zo erg groot (beetje roundpen achtig maar dan vierkant)

Loveulla94, Bedankt :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:17

Rider01 schreef:
Duhelo, hij laat zich niet leiden door een ander, niet eens door mijn stalhoudster die hem al 6 maanden iedere dag ziet. Eenkennigheid ten top..

Stal of bak maakt hem weinig uit, hij scharrelt wat rond en doet z'n ding.

Malih, alleen lint ja, bak is niet zo erg groot (beetje roundpen achtig maar dan vierkant)

Loveulla94, Bedankt :)

op onbekend terrein zal hij zo bezig zijn met het terrein dat hij de leider op dat moment niet echt ziet.
(en ik vrees dat als jij je zenuwachtigheid zal overbrengen, en als je hem niet kan houden als die gaat rennen, op dat vlak is het beter om een rustige sterke man te hebben, die hem kordaat ergens kan zetten waar die moet staan (hij zal wss toch wel wat rondspringen/heen en weer trippelen, dus dan is het gewoon een kwestie van hem in de juiste richting te laten springen :D), en als die een furtje krijgt, hij niet direct op straat staat :D )
Zou wel opteren dat jij hem in de trailer stopt, en dan het uitladen overlaat aan iemand (en dan zal hij jouw niet associeren met de verhuis)

Paradeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:19

Hoe oud is hij? Word er al gereden/gewerkt met hem?