Zondag gaat mijn pony verhuizen naar een andere locatie.
Hij is pas 1x eerder verhuist (van natuurgebied naar stal) en dat was een hele stressvolle dag geweest, geen positieve ervaring dus.
Hij vertrouwd op mij maar is van binnen een echte angsthaas
Ik moet er rekening mee houden dat hij compleet in paniek KAN raken zodra hij de trailer uit loopt.
Op zo'n moment is hij in pure 'flight' modus en is echt niet te houden.
Het punt is dat op de nieuwe locatie het terrein zelf niet afgesloten is en ik bang ben dat hij toch in paniek raakt en weet-ik-veel-waarheen vlucht.
De pony is erg eenkennig, andere mensen om hem heen maakt hem nerveus
dus ik ben sowieso op mezelf aangewezen.
DA laten sederen is geen optie omdat het A niet werkt bij hem en B de adrenaline bij het zien van de DA al 10x zo hoog is waardoor hij ook nog eens vooraf in de stress raakt.
Nou zijn er 2 dingen waar ik jullie mening over zou willen.
1. Er is zowel een bak (met 2 rijen lint) als een stal op de locatie.
Waar zal ik hem het eerst neerzetten? Een nachtje in stal? Of toch eerst in de bak?
De bak vormt uitloop naar de weilanden, de bedoeling is dat hij 24/7 buiten komt en de stal dient voor noodgevallen.
2. Is het handig een longeerlijn ergens aan vast te maken bij het uitladen?
Bijvoorbeeld aan een paal, dat mocht hij zich losrukken van mij dat hij niet zomaar wegrent? (ik snap dat er veiligheidsrisico's zijn, daarom vraag ik het ook: beetje kiezen tussen 2 kwaden..)
Verder is het een lieverd hoor

Normaal kan ik hem in angstige situaties gewoon bij me houden,
het is alleen dat ik weet van vroeger hoe hij KAN zijn als hij in paniek is.
Het is toch een andere locatie, andere luchtjes etc. dus ik hou rekening met het ergste.

n.b. We hebben al geoefend met trailerladen, daar liep hij tot mijn verbazing zo op